صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عقیده قران درباره ادیان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    عقیده قران درباره ادیان




    باسلام خدمت همهدوستان عزیز
    میخواستم عقیده قران درباره سایر ادیان رو بدونم
    خوشحال میشم کمکم کنید
    با تشکر


    کارشناس بحث : پاسخگو قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۷:۵۳

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم که قرآن کریم اهل کتاب را به رسمیت می شناسد و برای آنان احکام ویژه ای قائل است و مادامی که با مسلمین در صلح باشند می توانند با آزادی کامل در مراسم و عمل به شریعت خود در میان مسلمانان زندگی کنند و کسی حق تعرض به آنان را ندارد و اهل کتاب عبارتند از مسیحیت، یهودیت، مجوسیت، صابئین. اما بهائیت که فرقه ای ضالّه و گمراه و ساخته دسیسه استعمار قدیم و انگلیسی ها هستند نه اهل کتاب هستند و نه اهل اسلام و نه جایگاهی در بین مسلمین دارند افرادی هستند که نوعا عامل بیگانه و جاسوس هستند.
    ادیان الهی در نگاه قرآن مجيد يكسره حق يا باطل نيستند و در واقع آميزه اى از حق و باطل هستند. حال سؤال اين است كه نگاه قرآن در وهله و مرتبه نخست به نيمه باطل آنهاست (يا منحصراً نگاه او بر اين نيمه است و بر نيمه ديگر چشم مى پوشد) يا اينكه نيمه حق را اصل قرار داده، بر آن تأكيد مى كند و سپس در مرحله بعد به نيمه باطل توجه مى كند؟

    به نظر مى رسد كه قرآن مجيد مشى دوم را در پيش گرفته است. بدون ترديد منبع اصلى اعتقادات و اعمال پيروان اديانْ متون مقدس آنهاست. دو دين يهوديت و مسيحيت در حجاز زمان ظهور اسلام حضورى محسوس داشته و در ميان اديان موجود در آن منطقه تنها اين دو دين كتابى داشته اند كه در دسترس بوده است. اگر يهوديت و مسيحيت زمان ظهور اسلام آميزه اى از حق و باطل بوده اند قاعدتاً متون مقدس آنان نيز همين گونه بوده است.

    قرآن مجيد به متون مقدس يهودى ـ مسيحى توجه داشته و درباره آنها داورى كرده است. واژه اى كه قرآن مجيد مكرر درباره اين متون به كار برده، واژه تصديق است. در آيات متعددى آمده است كه اين قرآن كتاب هايى را كه نزد اهل كتاب است يا پيش روى خودش است تصديق مى كند.(1) در آيات ديگرى آمده است كه رسول خدا كتاب هاى انبياى پيشين را كه نزد اهل كتاب است و يا پيش روى اوست تصديق مى كند.(2) در آيات ديگرى به گونه اى محتواى اين كتاب ها تصديق شده است: «و كيف يحكمونك و عندهم التورات فيها حكم الله»; چگونه تو را به داورى مى گيرند در حالى كه تورات نزد آنهاست كه در آن حكم خدا آمده است. (3) « و ليحكم اهل الانجيل بما انزل الله فيه »; و بايد اهل انجيل ، بر پايه آنچه خداوند در آن فرو فرستاده است داورى كنند. (4)

    همان طور كه از آيات تصديق پيداست، قرآن مجيد همان تورات و انجيلِ موجود در دست اهل كتاب آن زمان را تصديق كرده است; زيرا تعابير اين است كه «آنچه نزد اهل كتاب است» ، «آنچه نزد شما اهل كتاب است»، «آنچه پيش روى آن است». اين امر در دو آيه اى كه نقل شد بسيار روشن تر است; چراكه در آيه اول اهل كتابِ همان زمان را مؤاخذه مى كند و در آيه دوم به اهل انجيل دستور مى دهد و از قرائن معلوم است كه اهل انجيلِ همان زمان مقصود است.
    با توجه به اين شكى وجود ندارد كه آيات قرآن مجيد متون انبياى پيشين را تصديق مى كند و برخى از مفسران از قول اكثر مفسران نقل كرده اند كه از برخى آيات(5) مى توان تصديق همه متون انبياى پيشين را برداشت كرد.(6)

    منابع:
    1.بقره: 41، 89، 91 و 97; يونس: 37; يوسف: 111; انعام: 92; آل عمران: 3; نساء: 47; فاطر: 31.
    2. بقره: 101; آل عمران: 81.
    3. مائده: 43.
    4. مائده: 47.
    5. بقره: 97.
    6. فخر رازى، التفسير الكبير، ج3، ص212.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۹:۵۶
    عقیده قران درباره ادیان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 4 نمایش پست
    اما بهائیت که فرقه ای ضالّه و گمراه و ساخته دسیسه استعمار قدیم و انگلیسی ها هستند نه اهل کتاب هستند و نه اهل اسلام و نه جایگاهی در بین مسلمین دارند افرادی هستند که نوعا عامل بیگانه و جاسوس هستند.
    پس چرا شما طرفداران اديان ديگر را واجب القتل نمي دانيد ولي بهائيان را واجب القتل مي دانيد؟مگه هر دو منحرف نیستند و غیر اسلام نمیشند؟این تعارض در برخورد با ادیان نیست؟

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
    جهت رسیدن به جواب شما باید توضیحاتی عرض کنم تا مشکل حل شود.ببینید دوست عزیز واژة دين يا اديان به معني و مفهوم كيش و آيين است. در قرآن كريم دين همه جا به صورت مفرد بكار رفته است. در قرآن كريم از يهوديت و صائبان و نصرانيت و مجوسيت به عنوان دين نام برده شده كه در اسلام به آنها اهل كتاب مي گويند.[1] از نظر اسلام اين اديان جزء اديان منسوخ به شمار مي روند زيرا اين اديان در اصل، آسماني و الهي بوده اند يعني به خداي يگانه و روز رستاخيز (مبدأ و معاد) معتقد بوده و پيغمبر آنها از جانب خداوند براي راهنمايي مردم فرستاده شده بودند. ليكن پس از مدتي به تدريج پيروان آنها دچار انحراف شده و ناگزير با آمدن شريعت جديد يكي پس از ديگري منسوخ شده اند.
    برخي از اديان از نظر اسلام جزء اديان غير الهي به شمار مي روند و در رديف اهل كتاب محسوب نمي شوند مانند بوديسم و هندوئيسم و..[2] لكن ريشه در تاريخ دارند و داراي پيروان زيادي در كشورهاي مختلف مي باشند.
    به طور كلي دين حق از ديدگاه قرآن همان دين اسلام است چنانكه خداوند در قرآن فرموده: (همانا دين نزد خداوند اسلام است)[3]
    تغيير دين يا انتقال از ديني به دين ديگر كه از آن به ارتداد تعبير مي شود، از مباحث جدي علم كلام امروز است. برخي برآنند كه انتخاب دين، حق انسان است و انسان مي تواند به ديني روي آورد و روزي ديگر از آن دين روي برتابد. بر همين ا ساس بر حكم مرتد در دين اسلام خرده مي گيرند.
    اين انتقادهاي بيرون ديني و درون ديني ما را وا مي دارد تا نگاهي به حكم مرتد در فقه و كلام اسلامي بيندازيم.
    ارتداد در لغت به معناي رجوع و بازگشت است. معناي اصطلاحي ارتداد در اصطلاح فقهاء و متكلمان اسلامي به معناي بازگشت فرد مسلمان از دين اسلام و پذيرش ديني ديگر است، بنا به تعريف امام خميني(ره) مرتد كسي است كه از اسلام خارج شود و كفر را برگزيند.[4]
    قرآن در مورد مرتدان مي فرمايد: (كساني كه بعد از ايمان كافر شوند غضب خدا بر آنها است و عذاب عظيمي در انتظارشان است.)[5]
    فقهاي اماميه مرتد را به دو گروه ملّي و فطري تقسيم كرده اند. مرتد فطري كسي است كه از پدر و مادر مسلمان - هر دو يا يكي از آنان - به دنيا آمده باشد و پس از بلوغ، از اسلام برگردد. و مرتد ملي به كسي گفته مي شود كه والدين او هر دو غير مسلمان باشند و پس از بلوغ پذيراي اسلام شود و سپس از اسلام برگردد.
    در مورد حكم مرتد، فقهاي اماميه بين مرد و زن تفاوت قايل اند. زن مرتد فطري يا ملي در صورت توبه كردن توبة او پذيرفته است و احكام ارتداد از او برداشته مي شود و در صورت توبه نكردن، زنداني و تعزير مي شود.
    اما حكم مرد مرتد فطري با مرتد ملي متفاوت است. آراي مشهور فقها آن است كه توبة مرتد فطري پذيرفته نيست و حكم او اعدام است، اما مرتد ملي مي تواند توبه كند و از ارتداد دست بردارد و در غير اين صورت، حكم او اعدام خواهد بود.[6] مطابق نظر مشهور فقهاي اماميه صرف انكار ضروري دين، ‌بي آنكه همراه و ملازم با انكار اصول دين باشد، موجب ارتداد نيست. بنابراين انكار اصول دين يا انكار ضروري دين اگر داراي شرائط زير باشد موجب ارتداد مي گردد 1. ضروري بودن آن مسلم و نزد تمام فرق اسلامي پذيرفته شده باشد. 2. انكار آن، ملازم با انكار اصول دين باشد. 3. شخص منكر، متوجه و آگاه به اين ملازمه باشد 4. به اين ملازمه و نتايج و پيامدهاي آن متعهد و وفادار بماند.
    با اين توضيح اگر يكي از شرايط مذكور وجود نداشته باشد مطابق قاعدة (تدرء الحدود بالشبهات) مرتد شناخته نمي شود و حكم ارتداد در مورد او اجرا نخواهد شد.[7]
    با اين بيان اگر مسلماني مرتد شود به عنوان مرتد فطري شناخته مي شود و از نظر فقها شيعه احكام مرتد فطري بر او جاري مي گردد.[8]
    نظرات فقهاي شيعه دربارة بهائيان: 1. آيت الله سيد محمد رضا گلپايگاني و صافي و مكارم و تبريزي بر اين عقيده اند كه اگر يك بهايي به دست مسلماني كشته شود نه ديه دارد و نه قصاص. دليل شان اين است كه آنها مرتد هستند ولي با اين تفاوت اگر مرتد ملي باشند در صورت توبه اعدام نمي شوند، اگر توبه نكنند اعدام مي گردند، ولي مرتد فطري اگر هم توبه كند اعدام مي گردد. چون به عنوان گروه ضالة در اسلام فتنه ايجاد مي كنند.
    2. نظر امام خميني (ره) در مورد بهائيان اين است كه هر ذمي از دين خود به دين ديگري كه اهل دين سابق آنها را به رسميت نمي شناسند، در آيد پذيرفته نيست. مثلاً يهودياني كه بهائي مي شوند در اسلام به عنوان مرتد ملي محسوب مي شوند در صورت توبه عفو مي شوند ولي در صورت اسرار بر ارتداد اعدام مي گردند.[9]
    ادامه دارد...
    عقیده قران درباره ادیان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با اين بيان روشن مي شود كه طرفداران اديان ديگر مرتد محسوب نمي شوند بلكه پيرو آيين و ديني هستند كه اسلام آنها را اهل كتاب مي شمارد. ادياني مثل يهوديت و مسيحيت كه داراي كتاب وپيغمبر مخصوص هستند و نيز اديان هندوئيسم و بوديسم و امثال آنها در اسلام تا زماني كه پيروان چنين ادياني به مقدسات،‌اعتقادات، ارزش هاي ديني و عرض و ناموس مسلمين كاري نداشته باشند. اگر چه در جامعه اسلامي زندگي كنند جان و مال آنها در امان است و اسلام با گرفتن جزيه امنيت آنها را فراهم مي كند و به عنوان همشهري اسلام محسوب مي شوند و از حق و حقوق اجتماعي و ديني خود برخوردار هستند.[10]
    در زمان پيامبر، يهوديان و مسيحيان و زرتشتيان در مدينه بودند، آنها تا زماني كه به حكومت اسلامي و مسلمانان صدمه وارد نمي كردند، در پناه اسلام به سر مي بردند، اما هر جا كه توطئه چيني مي كردند پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ آنها را واجب القتل مي دانستند و دستور قتل صادر مي كردند.
    بهائيان بر خلاف طرفداران اديان ديگر هستند، چرا كه از اسلام برگشته و براي خود آيين جديدي درست كرده اند و با اين عمل خود در جامعة اسلامي و بين مسلمين شبهه و اختلاف به وجود آورده اند. به همين دليل از ديدگاه اسلام فرقة ضاله محسوب مي شوند يعني گروهي كه در افكار و عقايد مسلمانان تشتت و شبهه به وجود آورده اند.[11]
    پس نتيجه اين شد كه طرفداران بهائيان در واقع مرتد به هر نوعش (فطري و ملي) مرتد محسوب مي شوند و به عنوان فرقة ضاله موجب تفرقه و تشتت در بين مسلمانان مي شوند لذا نظر كلي اسلام در مورد آنها مهدور الدم بودن آنهاست تا ريشة فتنه كنده شود.

    منابع:
    [1] . حج/17.
    [2] . آريا، غلامعلي، آشنايي با تاريخ اديان، ص 11.
    [3] . ‌آل عمران/19.
    [4] . مجله تخصصي كلام اسلامي، قم، مؤسسة امام صادق، ص 62 - 65.
    [5] . نحل/106.
    [6] . مجلة تخصصي كلام اسلامي، ص 66.
    [7] . مجتهد شبستري. محمد، ايمان و آزادي، انتشارات طرح نو، چاپ اول، 1376، ص 38.
    [8] . جناتي محمد ابراهيم، همبستگي اديان و مذاهب اسلامي، انتشارات انصاريان، چاپ اول، 1381، ص 207.
    [9] . مرعشي، سيد محمد حسين، ديدگاه هاي نو در حقوق كيفري اسلام، انتشارات نشر ميزان، چاپ اول، 1373، ص 86.
    [10] . صادقي، هادي، درآمدي بر كلام جديد، انتشارات دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1382، ص 216.
    [11] . واثقي راد، محمد حسين، نگرش نو به تاريخ اسلام، انتشارات آفاق غدير، چاپ اول، 1383، ص563.
    عقیده قران درباره ادیان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    بحث خوبی بود ممنون.خوشحالم که با این سایت آشنا شدم.
    خواستم ببینم ديدگاه قرآن در مورد دين يهود بخصوصه چيه؟


  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هانی110 نمایش پست
    ديدگاه قرآن در مورد دين يهود بخصوصه چيه؟
    با سلام و عرض ادب
    عرض خوش آمد گویی دارم خدمت شما دوست عزیز ان شالله که در این سایت اطلاعات خوبی را کسب نمایید.
    در مورد سوال شما باید عرض کنم که در نگاه اوّل تعريف لغوي و اصطلاحي «يهود» سختي‌هايي دارد كه ارائه تعريفي جامع و مانع از آن را دشوار مي‌نمايد. با اين حال در تعريف اين كلمه مي‌توان گفت! «يهود» اسمي است كه بر اولاد حضرت ابراهيم[1] به خصوص شاخه اسحاقي يعني فرزندان حضرت اسحاق اطلاق مي‌شود، اين افراد كه امروزه در سر تا سر جهان پراكنده مي‌باشند به دليل همين انتساب به حضرت اسحاق و ابراهيم ـ عليهما السّلام ـ ، خوانده مي‌شوند؛ امّا از آنجا كه علاوه بر نسب خوني و نژادي داراي آيين خاص و كتاب‌هاي مقدس مي‌باشند و در مقابل ساير اديان و مذاهب، پيرو دين مستقلي هستند، دين آنان را هم «يهوديت» مي‌نامند، به تعبير ديگر از آنجا كه آيين يهود بر خلاف ساير اديان آييني نژادي بوده و مختص يهوديان مي‌باشد، به همين دليل نام يهود، هم دلالت بر نژاد فرد منتسب به آن دارد و هم از دين وي خبر مي‌دهد، يعني هر يهودي بايد از نژاد اسحاق باشد و الّا به او يهودي گفته نمي‌شود.

    با توجه به اين امر تفكيك بين تعريف يهوديت به عنوان يك دين و يهوديت به عنوان اصطلاح نژادي، سخت مي‌باشد و مي‌توان با اندك مسامحه در تعريف اصطلاحي يهود از اين تعبير استفاده كرد كه: «يهوديت آييني است مختص اولاد بني اسرائيل».
    قرآن كريم براي تفكيك بين نژاد يهوديان و آيين يهوديت از دو اصطلاح «اليهود» و «بني اسرائيل» استفاده مي‌كند به اين صورت كه هر گاه مي‌خواهد از اولاد حضرت اسحاق نام ببرد و آنان را از جهت نژادي و قبيلگي مورد اشاره قرار دهد، از نام بني اسرائيل استفاده مي‌كند[2] و هر گاه مي‌خواهد از اين افراد به عنوان پيروان يك آيين نام ببرد از اصطلاح «اليهود» بهره مي‌گيرد.[3] بنابراين در قرآن مشكل اختلاط مباحث نژادي و ديني اولاد حضرت اسحاق وجود ندارد لكن به اين نكته بايد توجه كرد كه آيين يهود از دو ديدگاه مي‌تواند مورد توجه واقع شود.

    ديدگاه اول اين است كه دين يهود يا ديني كه بر حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ نازل شده و از سوي پيامبران ديگر تشريح گرديده، ديني آسماني بود و قبل از نزول دين حضرت عيسي بر همگان واجب بود كه از آن تبعيت كنند.
    ديدگاه دوم به اين منظر توجه دارد كه بعد از نزول دين اسلام و تبليغ آن توسط حضرت محمّد ـ صلّي الله عليه و آله ـ آيين يهود نمي‌توانست پاسخگوي بشر باشد و تحريف‌هاي به وجود آمده آن را بي اعتبار و بي ارزش ساخته بود. بنابراين ما سعي خواهيم كرد آيين يهود موجود را كه يهوديان كنوني به آن اعتقاد دارند را از ديدگاه قرآن مورد بررسي قرار دهيم. شايد بتوان ادعا كرد كه پيروان هيچ آييني به اندازه يهوديان مورد خطاب قرآن قرار نگرفته است، با اين همه مي‌توانيم تحقيق خود را محصور در آياتي كنيم كه صراحتاً به نام اين قوم اشاره كرده است.

    در قرآن كريم حدود هشت بار كلمه «اليهود»، ذكر شده است و هم‌چنين سه بار نيز از كلمه «هوداً» استفاده شده، امّا پرشمارترين كلمه، نام «بني اسرائيل» مي‌باشد كه حدوداً چهل و يك بار در قرآن آمده است. اين موارد غير از اشاره‌هايي است كه قرآن نسبت به حضرت موسي، يوشع، جالوت، داود، سليمان و ساير پيامبران بني اسرائيل دارد و هم چنين غير از مواردي است كه به كتابهاي مقدس يهود و احبار و بزرگان اين قوم اشاره مي‌كند.
    از جمع بندي اشاره‌ها و تصريحات قرآن مي‌توان نتيجه گرفت كه خداوند به قوم بني اسرائيل دين و آييني فرستاده بود كه در آن احكام الهي بيان شده بود، ولي بني اسرائيل به همه آن عمل نكرده آن را تحريف كردند.[4] اين آيين و دين تحريف شده در آيات متعددي مورد اشاره قرار گرفته و تحريفات آن بيان شده است.
    ادامه دارد...
    عقیده قران درباره ادیان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ادامه بحث...
    در لا به لاي اين تبيين‌ها برخي از ويژگي‌هاي بني اسرائيل و پيروان آيين يهود نيز بيان شده است كه در ذيل به چند مورد اشاره مي‌شود:
    1. برتر دانستن آيين يهود: قرآن مي‌فرمايد: «يهوديان گفتند: مسيحيان هيچ موقعيتي (نزد خدا) ندارند و مسيحيان نيز گفتند: يهوديان هيچ موقعيتي ندارند ... خداوند روز قيامت دربارة آن‌چه در آن اختلاف داشتند داوري مي‌كند.»[5]
    اين آيه به وضوح نشان مي‌دهد كه يهوديان آيين خود را برترين آيين دانسته و اديان بعد از خود را قبول نمي‌كردند. البته اين امر در ميان مسيحيان نيز رواج داشت. چنان كه قرآن در جاي ديگر مي‌فرمايد: «آنها گفتند: هيچ كس جز يهود و نصاري هرگز داخل بهشت نخواهند شد، اين آرزوي آنها است. بگو: اگر راست مي‌گوييد دليل خود را بياوريد»
    2. اعتقاد به تفويض: قرآن مي‌فرمايد كه يهوديان گمان مي‌كنند خداوند مجبور است و تمام كارها را به مخلوقات تفويض كرده است و اين پنداري غلط است، به همين دليل در سورة مائده مي‌فرمايد: «و يهود گفتند: دست خدا بسته است، دست‌هايشان بسته باد و به خاطر اين سخن از رحمت الهي دور شوند. بلكه دستان خدا گشاده است، هر گونه بخواهد مي‌بخشد ...»[6]
    3. فتنه انگيزي و فساد در زمين: قرآن يهوديان را فتنه‌انگيز معرفي كرده مي‌فرمايد: «... هر زمان آتش جنگي افروختند خداوند آن را خاموش ساخت و براي فساد در زمين تلاش مي‌‌كنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد.»[7]
    4. دشمني با مسلمانان: از ديگر ويژگي‌هاي يهوديان دشمني آنان با مسلمانان است، قرآن كريم در اين مورد مي‌فرمايد: «به طور مسلم دشمن‌ترين مردم نسبت به مؤمنان را، يهود و مشركان خواهي يافت ...»[8]
    5. مخالفت با توحيد: يهوديان جزو اولين گروه‌هايي بودند كه توحيد را به شرك آلوده كردند و معتقد شدند «عُزير» پسر خداوند است. قرآن در توضيح اين باور آنان مي‌فرمايد: «يهود گفتند: عُزير پسر خدا است و نصاري گفتند: مسيح پسر خدا است اين سخني است كه با زبان خود مي‌گويند كه همانند كافران پيشين است. خدا آنان را بكشد چگونه از حق انحراف مي‌يابند.»[9]
    6. پيمان‌شكني و مخالفت با احكام الهي: از ديگر خصوصيات قوم يهود عمل نكردن به اوامر و احكام الهي است قرآن در اين مورد مي‌فرمايد: «و به ياد آوريد زماني را كه از بني اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خداوند يگانه را پرستش نكنيد و به پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و بينوايان نيكي كنيد و به مردم نيك بگوئيد و نماز به پا داريد و زكات بدهيد، پس همه شما جز عده كمي سرپيچي كرديد و (از وفاي به پيمان خود) رويگردان شديد.»[10] و در آيه ديگري نيز مي‌فرمايد: «... و رسولان ما دلايل روشني براي بني اسرائيل آوردند، امّا بسياري از آنها پس از آن در روي زمين تعدي و اسراف كردند.»[11]
    البته اين ويژگي‌ها تنها گوشه‌اي از خصوصيات قوم يهود است و قرآن كريم به ويژگي‌هاي بسياري اشاره دارد كه تفاسير به آنها پرداخته‌اند، در اينجا مي‌توانيم چنين نتيجه‌گيري كنيم كه از ديدگاه قرآن، خداوند به قوم يهود نعمت‌هاي فراواني اعطاء كرده بود،[12] لكن آنان به جاي سپاس‌گذاري طغيان كرده، پيمان‌شكني نموده و به فتنه‌انگيزي و فساد روي آوردند و با پيامبران الهي مخالفت كرده، دين اسلام را كه آخرين و كامل‌ترين دين بود قبول نكردند.

    منابع:
    [1] . ر.ك: معين، محمّد، فرهنگ معين، تهران، انتشارات امير، چ دهم، 1375 هـ ش، ج 6، ص 2351.
    [2] . ر.ك: صف/6؛ و اعراف/105.
    [3] . ر.ك: بقره/113؛ و مائده/18؛ و توبه/30.
    [4] . ر.ك: بقره/83.
    [5] . بقره/113.
    [6] . مائده/64.
    [7] . مائده/64.
    [8] . مائده/82.
    [9] . توبه/30.
    [10] . بقره/83.
    [11] . مائده/32.
    [12] . جاثيه/16 و 17.
    عقیده قران درباره ادیان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام دستتون درد نکنه توضیحات خوبی بود.
    خواستم ببینم قرآن و کتاب های ادیان دیگه با هم چه فرقی دارند؟مگر همه از طرف خدا نیست؟

  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و عرض ادب
    خواهش میکنم .
    در مورد سوال شما عرض کنم که قرآن كريم به عنوان آخرين و كامل‌ترين كتاب آسماني بر خاتم پيامبران خداوند نازل شد و در برگيرنده برنامه‌هاي هدايتي و تربيتي جديدي بود كه در واقع كامل‌ترين برنامة زندگي بشر, كه تأمين كننده سعادت دنيا و آخرت انسان‌ها مي‌باشد را به همراه دارد.

    بخشي از قرآن كريم، با كتاب‌هاي آسماني ديگر مثل تورات، انجيل و... قبل از تحريف شدن، يعني كتاب‌هاي واقعي پيامبران بزرگ الهي در اصول توحيدي مشترك است. علاوه بر اين قرآن كريم كتاب‌هاي واقعي پيامبران الهي را تأييد و تصديق قرار داده است. چنان كه مي‌فرمايد: نزل عليك الكتاب بالحق مصدقاً لما بين يديه و انزل التوراية والانجيل من قبل هدي للناس و انزل الفرقان(1) (همان كسي كه) كتاب را به حق بر تو نازل كرد كه با نشانه‌هاي كتب پيشين منطبق بود ، و تورات و انجيل را پيش از آن، براي هدايت مردم، فرستاد و (نيز قرآن) كتابي كه حق را از باطل مشخص مي‌سازد را نازل كرد.» قرآن كريم، مسائل توحيد و خداشناسي را در حد و سطح بالاتر و به طور دقيق‌تري و با تفصيل بيشتر، مطرح كرده است.

    از آن جا كه دين مقدس اسلام، جهاني بوده، كتاب قرآن كريم نيز جهاني و فراگير مي‌باشد و تمام مردم و بشريت در تمام عصرها مورد خطاب قرآن كريم هستند و ما ارسلناك الا كافة للناس بشيراً و نذيرا...(2) و ما تو را جز براي همة مردم نفرستاديم تا (آن‌ها را به پاداش‌هاي الهي) بشارت دهي و (از عذاب او) بترساني.... ولي ساير رسالت كتاب‌هاي آسماني اين گونه نبوده‌اند. به همين علت قرآن كريم نسبت به ساير كتاب‌هاي آسماني، مسائل احكام و مباحث اخلاقي و ارزشي مثل نماز، روزه، انفاق در راه خدا و... را با تفصيل بيشتري مطرح كرده است، ولي در كتاب‌هاي ديگر مثل تورات، انجيل و... به احكام و مسائل ديگر به طور مجمل اشاره شده و در بسياري از موارد نيز اساساً اشاره‌اي نشده است.(3)

    قرآن كريم معجزه بزرگ پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ است به خلاف ساير كتاب‌هاي آسماني كه معجزه نيستند ساير كتب آسماني مورد تحريف قرار گرفته‌اند، ولي قرآن كريم تنها كتاب آسماني است كه از تحريف محفوظ مانده است. انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون(4) ما قرآن را نازل كرديم. و ما به طور قطع نگهدار آن هستيم... بنابراين، قرآن كريم، محتواي كتب آسماني تحريف نشده و واقعي و بعثت و پيامبري پيامبران پيشين را مورد تصديق قرار مي‌دهد.

    ولي از آن جا كه قرآن كتاب كامل جهاني و در بردارندة برنامه‌هاي هدايتي و تربيتي كاملي مي‌باشد، پس با وجود چنين كتابي ساير كتب آسماني منسوخ مي‌شوند و همة مردم از زمان ظهور و بعثت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ وظيفه دارند از پيامبر خاتم و قرآن كريم پيروي نمايند.(5)

    پاورقی:
    1. آل عمران: 3-4.
    2. سبأ: 28.
    3. طباطبايي، محمد حسين، الميزان في تفسير القرآن، تهران، دارالكتب االاسلامية، ج 6، ص 67، ج 16، ص 440 ـ 402.
    4. حجر: 9.
    5. مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامية، ج 2، ص 309 ـ 314. ج 11، ص 17 ـ 31.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۰۹/۲۰ در ساعت ۰۹:۲۶
    عقیده قران درباره ادیان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  20. تشکر


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه دین, فتنه انگیزی در روی زمین, فرقه ضالّه چیست؟, قرآن و وحدت دین, قران تصدیق کننده توارت و انجیل, قراین و سیاق آیات, لزوم ایمان به شرایع الهی, لزوم تصدیق شرایع الهی, مفهوم دین, مقایسه اسلام و مسیحیت, مهدورالدم بودن بهائیان, متون مقدس ادیان منبع اعتقادات, مجوسیت, مخالفت با توحید, مرتد فطری, مرتد ملی, مسیحیت, معنی نسخ شرایع, معنای لغوی نسخ, معنای لغوی ارتداد, معنای اصطلاحی ارتداد, معجزه بودن قران, نفی استناد کثرت گرایی به قرآن, نظر قران در مورد مرتد, نظر به کثرت گرایی, همه ادیان ایمان واحدی را دنبال می کنند, هندوئیسم, هدف نسخ چیست؟, ویژگی های پیروان آیین یهود, واژه تصدیق درباره کتب مقدس ادیان الهی, واجب القتل بودن توطئه گر بر علیه اسلام, وجه مشترک ادیان الهی, وجود نیازهای نظری و ثابت, وحدت تعلیم تربیت, وحدت دین, وحدت رسالت و رسول, یهودیت, گستره نسخ تا کجاست؟, پلورالیسم دینی, پیمان شکنی و مخالفت با احکام, پرداخت جزیه, آیین مختص اولاد بنی اسرائیل, افراد بهائی نوعا عامل بیگانه, انگیزه و علت نسخ, انتخاب دین حق انسان است, ایا بهائیان واجب القتل هستند؟, ابطال پلورالیزم, ادیان منسوخ در اسلام, ادیان الهی، آمیزه ای از حق و باطل, ادیان غیر الهی, ارتداد, اسلام دین مشترک پیامبران, اصول علم تفسیر, اصالت با نیمه حق در ادیان, اعلام پایان مدت حکم, اعتقاد به تفویض, به رسمیت شناختن اهل کتاب, بهائیان مرتدند, بودیسم, برتر دانستن آیین یهود, تفکیک بین نژاد و آیین یهودیان, تفاوت قرآن و دیگر کتب آسمانی, تفاوت محتوای قرآن با کتب آسمانی, تفاوت مرد و زن در حکم مرتد, تفصیل یعنی چه؟, توحید اساس جهان بینی اسلام, تکامل دین و اختلاف شرایع راز ختم نبوت, تکامل شریعت, تکثر ادیان, تحدّی, تحریف کتب گذشتگان, تعریف یهود, جایز نبودن پیروی از غیر اسلام, حکم مرتد در فقه, حکم عقل به وحدت دین آسمانی, حکمت ضرورت دین, حد نسخ, حضور یهودیت و مسیحیت در حجاز زمان ظهور اسلام, دلایل انحصار صراط مستقیم به اسلام, دین واحد, دیدگاه قرآن در مورد دین یهود, داعیه جهانی بودن اسلام, دشمنی با مسلمانان, ذکر خدا در صومعه و کلیسا دلیل پلورالیزم است؟, شاخه اسحاقی اولاد ابراهیم, شبهه افکنی بهائیان, شرایع مختلف, صابئین, ضرورت دین, عدم ارتداد اهل کتاب, عدم تحریف قران, عدم تحریف همیشگی قرآن, عدم تضاد قرآن با برنامه انبیا سلف

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود