جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفویض علم لدنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفویض علم لدنی




    بسم الله الرحمن الرحیم.ایا خداوند به تمام پیامبران از ادم تا خاتم(ص) علم خود را تفویض نمود؟ که بتبع ان امامان معصوم ما نیز از ان بهرهمند شدند؟ اگر جواب مثبت است چرا حضرت ادم نتوانست از ان علم استفاده کند وسخن حق را از باطل تشخیص دهد ؟در غیر معصوم چه کسانی از علم لدنی بهره مند بودند؟:salavat10:



    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۰۷ در ساعت ۰۳:۰۲

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان


    نقل قول نوشته اصلی توسط mazarpei نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم.ایا خداوند به تمام پیامبران از ادم تا خاتم(ص) علم خود را تفویض نمود؟ که بتبع ان امامان معصوم ما نیز از ان بهرهمند شدند؟ اگر جواب مثبت است چرا حضرت ادم نتوانست از ان علم استفاده کند وسخن حق را از باطل تشخیص دهد ؟در غیر معصوم چه کسانی از علم لدنی بهره مند بودند؟:salavat10:
    تعریف علم لدنی :

    در آیات قران کریم و همچنین در روایات به نوعی از علم اشاره شده است که مستقیم از جانب خداوند متعال به عنوان منشا و سرچشمه همه علوم، به برخی انسانهای خاص افاضه شده است. و در انتقال آن به انسان و بهره مند شدن انسان از ان هیچ واسطه و ابزاری دخالت نداشته است.
    چنین علمی را اصطلاحا "علم لدنی " میگویند.
    فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً (65/ کهف).
    پس بنده‏اى از بندگان ما را يافتند كه او را از نزد خود رحمتى داده و از پيشگاه خود دانشى ويژه به او آموخته بوديم.

    و یا در مورد علم فهم سخنان حیوانات که به حضرت سلیمان اعطا شده است. (18 / نمل)
    و مواردی دیگر که خداوند بعضی علوم را به خود نسبت میدهد.
    وَ لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ وَ سُلَيْمانَ عِلْماً وَ قالا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنا عَلى‏ كَثِيرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ (15/ نمل)
    و يقيناً ما به داود و سليمان، دانش [ويژه‏] داديم، و آن دو گفتند: همه ستايش‏ها ويژه خداست، همان كه ما را بر بسيارى از بندگان مؤمن خود برترى عطا كرده است.

    و اما در مورد اینکه :


    نقل قول نوشته اصلی توسط mazarpei نمایش پست
    ایا خداوند به تمام پیامبران از ادم تا خاتم(ص) علم خود را تفویض نمود؟ که بتبع ان امامان معصوم ما نیز از ان بهرهمند شدند؟

    باید توجه داشته باشیم که :
    إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِلْمَيْنِ عِلْماً عِنْدَهُ لَمْ يُطْلِعْ عَلَيْهِ أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ وَ عِلْماً نَبَذَهُ إِلَى مَلَائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ فَمَا نَبَذَهُ إِلَى مَلَائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ فَقَدِ انْتَهَى إِلَيْنَا.
    امام صادق علیه السلام :
    همانا برای خداوند متعال دو علم است. علمی مخصوص خداوند متعال است و هیچ کسی را از آن آگاه نکرده است. و علمی که ان را به سوی ملائکه و پیامبرانش روان ساخته است. آن علمی که به سوی ملئکه و رسولان روان شده است به ما (اهل بیت) میرسد.
    کافی / جا / ص 255

    البته در ایات قران کریم نیز صحبت از لوح محفوظ و لوح محو و اثبات شده است.

    در این زمینه روایات مختلفی وجود دارد.

    بر این اساس خداوند متعال دو گونه علم دارد که یک از ان در اختیار مخلوق (برگزیدگان) قرار می گیرد. که علم لدنی در این بخش قرار میگیرد.

    در همان علمی که در اختیار ملائکه و انبیا قرار گرفته است محدودیتهایی وجود دارد :

    گاهی خدا نمیخواهد که موضوعی خاص برای آنها معلوم شود.
    مانند :
    وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلى‏ عَذابٍ عَظِيمٍ (101/توبه)

    گاهی خود این افراد نمیخواهند بدانند و هر گاه که اراده کنند آگاه می شوند.
    مانند :
    اذا اراد الامام ان یعلم شیئا اعلمه الله ذلک.
    هنگامی که امام اراده کند بر چیزی آگاه شود خداوند متعال او را از ان اگاه میکند.
    کافی / ج1 ص 285.

    پس در جواب این فرمایش شما :

    نقل قول نوشته اصلی توسط mazarpei نمایش پست
    اگر جواب مثبت است چرا حضرت ادم نتوانست از ان علم استفاده کند وسخن حق را از باطل تشخیص دهد؟
    عرض میکنیم بله جواب مثبت است ولی با این توضیح که :
    1. این علم غیر از آن علمی است که مخصوص خداوند متعال است.
    2. این علم فی الجمله است نه بالاجمله. یعنی ممکن است بنابر دلایلی در مواردی خاص که خود خداوند متعال مشخص کرده است؛ این علم وجود نداشته باشد.

    و در مورد حضرت آدم باید چند نکته را مورد توجه قرار داد :
    اولا در ماجرای حضرت آدم علیه السلام بحث علم نیست بلکه صحبت در مقام عمل است.

    دوما ممکن است در مورد خاص به یکی از دلایلی که قبلا عرض شد حضرت ادم از موضوع اگاه نشده باشد.

    سوما در این ماجرا حضرت آدم علیه السلام گرفتار عدم تشخیص حق از باطل نشده است.
    زیرا طبق ایه 30 سوره بقره راهی که فعلا انسانها در حال طی کردن ان هستند مورد خواست و اراده الهی بوده است. و در این صورت عمل ایشان خلاف حق نبوده است.
    بر این اساس نهی خداوند متعال از خوردن از درخت منهیه و مطالب آن ماجرا نیازمند تبیین است.

    در هر صورت عمل حضرت ادم مخالفتی با اینکه خداوند متعال علمی خاص را فی الجمله در اختیار انسانها قرار داده باشد ندارد.

    و در مورد اینکه :

    نقل قول نوشته اصلی توسط mazarpei نمایش پست
    در غیر معصوم چه کسانی از علم لدنی بهره مند بودند؟
    از آنجا که چنین علمی مخصوصا از ناحیه خداوند متعال افاضه میشود. پس تشخیص اینکه در اختیار چه کسانی قرار بگیرد نیز با خود خداوند است. و ساز و کارش این ایه شریفه است :
    وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين (69/ عنکبوت)
    کسانی که سعی کنند الهی و رحمانی شوند خدا به راه های حقیقت هدایتشان میکند.
    در مورد غیر معصوم این علمبسیار محدود بوده و خاستگاهش تقوا است.
    مانند کربلایی کاظم ساروقی.
    ابن سیرین و ... .

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۱۰/۱۲ در ساعت ۰۹:۳۹

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود