جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه با بد گمانی مقابله کنیم ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه با بد گمانی مقابله کنیم ؟




    سلام

    اگر نگیم بدگمانی یک رذیله اخلاقیه و بنا را براین بذاریم که یک نوع بیماریه که می تونه باعث تباهی زندگی و حتی نابودی زندگی دیگران بشه . به نظر شما چگونه میشه با این بیماری مقابله کرد ؟ چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۲۶ در ساعت ۰۲:۴۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت بد گمانی




    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    سلام

    اگر نگیم بدگمانی یک رذیله اخلاقیه و بنا را براین بذاریم که یک نوع بیماریه که می تونه باعث تباهی زندگی و حتی نابودی زندگی دیگران بشه . به نظر شما چگونه میشه با این بیماری مقابله کرد ؟ چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1

    با سلام
    هرچند سوال شما درباره راه های درمان سوء ظن است به ناچار بایستی اول به معنای دقیق آن و اینکه چه سوء ظنی گناه است بپردازیم و سپس راه های درمان آن را مطرح کنیم.

    " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ..."

    مراد از ظنى كه در اين آيه مسلمين مامور به اجتناب از آن شده ‏اند، ظن سوء است، و گر نه ظن خير كه بسيار خوب است، و به آن سفارش هم شده، هم چنان كه از آيه" لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً" (1) هم استفاده مى ‏شود.و مراد از" اجتناب از ظن" اجتناب از خود ظن نيست، چون ظن، خود نوعى ادراك نفسانى است، و در دل باز است، ناگهان ظنى در آن وارد مى ‏شود و آدمى نمى ‏تواند براى نفس و دل خود درى بسازد، تا از ورود ظن بد جلوگيرى كند، پس نهى كردن از خود ظن صحيح نيست. بله، مگر آنكه از پاره ‏اى مقدمات اختيارى آن نهى كند. پس منظور آيه مورد بحث نهى از پذيرفتن ظن بد است، مى‏ خواهد بفرمايد: اگر در باره كسى ظن بدى به دلت وارد شد آن را نپذير و به آن ترتيب اثر مده و بنا بر اين، پس اينكه فرمود بعضى از ظن‏ ها گناه است، باز خود ظن را نمى ‏گويد، (چون ظن به تنهايى چه خوبش و چه بدش گناه نيست، براى اينكه گفتيم اختيارى نيست)، بلكه ترتيب اثر دادن به آن است كه در بعضى موارد گناه است، (مثل اينكه نزد تو از كسى بدگويى كنند، و تو دچار سوء ظن به او شوى و اين سوء ظن را بپذيرى، و در مقام ترتيب اثر دادن بر آمده او را توهين كنى، و يا همان نسبت را كه شنيده‏اى به او بدهى و يا اثر عملى ديگرى بر مظنه ه‏ایت بار كنى كه همه اينها آثارى است بد و گناه و حرام).و مراد از اينكه فرمود" كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ" با در نظر گرفتن اينكه كلمه" كثيرا" را نكره آورده، تا دلالت كند بر اينكه ظن گناه فى نفسه زياد است، نه با مقايسه با ساير مصاديق ظن كه همان بعض ظنى است كه فرموده گناه است- پس ظن گناه فى نفسه زياد است، هر چند كه بعضى، از مطلق ظن است، و نسبت به مطلق ظن اندك است.
    ممكن هم هست كه مراد اعم از خصوص ظن گناه باشد، مثلا خواسته باشد بفرمايد از بسيارى از مظنه ‏ها اجتناب كنيد، چه آنهايى كه مى‏ دانيد گناه است، و چه آنهايى كه نمى ‏دانيد تا در نتيجه يقين كنيد كه از ظن گناه اجتناب كرده‏ ايد، كه در اين صورت امر به اجتناب از بسيارى از ظن‏ ها، امرى احتياطى خواهد بود، (مثل اينكه بگوييم از مال هايى كه نمى ‏دانى حلال است اجتناب كن، چه از آنهايى كه مى‏ دانى حرام است، و چه از آنها كه نمى‏ دانى حرام است يا حلال، تا در نتيجه يقين كنى كه از مال حرام دورى جسته ‏اى).
    __________________________________________________

    (1) چرا مؤمنين و مؤمنات وقتى تهمت‏ ها را مى ‏شنوند به يكديگر حسن ظن نمى ‏ورزند. سوره نور، آيه 12.



    ترجمه الميزان، ج‏18، ص: 484

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۱/۰۱ در ساعت ۲۲:۱۰
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت درمان بدگمانی




    با سلام
    درمان بد گمانی:
    1-انسان می ‏تواند با تفكر روى مسائل مختلفى، گمان بد را در بسيارى از موارد از خود دور سازد، به اين ترتيب كه در راههاى حمل بر صحت بينديشد و
    احتمالات صحيحى را كه در مورد آن عمل وجود دارد در ذهن خود مجسم سازد
    و تدريجا بر گمان بد غلبه كند. بنا بر اين گمان بد چيزى نيست كه هميشه از
    اختيار آدمى بيرون باشد.لذا در روايات دستور داده شده كه اعمال برادرت را بر نيكوترين وجه ممكن حمل كن، تا دليلى بر خلاف آن قائم شود، و هرگز نسبت به سخنى كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر، ما دام كه مى‏ توانى محمل نيكى براى آن بيابى،قال أمير المؤمنين ع:ضع امر اخيك على احسنه حتى ياتيك ما يقلبك منه. و لا تظنن بكلمة خرجت دستورها در زمينه روابط اجتماعى انسانها است، كه مساله امنيت را به طور کامل در جامعه تضمين مى‏ كند.

    تفسیر نمونه /ج22/ص183

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۲۰ در ساعت ۲۱:۱۹
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت درمان بدگمانی2




    با سلام
    درمان بدگمانی:
    2-تفکر به آثار سوء گمان بد:
    پيغمبر گرامى ص در حديثى مى ‏فرمايد:
    ان اللَّه حرم من المسلم دمه و ماله و عرضه، و ان يظن به السوء:
    " خداوند خون و مال و آبروى مسلمان را بر ديگران حرام كرده، و همچنين
    گمان بد در باره او بردن" (1).

    گمان بد نه تنها به طرف مقابل و حيثيت او لطمه وارد مى‏ كند، بلكه براى صاحب آن نيز بلائى است بزرگ زيرا سبب مى ‏شود كه او را از همكارى با مردم و تعاون اجتماعى بر كنار كند، و دنيايى وحشتناك آكنده از غربت و انزوا فراهم سازد، چنان كه در حديثى از أمير مؤمنان على ع آمده است:من لم يحسن ظنه استوحش من كل احد:" كسى كه گمان بد داشته باشد از همه كس مى ‏ترسد و وحشت دارد"! .به تعبير ديگر:چيزى كه زندگى انسان را از حيوانات جدا مى ‏كند، و به آن رونق و حركت و تكامل مى ‏بخشد، روح تعاون و همكارى دسته جمعى است، و اين در صورتى امكان پذير است كه اعتماد و خوشبينى بر مردم حاكم باشد، در حالى كه سوء ظن پايه ‏هاى اين اعتماد را در هم مى ‏كوبد، پيوندهاى تعاون را از بين مى‏ برد و روح اجتماعى را تضعيف مى ‏كند.افراد بدبين از همه چيز مى ‏ترسند، و از همه كس وحشت دارند، و نگرانى جانكاهى دائما بر روح آنها مستولى است، نه مى‏ توانند يار و مونسى غمخوار پيدا كنند، و نه شريك و همكارى براى فعاليتهاى اجتماعى، و نه يار و ياورى براى روز درماندگى.توجه به اين نكته نيز لازم است كه منظور از" ظن" در اينجا گمانهاى بى دليل است بنابراين در مواردى كه گمان متكى به دليل يعنى ظن معتبر باشد از اين حكم مستثنى است مانند گمانى كه از شهادت دو نفر عادل حاصل مى ‏شود.
    __________________________________________________
    (1)" المحجة البيضاء" جلد 5 صفحه 268.


    تفسر نمونه /ج22/ ص 188



    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۱/۰۱ در ساعت ۲۲:۱۷
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت بدگمانی(جمع بندی)




    [justifyfull]سلام
    اگر نگیم بدگمانی یک رذیله اخلاقیه و بنا را براین بذاریم که یک نوع بیماریه که می تونه باعث تباهی زندگی و حتی نابودی زندگی دیگران بشه . به نظر شما چگونه میشه با این بیماری مقابله کرد ؟ چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید ؟

    با سلام
    هرچند سوال شما درباره راه های درمان سوء ظن است به ناچار بایستی اول به معنای دقیق آن و اینکه چه سوء ظنی گناه است بپردازیم و سپس راه های درمان آن را مطرح کنیم." يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ..."مراد از ظنى كه در اين آيه مسلمين مامور به اجتناب از آن شده ‏اند، ظن سوء است، و گر نه ظن خير كه بسيار خوب است، و به آن سفارش هم شده، هم چنان كه از آيه" لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً" هم استفاده مى ‏شود.و مراد از" اجتناب از ظن" اجتناب از خود ظن نيست، چون ظن، خود نوعى ادراك نفسانى است، و در دل باز است، ناگهان ظنى در آن وارد مى ‏شود و آدمى نمى ‏تواند براى نفس و دل خود درى بسازد، تا از ورود ظن بد جلوگيرى كند، پس نهى كردن از خود ظن صحيح نيست. بله، مگر آنكه از پاره ‏اى مقدمات اختيارى آن نهى كند. پس منظور آيه مورد بحث نهى از پذيرفتن ظن بد است
    .(1)اما درمان بد گمانی:
    1-انسان می ‏تواند با تفكر روى مسائل مختلفى، گمان بد را در بسيارى از موارد از خود دور سازد، به اين ترتيب كه در راه هاى حمل بر صحت بينديشد و احتمالات صحيحى را كه در مورد آن عمل وجود دارد در ذهن خود مجسم سازدو تدريجا بر گمان بد غلبه كند. بنا بر اين گمان بد چيزى نيست كه هميشه از اختيار آدمى بيرون باشد.لذا در روايات دستور داده شده كه اعمال برادرت را بر نيكوترين وجه ممكن حمل كن، تا دليلى بر خلاف آن قائم شود، و هرگز نسبت به سخنى كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر، ما دام كه مى‏ توانى محمل نيكى براى آن بيابى،قال أمير المؤمنين ع:ضع امر اخيك على احسنه حتى ياتيك ما يقلبك منه. و لا تظنن بكلمة خرجت دستورها در زمينه روابط اجتماعى انسان ها است، كه مساله امنيت را به طور کامل در جامعه تضمين مى‏ كند.
    (2)
    2-تفکر به آثار سوء گمان بد:پيغمبر گرامى ص در حديثى مى ‏فرمايد:ان اللَّه حرم من المسلم دمه و ماله و عرضه، و ان يظن به السوء:" خداوند خون و مال و آبروى مسلمان را بر ديگران حرام كرده، و همچنين گمان بد در باره او بردن" .گمان بد نه تنها به طرف مقابل و حيثيت او لطمه وارد مى‏ كند، بلكه براى صاحب آن نيز بلائى است بزرگ زيرا سبب مى ‏شود كه او را از همكارى با مردم و تعاون اجتماعى بر كنار كند، و دنيايى وحشتناك آكنده از غربت و انزوا فراهم سازد، چنان كه در حديثى از أمير مؤمنان على ع آمده است:من لم يحسن ظنه استوحش من كل احد:كسى كه گمان بد داشته باشد از همه كس مى ‏ترسد و وحشت دارد!
    (3)[/justifyfull]
    __________________________________________________
    (1)ترجمه الميزان، ج‏18، ص: 484
    (2)تفسیر نمونه /ج22/ص183
    (3)
    تفسر نمونه /ج22/ ص 188

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۱/۰۱ در ساعت ۲۳:۳۹
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود