جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بهره متعلقه برای خرید اجناس چه حکمی دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بهره متعلقه برای خرید اجناس چه حکمی دارد ؟




    با سلام و خسته نباشید
    می خواستم بدونم بهره ای که به یه سری از احناس تعلق می گیره،مثلا بهره برای قسط بندی ماشین،بهره خرید چیزی مثل لپ تاپ یا هر چیزه دیگه حکمش چیه؟حرام نیست؟ربا نیست؟اگه حلاله،پس با نزولی که یه آدم میگیره چه فرقی داره؟
    خیلی ممنون


    کارشناس بحث پاسخگویی احکام 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۰۷ در ساعت ۰۲:۴۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط sinashan نمایش پست
    با سلام و خسته نباشید
    می خواستم بدونم بهره ای که به یه سری از احناس تعلق می گیره،مثلا بهره برای قسط بندی ماشین،بهره خرید چیزی مثل لپ تاپ یا هر چیزه دیگه حکمش چیه؟حرام نیست؟ربا نیست؟اگه حلاله،پس با نزولی که یه آدم میگیره چه فرقی داره؟
    خیلی ممنون
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    با توجه به اینکه معمولا قیمت در معامله نسیه یا اقساط گران تر از معامله نقدی است، معاملات نقد و نسيه يا به طور اقساط تحت هر شرايط شرعا مانعى ندارد، چون مشترى جنس مورد نظر خود را به آن قيمت مى خرد كه از طرف فروشنده تعيين گرديده است، و هر شخصی مالک اموال خودش است و می تواند به قیمت مورد نظر به دیگران بفروشد. (البته اگر این قیمت گذاری بر خلاف قانون اجرایی دولت اسلامی باشد، از آن نظر جایز نیست.)

    لذا احكام ربا در فرض سؤال جارى نمى شود. (البته دقت شود که لازم است از ابتدا نوع معامله نسیه مشخص باشد.)

    چون مرجع تقلید خاصی را اشاره نکرده اید، بخشی از استفتائات آیت الله مکارم شیرازی را در پست بعدی نقل می کنم. نظر بقیه مراجع تقلید هم تا جایی که بنده دیدم (البته با تفاوت در نوع بیان)، همین هست. اما اگر مرجع خاصی مدنظرات هست، بفرمایید تا در صورت دسترسی به نظرات خاص ایشان برای شما آورده شود.

    همچنین بخشی از کتاب «مساله ربا» از استاد شهید مطهری رحمة الله علیه که به این موضوع پرداخته اند.




  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    بخشی از استفتائات آیت الله مکارم شیرازی در خصوص خرید و فروش نقد و نسیه:


    1- خرید کالا به صورت اقساط و باقیمت بیشتر

    آیا خرید وسایلی مانند وسیلة نقلیه ، به صورت اقساط ولی با قیمت بیشتر از قیمت نقدی اشکال دارد و حرام است؟ همچنین این سوال مطرح می شود که چگونه در حکومت اسلامی ما ارگانهای بزرگ دولتی اقدام به چنین معاملاتی میکنند ؟

    اشکالی ندارد زیرا قیمت جنس در معامله نسیه بیش از معامله نقد است.


    2- فروش اقساطی کالا به مبلغ بیشتر

    اگر کسی(کاسبی) کالایی را به صورت (به عنوان)اقساط به شخصی بفروشد و در ازای آن در مجموع اقساط مبلغی بیشتر از اصل قیمت کالا به عنوان کارکرد پول خود دریافت کند چه حکمی دارد؟

    اشکالی ندارد مشروط بر این که از ابتدا مدت معامله و قیمت آن مشخّص گردد.


    3- گرانتر بودن قیمت در معامله نسیه

    معمولا امروزه در تجارت رسم شده است که وقتی کالا نقداً فروخته می شود با وقتی که برای مدتی بصورت نسیه فروخته می شود اختلاف زیادی دارد لطفا بفرمایید آیا این پول اضافه حکم ربا را دارد یا چیزی غیر از رباست ودر صورت ربا نبودن تا چه میزان این اختلاف قیمت شرعی است؟

    قیمت کالا در معامله نسیه گرانتر است و این افزایش قیمت ربا محسوب نمی شود.


    4- خرید قسطی

    اینجانب جنسی را میخواهم بخرم حدود یک میلیون تومان فروشنده می گوید باید طی 10 قسط به مبلغ هرماه 135000 هزارتومان بپردازم آیا صحیح است یا خیر؟

    اگر طرفین معامله بر این قیمت توافق کنند اشکالی ندارد و معامله صحیح است. و در واقع شما این جنس را به صورت قسطی به قیمت 1350000 تومان معامله می کنید.


    ---------------------------------------------------------------

    http://persian.makarem.ir/estefta/?mit=587





  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    بخشی از کتاب «مساله ربا» از استاد شهید مطهری رحمة الله علیه در خصوص خرید و فروش نقد و نسیه:


    سؤال: اختلاف گذاشتن بين بهای نقد و نسيه شرعا چگونه است؟ آيا شرعا جايز است كه جنس نقد را مثلا به ده تومان بفروشيم ، اما همينكه نسيه شد بگوئيم دوازده تومان؟

    جواب: بله ، ولی آن نه از باب اين است كه شما برای پولتان سود قرار می دهيد بلكه از باب اين است كه به طور كلی مالك اختيار دارد كه جنسش را گران بفروشد يا ارزان . شما جنس نقدتان را هم مختار هستيد كه گران بفروشيد يا ارزان. اين به ربا مربوط نمی شود . معمولا جنس نسيه را گرانتر می فروشند ولی اضافه قيمت روی مدت احتساب نمی شود.

    اينجا دو مطلب است: يكی مسئله دائره اختيارات مالك است و ديگر، مسئله تعيين نرخ است. اگر كسی جنسی را كه قيمت نقدش صد تومان است و قيمت شش ماهه اش صد و بيست تومان، به نقد بفروشد صد و بيست تومان، اشكال دارد يا نه؟ گرانفروشی كرده؟

    يك وقت ما می گوئيم طبيعتا فروشنده حق ندارد گران بفروشند و خريدار هم حق ندارد گران بخرد، و يك وقت می گوئيم در عين اينكه اينها چنين حقی دارند، حاكم می آيد نرخ معين می كند. اين مسئله ديگری است.

    مسئله تعيين نرخ در نهج البلاغه هم هست كه اسعار را تحت نظر بگيريد. اما اين مسئله غير از اين است كه كسی از ابتدا حق ندارد جنس را گران بفروشد يا گران بخرد و اگر گران فروخت اصلا حرام است، اكل مال به باطل است. اين مقدار حدود اختيارات را از بين نبرده اند.

    مسئله نسيه كه ممكن است در آن مقداری به قيمت جنس اضافه شود در واقع مربوط به دائره اختيارات مالك است گو اينكه عملا هميشه گرانها نسيه ها است.

    اما اگر كسی بخواهد آن مبلغ اضافه را بابت قرض حساب بكند، اشكال پيدا می كند مثل اينكه بگويد اين را من به تو نقد می فروشم به هزار تومان ولی اين نقد را اكنون از تو نمی گيرم، بعد از شش ماه می گيرم، ولی آنگاه هزار و دويست تومان می گيرم شما می خواهيد بگوئيد روح نسيه اين است، كه می شود ربا

    به عبارت ديگر در يك صورت نسيه تبديل به ربا می شود و آن اينكه بگوئيم ماهيت نسيه اين است كه قيمت واقعی جنس مثلا هزار تومان است، وقتی من آن را می فروشم به نسيه هزار و دويست تومان، در واقع آن را الان فروخته ام به هزار تومان ولی اين هزار تومان را مدت شش ماه در نزد طرف، قرض می گذارم و دويست تومان به اين اعتبار می گيرم...

    -------------------------------------------------------------------
    کتاب: مساله ربا اثر استاد شهید مطهری - صفحه 86 و 87




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود