صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا برخورد حضرتِ ابراهیم (ع) با بت‌ها و مقدساتِ مشرکان درست بوده ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا برخورد حضرتِ ابراهیم (ع) با بت‌ها و مقدساتِ مشرکان درست بوده ؟




    با سلام.
    در آیه‌ی 58 سوره‌ی مبارکه‌ی انبیاء، خداوند درباره‌ی حضرتِ ابراهیم (ع)، پیامبرِ معصوم، می‌فرماید:
    فَجَعَلَهُمْ جُذَاذًا إِلَّا كَبِيرًا لَّهُمْ لَعَلَّهُمْ إِلَيْهِ يَرْجِعُونَ
    در حالی که در آیه‌ی 108 سوره‌ی انعام آمده است:
    وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ
    چطور این دو امر توجیه می‌شوند در حالی که کارِ حضرتِ ابراهیم (ع)، به نوعی توهین به مقدساتِ بت پرستان به شمار می‌آید؟
    با تشکر.


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۲۴ در ساعت ۱۱:۰۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود

    در این زمینه به چند نکته توجه نمایید:

    1. توهین نکردن و سب ننمودن مقدسات دیگران، از قواعد اخلاقی محسوب می شوند.

    قواعد اخلاقی هم، تابع اهم و مهم هستند، یعنی وقتی که مورد اهمی وجود نداشته باشد، این قاعده جاری است، لذا در جایی که مورد اهم از این وجود دارد، تخلف از این قاعده اشکالی ندارد.

    به بیان دیگر، این که این قاعده اشاره به اهم و مهم دارد لذا وقتی انگیزه هدایت بشر وجود دارد، هدف بلندتری مد نظر بوده که اهم از آن محسوب می شود، و در این موارد تخلف از آن قاعده اشکالی ندارد.

    بنابر این، مواردی اقتضا دارد که خلاف این قاعده عمل شود و این قاعده شکسته شود، مثل هدایت بشر.


    2. لزوما شکستن بت ها، توهین محسوب نمی شود و از مصادیق توهین نیست.

    در این جا حضرت ابراهیم علیه السلام نمی خواهد عواطف و احساسات آنها را تحریک و یا جریحه دار کند تا توهین محسوب شود، بلکه می خواهد عقلانیت آنها را تحریک کند تا آنها بیدار و متذکر شوند.

    ممکن هم هست در ابتدا به نظر برسد که توهین بوده و احساسات آنها جریحه دار شده ولی حضرت ابراهیم جهت عقلانیت آن را متذکر می شود تا آنها به فکر فرو رفته و تلنگری بر تفکر و عقلانیت آنها باشد که بت که اصلا قادر به انجام کاری نیست و نمی تواند بتهای دیگر را شکسته باشد و حتی نمی تواند پاسخ سؤال آنها را بدهد.







    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست

    با سلام و درود

    در این زمینه به چند نکته توجه نمایید:

    1. توهین نکردن و سب ننمودن مقدسات دیگران، از قواعد اخلاقی محسوب می شوند.

    قواعد اخلاقی هم، تابع اهم و مهم هستند، یعنی وقتی که مورد اهمی وجود نداشته باشد، این قاعده جاری است، لذا در جایی که مورد اهم از این وجود دارد، تخلف از این قاعده اشکالی ندارد.

    به بیان دیگر، این که این قاعده اشاره به اهم و مهم دارد لذا وقتی انگیزه هدایت بشر وجود دارد، هدف بلندتری مد نظر بوده که اهم از آن محسوب می شود، و در این موارد تخلف از آن قاعده اشکالی ندارد.

    بنابر این، مواردی اقتضا دارد که خلاف این قاعده عمل شود و این قاعده شکسته شود، مثل هدایت بشر.


    2. لزوما شکستن بت ها، توهین محسوب نمی شود و از مصادیق توهین نیست.

    در این جا حضرت ابراهیم علیه السلام نمی خواهد عواطف و احساسات آنها را تحریک و یا جریحه دار کند تا توهین محسوب شود، بلکه می خواهد عقلانیت آنها را تحریک کند تا آنها بیدار و متذکر شوند.

    ممکن هم هست در ابتدا به نظر برسد که توهین بوده و احساسات آنها جریحه دار شده ولی حضرت ابراهیم جهت عقلانیت آن را متذکر می شود تا آنها به فکر فرو رفته و تلنگری بر تفکر و عقلانیت آنها باشد که بت که اصلا قادر به انجام کاری نیست و نمی تواند بتهای دیگر را شکسته باشد و حتی نمی تواند پاسخ سؤال آنها را بدهد.




    با سلام و خسته نباشيد

    استاد گرامي!با اين استدلال هر كس مي تواند چنين توجيهي به كار ببرد و به مقدسات و اعتقادات ديگران تنها براي هدايت بشري توهين كند.

    فكر كنيد يه روزي يه كشوري كه از نظر نظامي بسيار قوي هست به مكه مكرمه حمله كند و براي مثال كعبه نماد تجمع و قبله مسلمانان را نابود كند و بعدش هم ادعا كند كه ما اين خانه مقدس را نابود كرديم تا ثابت كنيم كه خدايي وجود ندارد تا از اين خانه مقدس دفاع كند و هدفمان نيز هدايت بشر بود.

    آيا اين استدلال درست است؟به نظرتون اين استدلال سفسطه نيست؟آيا احساسات مسلمانان در سرتاسر دنيا جريحه دار نمي شود؟

    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام و خسته نباشيد




    استاد گرامي!با اين استدلال هر كس مي تواند چنين توجيهي به كار ببرد و به مقدسات و اعتقادات ديگران تنها براي هدايت بشري توهين كند.

    فكر كنيد يه روزي يه كشوري كه از نظر نظامي بسيار قوي هست به مكه مكرمه حمله كند و براي مثال كعبه نماد تجمع و قبله مسلمانان را نابود كند و بعدش هم ادعا كند كه ما اين خانه مقدس را نابود كرديم تا ثابت كنيم كه خدايي وجود ندارد تا از اين خانه مقدس دفاع كند و هدفمان نيز هدايت بشر بود.

    آيا اين استدلال درست است؟به نظرتون اين استدلال سفسطه نيست؟آيا احساسات مسلمانان در سرتاسر دنيا جريحه دار نمي شود؟

    با سلام و درود

    1. صرف توانایی طرف مقابل، دلیل بر این نمی شود که عمل طرف دیگر، غیر اخلاقی محسوب شود.

    2. می شود فرض کرد (یعنی محال عقلی نیست) که هر دو طرف ماجرا، اخلاقی باشند. لذا این که فرض کنیم کسی حجت بر او تمام بود و واقعا و بینی و بین الله، به این جا رسید که چنین کند، فرض محالی نیست.

    3. مگر مسلمانها نسبت به کعبه چه چیزی قائل هستند که غیر معقول به نظر برسد، به جز این که مسجد و محلی است برای عبادت.

    4. ابراهیم در مقابل بتهایی که خود انسانها می ساختند و سپس پرستش می کردند ایستاد.

    این دو مورد آخر (3 و 4) را برای مقایسه بین چنین فرضی که بیان نموده اید و بین عمل ابراهیم، ذکر کردم تا آشکارتر شود که فرض شما، که چنین شخصی بینی و بین الله به این رسیده که تنها راه نجات دیگران آن است و بر او اتمام حجت شده، اگر چه از نظر عقلی محال نیست ولی از نظر مورد نمی توان موردی برای او یافت.




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۹/۳۰ در ساعت ۱۷:۴۲

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    . مگر مسلمانها نسبت به کعبه چه چیزی قائل هستند که غیر معقول به نظر برسد، به جز این که مسجد و محلی است برای عبادت. 4. ابراهیم در مقابل بتهایی که خود انسانها می ساختند و سپس پرستش می کردند ایستاد.
    همين محلي براي عبادت و مسجد اگر از طرف غير مسلمانان با هر دليلي و استدلالي (فارغ از اينكه ديدگاه مسلمانان در مورد كعبه چيست) اگر تخريب شود باعث جريحه دار شدن احساسات مسلمانان در سرتاسر دنيا مي شود.موافق اين موضوع نيستيد؟

    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    همين محلي براي عبادت و مسجد اگر از طرف غير مسلمانان با هر دليلي و استدلالي (فارغ از اينكه ديدگاه مسلمانان در مورد كعبه چيست) اگر تخريب شود باعث جريحه دار شدن احساسات مسلمانان در سرتاسر دنيا مي شود.موافق اين موضوع نيستيد؟

    با سلام و درود

    مسلم است که جریحه دار می شود و این جریحه دار شدن هم مهم است لذا باید مورد توجه باشد، ولی صحبت بر سر این است که اگر در جایی موضوع اهمی مطرح باشد مثل هدایت بشر، می توان اهم را بر مهم ترجیح داد.

    بنابر این، صرف جریحه دار شدن عواطف بت پرستان، دلیل بر غیر اخلاقی بودن عمل ابراهیم نمی شود زیرا حضرت برای امر مهمتری این کار را کرده اند و اگر هم در ابتدا جنبه عاطفی مطرح شده و عواطف آنها جریحه دار شده ولی حضرت ابراهیم جنبه عقلانیت و بیداری فکری آنها (که هدف اصلی ابراهیم بوده) را مورد توجه قرار داده و آنها را به جنبه عقلانی آن منتقل می نماید.

    البته قبلا هم بیان شده که کسی می تواند با هدف هدایت و بیداری انسانها چنین کند که بر او اتمام حجت شده و بینی و بین الله به این نتیجه رسیده باشد، لذا چنین کاری با هر هدف و انگیزه ای صحیح نیست و بی اخلاقی محسوب می شود و مورد نهی قرآن قرار گرفته است.




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    با سلام و درود

    مسلم است که جریحه دار می شود و این جریحه دار شدن هم مهم است لذا باید مورد توجه باشد، ولی صحبت بر سر این است که اگر در جایی موضوع اهمی مطرح باشد مثل هدایت بشر، می توان اهم را بر مهم ترجیح داد.

    بنابر این، صرف جریحه دار شدن عواطف بت پرستان، دلیل بر غیر اخلاقی بودن عمل ابراهیم نمی شود زیرا حضرت برای امر مهمتری این کار را کرده اند و اگر هم در ابتدا جنبه عاطفی مطرح شده و عواطف آنها جریحه دار شده ولی حضرت ابراهیم جنبه عقلانیت و بیداری فکری آنها (که هدف اصلی ابراهیم بوده) را مورد توجه قرار داده و آنها را به جنبه عقلانی آن منتقل می نماید.

    البته قبلا هم بیان شده که کسی می تواند با هدف هدایت و بیداری انسانها چنین کند که بر او اتمام حجت شده و بینی و بین الله به این نتیجه رسیده باشد، لذا چنین کاری با هر هدف و انگیزه ای صحیح نیست و بی اخلاقی محسوب می شود و مورد نهی قرآن قرار گرفته است.

    بنده هم عرض كردم هر گروهي اعتقاد خودش را بر حق ميداند كه اگر اينطور نبود بر عقيده خود نمي ماند.از طرفي هرگز نمي توان با سخن و مناظره تمام بشر را به ديدگاه خود كشاند كه اگر اينطور بود الان تمام مردم جهان بايد مسلمان مي شدند.حال كه هيچ گروهي نمي تواند بقيه تفكرات را قانع كند.
    پس هر گروهي مي تواند با گفتمان هدايت بشري و ادعا نيت خير مي تواند به مكان و افراد و مقدسات ديگران توهين يا تخريب كند.

    آيا اينكار درست است؟
    يك مسيحي مي تواند ادعا كند كه مي خواهد مسلمانان را هدايت كند.حق توهين دارد؟
    كشيشي كه اخيرا براي هدايت مسلمانان خواستار سوزاندن قرآن شد و مدعي بود كه اين قرآن دشمن بشريت است آيا كارش درست بود؟

    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    375
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ
    البته سب به معنی فحش دادن و نسبت بد دادن و .. است که به تنهایی منطق خاصی رو به همراه نداره
    مثل جدل :این طرف بگه خدای شما فلان هست و این طرف بگه نخیر خدای خودتون بد هست!:biggrin:

    در قرآن بطور کلی هربحثی که خارج از حیطه برهان باشه ناشایست و منفی معرفی شده
    البته دست درازی به حقوق دیگران و وارد شدن به حیطه مال و جان و ناموس بدون جنگ یا تجاوز قبلی، ممنوعه
    و ما هم نمیتونیم معابد مشرکین رو در غیر تلافی،خراب کنیم(البته این دستوریه که به ما داده شده)


    ابراهیم برای دراوردن لج یا برافروختن اتش کینه و یا توهین صرف به طرف مقابل بتهاش رو نشکست
    نقشه یا کشید تا اونها رو به فکر فرو ببره
    آیا این بتها میتونستند از خودشون دفاع کنند؟

    حالا کسی که قرآن رو اتیش بزنه جز اینکه ناشی از نفرت یا عجزش بوده، دلیل دیگه ای پشت این کارش هست؟
    برای نقد قرآن باید از متنش ایراد بگیرند نه اینکه اتشش بزنند

    ابراهیم مستقیما نگفت که من عمدا بتهای شما رو شکستم چون پلید هستند چون احمقانه هستندو ..
    روبروی انها ایستاد و گفت که بت بزرگ این کار رو کرد و زندگیش هم در خطر افتاد
    البته وجه نقد در اینجا مسئله عدم توانایی بتها بوده،در مورد قرآن کسی که میخواد ردش کنه،باید از متنش ایراد منطقی در بیاره یا در جهت تحدی فعالیت کنه
    خداوند این اجازه رو بدون توهین داده
    نقد با توهین فرق داره
    استفاده از الفاظ زشت با نشان دادن عجز بتها متفاوته
    سب باعث دشمنی بدون دلیل و بی منطق میشه و اتش کینه و جنگ رو برافروخته میکنه اما بحث منطقی مثل تلنگر باعث هدایت و بیرون آمدن از پوسته ضلالت هست باعث از بین رفتن تحجر هست

    ام يقولون افتريه قل فأتوا بسورة مثله وادعوا من استطعتم من دون اللّه ان كنتم صادقين
    وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
    سازماندهی یک عده اسلام ستیز برای مقابله با قرآن و اوردن همانند!
    الان در جامعه و قوانین ما ازادی به این صورت وجود نداره وگرنه چنین اعمال تحقیقی و منطقی ان هم بصورت سازماندهی شده به عنوان توصیه و درخواست در قران مطرح شده!

    ما باید ظرفیتمون رو افزایش بدیم و دست از رفتارهای قرون وسطایی و رادیکالی متعصبانه برداریم
    سراسر قرآن ازادی عقاید به عنوان راهی برای رسیدن به حقیقت عنوان شده
    و بحث عقلانی و مسالمت آمیز در هیچ منطقی منع نشده



    با تمام اینها فکر میکنم کار ابراهیم ع یک مقدار فراتر از اختیاراتش بود،نه؟چون دست به تخریب فیزیکی زد
    فکر نمیکنم معصومیت آن هم زمانی که هنوز به پیامبری نرسیده بود ،برای او ذکر شده باشد

    به هرحال کار شجاعانه و تحسین برانگیزی انجام داد
    مشرکین هم بی جواب و ساکت ننشستند،بجای پاسخ منطقی و درحالی که حتی تعدادی از مردم به توحید ایمان آورده بودند،او را در اتش انداختند!
    اگر پاسخ داشتند و ابراهیم لج بازی کرده بود، بله او محکوم بود! ولی نه تنها جواب ندادند بلکه پاسخ منطق را با خنجر و اتش دادند!

    ویرایش توسط منتقد کوچولو : ۱۳۹۰/۱۰/۰۱ در ساعت ۱۶:۵۴
    فاما الیتیم فلا تقهر و اما السائل فلا تنهر


  16. تشکرها 2


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    بنده هم عرض كردم هر گروهي اعتقاد خودش را بر حق ميداند كه اگر اينطور نبود بر عقيده خود نمي ماند.از طرفي هرگز نمي توان با سخن و مناظره تمام بشر را به ديدگاه خود كشاند كه اگر اينطور بود الان تمام مردم جهان بايد مسلمان مي شدند.حال كه هيچ گروهي نمي تواند بقيه تفكرات را قانع كند.



    پس هر گروهي مي تواند با گفتمان هدايت بشري و ادعا نيت خير مي تواند به مكان و افراد و مقدسات ديگران توهين يا تخريب كند.

    آيا اينكار درست است؟
    يك مسيحي مي تواند ادعا كند كه مي خواهد مسلمانان را هدايت كند.حق توهين دارد؟
    كشيشي كه اخيرا براي هدايت مسلمانان خواستار سوزاندن قرآن شد و مدعي بود كه اين قرآن دشمن بشريت است آيا كارش درست بود؟

    با سلام و درود

    اولا: بیان شد که کار حضرت ابراهیم، از مصادیق توهین نبوده است.

    ثانیا: وقتی می گوییم باید بینی و بین الله حجت بر او تمام باشد یعنی باید بین خود و خدای خود به این نتیجه قطعی رسیده باشد که علاوه بر این که کارش صحیح است، جنبه هدایتگری و تربیتی آن هم قابل توجه است و در دیگران تاثیرگذار است. همانطور که پس از این کار ابراهیم، قرآن می فرماید: «فَرَجَعُوا إِلى‏ أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ» آنها به و جدان خويش بازگشتند و (به خود) گفتند: حقّا كه شما ستمگريد! (انبیاء، 64)

    ثالثا: عمل بت پرستان زمان ابراهیم، کاملا مخالف معیارهای عقلی و منطقی بوده است، در حالی که دین اسلام دارای براهین و ادله عقلی بسیاری است که قابل انکار که هیچ، بلکه قابل خدشه هم نیست. لذا کسی نمی تواند دین اسلام را مخالف عقل و منطق بداند. پس اصلا جای چنین توهمی وجود ندارد.

    رابعا: آتش سوزی قرآن و ...، بر همگان روشن و مسلم است که از مصادیق توهین محسوب می شود و به غیر از آشکار نمودن شخصیت حقیر و پست آن کشیش، هیچ چیز دیگری ندارد. آمدن پیامبر خاتم و ... در کتب مسیحیان مورد اشاره قرا گرفته است. بنابر این روشن است که او از نظر شخصیتی فردی حقیر بوده و تحت تاثیر هواهای نفسانی خویش و بازیچه دست دیگران قرار گرفته است.

    به راستی کدام عقل و منطقی در این عمل مغرضانه او ذره ای هدایتگری می بیند؟!!!! او با این عملش چه حقیقتی را آشکار نموده است؟!!! چه نقطه تاریکی از ذهن و دل مخاطبان را روشن کرده که بر او اطلاق هدایتگری بشود؟!!!

    در حالی که عمل ابراهیم، هم جایگاه منطقی و عقلی دارد و هم تاثیرش را بر دلهای تاریک و غافل آنها گذاشت و تلنگری بود بر عقل و فهم خفته آنها. همن گونه که قرآن به این مطلب تصریح دارد. (انبیاء، 64)


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۱۰/۰۱ در ساعت ۱۸:۱۴

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بله. من متوجه شدم.
    هم این که حضرتِ ابراهیم (ع) دلیل و برهان برای کارش داشته و از سرِ لج‌بازی دست به آن کار نزده.
    و هم این که خداوند فرموده به خدایانشان دشنام ندهید مبادا آن‌ها از روی جهل به خدای یکتا دشنام دهند. پس چنان‌چه حضرتِ ابراهیم (ع) بنا بر علمِ لدنیِ خود، بداند که آن‌ها چنین کاری را نخواهند کرد (به خدای یکتا توهین نمی‌کنند)، مشکلی نیست اگر خدایانِ مشرکان را برای بیدار کردنِ آن‌ها موردِ استهزا قرار دهد.

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود