جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آشنایی با گروه معاند مارقین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آشنایی با گروه معاند مارقین




    سلام

    لطفا در مورد گروه معاند مارقین ، علیت دشمنی آنان با حضرت علی علیه السلام و عاقبت آنها توضیح دهید .

    ممنون



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۲۳ در ساعت ۲۱:۱۰
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    سلام

    لطفا در مورد گروه معاند مارقین ، علیت دشمنی آنان با حضرت علی علیه السلام و عاقبت آنها توضیح دهید .

    ممنون



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 2
    مارقین به معنی از دین خارج شدگان ونام دیگر خوارج می باشد .این گروه در جریان جنگ صفین از سپاه و از جمع یاران امام علی علیه السلام خارج شده و اقدام به نا امنی و کشتار مسلمین نمودند.در ذیل به شکل گیری و توضیحاتی در مورد آنان می پردازیم:

    شکل گیری جریان خوارج:

    در جریان جنگ صفين زمانیکه نيروهاي علي(ع) سپاه معاويه را در آستانه شكست قرار دادند ، سپاه شام دست به طرفند خطرناکی زد. عمر و عاص براي رهايي از اين شكست، پيشنهاد داد كه شاميان قرآن ها را بر نيزه ها بزنند و بالا ببرند و از نيروهاي علي(ع) بخواهند كه قرآن را بين خود حكم و داور قرار بدهند.
    در سپاه علي(ع) شماري از جاسوسان معاويه حضور داشتند كه پذيرش داوري را تنها راه حل نشان مي دادند. اشعث بن قيس كندي از جمله آنان بود كه مدعي بود آنان مردم را به حق دعوت كرده اند.
    امام گفت:
    «اينان با شما فريب كاري كردند و خواستند شما را از خود بازدارند. اشعث گفت: به خدا سوگند بايد پيشنهاد ايشان را بپذيري يا تو را به آنان تسليم مي كنيم.» (تاريخ يعقوبي, ترجمه محمدابراهيم آيتي, ج2 / 90 .)
    در اثر این چنین تحرکاتی در داخل سپاه امام (ع) ،تعداد زيادي از نيروهاي عراقي با امام علي(ع) مخالفت كردند و گوش به حرف آن حضرت نكردند و، خواستار توقف جنگ و انتخاب حکم هایی برای پیدا کردن دستور قرآن در مورد این جنگ ،شدند و حضرت علي(ع) را به متوقف كردن جنگ مجبور ساختند. سپس علي(ع) پيشنهاد كرد كه برای حکمیت از طرف سپاه امام علی (علیه الاسلام) مالك اشتر انتخاب شود ولي عراقيان مخالف قبول نكردند. علي(ع) عبدالله بن عباس را پيشنهاد داد، او را هم قبول نكردند و گفتند: فقط ابوموسي اشعري را مي پذيريم. امام فرمود: هر كاري مي خواهيد بكنيد. آنان ابوموسي اشعري را بر امام تحميل كردند و امام هم ناچار پذيرفت.از طرف معاویه نیز عمر عاص حکم شد. وظيفه اين دو حكم اين بود كه حكم قرآن را درباره اين جنگ و حضرت علي و معاويه بيان كنند و مردم هم حكم قرآن را بپذيرند ولي وقتي كه عمر و عاص و ابوموسي اشعري نتيجه جلسات خود را بيان كردند، معلوم شد كه اين داوران درباره وظيفه خود كاري نكرده اندو به كار ديگري پرداخته اند. روز اعلام نتيجه همه آمدند. ابتدا ابوموسي اشعري گفت: اي مردم! من علي و معاويه را از حكومت عزل كردم و عمر و عاص بالاي منبر گفت: اي مردم! من هم علي را از خلافت عزل كردم ولي معاويه را به خلافت نصب كردم.
    همه عراقيان فهميدند كه ابوموسي اشعري خيانت كرده است. عراقيان مخالف، به جاي اين كه خود را نكوهش كنند و كار خود را غلط ببينند گفتند: يا علي! تو چرا زير بار حكميت رفتي؟! علي(ع) فرمود: اين شما بوديد كه مرا به اين كار وادار ساختيد. از اينجا مخالفت با علي(ع) شروع شد و عراقيان مخالف با شعار «لا حكم الا لله» و به عنوان خوارج شناخته شدند.
    وقتي كه علي(ع) از خوارج شعار «لا حكم الا لله» را شنيد فرمود: «لا حكم الا لله» سخن حقي است ولي آنان از آن باطل اراده مي كنند. ما هم قبول داريم كه «لا حكم الا لله» و فرمان و حكمي جز فرمان و حكم خدا پذيرفته نيست ولي آنان مقصود ديگري از اين جمله دارند. آنان مي گويند: هيچگونه زمامداري، رياست وامامت درست نيست و زمامدار و امير فقط خداست در حالي كه اين سخن درست نيست و هر جامعه اي بايد امام و زمامدار داشته باشد چه امام و زمامدار خوب و چه امام و زمامدار بد (نهج البلاغه دشتي، خطبه 40، ص 92).
    ویرایش توسط پاسخگوی تاریخی 2 : ۱۳۹۰/۰۹/۲۷ در ساعت ۰۲:۱۶
    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شناخت خوارج و علل شکل گیری آن:
    بنابراین خوارج، عده‌اي نادان و مقدس‌نماي بي‌تشخيص بودند كه در جريان حكميت و انتخاب حكَم و بعد هم فهم اشتباه خود،‌دچار خطا و اشتباه شدند. آنان برداشت سطحي ونا صواب از دین داشتند.
    ‌خوارج به تعبير اميرالمؤمنين، قرآن از زبانشان پائين‌تر نرفته بود و بر دل آنها نفوذ نكرده بود. اهل خواندن دعا،‌ نماز و مناجات بودند ولي دين را درست نفهميده بودند نوعي كج فهمي در دين بر ايشان اتفاق افتاده بود. ابن ابي الحديد مي‌گويد: اينان در راهي مي‌رفتند به دو مرد، يكي مسلمان و ديگري نصراني برخوردند، مسلمان را كشتند چون عقيده‌اش برخلاف عقيده آنها بود و نصراني را رها كردند و گفتند: در تحت ذمّه مسلمانان است و بايد حفظ ذمّه بشود!( رسولي محلاتي، سيد هاشم، زندگاني اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ ، چاپ دهم، 1381، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، محل چاپ تهران، ص 631.)
    ازنظرحضرت امير ـ عليه السّلام ـ آنان انسان‌هايي بودند در جستجوي حق كه دچار اشتباه و خطا شده‌اند، آن حضرت در سال 38 هجري پس از پايان جنگ نهروان، نسبت به‌‌ آينده خوارج اين چنين فرمودند: لاتُقاتِلوا الخوارِجَ بعْدي:‌فَليسَ مَن طَلَب الحَقَّ فأخطأهُ كَمَن طلبَ الباطِل فأدرَكَهُ(دشتي، محمد، نهج‌البلاغه، خطبه 61.) بعد از من با خوارج نبرد نكنيد، زيرا كسي كه در جستجوي حق بوده و خطا كرد مانند، كسي نيست كه طالب باطل بوده و آن را يافته است.
    حضرت امير ـ عليه السّلام ـ خوارج را در جستجوي حق، خاطي مي‌دانند نه منافق، آنان دين را درست و كامل نفهميده بودند ولي عقيده خود را پنهان نكردند بلكه از جنگ صفين آشكارا بيان كردند و پيش رفتند و تصورشان اين بود كه ديگران اشتباه مي‌كنند و راه‌حق همان است كه آنان مي‌روند و آن قدر در اين تصور خود غرق شدند كه وجود مبارك حضرت امير و معاويه و عمروعاص را عامل فتنه تشخيص دادند و در سحرگاه 19 رمضان دست خود را به خون معيار عدالت دو جهان آغشته كردند.

    پيامبراكرم پيدايش آنهارا كه مشكل فكري داشتند پيش بيني كرده بود.در روایتی از پیامبر اسلام آمده است که : (يخرج في آخر الزمان, قوم من امّتي احداث الاسنان, سفهاء الاحلام, يقولون من قول خير البريّه. يقرءون القرآن, لايجاوز حناجرهم يمرقون من الدين كما يمرق السهم من الرّميه….) (كنزالعمّال, ج11 /202)
    دسته اي به روش گفتار انسانهاي نيك سخن مي گويند و قرآن مي خوانند امّا از حنجره هاي آنان در نمي گذرد, از دين خارج مي شوند, چنانكه تير از كمان بيرون ميرود.
    اميرمومنان جنگ وكشتن آنان را پس از خود منع فرمود.( نهج‌البلاغه، خطبه 61)
    يكي از منابع بسيار مطئمن و بي‌نظير در جهت شناخت درست خوارج و چگونگي پيدايش و نشو و نمو آنها نهج‌البلاغه است. امام علي ـ عليه السّلام ـ خود روشنگر ماهيت اصلي اين گروه متعصب و منعكس كنندة انحرافات و كجروي‌ها و سياست بازيها و فريبكاري‌هاي سران آنها هستند.

    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علل انحراف خوارج:
    از مهمترين علل انحراف خوارج مي‌توان :
    1- کم سوادي و كم فهمي آنها را ذكر كرد زيرا به زعم باطل خود كوچكترين انحراف و گناه هر كسي را به خروج از دين و كفر تفسير مي كردند .
    2- داشتن معلومات سطحی از آموزه های دینی ، بهطوریکه از آیات قرآن تفاسیر سطحی می کردند و به هیچ وجه از حرف و استنباط خود کوتاه نمی آمدند.
    3- تهور و بی باکی افراطی آنان که ریشه در شرایط سخت زندگی آنان داشت.که از آنان افرادی سخت و خشن ساخته بود.
    و به نقل از امام علي ـ عليه السّلام ـ آنها بر اثر كجروي‌هاي خود به تدريج، تبديل به تيرهاي شيطان شده و شيطان توسط آنان اهداف خويش را عملي مي‌ساخت.( نهج‌البلاغه، خطبه 127.)
    به واسطه همين جمود فكري و كم عقلي و تعصب بيجا بود كه ‌فهمي درست از دين نداشتند ولي چون مردمي عوام بودند سخت بر همان چيزي كه علم داشتند پافشاري مي‌كردند و دين را همان چيزي مي‌دانستند كه خودشان درك مي‌كردند ولو در واقع آن چيز صددرصد مخالف با دين هم مي‌بود، ولي با تعصب جاهلانه‌اي كه داشتند سرسختانه از آن دفاع مي‌كردند و ساده‌انديشاني بودند كه آلت دست افراد مرموز و شيطان صفت قرار داشتند.( صلواتي، محمد، خارجيگري، قم، نشر دانش اسلامي، چاپ اول، 1365، ص176.)
    عامل ديگر اينكه آنها بر تعصب جاهليت خود پافشاري مي‌كردند، فاقد تربيت اسلامي بودند. امام علي ـ عليه السّلام ـ راجع به خوارج مي‌فرمايد: ...آنها هيچ از قرآن نمي‌دانند و تفسير و معناي از آن را نمي‌فهمند(نهج البلاغه، خطبه 236.).
    استاد مطهري در تفسير اين خطبه مي‌گويند: خوارج، نه جزء مهاجرين بودند و نه انصار كه پيامبر آنها را تربيت كرده باشند بلكه انسان‌هايي بودند كه هيچ تربيت اسلامي نداشتند.( مطهري، مرتضي، سيرة ائمه اطهار، تهران، انتشارات صدرا، چاپ دوم، 1376، ‌بحث خوارج.)
    خوارج در واقع ماهيت دين را نفهميدند و در شناخت فهم آن اطلاعات كافي نداشتند .( تاريخ سياسي صدر اسلام، دلهاي خون، ترجمه محمودرضا افتخارزاده، قم، نشر معارف اسلامي، چاپ اول، 1375، ص44.)
    4- عامل مهم ديگر كه درانحراف آنان تاثير داشت دگرگوني وضع اجتماعي پس از پيامبروحاكميت منحرف جامعه بود كه نتوانست فهم درستي از دين به مسلمانان ارائه دهد وسنت وروش پيامبر وآيات قرآن را درست تبيين كند.برداشت آنان ازدين درست به برداشتهاي ناصواب واجتهادات خلفاي پس ازپيامبر برمي گشت.
    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فرقه های خوارج
    با اینکه ابتدای جریان خوارج در زمان امام علی علیه السلام و توسط ایشان به شدت سرکوب شد ولی در طول تاریخ اسلام این تفکر با اختلافات جزئیی توانست به حیات خودد ادامه دهد به طوریکه امروزه در برخی از مناطق جهان اسلام طرفدارانی دارد.. خوارج به خاطر اختلافات داخلی که با خود داشتند به گروه هایی تقسم شدند مه در ذیل مهمترین آنها ذکر خواهد شد. (فرق تسنن ،مهدی فرمانیان،ص109 تا 187)
    - ازارقه: پیروان نافع بن ازرق بودند.این گروه از لحاظ غرور و سرکشی و از لحاظ نظامی از دیگر فرق خوارج برتر بودند.آنان در اثر شکست های پیاپی کاملا ناابود شدند.
    - نجدات:پیروان نجدۀ بن عویمر که این گروه مدتی بر بحرین ،حضر الموت، یمن و طائف مسلط شدن ولی بعدها گرئه گروه و سپس کاملا از بین رفتند.
    - صفریه:پیروان زیاد بن اصفر بودند.اینان در عمل از دیگر فرق خوارج سخت گیر تر بودند.
    - عجارده: پیروان عبدالکریم بن عجر بودند.
    اباضیه :پیروان عبدالله بن اباض بودند که از دیگر فرق خوارج معتدل تر و به امت اسلامی نزدیکترند.این فرقه تا کنون باقی مانده ودر کشورهای شرق آفریقا، طرابلس ، عمان ،جنوب الجزایر زندگی میکنند.
    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شاخصه های مشترک میان فتنهای حکومت امام علی(ع) وشباهت آنها به فتنه 88




    مقدمه
    فتنه در نهج­البلاغه
    فتنه به دو معنا در نهج­البلاغه آمده است:
    برای استفاده از مطالب مبط به بحث به لینک ذیل مراجعه کنید
    http://www.askquran.ir/post509913-5.html

    شاخصه های مشترک میان فتنهای حکومت امام علی(ع) وشباهت آنها به فتنه 88
    1. ولایت ستیزی:
    2. دنیاپرستی
    برای استفاده از مطالب مربوط به بحث به لینک ذیل مراجعه کنید
    http://www.askquran.ir/post509920-6.html
    3. ادعاهای باطل و شعارهای عوام­فریبانه
    4. قاطعیت در برخورد
    برای استفاده از مطالب مربوط به بحث به لینک ذیل مراجعه کنید
    http://www.askquran.ir/post509922-7.html

    5- تظاهر به دین
    6- خواص بی بصیرت
    7- جنگ نرم
    برای استفاده از مطالب مربوط به بحث به لینک ذیل مراجعه کنید
    http://www.askquran.ir/post509923-8.html


    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود