جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در آیت 2 نحل و 25 انبیاء از ضمیر انا استفاده شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2

    چرا در آیت 2 نحل و 25 انبیاء از ضمیر انا استفاده شده است؟




    با سلام

    درآیات(نحل/2 و انبیا/25) عبارت "انه لا اله الا انا" ذکر شده است، که به معنی " همانا او ست که خدایی جز من نیست!" می باشد. اشتباه این عبارت واضح است و باید بصورت "انه لا اله الا هو" بیان می شد.
    این اشتباه را چگونه توضیح می دهید؟

    با تشکر آتیلا



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۰۲ در ساعت ۲۰:۵۲
    نیست یک دم شکند خواب به چشم کس و لیک
    غم این خفته چند
    خواب در چشم ترم می شکند...

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    درآیات (نحل/ 2 و انبیا/ 25) عبارت "انه لا اله الا انا" ذکر شده است، که به معنی "همانا او است که خدایی جز من نیست!" می باشد. اشتباه این عبارت واضح است و باید بصورت "انه لا اله الا هو" بیان می شد. این اشتباه را چگونه توضیح می دهید؟


    پاسخ:
    هیچ اشتباهی صورت نگرفته است بلکه در فن فصاحت و بلاغت در علم معانی، اصلی است که از آن به "اصل التفات " تعبیر می کنند. در آنجا مقصود از "التفات" این است که متکلم در یک سیاق واحد که دارد سخن می گوید، از این حالت های سه ضمیر، یعنی حالت ضمیر غیاب یا خطاب یا تکلم، از یکی به دیگری التفات پیدا می کند. مثلا سیاق سخن سیاق غیبت یعنی مغایب است، یک مرتبه این سیاق مغایب تغییر پیدا می کند، در حال ادامه اش تبدیل می شود به سیاق خطاب، در صورتی که مطلب همان مطلب است. و یا بر عکس، سیاق، سیاق خطاب است، بعد تبدیل می شود به سیاق غیاب، در صورتی که مطلب یک مطلب است.

    و این همیشه به علت یک سلسله نکات است که در علم "معانی بیان" توضیح داده اند که به چه علل و جهاتی گوینده سیاق سخن خودش را تغییر می دهد.
    و آن را اينگونه تعریف کرده اند : "بيان يك معنی به يكی از راه های سه گانه تكلّم، خطاب و غيبت پس از بيان آن معنی، به يكی ديگر از آن راه های سه گانه، به گونه ای كه بيان دوم بر خلاف مقتضای ظاهر و انتظار مخاطب باشد."(1)
    به تعبير ديگر هرگاه گوينده پس از بكارگيری يكی از صيغه های سه گانه فوق در گفتار خويش به صيغه ديگری منتقل گردد و مرجع هر دو صيغه يك چيز باشد.(2)

    لذا این از محاسن و ویژگی های خوب قرآن کریم است که باعث اعجاز فصاحت و بلاغت در قرآن هم می باشد.
    مثال روشنش سوره مبارکه حمد است. این سوره، نیمی شکل غیاب دارد و نیم دیگر شکل خطاب، در صورتی که در واقع همه آن یک سیاق است.
    جهت اطلاعات بیشتر به بحث صنعت التفات رجوع کنید.

    ________
    (1) التفتازاني، شرح المختصر، ج1، ص 116؛ الجرجانی، الشریف علی بن محمد، التعریفات، ص 10.
    (2) معالم البلاغه، ص 227-228.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۲۱ در ساعت ۲۲:۰۴ دلیل: همکار ویراستار تدوین
    چرا در آیت 2 نحل و 25 انبیاء از ضمیر انا استفاده شده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود