صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حضرت آدم از چه نوع خاکی افریده شده ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حضرت آدم از چه نوع خاکی افریده شده ؟




    سلام

    حضرت آدم از چه نوع خاکی آفریده شده ؟ این خاک در زمین هست ؟ یا از خاک بهشت افریده شده ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۷:۰۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    سلام

    حضرت آدم از چه نوع خاکی آفریده شده ؟ این خاک در زمین هست ؟ یا از خاک بهشت افریده شده ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی4
    با سلام خدمت شما

    امیرالمومنین علی علیه السلام در اولین خطبه نهج البلاغه پیرامون خلقت انسان می فرمایند:

    ...ثُمَّ جَمَعَ سُبْحانَهُ مِنْ حَزْنِ الْاءَرْضِ وَ سَهْلِها، وَ عَذْبِها وَ سَبَخِها، تُرْبَهً سَنَّها بِالْماءِ حَتّى خَلَصَتْ، وَ لا طَها بِالْبَلَّهِ حَتّى لَزُبَتْ، فَجَبَلَ مِنْها صُورَهً ذاتَ اءحْناءٍ وَ وُصُولٍ وَ اءعضاءٍ وَ فُصُولٍ. اءجْمَدَها حَتّى اسْتَمْسَكَتْ، وَ اءَصْلَدَها حَتّى صَلْصَلَتْ، لِوَقْتٍ مَعْدُودٍ، وَ اءَجَلٍ مَعْلُومٍ.
    ثُمَّ نَفَخَ فِيها مِن رُوحِهِ فَمَثْلَتْ اِنْسانا ذا اءَذْهانٍ يُجِيلُها، وَ فِكْرٍ يَتَصَرَّفُ بِها، وَ جَوارِحِ يَخْتَدِمُها، وَ اءَدَواتٍ يُقَلَّبُها، وَ مَعْرِفَهٍ يَفْرُقُ بِها بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ وَالْاءَذْواقِ وَالْمَشامِّ وَالاَلْوانِ وَالْاءَجْناسِ، مَعْجُونا بِطِينَهِ الاَلْوانِ الْمُخْتَلِفَهِ، وَالْاءَشْباهِ الْمُؤ تَلِفَهِ، وَالاَضْدادِ الْمُتَعادِيَهِ وَالاَخْلاطِ الْمُتَبايِنَهِ، مِنَ الْحَرِّ وَالْبَرْدِ، وَالْبِلَّهِ وَالْجُمُودِ، وَالْمَساءَةِ وَالسُّرُورِ.....


    .... سپس خداوند سبحان از قسمت‏ هاى سخت و نرم و شيرين و شور زمين خاكى را جمع كرد و بر آن آب پاشيد تا پاك و خالص شد، آن گاه آن ماده خالص را با رطوبت آب به صورت گل چسبنده در آورد، سپس از آن گل صورتى پديد كرد داراى جوانب گوناگون و پيوستگى ‏ها، و اعضاى مختلفه و گسيختگى ‏ها. آن صورت را خشكاند تا خود را گرفت، و محكم و نرم ساخت تا خشك و سفالين شد، و او را تا زمان معين و وقت مقرر به حال خود گذاشت.
    سپس از دم خود بر آن ماده شكل گرفته دميد تا به صورت انسانى زنده در آمد داراى اذهان و افكارى كه در جهت نظام حياتش به كار گيرد، و اعضايى كه به خدمت گيرد، و ابزارى كه زندگى را بچرخاند، و معرفتش داد تا بين حق و باطل تميز دهد و مزه ‏ها و بوها و رنگ ها و جنس هاى گوناگون را از هم باز شناسد، در حالى كه اين موجود معجونى بود از طينت رنگ هاى مختلف، و همسان هايى نظير هم، و اضدادى مخالف هم، و اخلاطى متفاوت با هم، از گرمى و سردى و رطوبت و خشكى و ناخوشى و خوشى.....

    نهج البلاغه،خطبه1،ترجمه انصاریان.

    ادامه دارد ....




    حضرت آدم  از چه نوع خاکی افریده شده ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    در کتب روایی احادیث دیگری نیز وجود دارد که اشاره می کند که خداوند متعال، انسان را از خاک های مختلف روی زمین خلق کرد. از جمله :

    « أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ : لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى خَلْقَ آدَمَ بَعَثَ جَبْرَئِيلَ فَأَخَذَ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ قَبْضَةً فَعَجَنَهُ بِالْمَاءِ الْعَذْبِ وَ الْمَالِحِ وَ رَكَّبَ فِيهِ الطَّبَائِعَ قَبْلَ أَنْ يَنْفُخَ فِيهِ الرُّوحَ فَخَلَقَهُ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ ...
    (بحار الأنوار ، ج‏60 ،ص 198)

    امير المؤمنين فرمودند: چون خدا خواست آدم را بيافريند ، جبرئيل را فرستاد پس او مشتى از خاك روى زمين برگرفت و با آب شيرين و شور خمير كرد و طبايع را در آن در آميخت پيش از آنكه روح را در آن بدمد.پس خدا او را از خاک روي زمين ساخت... .»

    امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «... سُمِّيَ آدَمُ آدَمَ لِأَنَّهُ خُلِقَ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَ جَبْرَئِيلَ ع وَ أَمَرَهُ أَنْ يَأْتِيَهُ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ بِأَرْبَعِ طِينَاتٍ طِينَةٍ بَيْضَاءَ وَ طِينَةٍ حَمْرَاءَ وَ طِينَةٍ غَبْرَاءَ وَ طِينَةٍ سَوْدَاءَ وَ ذَلِكَ مِنْ سَهْلِهَا وَ حَزْنِهَا ثُمَّ أَمَرَهُ أَنْ يَأْتِيَهُ بِأَرْبَعِ مِيَاهٍ مَاءٍ عَذْبٍ وَ مَاءٍ مِلْحٍ وَ مَاءٍ مُرٍّ وَ مَاءٍ مُنْتِنٍ ثُمَّ أَمَرَهُ أَنْ يُفْرِغَ الْمَاءَ فِي الطِّينِ وَ أَدَمَهُ اللَّهُ بِيَدِهِ فَلَمْ يَفْضُلْ شَيْ‏ءٌ مِنَ الطِّينِ يَحْتَاجُ إِلَى الْمَاءِ وَ لَا مِنَ الْمَاءِ شَيْ‏ءٌ يَحْتَاجُ إِلَى الطِّينِ فَجَعَلَ الْمَاءَ الْعَذْبَ فِي حَلْقِهِ وَ جَعَلَ الْمَاءَ الْمَالِحَ فِي عَيْنَيْهِ وَ جَعَلَ الْمَاءَ الْمُرَّ فِي أُذُنَيْهِ وَ جَعَلَ الْمَاءَ الْمُنْتِنَ فِي أَنْفِه‏... .
    (بحار الأنوار ، ج‏10 ،ص13 و علل الشرائع، ج‏1، ص 2.)

    و آدم را براى اين آدم ناميدند كه از أديم الارض (قشر رويين زمين) خلق شده است. و كيفيت خلقت او چنين است كه: خداى تعالى امر فرمود به جبرئيل كه بياورد از روى زمين چهار قسم خاك، سفيد، و سياه، و سرخ، و زرد، و فرمود كه اينها را از زمين هموار و ناهموار و سخت و سست بياورد، و نيز به او امر فرمود كه چهار قسم آب، شيرين، و تلخ، و شور، و متعفن بياورد ، سپس امر فرمود تا آب را در خاک ريزد و خداى سبحان خاكها و آبها را به دست قدرت خود با يكديگر درآميخت پس چيزي از خاک نماند که محتاج آب باشد و چيزي از آب نماند که محتاج خاک بماند. پس آب شيرين را در حلق آدم نهاد ، و آب شور را در چشمهاى او، و آب تلخ را در گوش هاى او، و آب متعفن را در بينى او ... »




    حضرت آدم  از چه نوع خاکی افریده شده ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    جمع بندی




    با سلام

    نوع خاک آفرینش حضرت آدم (ع)


    پرسش: حضرت آدم از چه نوع خاکی آفریده شده ؟ این خاک در زمین هست ؟ یا از خاک بهشت افریده شده ؟

    پاسخ: در روایات ، احادیثی وجود دارد که اشاره می کند که خداوند متعال، انسان را از خاک روی زمین خلق کرد.

    1. امیرالمومنین علی علیه السلام در اولین خطبه نهج البلاغه پیرامون خلقت انسان می فرمایند:

    ...ثُمَّ جَمَعَ سُبْحانَهُ مِنْ حَزْنِ الْاءَرْضِ وَ سَهْلِها، وَ عَذْبِها وَ سَبَخِها، تُرْبَهً سَنَّها بِالْماءِ حَتّى خَلَصَتْ، وَ لا طَها بِالْبَلَّهِ حَتّى لَزُبَتْ، فَجَبَلَ مِنْها صُورَهً ذاتَ اءحْناءٍ وَ وُصُولٍ وَ اءعضاءٍ وَ فُصُولٍ. اءجْمَدَها حَتّى اسْتَمْسَكَتْ، وَ اءَصْلَدَها حَتّى صَلْصَلَتْ، لِوَقْتٍ مَعْدُودٍ، وَ اءَجَلٍ مَعْلُومٍ.ثُمَّ نَفَخَ فِيها مِن رُوحِهِ فَمَثْلَتْ اِنْسانا ذا اءَذْهانٍ يُجِيلُها، وَ فِكْرٍ يَتَصَرَّفُ بِها، وَ جَوارِحِ يَخْتَدِمُها، وَ اءَدَواتٍ يُقَلَّبُها، وَ مَعْرِفَهٍ يَفْرُقُ بِها بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ وَالْاءَذْواقِ وَالْمَشامِّ وَالاَلْوانِ وَالْاءَجْناسِ، مَعْجُونا بِطِينَهِ الاَلْوانِ الْمُخْتَلِفَهِ، وَالْاءَشْباهِ الْمُؤ تَلِفَهِ، وَالاَضْدادِ الْمُتَعادِيَهِ وَالاَخْلاطِ الْمُتَبايِنَهِ، مِنَ الْحَرِّ وَالْبَرْدِ، وَالْبِلَّهِ وَالْجُمُودِ، وَالْمَساءَةِ وَالسُّرُورِ.....

    .... سپس خداوند سبحان از قسمت‏ هاى سخت و نرم و شيرين و شور زمين خاكى را جمع كرد و بر آن آب پاشيد تا پاك و خالص شد، آن گاه آن ماده خالص را با رطوبت آب به صورت گل چسبنده در آورد، سپس از آن گل صورتى پديد كرد داراى جوانب گوناگون و پيوستگى ‏ها، و اعضاى مختلفه و گسيختگى ‏ها. آن صورت را خشكاند تا خود را گرفت، و محكم و نرم ساخت تا خشك و سفالين شد، و او را تا زمان معين و وقت مقرر به حال خود گذاشت.
    سپس از دم خود بر آن ماده شكل گرفته دميد تا به صورت انسانى زنده در آمد داراى اذهان و افكارى كه در جهت نظام حياتش به كار گيرد، و اعضايى كه به خدمت گيرد، و ابزارى كه زندگى را بچرخاند، و معرفتش داد تا بين حق و باطل تميز دهد و مزه ‏ها و بوها و رنگ ها و جنس هاى گوناگون را از هم باز شناسد، در حالى كه اين موجود معجونى بود از طينت رنگ هاى مختلف، و همسان هايى نظير هم، و اضدادى مخالف هم، و اخلاطى متفاوت با هم، از گرمى و سردى و رطوبت و خشكى و ناخوشى و خوشى.....(1)

    2. « أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ : لَمَّا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى خَلْقَ آدَمَ بَعَثَ جَبْرَئِيلَ فَأَخَذَ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ قَبْضَةً فَعَجَنَهُ بِالْمَاءِ الْعَذْبِ وَ الْمَالِحِ وَ رَكَّبَ فِيهِ الطَّبَائِعَ قَبْلَ أَنْ يَنْفُخَ فِيهِ الرُّوحَ فَخَلَقَهُ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ ...
    (2) امير المؤمنين علیه السلام فرمودند: چون خدا خواست آدم را بيافريند ، جبرئيل را فرستاد پس او مشتى از خاك روى زمين برگرفت و با آب شيرين و شور خمير كرد و طبايع را در آن در آميخت پيش از آنكه روح را در آن بدمد.پس خدا او را از خاک روي زمين ساخت... .»

    3. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «... سُمِّيَ آدَمُ آدَمَ لِأَنَّهُ خُلِقَ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ وَ ذَلِكَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَ جَبْرَئِيلَ ع وَ أَمَرَهُ أَنْ يَأْتِيَهُ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ بِأَرْبَعِ طِينَاتٍ طِينَةٍ بَيْضَاءَ وَ طِينَةٍ حَمْرَاءَ وَ طِينَةٍ غَبْرَاءَ وَ طِينَةٍ سَوْدَاءَ وَ ذَلِكَ مِنْ سَهْلِهَا وَ حَزْنِهَا ثُمَّ أَمَرَهُ أَنْ يَأْتِيَهُ بِأَرْبَعِ مِيَاهٍ مَاءٍ عَذْبٍ وَ مَاءٍ مِلْحٍ وَ مَاءٍ مُرٍّ وَ مَاءٍ مُنْتِنٍ ثُمَّ أَمَرَهُ أَنْ يُفْرِغَ الْمَاءَ فِي الطِّينِ وَ أَدَمَهُ اللَّهُ بِيَدِهِ فَلَمْ يَفْضُلْ شَيْ‏ءٌ مِنَ الطِّينِ يَحْتَاجُ إِلَى الْمَاءِ وَ لَا مِنَ الْمَاءِ شَيْ‏ءٌ يَحْتَاجُ إِلَى الطِّينِ فَجَعَلَ الْمَاءَ الْعَذْبَ فِي حَلْقِهِ وَ جَعَلَ الْمَاءَ الْمَالِحَ فِي عَيْنَيْهِ وَ جَعَلَ الْمَاءَ الْمُرَّ فِي أُذُنَيْهِ وَ جَعَلَ الْمَاءَ الْمُنْتِنَ فِي أَنْفِه‏... .
    (3) و آدم را براى اين آدم ناميدند كه از أديم الارض (قشر رويين زمين) خلق شده است. و كيفيت خلقت او چنين است كه: خداى تعالى امر فرمود به جبرئيل كه بياورد از روى زمين چهار قسم خاك، سفيد، و سياه، و سرخ، و زرد، و فرمود كه اينها را از زمين هموار و ناهموار و سخت و سست بياورد، و نيز به او امر فرمود كه چهار قسم آب، شيرين، و تلخ، و شور، و متعفن بياورد ، سپس امر فرمود تا آب را در خاک ريزد و خداى سبحان خاكها و آبها را به دست قدرت خود با يكديگر درآميخت پس چيزي از خاک نماند که محتاج آب باشد و چيزي از آب نماند که محتاج خاک بماند. پس آب شيرين را در حلق آدم نهاد ، و آب شور را در چشمهاى او، و آب تلخ را در گوش هاى او، و آب متعفن را در بينى او ... »

    ---------------------------------------------
    (1)نهج البلاغه،خطبه1،ترجمه انصاریان.
    (2)
    بحار الأنوار ، ج‏60 ،ص 198.
    (3)
    بحار الأنوار ، ج‏10 ،ص13 و علل الشرائع، ج‏1، ص 2.




    حضرت آدم  از چه نوع خاکی افریده شده ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    امیرالمومنین علی علیه السلام در اولین خطبه نهج البلاغه پیرامون خلقت انسان می فرمایند: ...ثُمَّ جَمَعَ سُبْحانَهُ مِنْ حَزْنِ الْاءَرْضِ وَ سَهْلِها، وَ عَذْبِها وَ سَبَخِها، تُرْبَهً سَنَّها بِالْماءِ حَتّى خَلَصَتْ، وَ لا طَها بِالْبَلَّهِ حَتّى لَزُبَتْ، فَجَبَلَ مِنْها صُورَهً ذاتَ اءحْناءٍ وَ وُصُولٍ وَ اءعضاءٍ وَ فُصُولٍ. اءجْمَدَها حَتّى اسْتَمْسَكَتْ، وَ اءَصْلَدَها حَتّى صَلْصَلَتْ، لِوَقْتٍ مَعْدُودٍ، وَ اءَجَلٍ مَعْلُومٍ. ثُمَّ نَفَخَ فِيها مِن رُوحِهِ فَمَثْلَتْ اِنْسانا ذا اءَذْهانٍ يُجِيلُها، وَ فِكْرٍ يَتَصَرَّفُ بِها، وَ جَوارِحِ يَخْتَدِمُها، وَ اءَدَواتٍ يُقَلَّبُها، وَ مَعْرِفَهٍ يَفْرُقُ بِها بَيْنَ الْحَقِّ وَالْباطِلِ وَالْاءَذْواقِ وَالْمَشامِّ وَالاَلْوانِ وَالْاءَجْناسِ، مَعْجُونا بِطِينَهِ الاَلْوانِ الْمُخْتَلِفَهِ، وَالْاءَشْباهِ الْمُؤ تَلِفَهِ، وَالاَضْدادِ الْمُتَعادِيَهِ وَالاَخْلاطِ الْمُتَبايِنَهِ، مِنَ الْحَرِّ وَالْبَرْدِ، وَالْبِلَّهِ وَالْجُمُودِ، وَالْمَساءَةِ وَالسُّرُورِ..... .... سپس خداوند سبحان از قسمت‏ هاى سخت و نرم و شيرين و شور زمين خاكى را جمع كرد و بر آن آب پاشيد تا پاك و خالص شد، آن گاه آن ماده خالص را با رطوبت آب به صورت گل چسبنده در آورد، سپس از آن گل صورتى پديد كرد داراى جوانب گوناگون و پيوستگى ‏ها، و اعضاى مختلفه و گسيختگى ‏ها. آن صورت را خشكاند تا خود را گرفت، و محكم و نرم ساخت تا خشك و سفالين شد، و او را تا زمان معين و وقت مقرر به حال خود گذاشت. سپس از دم خود بر آن ماده شكل گرفته دميد تا به صورت انسانى زنده در آمد داراى اذهان و افكارى كه در جهت نظام حياتش به كار گيرد، و اعضايى كه به خدمت گيرد، و ابزارى كه زندگى را بچرخاند، و معرفتش داد تا بين حق و باطل تميز دهد و مزه ‏ها و بوها و رنگ ها و جنس هاى گوناگون را از هم باز شناسد، در حالى كه اين موجود معجونى بود از طينت رنگ هاى مختلف، و همسان هايى نظير هم، و اضدادى مخالف هم، و اخلاطى متفاوت با هم، از گرمى و سردى و رطوبت و خشكى و ناخوشى و خوشى..... نهج البلاغه،خطبه1،ترجمه انصاریان.
    سلام جناب پاسخگوی محترم

    بزرگوار بهتر نیست این مطالب را که ذکر می کنید به دنبال ان اشاره کنید اینها همش
    استعاره هست و حقیقت مطلب در ورای این سخنان نهفته هست
    تا خدای نکرده افراد سطحی بین که این مطالبو می خونن دچار شک و شبهه نسبت به نهج البلاغه
    نشند
    با تشکر
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در قران تنها در يك آيه گفته شده است كه آدم از خاك آفريده شده است كه در اين آيه هم خلقت عيسي و آدم همانند در نظر گرفته شده است.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    در قران تنها در يك آيه گفته شده است كه آدم از خاك آفريده شده است كه در اين آيه هم خلقت عيسي و آدم همانند در نظر گرفته شده است.
    با سلام

    خداوند در آیه 59 سوره مبارکه آل عمران با جدال احسن به کسانی که معتقد به الوهیت حضرت عیسی علیه السلام بودند یا ثلیث بودند می فرماید:

    إِنَّ مَثَلَ عِيسىَ‏ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَيَكُونُ (آل عمران/59)
    مَثَل عيسى در نزد خدا، همچون آدم است كه او را از خاك آفريد، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.


    1.
    مَثَلَ عِيسىَ‏ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ : عيسی(عليه‌السلام) همانند آدم(عليه‌السلام) طبیعی و مادی است و وجه شباهتشان آن است كه هيچ يك پدر نداشتند . (ر.ک:ترجمه الميزان، ج‏3، ص: 333.)

    2. خداوند در این مبارکه فرموده است "خلقه من تراب" نفرموده خلقهما من تراب
    ضمير
    "خَلَقَه"در اين آيه به بدن آدم علیه السلام باز می‏‌گردد.

    3. جمله "
    خَلَقَهُ مِن تُراب"نمی‌‏تواند صفت "ءادَم" باشد، زيرا "ءادَم"معرفه است، بنابراين گويا اين جمله پاسخ به اين سوال مقدر است كه خلقت حضرت آدم (عليه‌السلام) چگونه بوده است؟ جواب آن است كه خدا بدن او را از خاك آفريد؛ آن‏گاه به وی فرمود: باش، پس او شد. (تفسیر تسنیم ،ج14،ص420-421.)


    حضرت آدم  از چه نوع خاکی افریده شده ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط اشک خدا نمایش پست
    سلام جناب پاسخگوی محترم

    بزرگوار بهتر نیست این مطالب را که ذکر می کنید به دنبال ان اشاره کنید اینها همش
    استعاره هست و حقیقت مطلب در ورای این سخنان نهفته هست
    تا خدای نکرده افراد سطحی بین که این مطالبو می خونن دچار شک و شبهه نسبت به نهج البلاغه
    نشند
    با تشکر

    با سلام خدمت شما

    منظور شما از این که می فرمایید " اینها استعاره هستند" چیست؟ یعنی " قسمت‏ هاى سخت و نرم و شيرين و شور زمين" که در خطبه مولا علیه السلام آمده است هر کدام استعاره از مطلبی و صفتی دارند؟ و یا بیان حضرت در ماجرای خلقت آدم (علیه السلام) ، بیان استعاری است؟؟


    حضرت آدم  از چه نوع خاکی افریده شده ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    1. مَثَلَ عِيسىَ‏ عِندَ اللَّهِ كَمَثَلِ ءَادَمَ : عيسی(عليه‌السلام) همانند آدم(عليه‌السلام) طبیعی و مادی است و وجه شباهتشان آن است كه هيچ يك پدر نداشتند . (ر.ک:ترجمه الميزان، ج‏3، ص: 333.)
    سلام بزرگوار
    شما فرمودین وجه شباهتشان این هست که هیچ کدام پدر نداشتند
    این را از کجای ایه متوجه شدید ؟
    به نظر این حقیر وقتی می گوید مثل عیسی مانند مثل ادم هست یعنی اینکه
    عیسی به همان روشی افریده شده که ادم افریده شده
    عیسی در درون رحم مادرش واز نطفه و بطور طبیعی افریده شد
    پس ادم هم از همان روش افریده شده
    و منظور از افرینش ادم از خاک
    اشاره به پیدایش اولین هسته های موجودات زنده در اب یا همان گل یا خاک دارد
    وگرنه بدن انسان را که کالبد شکافی کنند اثری از خاک در ان نمی بینند
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,230
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 4 نمایش پست
    با سلام خدمت شما منظور شما از این که می فرمایید " اینها استعاره هستند" چیست؟ یعنی " قسمت‏ هاى سخت و نرم و شيرين و شور زمين" که در خطبه مولا علیه السلام آمده است هر کدام استعاره از مطلبی و صفتی دارند؟ و یا بیان حضرت در ماجرای خلقت آدم (علیه السلام) ، بیان استعاری است؟؟
    سلام خدمت شما
    از نظر این حقیر هم ماجرای خلقت ادم بیان استعاری هست و هم خطبه مولا
    منظور از قسمتهای نرم و شیرین و شور و سخت
    کنایه ازافرینش انسان با طبایع مختلف و تفاوتهای انسانها با یک دیگر است
    به نام الله.......به یاد الله .......برای الله

    بیا تا ما فلک راسقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود