جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: درخواست تفسیر آیه 246 سوره بقره

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش درخواست تفسیر آیه 246 سوره بقره




    در سوره بقره آیه 246 (الم تر الی الملا من بنی اسرائیل من بعد موسی اذا قالئا ...) در الفاظ قرآنی گفته شده که نام بعضی از پیامبران با وصف کنایه آمده است در این آیه کنایه به کدام پیامبر است؟
    سمیع یعنی دانا بودن برمسموعات یعنی چه؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرانی 1


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۹/۲۷ در ساعت ۱۹:۳۸


    اللهم العجل لولیک الفرج


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَني‏ إِسْرائيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِالظَّالِمينَ» (بقره، 246)


    آيا مشاهده نكردى جمعى از بنى اسرائيل را بعد از موسى، كه به پيامبر خود گفتند: «زمامدار (و فرماندهى) براى ما انتخاب كن! تا (زير فرمان او) در راه خدا پيكار كنيم. پيامبر آنها گفت: «شايد اگر دستور پيكار به شما داده شود، (سرپيچى كنيد، و) در راه خدا، جهاد و پيكار نكنيد!» گفتند: «چگونه ممكن است در راه خدا پيكار نكنيم، در حالى كه از خانه‏ها و فرزندانمان رانده شده‏ايم، (و شهرهاى ما به وسيله دشمن اشغال، و فرزندان ما اسير شده‏اند)؟!» اما هنگامى كه دستور پيكار به آنها داده شد، جز عدّه كمى از آنان، همه سرپيچى كردند. و خداوند از ستمكاران، آگاه است.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»

    در تفسير قمى، در روایتی آمده:
    بنى اسرائيل بعد از در گذشت موسى مرتكب گناهان شده، دين خدا را دگرگون نموده از فرمان پروردگارشان سرپيچى كردند، در ميان آنان پيامبرى بود كه به كارهاى نيك امرشان، و از كارهاى زشت نهيشان مى‏كرد ولى اطاعتش نمى‏كردند، و روايت شده كه آن پيامبر ارميا (على نبينا و آله و عليه السلام) بوده، خداى تعالى به همين جرم، جالوت را كه مردى قبطى (بومى مصر) بود بر آنان مسلط نمود، و او بنى اسرائيل را ذليل كرده و مردانشان را به قتل رسانيد، و از سرزمينشان و اموالشان بيرون كرد، و زنانشان را برده گرفت، بنى اسرائيل نزد پيامبرشان شكايت برده و ناله و زارى كردند، و گفتند: از خداى تعالى درخواست كن فرماندهى براى ما برانگيزد، تا در راه خدا كارزار كنيم.

    _________
    تفسير القمي، ج‏1، ص 82؛ أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص 501.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صاحب مجمع البیان می گوید: در اين كه اين پيامبر چه كسى بوده و نامش چيست سه قول نقل شده است:

    1. "شمعون"؛ مادر شمعون فرزند نداشت و از خدا درخواست كه به او فرزندى عنايت كند و خدا به او فرزندى داد كه نامش را شمعون نهادند و او شمعون بن صفيه از اولاد لاوى بن يعقوب است.

    2. "يوشع" بن نون بن افرائيم بن يوسف بن يعقوب.

    3. "اشموئيل" (/شموئیل) یا "سموئیل" (/صموئیل)، كه به عربى "اسماعيل" مي شود. از بيشتر مفسران و در روایات از امام باقر عليه السلام همين قول سوم نقل شده است.

    _________
    مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص 610


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ»

    به قرينه دو فرد طالوت و جالوت در اين آيه كريمه، منظور اشمويل نبى است كه دو كتاب صموئيل اوّل و ثانى از كتب عهد عتيق به نام او ناميده شده، و شرح جريانات زمان او، و هم چنين جريان طالوت در آن دو كتاب ثبت است.

    و اين جريان در اواخر قرن پنجم از فوت حضرت موسى (ع) واقع شده است، و طالوت در سال 495 فوت كرده است.

    _________
    تفسير روشن، ج‏3، ص 258


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ghoranbaran نمایش پست

    سمیع یعنی دانا بودن برمسموعات یعنی چه؟

    سميع، یعنی شنوا.

    از اسماء حسنى است. و چهل و هفت بار در قرآن مجيد آمده و همه درباره خداوند است جز در آيه «مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمى‏ وَ الْأَصَمِّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ ...» (هود، 24)

    سميع از صفات ذات است و خداوند در ذات خود سميع است خواه مسموعى باشد يا نه.

    شیخ صدوق(ره) در کتاب توحيد فرموده: سميع يعنى اگر مسموعى پيدا شود خدا نسبت به آن سميع است و ذات خدا سميع است.

    معنى ديگر آن كه خدا سميع الدعاء يعنى اجابت كننده دعاست. ابن اثير در نهايه گويد: سميع آن است كه از درك او هيچ مسموعى ـ و لو مخفى هم باشد ـ فوت نشود، خدا بدون گوش، شنواست.

    راغب گويد: مراد از سميع دانا بودن خداست به مسموعات. (ر.ک: قاموس قرآن، ج‏3، ص 326)


    بنابر این، خداوند همه شنیدنی ها را می شنود و بر همه چیز احاطه و آگاهی دارد. و به بیان دیگر، چیزی نیست که خداوند از آن آگاه نباشد، اعم از این که شنیدنی باشد یا دیدنی یا ...، زیرا خداوند هم سمیع است و هم بصیر است و هم علیم است و ... .
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۱۱/۳۰ در ساعت ۱۷:۵۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پیامبری که از او نامبرده نشده




    جمع بندی و نتیجه گیری



    پرسش:
    در سوره بقره آیه 246 (الم
    تر الی الملا من بنی اسرائیل من بعد موسی اذ قالوا ...) در الفاظ قرآنی گفته شده که نام بعضی از پیامبران با وصف کنایه آمده است، در این آیه کنایه به کدام پیامبراست؟

    سمیع یعنی دانا بودن بر مسموعات یعنی چه؟


    پاسخ:
    «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَني‏ إِسْرائيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاَّ تُقاتِلُوا قالُوا وَ ما لَنا أَلاَّ نُقاتِلَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِالظَّالِمينَ» (1)

    آيا مشاهده نكردى جمعى از بنى اسرائيل را بعد از موسى، كه به پيامبر خود گفتند: «زمامدار (و فرماندهى) براى ما انتخاب كن! تا (زير فرمان او) در راه خدا پيكار كنيم. پيامبر آنها گفت: «شايد اگر دستور پيكار به شما داده شود، (سرپيچى كنيد، و) در راه خدا، جهاد و پيكار نكنيد!» گفتند: «چگونه ممكن است در راه خدا پيكار نكنيم، در حالى كه از خانه‏ها و فرزندانمان رانده شده‏ايم، (و شهرهاى ما به وسيله دشمن اشغال، و فرزندان ما اسير شده‏اند)؟!» اما هنگامى كه دستور پيكار به آنها داده شد، جز عدّه كمى از آنان، همه سرپيچى كردند. و خداوند از ستمكاران، آگاه است.

    در تفسير قمى در تفسیر فراضی از آیه شریفه«إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»، در روایتی آمده:
    بنى اسرائيل بعد از در گذشت موسى مرتكب گناهان شده، دين خدا را دگرگون نموده از فرمان پروردگارشان سرپيچى كردند، در ميان آنان پيامبرى بود كه به كارهاى نيك امرشان، و از كارهاى زشت نهيشان مى‏كرد ولى اطاعتش نمى‏كردند، و روايت شده كه آن پيامبر ارميا (على نبينا و آله و عليه السلام) بوده، خداى تعالى به همين جرم، جالوت را كه مردى قبطى (بومى مصر) بود بر آنان مسلط نمود، و او بنى اسرائيل را ذليل كرده و مردانشان را به قتل رسانيد، و از سرزمينشان و اموالشان بيرون كرد، و زنانشان را برده گرفت، بنى اسرائيل نزد پيامبرشان شكايت برده و ناله و زارى كردند، و گفتند: از خداى تعالى درخواست كن فرماندهى براى ما برانگيزد، تا در راه خدا كارزار كنيم. (2)
    صاحب مجمع البیان می گوید: در اين كه اين پيامبر چه كسى بوده و نامش چيست سه قول نقل شده است:
    1. "شمعون"؛ مادر شمعون فرزند نداشت و از خدا درخواست كه به او فرزندى عنايت كند و خدا به او فرزندى داد كه نامش را شمعون نهادند و او شمعون بن صفيه از اولاد لاوى بن يعقوب است.
    2. "يوشع" بن نون بن افرائيم بن يوسف بن يعقوب.
    3. "اشموئيل" (/شموئیل) یا "سموئیل" (/صموئیل)، كه به عربى "اسماعيل" مي شود. از بيشتر مفسران و در روایات از امام باقر عليه السلام همين قول سوم نقل شده است. (3)
    مؤلف تفسیر روشن، در تفسیر این فراض از آیه«إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ»، می آورد:
    به قرينه دو فرد طالوت و جالوت در اين آيه كريمه، منظور اشمويل نبى است كه دو كتاب صموئيل اوّل و ثانى از كتب عهد عتيق به نام او ناميده شده، و شرح جريانات زمان او، و هم چنين جريان طالوت در آن دو كتاب ثبت است.
    و اين جريان در اواخر قرن پنجم از فوت حضرت موسى (ع) واقع شده است، و طالوت در سال 495 فوت كرده است. (4)

    مطلب دیگر:
    سميع، یعنی شنوا.
    از اسماء حسنى است. و چهل و هفت بار در قرآن مجيد آمده و همه درباره خداوند است جز در آيه «مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمى‏ وَ الْأَصَمِّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ ...» (5)
    سميع از صفات ذات است و خداوند در ذات خود سميع است خواه مسموعى باشد يا نه.
    شیخ صدوق(ره) در کتاب توحيد فرموده: سميع يعنى اگر مسموعى پيدا شود خدا نسبت به آن سميع است و ذات خدا سميع است.
    معنى ديگر آن كه خدا سميع الدعاء يعنى اجابت كننده دعاست. ابن اثير در نهايه گويد: سميع آن است كه از درك او هيچ مسموعى ـ و لو مخفى هم باشد ـ فوت نشود، خدا بدون گوش، شنواست.
    راغب گويد: مراد از سميع دانا بودن خداست به مسموعات. (6)
    بنابر این، خداوند همه شنیدنی ها را می شنود و بر همه چیز احاطه و آگاهی دارد. و به بیان دیگر، چیزی نیست که خداوند از آن آگاه نباشد، اعم از این که شنیدنی باشد یا دیدنی یا ...، زیرا خداوند هم سمیع است و هم بصیر است و هم علیم است و ... .

    ___________
    (1) بقره، 246.
    (2) تفسير القمي، ج‏1، ص 82؛ أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص 501.
    (3) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص 610.
    (4) تفسير روشن، ج‏3، ص 258.
    (5) هود، 24.
    (6) ر.ک: قاموس قرآن، ج‏3، ص 326.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۴/۰۶/۱۶ در ساعت ۱۳:۴۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود