جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از خشم خداوند دوستي خداوند....چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از خشم خداوند دوستي خداوند....چيست؟




    با سلام
    منظور از خشم خداوند دوستي خداوند....چيست؟
    اين صفت ها صفت بشري است يا صفت خداوند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 2


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۱۰ در ساعت ۱۴:۴۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان
    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    با سلام
    منظور از خشم خداوند دوستي خداوند....چيست؟
    اين صفت ها صفت بشري است يا صفت خداوند؟


    سلام بر شما و وقتتون بخیر و خوبی


    اجازه بدهید ابتدا بخش دوم فرمایش شما را بررسی کنیم که به عنوان مقدمه میتواند در بررسی بخش اول راهگشا باشد.

    باید توجه داشته باشیم تفاوت و مرز بین صفات بشری و صفات خداوند (صفات ایجابی و کمالی) تفاوت لفظی و مرز بندی لفظی نیست بلکه تفاوت در معنی و حقیقت و مفهوم است. مثلا وقتی به خداوند متعال میگوییم "کلام الله" و بعد خدا را متکلم میخوانیم و انسان را نیز متکلم میدانیم یا مثلا میگوییم دست خدا و دست انسان و خیلی موارد دیگر.

    در این موارد از آنجا که ما برای انسانها چنین الفاظی را برای انتقال این مفاهیم قرار داده ایم بنابر این خداوند متعال نیز برای انتقال مفاهیم از همین الفاظ استفاده میکند. و الا اگر الفاظ دیگری را بکار میبرد ما اصلا متوجه نمیشدیم که خداوند منظورش چیست. و در واقع مفاهمه صورت نمی گرفت.

    مثلا حقیقت تکلم انتقال مفاهیم و مفاهمه است. هم در مورد انسان و هم در مورد خداوند متعال حقیقتش همین است ولی نوع و ابزارش در مورد انسان با خدا متفاوت است.

    با این توضیح سراغ بخش اول فرمایش شما میرویم :
    قبل از هر چیز ابتدا باید حقیقت خشم و غضب را کشف کنیم.
    در کتب لغت معانی مختلفی برای غضب مطرح شده است که حاصل همه آنها عدم رضایت و دوری کردن یا دور شدن است. (لسان العرب ذیل واژه غضب) با بازخوردهای بیرونی مختلف مثل اقدام برای انتقام یا همان دوری کردن یا فاصله گرفتن یا امتناع کردن از رحمت و لطف جدید.

    حال وقتی میگوییم انسان خشمگین شد منظور همون دور شدن و فاصله گرفتن است که البته متناسب با ویژگیهای انسانی ممکن است تغییر و تحولی را مانند برافروخته شدن و غیره به دنبال داشته باشد.
    ولی در مورد خداوند متعال همین دور شدن و فاصله گرفتن را میرساند که البته در مورد خداوند متعال آثار خاص خودش را به دنبال دارد مانند دوری از رحمت خداوند و گرفتار شدن به عذابی که در حقیقت اثار وضعی و تکوینی گناهان است.

    در مورد دوستی هم همینطور حقیقت دوستی نزدیکی و قرین شدن است که ممکن است در انسان با تغییر و تحوالاتی همراه باشد.
    ولی در مورد خداوند متعال همان نزدیک شدن است که اثار خاصی را به دنبال دارد مانند بهره مندی از رحمت خداوند و رسیدن به ثواب که همان آثار اعمال خیر است.

    این موضوع در روایات اهل بیت نیز مورد توجه قرار گرفته است :
    شخصی در مورد ایه وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوى (81 /طاها) از امام باقر علیه السلام سوال کرد که منظور از غضب خدا چیست؟
    حضرت در جواب ایشان فرمودند : غضب خدا همان عقاب الهی است ( که آثار گناهان خود شخص می باشد ) و هرکس که بگوید خدا از حالتی به حالت دیگر تغییر کرده است صفت مخلوق را به خداوند نسبت داده است. ( اصول کافی / ج1 / ص110)

    در تفاسیر نیز ذیل ایه شریفه 39 سوره فاطر به این مطلب اشاره شده است:
    اين نكته نيز لازم به يادآورى است كه خشم و غضب در مورد پروردگار نه به آن معنى است كه در مورد انسانها مى‏باشد، زيرا خشم در انسان يك نوع هيجان و برافروختگى درونى است كه سرچشمه حركات تند و شديد و خشن مى‏شود، و نيروهاى وجود انسان را براى دفاع، يا گرفتن انتقام، بسيج مى‏كند، ولى در مورد پروردگار هيچيك از اين مفاهيم كه از آثار موجودات متغير و ممكن است وجود ندارد، بلكه خشم الهى به معنى برچيدن دامنه رحمت و دريغ داشتن لطف از كسانى است كه مرتكب اعمال زشتى شده‏اند. (تفسیر نمونه / ج18 / ص284).

    و اما حب و بغضى كه به خداى تعالى نسبت داده مى‏شود، دو تا از صفات افعال است، و معانيى است خارج از ذات خدا و غير قائم به او. و معناى حب خداى تعالى نسبت به يكى از بندگان، اين است كه: رحمتش را بر او گسترده كند، و به سوى او بكشاند و بغض خداى تعالى نسبت به كسى اين است كه رحمتش را از او بازدارد و دور كند. (ترجمه تفسیر المیزان / ج 17 / ص 77)




    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۱/۰۲/۰۲ در ساعت ۱۸:۵۶

  5. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود