جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آمار زنان نيكوكار كمتر از مردان نيكوكار در قرآن ؟!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آمار زنان نيكوكار كمتر از مردان نيكوكار در قرآن ؟!!




    چرا آمار زنانی که در قرآن و احادیث از آنها به نیکی یاد شده بسیار کمتر از مردان است؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۰۵ در ساعت ۱۱:۲۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    چرا آمار زنانی که در قرآن و احادیث از آنها به نیکی یاد شده بسیار کمتر از مردان است؟


    كارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي 3

    با سلام و عرض ادب
    اولا تذكر اين نكته ضروري است كه بدانيم بناي قرآن كريم ؛ اين نيست كه اسامي را نام ببرد و اگر در برخي موارد اين كار صورت گرفته به مناسبت هاي مختلف براي عبرت بوده است و لا غير. ذكر كردن نام شخص در قرآن بدين معني نيست كه ارزش آن شخص از ديگران بيشتر است .
    در ثاني : زن و مرد از جهت رسیدن به مراتب کمال انسانی با هم فرق ندارند و در تاريخ بانواني كه به مراتب كمال انساني نائل شده اند كم نبوده است ؛ خداوند برای هدایت مردم قرآن را نازل فرمود. برای هدایت آن ها از راه هایی، مثل؛ قصّه، ضرب المثل، وعده و وعید، انذار و تبشیر و معرفی الگوها استفاده نمود. با نگاهی گذار به اسامی الگوهای زن در قرآن در می یابیم که در این مورد دو حالت وجود دارد:

    1. با اشاره مستقیم، یعنی؛ مستقیم نام یک زن فقط حضرت «مریم» آمده است. سوره مریم آیه16: « و در این کتاب از مریم یاد کن، آن گاه که از کسان خود، در مکان شرقی به کناری شتافت.»، البته در سوره تحریم آیه12هم این نام آمده است.

    2. با اشاره غیر مستقیم، یعنی؛ مستقیم نام زنی نیامده، بلکه از نوع بیان و ریخت کلام فهمیده می‌شود که زن به خصوصی مراد است، مثل؛

    الف - حوا، همسر حضرت آدم(ع)، سوره نساء آیه1: « ای مردم از پروردگارتان که شمار را از نفس واحدی آفرید و جفتش (زوجها) را از او آفرید. (از جنس او) و ... تقوا پیشه کنید.» که "زوجها" در آیه اشاره به حضرت "حوا" همسر حضرت "آدم" می‌باشد.

    ب – آسیه، همسر فرعون، سوره تحریم آیه 11: « برای کسانی که ایمان آورده‌اند خداوند همسر فرعون را مثل آورد، هنگامی که گفت؛ پروردگارا پیش خود در بهشت خانه‌ای برایم بساز و مرا از فرعون و کردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان.»


    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ج - بلقیس، ملکه سباء، سوره نمل آیه 22 : « من آن جا زنی را یافتم که سلطنت می‌کرد و از هر چیزی به او داده شده بود، تختی بزرگ داشت.»

    د - یوکابد، مادر حضرت موسی(ع)، سوره قصص آیه 7 : « و ما وحی کردیم به مادر موسی که او را شیر ده و چون بر او بیم ناک شدی او را در نیل بینداز و نترس و اندوه مدار که ما او را به تو برمی‌گردانیم."

    ه - خواهر حضرت موسی(ع)، سوره قصص آیه11: « و به خواهر(موسی) گفت؛ از پی او برو، پس او را از دور دید در حالی که آنان متوجّه نبودند.»

    و - دختران حضرت شعیب(ع)، سوره قصص آیه23: « و چون به مدین رسید، گروهی از مردم را در آن یافت که(دام های خود را) آب می‌دادند و پشت سرشان دو زن را یافت که (گوسفندان خود را) دور می‌کردند ... .»

    ز - حنّه مادر حضرت مریم(س) و همسر حضرت عمران(ع)، سوره آل عمران آیه35: « چون زن عمران گفت؛ پروردگارا آن چه در شکم دارم نذر تو کردم تا آزاد شده باشد، پس از من بپذیر که تو شنوایی.»

    ح - زن حضرت نوح(ع) و زن حضرت لوط(ع)، سوره تحریم آیه10: « خدا برای کسانی که کفر ورزیده‌اند، زن نوح و زن لوط را مثل آورده، هر دو در نکاح دو بنده از بندگان شایسته ما بودند و به آن ها خیانت کردند و کاری از دست(شوهرانشان) آن ها در برابر خدا ساخته نبود و گفته شد با داخل شوندگان، داخل آتش شوید.»

    ط - زن ابو لهب، سوره مسد آیه4: « بزودی در آتشی پر زبانه فرود آید، و زنش در حالی که هیزم کش(دوزخ) است و در گردنش طنابی است از لیف خرما.»
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنون از پاسخگويي شما
    بله زن و مرد از جهت رسيدن به مراتب كمال با هم تفاوتي ندارند بنده هم اين مساله را قبول دارم اما حقيقتا چرا در احاديث يا قصص قرآني ، زنان نيكوكار كمتر بروز و ظهور داشته اند ؟


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    ممنون از پاسخگويي شما
    بله زن و مرد از جهت رسيدن به مراتب كمال با هم تفاوتي ندارند بنده هم اين مساله را قبول دارم اما حقيقتا چرا در احاديث يا قصص قرآني ، زنان نيكوكار كمتر بروز و ظهور داشته اند ؟

    با سلام و عرض ادب

    دوست بزرگوار
    همانگونه در پست هاي قبل خدمت حضرت عالي عرض كردم زنان نيكوكار در طول تاريخ كم نبوده اند ، و ظهور و بروز زنان نيكوكار نيز در قرآن كمتر از مردان نيست ( بنده 8 مورد را در پست قبلي ذكر كردم) در ثاني اگر به فرض مردان نيكوكار در قران كريم بيشتر از زنان نيكوكار باشد ؛ نشان از برتري مردان بر زنان نيست ، چون قرار بر اين نيست كه اسامي افراد در قرآن ذكر شود ، شما مي بينيد اسم مبارك حضرت مريم سلام الله عليها در قرآن كريم آمده است اما نام مبارك علي (ع) در قرآن ذكر نشده آيا اين دليل برتريت مريم سلام الله عليها بر حضرت علي (ع) است ؟

    ثالثا: اگر بر فرض مردان بر زنان برتري داشته باشند و اين ، جهتِ ظهور مردان نيكوكار در قرآن كريم باشد ، به دليل كسب فضايل بيشتر مردان است نه چيز ديگر ؛ چرا كه زن از نظر خلقت مانند مرد و فردی از افراد انسان است كه در ماده و عنصر پيدايشش دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته و هيچ ‏يك از اين دو بر ديگرى ترجيح و برترى ندارد ، و در نتيجه ، تمام افراد بشر چه زن باشد يا مرد امثال يكديگرند و اگر ترجيح و برترى هم باشد در اصل خلقت آنها نيست بلكه به واسطه كسب فضائل اخلاقى و كمالات نفسانى است كه آنها بدست آورده اند چون :

    زن و مرد از يك پدر و مادر بوجود آمده است . آنجا که می فرماید :

    « يا ايّها النّاس انّا خلقناكم من ذكرٍ و انثى و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اكرمكُم عند اللّه اتقاكم » (سوره حجرات آيه 13)

    اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد ( اينها ملاك امتياز نيست ،) گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست ، خداوند دانا و آگاه است!



    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    بله زن و مرد از جهت رسيدن به مراتب كمال با هم تفاوتي ندارند بنده هم اين مساله را قبول دارم اما حقيقتا چرا در احاديث يا قصص قرآني ، زنان نيكوكار كمتر بروز و ظهور داشته اند ؟
    سلام
    يكي از دلايل اينكه زنان نيكوكار در احاديث و قصص قراني بروز و ظهور كمتري داشته اند اين است كه به دليل شرايط اجتماعي و مسئوليتها يي كه نوعا در خانه و خانواده تعريف مي شد ، زن حضور فيزيكي كمتري در جامعه داشت البته اين به معناي عدم حضور مطلق زن در جامعه نبود بلكه اين حضور نسبت به شرايط مثلا كنوني ، كمرنگ تر بود و لذا طبيعي است كه كمتر از داستان زندگي و احوال آنان سخن رفته باشد هر چند ذكر احوال و مقامات زناني چون حضرت مريم (س) آسيه و ديگر زنان صاحب كمال در قرآن و روايات ، خود گوياي استعداد ، جرات و تفكر والاي زنان در ادوار مختلف است زيرا اين زنان بزرگوار در حالي به اين مقامات بالا رسيده اند كه جامعه دقيقا بر خلاف اين تفكرات سير مي كرده است و بعيد نيست كه زنان نيكوكار ديگري نيز در جوامع آن زمان بوده باشند اما به دليل محدوديت ها و محذور هاي عرفي و... حضور كمتري داشته و لذا ناشناخته مانده اند .



  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 3 نمایش پست

    با سلام و عرض ادب

    دوست بزرگوار
    همانگونه در پست هاي قبل خدمت حضرت عالي عرض كردم زنان نيكوكار در طول تاريخ كم نبوده اند ، و ظهور و بروز زنان نيكوكار نيز در قرآن كمتر از مردان نيست ( بنده 8 مورد را در پست قبلي ذكر كردم) در ثاني اگر به فرض مردان نيكوكار در قران كريم بيشتر از زنان نيكوكار باشد ؛ نشان از برتري مردان بر زنان نيست ، چون قرار بر اين نيست كه اسامي افراد در قرآن ذكر شود ، شما مي بينيد اسم مبارك حضرت مريم سلام الله عليها در قرآن كريم آمده است اما نام مبارك علي (ع) در قرآن ذكر نشده آيا اين دليل برتريت مريم سلام الله عليها بر حضرت علي (ع) است ؟

    ثالثا: اگر بر فرض مردان بر زنان برتري داشته باشند و اين ، جهتِ ظهور مردان نيكوكار در قرآن كريم باشد ، به دليل كسب فضايل بيشتر مردان است نه چيز ديگر ؛ چرا كه زن از نظر خلقت مانند مرد و فردی از افراد انسان است كه در ماده و عنصر پيدايشش دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته و هيچ ‏يك از اين دو بر ديگرى ترجيح و برترى ندارد ، و در نتيجه ، تمام افراد بشر چه زن باشد يا مرد امثال يكديگرند و اگر ترجيح و برترى هم باشد در اصل خلقت آنها نيست بلكه به واسطه كسب فضائل اخلاقى و كمالات نفسانى است كه آنها بدست آورده اند چون :

    زن و مرد از يك پدر و مادر بوجود آمده است . آنجا که می فرماید :

    « يا ايّها النّاس انّا خلقناكم من ذكرٍ و انثى و جعلناکم شعوباً و قبائل لتعارفوا انّ اكرمكُم عند اللّه اتقاكم » (سوره حجرات آيه 13)

    اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد ( اينها ملاك امتياز نيست ،) گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست ، خداوند دانا و آگاه است!


    نفرماييد پاسخگوي محترم!
    ....وهم راكعون ..به چه كسي اشاره ميكند غير ازمولي علي
    برواي گداي مسكين در خانه علي زن
    كه نگين پادشاهي دهد از كرم گدا را
    البته چون درپستهاي قبلي اشاره بر مصداق به جاي نام نموده ايد عرض كردم ولي مستقيما اشاره به نام مولي درقران نشده است
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    گروه شاعران کانون:http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همانگونه كه جناب پاسخگو ي اعتقادي هم فرمودند و نمونه هايي از زنان را نام بردند ، شما مي توانيد نمونه هاي بسياري از زنان پيشتاز در عرصه هاي مختلف ديني و سياسي را در تاريخ اسلام بيابيد ، زناني كه بعضا نسبت به بسياري ديگر از مردان پيشتاز در امور ديني يا سياسي بودند آنهم در شرايطي كه فعاليت در اين دو عرصه نيازمند صبر و ايثار و تحمل رنج و شكنجه و درد را داشت .
    حضرت خديجه كبري سلام الله عليها در بعد پيشتازي ديني اولين زن مسلمان و دومين فرد مسلمان محسوب مي شوند كه با ايثار و تقديم مال و نهايتا جان شريف خويش در راه عقيده و دين خويش ايستادند .
    سميه آل ياسر - رحمة الله عليها - با تحمل آنهمه شكنجه و رنج ، در صف مقدم مسلمانان قرار دارد .
    سوده همداني 1،عمه رسول خدا 2، دختر حرث بن عبدالمطلب 3،ام الخير ( سخنور صفين )4 ، اميمه دختر قيس بن ابي صلت غفاري 5، ام كلثوم دختر عقبة ابن ابي معيط 6 ، خنساء 7 همگي از زنان پيشتاز و نام آور عرصه سياست ، عرفان ، حديث و بعضا در بعد نظامي و تشجيع رزمندگان ،در صدر اسلام بودند .
    ايت الله جوادي آملي در اين زمينه بر اين عقيده اند كه " وقتي نام زن در حجاب باشد ، خبري از او در جامعه نخواهد ماند . زن بايد خودش در حجاب و نامش در كتاب باشد تا عظمت او ظهور كند ؛ ذات اقدس الهي زن را به حجاب آشنا مي كند ولي نام او را در قرآن به عظمت ياد مي كند و به تقرير سياست هوشمندانه او مي پردازد و او را الگوي انسانهاي مومن مي شمرد ."8

    ___________
    1- وي براي شكايت از ستمگريهاي فرماندار معاويه به وي مراجعه نمود و در خصوص عدالت و شجاعت حضرت علي (ع) با معاويه به بحث پرداخت و سرانجام حق خود و قبيله اش را از فرماندار ستمگر اموي باز ستاند ، وي در جنگ صفين هم به تشجيع برادرانش براي جنگ با معاويه مي پرداخت . ر. ك : زن در آيينه جلال و جنال ، صص 246- 248
    2- زندگي اين بانوي بزرگوار نشان مي دهد كه وي مانند برادرش حمزه سيد الشهدا خود را مسئول مي دانست و به اسلام فردي اكتفا نميكرد و در اين راه دين پيامبر (ص) را ياري ميكرد .ر.ك: همان ، ص 250
    3- وي نيز در دفاع از حريم ولايت و مخالفت با آل اموي سابقه درخشاني دارد . ر. ك: همان ، ص 251
    4- وي نيز در تشجيع رزمندگان در صفين ، نامدار است .همان ، صص 254 - 262
    5- وي راوي بود و احاديث فراواني از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم نقل ميكرد و تعدادي از تابعان شاگرد وي بودند . همان ، ص 263
    6- مي گويند وي اولين زني بود كه از مكه به مدينه با پاي پياده هجرت نمود . همان ، ص 265
    7- وي پس از اسلام با سرود آيات قرآن ، جوانان و فرزندانش را به ميدان جنگ مي فرستاد و شاعري زبانزد بود كه در جاهليت نيز شعر مي سرود و پس از اسلام ، اشعارش را در جهت پيشبرد اهداف دين ، جهت داد . همان ، صص 265- 269
    8 - زن در آيينه جلال و جمال ، ص 270






  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط belher2 نمایش پست
    نفرماييد پاسخگوي محترم!
    ....وهم راكعون ..به چه كسي اشاره ميكند غير ازمولي علي
    برواي گداي مسكين در خانه علي زن
    كه نگين پادشاهي دهد از كرم گدا را
    البته چون درپستهاي قبلي اشاره بر مصداق به جاي نام نموده ايد عرض كردم ولي مستقيما اشاره به نام مولي درقران نشده است
    با سلام و عرض ادب

    دوست بزرگوار ممنون از توجه و دقت نظر شما ، بنده منظورم اشاره مستقيم به نام حضرت بود .

    موفق و مويد باشيد
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تربيت ديني در برابر چالش قرن بيست و يكم
    توسط همدم در انجمن اخلاق
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۴, ۱۸:۰۵
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۶, ۱۴:۲۳
  3. * î•^❀^•î اعتكاف ؛ يكى از رويش‌هاى انقلابى î•^❀^•î
    توسط كبوتر دل در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۳, ۰۲:۲۲
  4. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۷, ۱۴:۵۴
  5. اعجاز علمی قران در مورد تاريكى دريا
    توسط اخلاقي در انجمن اعجاز
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۴/۳۱, ۱۴:۱۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود