صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیری جدید از آیه 41 سوره عنکبوت (نقد و بررسی)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیری جدید از آیه 41 سوره عنکبوت (نقد و بررسی)




    1. تارهاي عنكبوت از پروتئين ساخته مي شود كه در حفره هاي حريري، شكل مي گيرد و آنچه به دست مي آيد جداً قوي است؛ استحكام آن از استحكام آهن محكم، بيشتر است و دو برابر كش مي آيد بدون آنكه پاره شود و اين (بافته عنكبوت) در همه موارد، از قويترين الياف طبيعي به شمار مي آيد.

    2. جثه عنكبوت هاي ماده از نرها بزرگتر است: غالباً فقط در هنگام ازدواج همديگر را ملاقات مي كنند و عنكبوت نر قبل از عروسي، اقدام به رقص ها و حالات مشخصي در برابر عنكبوت ماده مي نمايد كه مقصودش جلوگيري از غريزه دشمني عنكبوت ماده است. هنگامي كه آميزش آنها تمام مي شود، عنكبوت نرغالباً در لانه باقي مي ماند و اقدام به پنهان شدن از عنكبوت ماده مي كند، چرا كه مي ترسد او را بكشد. كشتن عنكبوت نر بعد از تمام شدن آميزش جنسي، در بين بسياري از عنكبوت ها اتفاق مي افتد؛ مشهورترين اين عنكبوت ها "بيوه سياه" است. در برخي از انواع آنها، عنكبوت ماده، عنكبوت نر را رها مي كند تا هنگامي كه فرزندان از تخم خارج مي شوند، اقدام به قتل او كنند و او را بخورند. در انواع ديگري از عنكبوت، مادر، اقدام به تغذيه فرزندان كوچكش مي كند تا اين كه بزرگ مي شوند و مادرشان را مي كشند و مي خورند.
    از اين مطالب روشن مي شود كه نظام اجتماعي و روابط خانوادگي عنكبوت، بر اساس مصالح موقت است، به طوري كه هر گاه اين مصالح تمام مي شود، دشمن همديگر مي شوند و برخي، برخي ديگر را مي كشند.
    اين دشمني شديد فقط بعد از اتمام مصلحت ها جلوه گر مي شود و روابط سست و ضعيف بين افراد خانواده عنكبوت آن را سست ترين خانواده ها در ميان آفريده شدگان مشهور قرار مي دهد.

    براي مطالعه كامل اين مقاله به لينك زير مراجعه فرماييد:

    http://entezargroup.blogfa.com/post-122.aspx



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۶:۰۶

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    چند نکته ابتدایی...




    سلام به لاچینی گرامی،
    برای شروع بحث، ابتدا چند نکته درباره مقاله ای که لینکش را درج نموده اید، عرض می کنم:

    1- نقد مفصل این مقاله، نوشتاری بلند خواهد شد که از حوصله پستهای کانون خارج است لذا تنها برخی از جوانب مطلب بیان می شود.

    2- ملاک بنده در نقد این مقاله، متن لینکی است که شما آدرس داده اید و ترجمه فارسی مقاله را درج نموده.

    3- چند تفسیر مهم امامیه و اهل سنت را هم دیدم. تا جایی که بنده تحقیق کردم، کسی از بزرگان مفسرین ادعا نکرده که این مثال قرآنی، یک «معجزه علمی» است بلکه بر «مَثَل بودن» این عبارت تاکید کرده اند؛ تفاسیری مانند: الميزان في تفسير القرآن، ج‏16، ص: 130 ، تفسير نمونه، ج‏16، ص: 277 ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏10، ص: 364

    خود آیه کریمه هم تصریح دارد که در مقام تشبیه و مثال است:

    مَثَلُ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (عنکبوت/41)
    مثَل كسانى كه غير از خدا را اولياى خود برگزيدند، مثَل عنكبوت است كه خانه‏اى براى خود انتخاب كرده در حالى كه سست‏ترين خانه‏ ها خانه عنكبوت است اگر مى ‏دانستند!

    4- اگر کسی ادعا کند که این عبارت قرآن یک «معجزه علمی» است، باید بر ادعایش برهان اقامه کند. اگر برهانش صحیح بود، ادعایش ثابت شده و به عنوان معجزه علمی می پذیریم و اگر برهانش ناتمام بود، طبعا ادعایش هم ثابت نمی شود و معجزه علمی ای اثبات نمی شود. برای بررسی ادعای معجزه علمی که شما بدان اشاره داشتید و لینکش را قرار دادید، برخی گزاره های مقدماتی اش را بررسی می کنیم، ببینیم آیا درست و غیر قابل خدشه است و یا اینکه لرزان و قابل مناقشه است!

    در ادامه به نقد و بررسی محتوای این مقاله خواهیم پرداخت.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۹:۳۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آیه کریمه درباره «خانه عنکبوت» سخن می گوید، نه «تار عنکبوت» (1)




    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    1. تارهاي عنكبوت از پروتئين ساخته مي شود كه در حفره هاي حريري، شكل مي گيرد و آنچه به دست مي آيد جداً قوي است؛ استحكام آن از استحكام آهن محكم، بيشتر است و دو برابر كش مي آيد بدون آنكه پاره شود و اين (بافته عنكبوت) در همه موارد، از قويترين الياف طبيعي به شمار مي آيد.
    این قسمت کلام شما که در سایتهای دیگر هم نقل شده و مشابه آن در مقاله مورد اشاره آمده، اگر درست باشد، از نظر علمی مطلب جالب توجهی هست، اما با آیه 41 سوره مبارکه عنکبوت، ارتباط مستقیمی ندارد. آیه کریمه می فرماید:

    مَثَلُ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (عنکبوت/41)
    مثَل كسانى كه غير از خدا را اولياى خود برگزيدند، مثَل عنكبوت است كه خانه‏اى براى خود انتخاب كرده در حالى كه سست‏ترين خانه‏ ها خانه عنكبوت است اگر مى ‏دانستند!

    آیه کریمه معنای روشنی دارد. در این آیه، کسانی که ولایت غیر خدا را پذیرفته اند و به غیر او پناه برده اند، در سستی این پناهگاه ناامنشان، به عنکبوتی تشبیه شده اند که سست ترین خانه ها را برای خود می سازد.

    البته این فقط در مقام تشبیه است و نه مذمت عنکبوت؛ این حشره مانند سایر حشرات و جانداران، مخلوق خدای تعالاست و این نحوه زندگی هم موهبی است که خدای تعالی در وجودش قرار داده است. اما اینجا در مقام تشبیه، خانه او به عنوان مثالی برای سستی و بی اعتباری ذکر شده و همانطور که همه می دانیم، خانه عنکبوت بهترین ضرب المثل برای بیان سستی یک سرپناه است.

    همه عالم و آدم هم می دانند که عنکبوت، خانه بسیار سستی دارد؛ خانه ای که با کمترین نیروی مهاجم و غیر مهاجمی در هم تنیده شده و از بین می رود. خانه ای که صاحبش را در برابر سرما و گرما و طوفان و حمله جانداران دیگر چندان حفاظت نمی کند و عمود خیمه اش، به چند گره نخ نما شده اش بند است. در این مطلب ساده و روشن و همه فهم، هیچ کسی تردید نمی کند.

    طبق ظاهر آیه، کسانی که غیر خداوند متعال را به عنوان سرپرست خود قرار می دهند، در سستی این تکیه گاهشان، به عنکبوتی که به خانه سستش پناه می برد، تشبیه شده اند.

    این معنای ساده و روشن آیه است و به همگان اعلام می کند که ولایت غیر خدا، هر چقدر هم از نظر ظاهری زرق و برق داشته باشد و محکم به نظر برسد، بنیانی سست و غیر قابل اعتماد است.

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۴:۳۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آیه کریمه درباره «خانه عنکبوت» سخن می گوید، نه «تار عنکبوت» (2)




    توجه دارید که آیه کریمه اصلا اشاره ای به تارهای عنکبوت ندارد و درباره آن سخنی نمی گوید؛ سخن آیه درباره «سستی خانه عنکبوت» است و نه سستی تارهای او! نباید بین این دو، خلط موضوع شود. خلط این دو موضوع، به نظرم یکی از اشکالات اساسی این مقاله است. نویسنده به این مطلب پرداخته که شرکت فلان و بهمان، از تار عنکبوت نخ های محکم و لباسهای ضد گلوله ساخته است، و بعد از ذکر این مطلب این نتیجه عجیب را بیان نموده کهبدين ترتيب روشن است كه "بيت عنكبوت"- به معناي خانه عنكبوت- از قويترين مخلوقات مشهور است. اگر قويترين آنها نباشد.) و در جای دیگر می نویسد: (خانه عنكبوت از قويترين خانه هاست)!

    این نتیجه باطل را یک کودک هم نمی پذیرد، چه رسد به یک دانشمند علوم طبیعی!
    کیست که در نهایت سستی خانه عنکبوت کمترین تردیدی داشته باشد؟!
    کیست که باور نماید خانه عنکبوت که به چند گره بسیار نازک بند است، محکم ترین مخلوقات است؟!

    به عوامی بگویید: «از نظر علمی ثابت شده که تار عنکبوت فوق العاده محکم است و چنین و چنان است و از آن لباس ضد گلوله و تور ماهیگیری می سازند» و بعد نتیجه بگیرید: «پس خانه عنکبوت، محکم ترین و قویترین خانه هاست»!

    به نظر شما چه عکس العملی نشان می دهد؟!

    او لانه عنکبوتی که در گوشه ای تنیده شده را به شما نشان می دهد. چوب کبریتی بر می دارد و با کمترین اشاره ای، آن خانه محکم (!) را در هم می ریزد و می گوید: منظور شما همین خانه بود؟!

    آنچه در مورد تار عنکبوت گفته شده _درست باشد یا نادرست _ ، ارتباطی با متن آیه ندارد. متن آیه درباره «تار عنکبوت» سخنی نمی گوید بلکه از سستی «خانه عنکبوت» سخن گفته؛ مطلبی که همگان بدان آگاهی دارند و هیچ عاقلی در این مطلب روشن، کمترین تردیدی ندارد!


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۵:۰۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آیه کریمه درباره «خانه عنکبوت» سخن می گوید، نه «تار عنکبوت» (3)




    خلط موضوع «خانه» و «تار» عنکبوت، موجب شده که نویسنده مقاله، سخنان مفسرین را مخالف علوم جدید معرفی کند، و حال آنکه موضوع سخن مفسرین (که نویسنده به آنها اشاره داشته)، «خانه عنکبوت» است نه «تار عنکبوت»!

    نویسنده مقاله ابتدا نظر اجمالی و سخنان کوتاهی از مفسرین درباره آیه را نقل می کند، سخنانی که در همه آنها به ضعف و سستی «خانه عنکبوت» اشاره شده، اما در ادامه با این گمان که مفسرین درباره «تار عنکبوت» سخن گفته اند، همه آن تفسیرها را مخالف یافته های جدید علمی درباره قدرت «تار عنکبوت»، قلمداد نموده و با عنوان (تعارض ديدگاه مفسران با علوم جديد) به این بحث پرداخته و با بیان اینکه (آيا واقعاً آن خانه - همانطور كه در كتاب هاي تفسير نوشته اند- ضعيف ترين خانه هاست) ، در این مطلب ساده و روشن که مقبول همگان است، تردید می نماید، و نتیجه ای که خلاف بداهت است را عنوان نموده و ادعا می کند: (خانه عنكبوت از قويترين خانه هاست)!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۵:۰۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ادعایی فاقد مدرک علمی معتبر




    یکی از مواردی که اساس استدلال مقاله مذکور است این جمله است: (كشتن عنكبوت نر بعد از تمام شدن آميزش جنسي، در بين بسياري از عنكبوت ها اتفاق مي افتد).

    بنده در سایتهای مختلفی جستجو نمودم بلکه مستندی علمی برای این ادعا بیابم اما چیزی نیافتم. به هر حال، این ادعایی است که اساس استدلال مقاله مذکور بر آن استوار است اما در حد ادعاست و مستند علمی معتبری در نسخه ترجمه مقاله ارائه نشده است.

    تا زمانی که این ادعا از نظر علمی ثابت نشود که کشتار به شکل مذکور در میان چند هزار نوع عنکبوت مطلبی شایع و رایج است، این مقاله حتی به مرحله ابتدایی نقد هم نمی رسد. اثبات این مطلب را بر عهده دوستانی می گذاریم که می خواهند از این مقاله دفاع کنند. (بنده جستجو کردم اما مستند علمی معتبری نیافتم).
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۳:۱۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    معنای «بیت» (1)




    یکی دیگر از نکاتی که اساس استدلال مقاله مذکور است، ترجمه «بیت» است. نویسنده مقاله می گوید:(معناي واژه "بيت" در كتب لغت عربي: واژه " بيت" در لغت عرب استعمال زيادي دارد؛ به معناي "خانه شعر" و نيز "مسكن، فرش خانه، كعبه و قبر" مي آيد و نيز به همسر مرد و خانواده اش گفته مي شود. در معجم الوسيط آمده است: " بيت الرجل: زن و عيال او" و در لسان العرب آمده است: "بيت الرجل: زن او" در قاموس محيط آمده است: "البيت: عيال مرد" و در صحاح آمده است: "البيت: عيال مرد")

    ابتدا دو نکته درباره نحوه استدلال نویسنده مقاله ذکر می کنم:

    نکته اول اینکه:
    برای یافتن معنای واژه های قرآنی که از لغات اصیل 1400 سال پیش است، به لغت نامه هایی مانند معجم الوسیط مراجعه و استناد نمی شود. دقت این لغت نامه ها در حد یافتن معنای محاره ای و امروزی لغات است نه معنای اصلی و کاربردی لغت در 1400 سال پیش.

    برای یافتن معنای دقیق واژگان قرآنی باید به لغت نامه های قوی و معتبر و اصیلی مانند مقاییس اللغة ابن فارس یا العین خلیل بن احمد بصری یا المفردات راغب اصفهانی و مانند آنها مراجعه شود.

    نکته دوم اینکه:
    نباید معنای اصلی یک واژه را با وجوه استعمالی آن واژه خلط نمود. نویسنده مذکور معانی استعمالی و وجوه متعددی که یک واژه در آنها استعمال شده را جزو معانی اصلی واژه «البیت» پنداشته و از «قبر» و «فرش» هم به عنوان معانی این کلمه یاد می کند!

    چنین برداشت سرسری و بدون تحقیقی در معنا یابی واژگان عربی، غیر علمی بوده و اعتباری ندارد. واژگان عربی گاهی یک یا دو یا چند معنای اصیل دارند و سپس آن واژه به تناسب آن معانی، در معانی دیگر هم بکار رفته و استعمال شده است و وجوه مختلفی در کاربرد و استعمال یافته است. این مطلب، در لغت نامه های مهمی مانند مقاییس اللغة ابن فارس و المفردات راغب اصفهانی تا حد زیادی نشان داده شده است؛ پس نباید معنای استعمالی کلمه را با معنای اصلی آن، اشتباه گرفت و خلط نمود.

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۹:۲۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    معنای «بیت» (2)




    ابن فارس در مقاییس اللغة می گوید: واژه «بیت» در اصل به معنای پناهگاه و مسکن و محل جمع شدن گروه است. لذا از باب تشبیه به دو مصرع یک شعر هم بیت گفته می شود چون گویی الفاظ و حروف و معانی (با شروط خاصی در وزن شعری) در آن جمع شده اند... به خانواده مرد و کسانی که شبانه نزد آنهاست، نیز البیت گفته می شود... (مقاییس اللغة/ابن فارس/ذیل ماده بیت)

    راغب در مفرات می گوید:
    بیت در اصل به معنای پناهگاه شبانه انسان است...سپس به مسکن، بیت اطلاق شده است. (المفردات في غريب القرآن/ص151)

    خلیل هم بیت را به خانه معنا کرده است. (كتاب العين، ج‏8، ص: 138)

    نویسنده مقاله مورد بحث می گوید: (در لسان العرب آمده است: "بيت الرجل: زن او") بنده به لسان العرب مراجعه کردم اما در لسان العرب چنین معنایی ذکر نشده است! آنچه لسان العرب گفته و مورد اشاره نویسنده مقاله است این جمله است: «الجوهري: البيتُ معروف. التهذيب: و بيت الرجل داره...» یعنی جوهری گفته که بیت معنایش روشن است [یعنی خانه] و در کتاب التهذیب آمده است: بیت الرجل یعنی خانه مرد...» (لسان العرب، ج‏2، ص: 14)

    ابن منظور در لسان العرب در ادامه کلامش آیاتی ذکر می کند و اتفاقا به آیه مورد بحث (وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ) هم اشاره می کند و آن را به معنای خانه ذکر می کند. (همان)

    نتیجه اینکه: طبق گفته لغویین، اصل اولی در معنای «بیت»، همان محل سکونت و پناه و محل جمع شدن است و بقیه معانی، از باب مناسبت با معنای اصلی بکار رفته است.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۹:۲۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    واژه «بیت» ، در تمام آیات قرآن به معنای «خانه» آمده است، و نه «اهل خانه» (1)




    بنده واژه «بیت» را به صورت اجمالی، در تمام آیات قرآن بررسی نمودم. واژه «بیت»، در تمام آیات قرآن به معنای «خانه» آمده است، و در هیچ یک به معنای «اهل خانه» نیامده است! قرآن کریم هر جا که معنای اهل بیت خانه را اراده کرده، به واژه «اهل بیت» تصریح نموده است.

    البته کلمه «البیت» در آیات متعددی بکار رفته که با «ال تعریف» همراه است و در همه آنها «خانه کعبه» منظور است (مگر آیه 4 سوره طور، که مفسران درباره آن اختلاف نظر دارند) لذا آیاتی که کلمه «البیت» را دارد، ذکر نمی کنم.

    در ادامه، آیاتی ک
    ه در آنها واژه «بیت» بکار رفته است را نقل می کنم. در همه آنها، بیت به معنای خانه است و نه اهل خانه (ترجمه ها از استاد فولادوند است):

    إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ (آل عمران/96)
    در حقيقت، نخستين خانه‏ اى كه براى [عبادت‏] مردم، نهاده شده، همان است كه در مكه است و مبارك، و براى جهانيان [مايه‏] هدايت است.

    فَما وَجَدْنا فيها غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمينَ (ذاریات/36)
    و [لى‏] در آنجا جز يك خانه از فرمانبران [خدا بيشتر] نيافتيم.

    أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقى‏ فِي السَّماءِ وَ لَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنا كِتاباً نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلاَّ بَشَراً رَسُولاً (اسراء/93)
    يا براى تو خانه ‏اى از طلا [كارى‏] باشد، يا به آسمان بالا روى، و به بالا رفتن تو [هم‏] اطمينان نخواهيم داشت، تا بر ما كتابى نازل كنى كه آن را بخوانيم.» بگو: «پاك است پروردگار من، آيا [من‏] جز بشرى فرستاده هستم؟»

    مَثَلُ الَّذينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (عنکبوت/41)
    داستان كسانى كه غير از خدا دوستانى اختيار كرده ‏اند، همچون داستان عنكبوت است كه [با آب دهان خود] خانه‏ اى براى خويش ساخته، و در حقيقت- اگر مى‏دانستند- سست‏ترين خانه‏ ها همان خانه عنكبوت است.

    وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي‏ عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ (تحریم/11)
    و براى كسانى كه ايمان آورده‏اند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده، آن گاه كه گفت: «پروردگارا، پيش خود در بهشت خانه‏ اى برايم بساز، و مرا از فرعون و كردارش نجات ده، و مرا از دست مردم ستمگر بِرَهان.»

    كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَريقاً مِنَ الْمُؤْمِنينَ لَكارِهُونَ (انفال/5)
    همان گونه كه پروردگارت تو را از خانه ‏ات به حقّ بيرون آورد و حال آنكه دسته‏اى از مؤمنان سخت كراهت داشتند.

    رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (ابراهیم/37)
    پروردگارا، من [يكى از] فرزندانم را در درّه‏اى بى ‏كشت، نزد خانه محترم تو، سكونت دادم. پروردگارا، تا نماز را به پا دارند، پس دلهاى برخى از مردم را به سوى آنان گرايش ده و آنان را از محصولات [مورد نيازشان‏] روزى ده، باشد كه سپاسگزارى كنند.

    وَ مَنْ يُهاجِرْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (نساء/100)
    و هر كه در راه خدا هجرت كند، در زمين اقامتگاه‏ هاى فراوان و گشايشها خواهد يافت و هر كس [به قصد] مهاجرت در راه خدا و پيامبر او، از خانه ‏اش به درآيد، سپس مرگش دررسد، پاداش او قطعاً بر خداست، و خدا آمرزنده مهربان است.

    وَ راوَدَتْهُ الَّتي‏ هُوَ في‏ بَيْتِها عَنْ نَفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ الْأَبْوابَ وَ قالَتْ هَيْتَ لَكَ قالَ مَعاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (یوسف/23)
    و آن [بانو] كه وى در خانه ‏اش بود خواست از او كام گيرد، و درها را [پياپى‏] چفت كرد و گفت: «بيا كه از آنِ توام!» [يوسف‏] گفت: «پناه بر خدا، او آقاى من است. به من جاى نيكو داده است. قطعاً ستمكاران رستگار نمى ‏شوند.»

    وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهيمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ (بقره/125)
    و چون خانه [=كعبه‏] را براى مردم محل اجتماع و [جاى‏] امنى قرار داديم، [و فرموديم:] «در مقام ابراهيم، نمازگاهى براى خود اختيار كنيد»، و به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه: «خانه مرا براى طواف كنندگان و معتكفان و ركوع و سجودكنندگان پاكيزه كنيد.»

    وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهيمَ مَكانَ الْبَيْتِ أَنْ لا تُشْرِكْ بي‏ شَيْئاً وَ طَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْقائِمينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ (حج/26)
    و چون براى ابراهيم جاى خانه را معين كرديم [بدو گفتيم:] «چيزى را با من شريك مگردان و خانه‏ ام را براى طواف‏ كنندگان و قيام‏كنندگان و ركوع‏ كنندگان [و] سجده كنندگان پاكيزه دار.»

    رَبِّ اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمينَ إِلاَّ تَباراً (نوح/28)
    پروردگارا، بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنى كه در سرایم درآيد، و بر مردان و زنان باايمان ببخشاى، و جز بر هلاكت ستمگران ميفزاى.»

    یک آیه دیگر هم مانده که آن را در پست بعد درج می کنم. (دلیلش را در همان جا عرض کرده ام)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۸:۳۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    واژه «بیت» ، در تمام آیات قرآن به معنای «خانه» آمده است، و نه «اهل خانه» (2)




    قرآن کریم هر جا خواسته که اهل خانه را بیان نماید، به ذکر «بیت» اکتفا نکرده و به کلمه «اهل» هم تصریح نموده است. واژه «اهل البیت» در قرآن کریم دو بار بکار رفته؛ یکی درباره خانواده ابراهیم (ع) و یکی هم درباره خانواده پیامبر اکرم (ص):

    قالُوا أَ تَعْجَبينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَميدٌ مَجيدٌ (هود/73)
    گفتند: «آيا از كار خدا تعجّب مى‏كنى؟ رحمت خدا و بركات او بر شما خاندان [رسالت‏] باد. بى‏گمان، او ستوده‏اى بزرگوار است.»

    وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً (احزاب/33)
    و در خانه‏ هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليّتِ قديم زينت هاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‏اش را فرمان بريد. خدا فقط مى ‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.

    البته واژه «اهل بیت» بدون «ال تعریف»، در داستان موسای کلیم (ع) هم بکار رفته و به معنای «خانواده ای» می باشد:

    وَ حَرَّمْنا عَلَيْهِ الْمَراضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‏ أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَ هُمْ لَهُ ناصِحُونَ (قصص/12)
    و از پيش، شير دايگان را بر او حرام گردانيده بوديم. پس [خواهرش آمد و] گفت: «آيا شما را بر خانواده ‏اى راهنمايى كنم كه براى شما از وى سرپرستى كنند و خيرخواه او باشند؟»


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۹:۲۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود