صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    343
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالاتی پیرامون زیارت عاشورا




    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليك يا أباعبدالله
    با عرض تسليت بمناسبت فرارسيدن عاشوراي حسيني سه سؤال در مورد فقراتي از زيارت عاشورا دارم كه دوست دارم بصورت عرفاني و علمي و عميق شرح شود .

    1- در زيارت عاشورا مي خوانيم " اَنْ يَجْعَلَني مَعَكُمْ فِي الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ " اين معيت با ولي الله الأعظم چگونه تحقق ميابد ؟ شرايط معيت چگونه در روايات اهل البيت عليهم السلام ذكر شده اند ؟ خصوصيت اين معيت با معيتهاي ديگر چيست ؟

    2- فرق ماهوي " قدم صدق " كه در اين مورد از زيارت عاشورا "وَاَنْ يُثَبِّتَ لي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْق فِي الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ " مي خوانيم با " مقعد صدق " كه در آيه " فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ " ذكر شده چيست ؟ و چرا به " صدق " وصف شده و چيستي صدق چيست ؟ منظور از " ثبات قدم صدق " چه خواهد بود و چگونه تحقق ميابد ؟ شرطيت " عنديت " اين ثبات با اهل البيت عليهم السلام به چه معناست ؟

    3- در زيارت عاشورا مي خوانيم " وَاَسْأَلُهُ اَنْ يُبَلِّغَنِى الْمَقامَ الَْمحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللهِ " ماهيت مقام محمود و ماهيت بلوغ به اين مقام براي شيعه أهل البيت عليهم السلام چيست ؟

    اميدوارم كه سؤالات بنده را بصورت عرفاني و علمي تحقيقي و مفصل بيان بفرماييد , زيرا كه اين سؤالات مدتهاست كه مرا مشغول خود كرده و خيلي دوست دارم جواب عميق و عالمانه اي در اين موارد داشته باشم به شروحاتي مانند شفاء الصدور نيز رجوع كرده ام , أما توضيحات بيشتر و عميقتري را خواهانم .
    أجرتان با أبا عبدالله
    يا حسين


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۳:۴۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت معیت با اهل بیت- علیهم السلام-




    نقل قول نوشته اصلی توسط لواء الحسين نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحيم


    السلام عليك يا أباعبدالله


    با عرض تسليت بمناسبت فرارسيدن عاشوراي حسيني سه سؤال در مورد فقراتي از زيارت عاشورا دارم كه دوست دارم بصورت عرفاني و علمي و عميق شرح شود .




    1- در زيارت عاشورا مي خوانيم " اَنْ يَجْعَلَني مَعَكُمْ فِي الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ " اين معيت با ولي الله الأعظم چگونه تحقق ميابد ؟ شرايط معيت چگونه در روايات اهل البيت عليهم السلام ذكر شده اند ؟ خصوصيت اين معيت با معيتهاي ديگر چيست ؟





    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1
    [justifyfull]باسلام
    دوست عزیز برای پاسخگویی بهتر ، به سوالات شما به صورت جداگانه پاسخ خواهم داد .

    پاسخ سوال اول : اینکه انسان دعا کند که در دنیا و آخرت همراه پیامبر و اهل بیت- علیهم السلام - باشد با توجه به آیه 119 سوره مبارکه توبه است که خداوند متعال به ما امر میکند که همراه با آنان باشیم .برای اثبات مدعای خود به تفسیر نمونه مراجعه میکنیم.يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ (119)ترجمه:
    119- اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد و با صادقان باشيد.
    تفسير:
    با صادقان باشيد:
    در آيات گذشته، سخن در باره گروهى از متخلفان در ميان بود، متخلفانى كه عهد و پيمان خود را با خدا و پيامبر ص شكسته، و عملا اظهارات خود را در مورد ايمان به خدا و روز جزا تكذيب نموده بودند و ديديم كه چگونه مسلمانان با قطع رابطه خود از آنها تنبيهشان كردند! اما در آيه مورد بحث اشاره به نقطه مقابل آنها كرده، دستور مى ‏دهد كه رابطه خود را با راستگويان و آنها كه بر سر پيمان خود ايستاده ‏اند محكم بدارند.نخست مى ‏فرمايد:" اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از مخالفت فرمان خدا بپرهيزيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ).و براى اينكه بتوانند راه پر پيچ و خم تقوا را بدون اشتباه و انحراف بپيمايند اضافه مى ‏كند:" با صادقان باشيد" (وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ).در اينكه منظور از" صادقين" چه كسانى است، مفسران احتمالات گوناگونى داده ‏اند.ولى اگر بخواهيم راه را نزديك كنيم، بايد به خود قرآن مراجعه كنيم كه در آيات متعددى" صادقين" را تفسير كرده است.در سوره بقره مى ‏خوانيم: لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (بقره- 177).در اين آيه مى ‏بينيم پس از آنكه مسلمانان را از گفتگوهاى اضافى در باره مساله تغيير قبله نهى مى ‏كند حقيقت نيكوكارى را براى آنها چنين تفسير مى ‏كند: ايمان به خدا و روز رستاخيز و فرشتگان و كتب آسمانى و پيامبران،سپس انفاق در راه خدا به نيازمندان و محرومان، و بر پا داشتن نماز، و پرداختن زكات، و وفاى به عهد، و استقامت در برابر مشكلات به هنگام جهاد، و پس از ذكر همه اينها مى‏ گويد: كسانى كه اين صفات را دارا باشند، صادقان و پرهيزگارانند.و به اين ترتيب صادق كسى است كه داراى ايمان به تمام مقدسات وبدنبال آن عمل در تمام زمينه‏ ها باشد.و در آيه 15 سوره حجرات مى خوانيم: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ." مؤمنان تنها كسانى هستند كه ايمان به خدا و پيامبرش آورده، سپس شك و ترديدى به خود راه نداده‏اند (و علاوه بر اين) با اموال و جان هاى خود در راه خدا جهاد كردند، اينها صادقان هستند.اين آيه نيز" صدق" را مجموعه ه‏اى از ايمان و عمل كه در آن هيچگونه ترديد و تخلفى نباشد معرفى مى ‏كند.و در آيه 8 سوره حشر مى ‏خوانيم: لِلْفُقَراءِ الْمُهاجِرِينَ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أَمْوالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً وَ يَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ.در اين آيه مؤمنان محرومى كه على رغم همه مشكلات، استقامت به خرج دادند و از خانه و اموال خود بيرون رانده شدند، و جز رضاى خدا و يارى پيامبرص هدفى نداشتند، به عنوان صادقان معرفى شده ‏اند.از مجموع اين آيات نتيجه مى ‏گيريم كه" صادقين" آنهايى هستند كه تعهدات خود را در برابر ايمان به پروردگار به خوبى انجام مى‏ دهند، نه ترديدى به خود راه مى ‏دهند، نه عقب‏نشينى مى‏كنند، نه از انبوه مشكلات مى ‏هراسندبلكه با انواع فداكاري ها، صدق ايمان خود را ثابت مى‏ كنند.شكی نيست كه اين صفات مراتبى دارد، بعضى در قله آن قرار گرفته اند كه ما نام آنها را معصومان مى ‏گذاريم، و بعضى در مراحل پائين تر.
    [/justifyfull]

    ادامه دارد

    تفسير نمونه، ج‏8، ص:179 تا 181




    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۲۴
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت صادقین




    [justifyfull]آيا منظور از صادقين تنها معصومان است؟

    گر چه مفهوم صادقين همانگونه كه در بالا ذكر كرديم، مفهوم وسيعى است، ولى از روايات بسيارى استفاده مى ‏شود كه منظور از اين مفهوم در اينجا تنها معصومين هستند.سليم بن قيس هلالى چنين نقل مى‏كند: كه روزى امير مؤمنان ع با جمعى از مسلمانان گفتگو داشت از جمله فرمود: شما را به خدا سوگند مى ‏دهم آيا مى‏دانيد هنگامى كه خدا" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ لصَّادِقِينَ" را نازل كرد سلمان گفت: اى رسول خدا آيا منظور از آن عام است يا خاص؟
    پيامبر ص فرمود: مامورين به اين دستور همه مؤمنانند و اما عنوان صادقين خصوص برادرم على ع و اوصياء بعد از او تا روز قيامت است.هنگامى كه على ع اين سؤال را كرد، حاضران گفتند آرى اين سخن را از پيامبر ص شنيديم «1»." نافع" از" عبد اللَّه بن عمر" در تفسير آيه چنين نقل مى ‏كند كه خداوند نخست به مسلمانان دستور داد كه از خدا بترسند، سپس فرمود: كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ يعنى مع محمد و أهل بيته (با پيامبر اسلام و خاندانش) «2».گر چه بعضى از مفسران اهل تسنن مانند نويسنده" المنار" ذيل روايت فوق را به اين صورت نقل كرده‏اند مع محمد و اصحابه.ولى با توجه به اينكه مفهوم آيه عام است و هر زمانى را شامل مى ‏شود و مى ‏دانيم صحابه پيامبر ص در زمان محدودى بودند، عبارتى كه در كتب شيعه از عبد اللَّه بن عمر نقل شده صحيحتر به نظر مى ‏رسد.نويسنده تفسير برهان نظير اين مضمون را از طرق اهل تسنن نقل كرده و مى ‏گويد:" موفق بن احمد" به اسناد خود از" ابن عباس" در ذيل آيه فوق چنين‏ نقل كرده: هو على بن ابى طالب (او على بن ابى طالب است).سپس مى‏ گويد: همين مطلب را" عبد الرزاق" در كتاب" رموز الكنوز" نيز آورده است «3».
    _________________________________________________
    [/justifyfull]
    (1) و (2) و (3)تفسير برهان جلد 2 صفحه 170.

    تفسیر نمونه ج 8 ص :181و182
    ادامه دارد

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۲۷
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت رابطه تقوا و معیت با صادقین




    [justifyfull]اما مساله مهمتر اين است كه در آيه فوق دو دستور داده شده :
    نخست دستور به تقوا و سپس دستور به همراه بودن با صادقين، اگر مفهوم صادقين در آيه عام باشد و همه مؤمنان راستين و با استقامت را شامل گردد بايد گفته شود و كونوا من الصادقين از صادقين باشيد، نه با صادقين باشيد (دقت كنيد).اين خود قرينه روشنى است كه" صادقين" در آيه به معنى گروه خاصى است.از سوى ديگر منظور از همراه بودن اين نيست كه انسان همنشين آنها باشد بلكه بدون شك منظور آن است كه همگام آنها باشد.آيا اگر كسى معصوم نباشد ممكن است بدون قيد و شرط، دستور پيروى و همگامى با او صادر شود؟ آيا اين خود دليل بر آن نيست كه اين گروه تنها معصومانند؟! بنا بر اين آنچه را از روايات استفاده كرديم، با دقت و تامل از خود آيه نيز مى‏ توان استفاده كرد.
    جالب توجه اينكه مفسر معروف" فخر رازى" كه به تعصب و شك‏آورى معروف است، اين حقيقت را پذيرفته (هر چند غالب مفسران اهل تسنن، با سكوت، از اين مساله گذشته‏ اند!) و مى‏ گويد:" خداوند مؤمنان را به همراه بودن با صادقين دستور داده، بنا بر اين آيه دلالت بر اين دارد كه: آنها كه جائز الخطا هستند بايد به كسى اقتدا كنند كه معصوم است، تا در پرتو او از خطا مصون بمانند، و اين معنى در هر زمانى خواهد بود، و هيچ دليلى بر اختصاص آن به عصر پيامبر ص نداريم".ولى بعدا اضافه مى ‏كند:" قبول داريم كه مفهوم آيه اين است و در هر زمانى بايد معصومى باشد، اما ما اين معصوم را مجموع امت مى‏دانيم نه يك فرد!، و به تعبير ديگر اين آيه دليل بر حجيت اجماع مؤمنين و عدم خطاى مجموع امت است" «1»:به اين ترتيب فخر رازى نيمى از راه را به خوبى پيموده، اما در نيمه دوم گرفتار اشتباه شده است، اگر او به يك نكته كه در متن آيه است توجه مى ‏كرد نيمه دوم راه را نيز بطور صحيح مى‏پيمود، و آن اينكه اگر منظور از صادقان مجموع امت باشد، خود اين" پيرو" نيز جزء آن مجموع است، و در واقع پيرو جزئى از پيشوا مى ‏شود، و اتحاد تابع و متبوع خواهد شد، در حالى كه ظاهر آيه اين است كه پيروان از پيشوايان، و تابعان از متبوعان جدا هستند (دقت كنيد).نتيجه اينكه آيه فوق از آياتى است كه دلالت بر وجود معصوم در هر عصر و زمان مى‏ كند.
    تنها سؤالى كه باقى مى‏ ماند اين است كه" صادقين" جمع است و بايد در هر عصرى معصومان، متعدد باشند.
    پاسخ اين سؤال نيز روشن است و آن اينكه مخاطب تنها اهل يك عصر نيستند، بلكه آيه تمام اعصار و قرون را مخاطب ساخته و مسلم است كه مجموع مخاطبين همه اعصار با جمعى از صادقين خواهند بود، و به تعبير ديگر چون در هر عصرى معصومى وجود دارد، هنگامى كه همه قرون و اعصار را مورد توجه قرار دهيم سخن از جمع معصومان به ميان خواهد آمد، نه از يك فرد.شاهد گوياى اين موضوع آن است كه در عصر پيامبر ص جز او كسى‏ كه واجب الاطاعة باشد وجود نداشت، و در عين حال آيه به طور مسلم شامل مؤمنان زمان او مى ‏شود، بنا بر اين مى‏ فهميم منظور جمع در يك زمان نيست بلكه جمع در مجموعه زمان هاست.
    __________________________________________________
    [/justifyfull]
    (1) تفسير فخر رازى جلد 16 صفحه 220- 221.

    تفسير نمونه، ج‏8، ص:183و 184

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۳۳
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    343
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و تشكر فراوان از برادر عزيز پاسخگوی اخلاقی 1 دام توفيقه

    از توضيح شما خصوص آيه " كونوا مع الصادقين " بسيار ممنون هستم.
    بله صحيح است كه اين معيت بايد با اهل البيت عليهم السلام كه " الصادقين " هستند باشد .
    اما سؤال بنده اين نبود كه ما بايد با كه معيت داشته باشيم , بلكه سؤال بنده اين بود كه
    چه زمان اين معيت تحقق و اين ادعاي معيت صدق پيدا مي كند , يعني شرايط تحقق اين معيت ما با اهل البيت عليهم السلام چيست كه اين موضوع صادق باشد كه ما واقعا با اهل البيت عليهم السلام " معيت " داريم , و نه فقط ادعا و تمنى است , لطفا شرايط تحقق اين معيت را از ديدگاه روائي و عرفاني بحث فرماييد.

    با عرض تشكر و تقدير از زحمات شما

    التماس دعا
    يا علي


    ویرایش توسط لواء الحسين : ۱۳۹۰/۱۰/۰۶ در ساعت ۰۱:۵۶

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت جواب کامل




    نقل قول نوشته اصلی توسط لواء الحسين نمایش پست
    با سلام و تشكر فراوان از برادر عزيز پاسخگوی اخلاقی 1 دام توفيقه

    از توضيح شما خصوص آيه " كونوا مع الصادقين " بسيار ممنون هستم.
    بله صحيح است كه اين معيت بايد با اهل البيت عليهم السلام كه " الصادقين " هستند باشد .
    اما سؤال بنده اين نبود كه ما بايد با كه معيت داشته باشيم , بلكه سؤال بنده اين بود كه
    چه زمان اين معيت تحقق و اين ادعاي معيت صدق پيدا مي كند , يعني شرايط تحقق اين معيت ما با اهل البيت عليهم السلام چيست كه اين موضوع صادق باشد كه ما واقعا با اهل البيت عليهم السلام " معيت " داريم , و نه فقط ادعا و تمنى است , لطفا شرايط تحقق اين معيت را از ديدگاه روائي و عرفاني بحث فرماييد.

    با عرض تشكر و تقدير از زحمات شما

    التماس دعا
    يا علي



    با سلام

    دوست عزیز هدف ما فقط پاسخگویی به سوال شما نیست بلکه لازم است به موضوع کامل و جامع پرداخته شود تا سوالات مقدر در این موضوع نیز پاسخ داده شود و هرگونه ابهامی درباره ان برطرف شود،اما چشم نوبت به شرایط تحقق معیت نیز می رسد.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۳۳
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت شرایط معیت




    [justifyfull]با سلام
    شرایط معیت با اهل بیت- علیهم السلام-:
    عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ لِي يَا جَابِرُ أَ يَكْتَفِي مَنِ انْتَحَلَ التَّشَيُّعَ أَنْ يَقُولَ بِحُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَوَ اللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا يُعْرَفُونَ يَا جَابِرُ إِلَّا بِالتَّوَاضُعِ وَ التَّخَشُّعِ وَ الْأَمَانَةِ وَ كَثْرَةِ ذِكْرِ اللَّهِ وَ الصَّوْمِ وَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ بِالْوَالِدَيْنِ وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِيرَانِ مِنَ الْفُقَرَاءِ وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْغَارِمِينَ وَ الْأَيْتَامِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ وَ كَفِّ الْأَلْسُنِ عَنِ النَّاسِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ وَ كَانُوا أُمَنَاءَ عَشَائِرِهِمْ فِي الْأَشْيَاءِ...
    لكافي ج‏2 75 باب الطاعة و التقوى ص : 73)
    جابر گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: اى جابر! آيا كسى كه ادعاء تشيع ميكند، او را بس است كه از محبت ما خانواده دم زند؟ بخدا قسم شيعه ما نيست، جز آنكه از خدا پروا كند و او را اطاعت نمايد،اى جابر! ايشان شناخته نشوند، جز با فروتنى و خشوع و امانت و بسيارى ياد خدا و روزه و نماز و نيكى بپدر و مادر و مراعات همسايگان فقير و مستمند و قرض داران و يتيمان و راستى گفتار و تلاوت قرآن و بازداشتن زبان از مردم، جز از نيكى آن ها، و آنها امانت نگهدار فاميل خويش باشند...
    (اصول كافى-ترجمه مصطفوى، ج‏3، ص: 119)
    [/justifyfull]
    ادامه دارد

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۳۶
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت شرایط معیت با اهل بیت- علیهم السلام-:





    [justifyfull]با سلام
    ادامه روایت :ِ قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا نَعْرِفُ الْيَوْمَ أَحَداً بِهَذِهِ الصِّفَةِ فَقَالَ يَا جَابِرُ لَا تَذْهَبَنَّ بِكَ الْمَذَاهِبُ حَسْبُ الرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ أُحِبُّ عَلِيّاً وَ أَتَوَلَّاهُ ثُمَّ لَا يَكُونَ مَعَ ذَلِكَ فَعَّالًا فَلَوْ قَالَ إِنِّي أُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ- فَرَسُولُ اللَّهِ ص خَيْرٌ مِنْ عَلِيٍّ ع ثُمَّ لَا يَتَّبِعُ سِيرَتَهُ وَ لَا يَعْمَلُ بِسُنَّتِهِ مَا نَفَعَهُ حُبُّهُ إِيَّاهُ شَيْئاً فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْمَلُوا لِمَا عِنْدَ اللَّهِ لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ أَحَدٍ قَرَابَةٌ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَكْرَمُهُمْ عَلَيْهِ أَتْقَاهُمْ وَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِهِ يَا جَابِرُ وَ اللَّهِ مَا يُتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ مَا مَعَنَا بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ وَ لَا عَلَى اللَّهِ لِأَحَدٍ مِنْ حُجَّةٍ مَنْ كَانَ لِلَّهِ مُطِيعاً فَهُوَ لَنَا وَلِيٌّ وَ مَنْ كَانَ لِلَّهِ عَاصِياً فَهُوَ لَنَا عَدُوٌّ وَ مَا تُنَالُ وَلَايَتُنَا إِلَّا بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَع‏
    (الكافي ج‏2 /ص 75 / باب الطاعة و التقوى)
    ترجمه: جابر گويد عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه! ما امروز كسى را داراى اين صفات نمي شناسيم، فرمود: اى جابر! به راه هاى مختلف مرو، آيا براى مرد كافى است كه بگويد، من على را دوست دارم و از او پيروى مي كنم، و با وجود اين فعاليت دينى نكند؟! پس اگر بگويد: من رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله را دوست دارم- رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كه بهتر از على عليه السّلام است- سپس از رفتار او پيروى نكند و بسنتش عمل ننمايد، محبتش بپيغمبر به او هيچ سودى ندهد، پس از خدا پروا كنيد و براى آنچه نزد خداست عمل كنيد، خدا با هيچكس خويشى ندارد، دوست ترين بندگان خداى عز و جل [و گراميترينشان نزد او] با تقواترين و مطيع ترين آنهاست.اى جابر! بخدا قسم جز با اطاعت، نمي توان به خداى تبارك و تعالى تقرب جست.و همراه ما برات آزادى از دوزخ نيست و هيچ كس بر خدا حجت ندارد، هر كه مطيع خدا باشد دوست ما و هر كه نافرمانى خدا كند دشمن ماست، ولايت ما جز با عمل كردن بورع بدست نيايد.
    [/justifyfull]

    اصول كافى-ترجمه مصطفوى ج‏3/ص 119

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۴۳
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    343
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    از جوابهايي كه تا به حال ارائه نموديد بسيار متشكرم

    منتظر باقي افادات شما هستم

    موفق و مؤيد باشيد
    التماس دعا

    يا علي

  12. تشکرها 2


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت شرایط معیت با اهل بیت- علیهم السلام-:




    نقل قول نوشته اصلی توسط لواء الحسين نمایش پست
    با سلام و عرض ادب
    از جوابهايي كه تا به حال ارائه نموديد بسيار متشكرم

    منتظر باقي افادات شما هستم

    موفق و مؤيد باشيد
    التماس دعا

    يا علي

    [justifyfull]با سلام
    شرط اصلی معیت با اهل بیت -علیهم السلام - این است که پیرو واقعی آنان باشیم و برای رسیدن به یک پیروی صحیح لازم است ویژگی های یک پیرو واقعی را بدانیم به همین منظور بخشی از صفات شیعیان حقیقی را از کلام نورانی
    اهل بیت -علیهم السلام - بهره مند میشویم.عن ابي الحسن الرضا عليه السّلام قال: شيعتنا المسلّمون لأمرنا الآخذون بقولنا المخالفون لأعدائنا فمن لم يكن كذلك فليس منّا. (وسائل الشيعة،ج45 ،ص18)
    از حضرت ابو الحسن امام رضا (ع) نقل شده كه فرمود: شيعيان ما تسليم فرمان ما هستند و به گفتار ما عمل مى‏ كنند و با دشمنان ما مخالفند. هر كه چنين نباشد از ما نيست.
    [/justifyfull]

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۲:۰۴
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود