جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: موسی چگونه با عصای خود دریا را شکافت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    437
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 18 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    موسی چگونه با عصای خود دریا را شکافت




    باسلام


    عصای موسی چگونه تبدیل به اژدها شد ؟ و چطور حضرت موسی با عصای خود دریا را شکافت ؟ ایا اصلا چنین چیزی ممکنه که یک عصا بتواند دریای به ان عظمت را بشکافد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۹:۱۴

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان


    نقل قول نوشته اصلی توسط همدم نمایش پست
    باسلام
    عصای موسی چگونه تبدیل به اژدها شد ؟ و چطور حضرت موسی با عصای خود دریا را شکافت ؟ ایا اصلا چنین چیزی ممکنه که یک عصا بتواند دریای به ان عظمت را بشکافد ؟
    سلام بر شما و وقتتون بخیر

    ظاهرا سوال چهارم و پنجم همان سوالات بیست و پنج گانه است.

    در قران کریم اصل این رخداد مطرح شده است :

    اژدها شدن عصای حضرت موسی علیه السلام در چند جای قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته است. از جمله سوره اعراف آیه 117 / طه ایه 69 / نمل 10 / قصص 31.

    وَ أَلْقِ عَصاكَ فَلَمَّا رَآها تَهْتَزُّ كَأَنَّها جَان (نمل /10)
    و عصايت را بيفكن! هنگامى كه (موسى) به آن نگاه كرد، ديد همچون مارى به هر سو می دود.

    و شکافته شدن آب :

    فَأَوْحَيْنا إِلى‏ مُوسى‏ أَنِ اضْرِبْ بِعَصاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ فَكانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ (63/ شعرا)
    و بدنبال آن به موسى وحى كرديم: «عصايت را به دريا بزن!» (عصايش را به دريا زد،) و دريا از هم شكافته شد، و هر بخشى همچون كوه عظيمى بود!

    قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم وقتی می بینیم یک مسلمان به این امور باور دارد و بعد از او می خواهیم که چگونگی این باورها را برای ما تبیین کند؛ باید توجه داشته باشیم که نظام فکری یک مسلمان مجموعه ای از باور های مختلف است که برخی باورها پایه و برخی مستنتج هستند و تمام باورهای دیگر بر اساس این باورهای بنیادی تبیین میشوند.

    به عنوان مثال وقتی توحید بنیادیترین باور یک مسلمان است و به دنبال آن جهان بینی توحیدی برای یک مسلمان شکل میگیرد؛ پدیده های عالم در ضمن این جهان بینی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.

    ساده تر بگویم وقتی یک مسلمان میگوید خداوند متعال با قدرت و علم مطلق خالق و مدبر عالم است و عالم بر اساس ربوبیت او اداره میشود؛ ما نمیتوانیم به او بگوییم ای مسلمان باورت به خدا را فراموش کن و فلان پدیده را برای من تبیین کن. هر چند ممکن است در تبیین برخی پدیده های پایین دستی نیازی به حضور مستقیم و بلا واسطه اندیشه های بنیادی نداشته باشیم.

    با توجه به این مقدمه در مورد تبدیل عصای حضرت موسی علیه السلام به مار یا اژدها یک مسلمان این تبدیل را مستند به قدرت علی الاطلاق خداوند متعال میداند و البته این تبدیل عقلا محال نیست. بلکه این تبدیل حتی در بستر طبیعت نیز می تواند رخ دهد. مثلا این امکان وجود دارد که چوب عصا تبدیل به خاک شود سپس این خاک تبدیل به دانه گیاهی شود و آن دانه گیاه را جانوری بخورد و این جانور طعمه ماری شود و بعد این طعمه در بدن این مار تبدیل به نطفه و سپس تبدیل به مار شود. البته ممکن است در بستر طبیعت طی شدن این مسیر سالیان سال طول بکشد. به هر حال چنین تبدیلی عقلا محال نیست.
    این در حالی است که مجموعه علل و عواملی که در عالم منجر به تحقق پدیده های مختلف میشوند به چند دسته تقسیم میشوند که هر کدام ویژگیهیا خاص خود را دارند :
    1. عوامل طبیعی. که خود دو دسته میشود :
    عوامل طبیعی شناخته شده.
    عوامل طبیعی ناشناخته.
    2. عوامل ماوراء الطبیعی.

    این طیف از پدیده ها با اینکه دارای علت هستند ولی ممکن است این علت ماوراء الطبیعی باشد. به هر حال وقتی یک مسلمان باور به خداوند متعال را با ویژگیها و صفات خاصش پذیرفت. و از طرفی مواجه شد با اموری که عقلا ممتنع نیستند و امکان ذاتی برای آنها وجود دارد؛ میتواند به پشتوانه این باور اینگونه امور را تبیین کند.

    در مورد شکافته شدن دریا نیز اولا باید توجه داشت که عصا باعث شکافته شدن دریا نشد (اینکه زدن عصا به آب در اینجا چه نقشی داشته است قابل بررسی است. ممکن است صرف یک نشانه باشد و یا هر چیز دیگر ولی به هر حال خود عصا علت نیست تا سوال شود این عصا چگونه دریا را شکافت؟) مثل شلیک گلوله برای شروع دویدن در مسابقه؛ گلوله علت دویدن نیست بلکه یک نشانه است.

    همان تحلیل بالا در اینجا نیز قابل دفاع است. وقتی خالقیت و مالکیت و ربوبیت علی الاطلاق خداوند متعال مطرح میشود یعنی خداوند متعال به پشتوانه علم و قدرت خود هرگونه که بخواهد در عالم تصرف میکند. از انجا که وقوع چنین پدیده هایی محال ذاتی نبوده و عقلا ممتنع نیستند در صورت لزوم به پشتوانه قدرت و اراده خداوند متعال قابل تحقق می باشند.

    البته امروزه حتی تبیینهایی علمی تجربی برای اینگونه پدیده ها ارائه شده است از جمله موسسه ای تحقیقاتی در امریکا که مدعی شده است در صورت وزیدن باد با سرعتی مشخص در ساعاتی خاص در شرایطی خاص میتوان شاهد کم شدن عمق آب به مقداری خاص بود.

    ولی باید توجه داشته باشیم در یک جهانبینی الهی مبتنی بر توحید خداوند متعال خالق و مالک و رب عالم است و این اراده و قدرت را دارد که هر گونه بخواهد در امور عالم تصرف کند هر چند خود خداوند در شرایط عادی برای هر معلولی، علتی خاص قرار داده است. ولی این منافاتی ندارد که خود خداوند متعال در صورت لزوم پدیده ای را مبتنی بر علتی غیر از انچه ما میشناسیم محقق کند.

    پس این قدرت خداوند متعال است که دریای با عظمت را می شکافد و در مقایسه با قدرت بیکران الهی شکافته شدن دریا چندان هم عظیم نیست.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    343
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسيار ممنون و متشكر از اين توضيحات شما

    ان شاء الله در آينده سؤالاتي را در اين مورد ايراد خواهم كرد

    التماس دعا

    يا علي

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود