جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات قرآن چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات قرآن چیست ؟




    سلام
    این آیه ها را مطالعه کنید :
    سوره ابراهیم، آیه 4
    وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ ۖ فَيُضِلُّ اللَّـهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
    *ما برای هیچ قومی پیغمبری نفرستادیم بغیر از پیغمبری که به زبان آنان سخن بگوید.*

    و بنا براین محمد برای ما پارسی زبانان فرستاده نشده است. پیامبر پارسی زبان زرتشت بود.

    سوره النحل (زنبور)، آیه 36 : وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّـهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ
    ما برای هر جامعه ای رسولی فرستاديم، می گفت: "خدا را بپرستيد و از پرستش هرگونه بتی اجتناب کنيد
    و آین آیات را مطالعه کنید
    سوره رعد، آیه 37
    سوره طه، آیه 113
    سوره الزمر، آیه 28
    سوره الزخرف، آیه 3 و آیه 44
    سوره الاحقاف، آیه 12
    سوره النمل
    سوره توبه، آیه 128

    آیا با توجه به این آیات نباید ما زرتشتی باشیم؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4





    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۷:۵۶

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    دوست عزیز آیاتی که آورده اید همه درست است، اما دو نکته باید در ارتباط با آن ها مورد توجه قرار گیرد :
    1. این آیات می خواهد بفرماید هر پیامبری که در قومی مبعوث شده از همان قوم بوده و به زبان همان قوم سخن گفته است و این کاملا طبیعی است برای این که وقتی پیامبر از همان قوم باشد ، پیشینه او کاملا معلوم است و مردم می توانند با مطالعه آن پیشینه ، به صداقت و راستی وی ایمان آورند .
    وقتی پیامبر در خانواده عزت ، شرافت ، پاکی ، صداقت ، خدمت گزاری ، خاکساری ، تواضع و ... رشد و نمو کرده و خودش قبل از بعثت نمود این اخلاق های پاک انسانی باشد ، با ادعای نبوت، مردم می یابند که او راستگو است و انگیزه ای بر دروغگویی ندارد .

    بر عکس اگر در خانواده دروغ ، خیانت ، ظلم ، تکبر و ... به دنیا آمده و خودش هم قبل از بعثت به این اخلاقیات غیر انسانی مشهور باشد ، می فهمند که در ادعای نبوت دروغ می گوید.

    اما پیامبر اگر از این قوم نباشد و سابقه و پیشینه اش برای قوم آشکار نباشد ، شناسایی انگیزه و نیت او خیلی دشوار است؛ از این رو خداوند در هر قومی پیامبر فرستاده ، او را از بین خود آن قوم برگزیده است .

    وقتی پیامبر از خود آن قوم باشد، به طور طبیعی با فرهنگ و عقاید و خلقیات آن ها آشنا است و به زبان خود آن قوم سخن می گوید و برای مردم هم پیام او قابل فهم است و هم می توانند به راحتی با او ارتباط برقرار کنند؛ اما اگر با فرهنگ و زبان آن مردم آشنا نباشد ، هم سخن او را نمی فهمند و هم نمی توانند با او ارتباط برقرار کنند.

    2. معنی این آیات این نیست که هر پیامبری مختص قوم خودش است و نه او وظیفه دارد غیر قوم خود را به دینش دعوت کند و نه غیر قومش وظیفه دارند به او ایمان آورند.

    هر پيامبري به طور طبيعي در قومي و منطقه اي مبعوث مي شود و هدايتگري اش را بايد از آنجا شروع کند و طبيعي است که بايد همزبان قومي باشد که بين آنان مبعوث شده تا بتواند با آنان ارتباط برقرار کند و قوم، زبان و پيام او را بفهمند. اما به هیچ وجه مخصوص آن ها نیست.

    همه پيامبران بعد از انذار و دعوت قومي که بين آنان مبعوث شده اند، اگر برايشان امکان داشته ، افراد اقوام ديگر و اهل زبان هاي ديگر را هم دعوت کرده اند و لازم هم نبوده که کتابش هم به زبان آنان باشد ، زيرا کتاب را ترجمه کرده و براي استفاده در اختيار آنان قرار مي داده اند.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۲:۰۳
    منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات  قرآن چیست  ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست عزیز مگر مسيح ، پيامبر امت هاي گوناگون در جهان نيست ؟
    آيا بايد آنان به اين بهانه که مسيح عبري بوده، از پيروي او خود را محروم کنند ؟
    اصولا مگر حق به زبان خاص تعلق دارد؟
    آيا ما خود را از ميراث پزشکان دانشمند درگذشته، به اين بهانه که زبان آنان فارسي نبوده ، محروم مي کنيم؟
    يا پزشکان فارسي زبان گذشته را فقط به خودمان اختصاص داده و ديگران را از استفاده از ميراث علمي آنان منع مي نماييم؟
    آيا معارف توحيد و نبوت و معاد و اخلاق انساني و دستورالعمل هاي حياتبخش را بايد چون به زبان عربي نازل شده اند ، به کنار نهيم؟
    پيامبران همگي فرستادگان يک خدا براي هدايت انسان ها به سوي سعادت هستند . هر پيامبري همه پيامبران قبل از خود را تصديق کرده و تاييد نموده و به پيامبران بعد از خود بشارت داده و پيروانش را به اطاعت از آنان در صورت درک زمان آن ها فرا خوانده ، همگي پيامبران گذشته به آمدن پيامبر خاتم بشارت داده ، پيروان خود را به اطاعت از او فراخوانده اند . حالا چگونه ممکن است ما پيرو زرتشت به عنوان پيامبر فارسي زبان باشيم و به پيامبر خاتم که سيد و سالار پيامبران است، ايمان نياوريم؟
    آيا در قيامت زرتشت ما را توبيخ نخواهد کرد که چرا به سيد و سالار ما ايمان نياوردي ؟
    آيا اگر خود زرتشت زنده بود، با افتخار به او ايمان نمي آورد ؟
    چرا در معنويات زبان و وطن و مکان را دخالت مي دهيم؟
    مگر معنويات تابع زمان و مکان هستند؟
    آيا خداپرستي و يکتا پرستي ربطي به فارسي و عربي بودن دارد؟
    بنا بر اين درست است که هر پيامبري به زبان قومي که بين آنان مبعوث شده، سخن مي گفته؛ ولي اين بدين معنا نيست که بايد فقط تابع پيامبراني باشيم که به زبان خودمان سخن گفته اند و پيامبراني که به زبان ديگر سخن گفته اند، به ما ربطي ندارند و نبايد پيرو آنان شويم و از ميراث وحياني و هدايتي آنان بهره بگيريم . پيامبر اسلام به شهادت همه پيامبران گذشته و به شهادت آيات قرآن و سخن صريح خود پيامبر، آخرين پيامبر و مبعوث بر همه جهانيان است. همه امت ها از اهل هر زبان و ملت، بايد به او ايمان بياورند و به دين او گردن نهند . آنان که از پذيرش دين او به هر بهانه سر باز زنند ، خود را محروم کرده و از سعادت آخرت که نتيجه عمل به دستور و باور به معارف اين دين است ،خويش را دور ساخته اند.
    «يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبيناً ؛ (1) اى مردم! دليل روشن از طرف پروردگارتان براى شما آمد و نور آشكارى به سوى شما نازل كرديم».
    «قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَميعا ؛ (2) بگو: اى مردم! من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم»‏.
    «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ ؛ (3) و ما تو را جز براى همه مردم نفرستاديم تا (آنها را به پاداشهاى الهى) بشارت دهى و (از عذاب او) بترسانى ولى بيشتر مردم نمی‏دانند!».
    منابع:
    1. نساء (4) آیه 174.
    2. اعراف (7) آیه 158.
    3. سبأ (34) آیه 28.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۰/۱۳ در ساعت ۰۸:۵۶
    منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات  قرآن چیست  ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از نگاه ديگر همه ما انسان ها افراد نوع انساني هستيم که بر يک فطرت و يک نوع از خلقت آفريده شده ايم و به همه ما عقل و فهم و فطرت داده شده است و خداي ما و همه جهان هم يگانه است و حق هم يکي بيش نيست و مآل و غايت همه انسان ها هم آخرت و رسيدن به قرب و بهشت و سعادت است و همه هم بايد در مزرعه دنيا آخرت خود را آباد کنند. اين خداي يگانه براي هدايت اين بشر در برهه هاي گذشته که بشر پراکنده و ارتباطات ضعيف بود ، پيامبران متعدد در نقطه هاي مختلف اين جهان مبعوث کرد. البته آن پيامبران غالبا بلکه اکثريت قاطع آنان پيامبر تبليغي بوده و همگي تابع پيامبر اولو العزم زمان خود بودند و پيامبران اولو العزم هم به تعداد انگشتان يک دست بيش نبوده اند.
    خوب ،حضرت زرتشت يکي از اين پيامبران تبليغي يا صاحب شريعت بوده که در ايران باستان مبعوث شده است. در هر حال شريعت ايشان که به احتمال قوي قبل از شريعت حضرت موسي هم بوده قطعا مانند شرايع بعدي نسخ شده است و ما امروز ضمن اعتقاد به نبوت ايشان و ارج و احترام قائل شدن به شخص ايشان نمي توانيم تابع شريعت ايشان باشيم.
    اين کاملا طبيعي است که وقتي يک حاکم يا بزرگي براي افراد تحت فرمانش در مناطق مختلف رهبراني با دستور العمل هايي مي فرستد، مردم تا زماني مي توانند به دستور العمل فرستاده شده از طرف حاکم و بزرگ عمل کنند که دستور العمل جديدتر نيامده باشد و وقتي دستور العمل جديد آمد، به فرض که دستور العمل قبلي به طور کامل و سالم هم موجود باشد،باز هم نمي توان بدان عمل کرد. چون دستور العمل جديد که آمده آن را از اعتبار ساقط کرده است در حالي که ما الان کتاب زرتشت را کامل و سالم نداريم. چيزي که الان به عنوان "اوستا" و کتاب زرتشت وجود دارد، شامل قسمت هايي است که به اعتراف و اقرار همه اوستاشناسان بعد از زمان زرتشت نوشته شده و هيچ سنديت و اعتباري به عنوان کتاب زرتشت ندارد و بر فرض که انتساب آن به زرتشت هم قطعي و صد در صد بود ، باز هم ما نمي توانستيم به آن عمل کنيم.
    آيا ما مي توانيم براي خدا تعيين تکليف کنيم و بگوييم ما فقط به پيامبر و پيامبراني ايمان مي آوريم که هم زبان خودمان باشند؟
    آيا مي توانيم بگوييم ما به پيامبران غير فارسي زبان حتي اگر پيامبر تو هم باشند وتو اطاعت از آنان را خواسته باشي، ايمان نمي آوريم؟
    مگر شيطان غير اين گونه بود که به آدم سجده نکرد با اين که خدا او را امر کرده بود و استدلالش اين بود که آدم از جنس من يا از جنس برتر از جنس من نيست زيرا آدم از خاک است؟
    ايا ما هم بايد مثل شيطان بگوييم: ما فقط تابع پيامبراني خواهيم بود که از جنس خودمان (فارس) يا از جنس برتر از خودمان ( غير عرب و مثلا اروپايي يا آمريکايي و...؛) باشند (چون افراد معترض که عرب ها و آفريقايي ها را برتر نمي دانند؛ ولي فکر کنم با برتري اروپايي ها و آمريکايي ها مخالف نباشند)؟ آيا مي توانيم بگوييم تبعيت از پيامبر عربي را نمي پذيريم حتي اگر دستور خدا باشد؟
    کساني که اين گونه ايراد مي کنند جز تعصب غلط ايراني و ضد عربي ندارند و به واقع دنبال آزادي از قيد و بند شرع و دين هستند نه اين که بخواهند به واقع تابع زرتشت يا پيامبر ديگري باشند؛ زيرا پيامبران همه دانه هاي يک تسبيح هستند و عشق به يکي مساوي عشق به همه آن ها است.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۰/۱۳ در ساعت ۰۸:۵۶
    منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات  قرآن چیست  ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    پرسشگر عزیز و دوستان گرامی در این تاپیک هم بحث های مفصلی در این مورد شده.جهت اطلاعات بیشتر می تونید اینجا هم رجوع کنید:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=11605


    منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات  قرآن چیست  ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از نظر قرآن قوم به چه معناست؟
    آیا لوط قبل از رسالت در بین مردم منطقه محل رسالتش زندگی می کرد؟
    آیا می توان با استناد به قرآن (در فرستادن پیامبر برای هر قوم) به انکار قرآن رسید (عدم لزوم تبعیت ما از قرآن)
    آیا همه پیامبران جهانی بودند یا بعضی پیامبران مبعوث به سوی قوم خاصی بودند مثل موسی و بنی اسرائیل؟

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    از نظر قرآن قوم به چه معناست؟
    با سلام و عرض ادب
    این واژه در قرآن بسیار به کار رفته است؛ مانند: قوم کافرین، قوم ظالمین، قوم فاسقین، قوم نوح، قوم موسی، قوم یونس، قوم صالح و…
    " قوم" به معناي گروه انساني که به واسطه ملاک واحدي مجموعه اي واحدي را تشکيل داده آمده است (1). ساير واژه هاي مترادف "جامعه" از قبيل: «الناس، اهل، جمع، شعب، شيعه، طايفه، قبيله، قريه، ملاء» در قرآن به كار رفته است. از ميان واژه هاي مذکور، معادل "امت" و"قوم" در فارسي "جامعه" و در عربي معاصر"مجتمع" مي باشد. امت، در آيات قرآن نيز کاربردهاي عام وکلي دارد و از نظر گستره معنايي مي تواند شامل اقشار و گروه هاي مختلف شود، به تعبير ديگر، مي توان: امت را به معناي گسترده آن در نظرگرفت، که شامل همه افراد جامعه شود و در بعض موارد مي شود به معناي محدودتري به كاربرد که شامل: طيف و گروه خاصي شود. لفظ "قوم" نيز يکي از معادل هاي"جامعه" در قرآن است. اما تفاوت ميان دو واژه "امت" و "قوم" آن است که؛ قوم به گروه و جماعتي گفته مي شود که ارتباط آنها را سرزمين، خون و تاريخ، تشکيل مي دهد. "امت" به گروهي اطلاق مي شود که بر اساس عقيده، مذهب و روش واحد شکل گرفته باشد. (2)
    لذا از کاربرد کلمه «قوم » در قرآن روشن می شود که مراد از قوم، خصوص قبیله فرد و خویشاوندان نسبی نیستند; و می تواند مقصود افرادی باشند که رسول به سوی آنها فرستاده شده است .

    منابع:
    1.مصباح يزدي، محمدتقي، راهنما شناسي،ص 85، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم، اول، 1376.
    2.حکيم، محمدباقر، المجتمع الانساني في القرآن الکريم،ص 97، قم، مرکزاسلامي، معاصر، 1423ق.

    منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات  قرآن چیست  ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    آیا لوط قبل از رسالت در بین مردم منطقه محل رسالتش زندگی می کرد؟


    درباره شهر و مسكن قوم لوط در تواريخ و هم چنين در روايات اختلاف است .
    معروف است كه آن ها در شهرى به نام سدوم در سرزمين فلسطين و مابين مدينه و شام سكونت داشتند و لوط پيغمبر نيز در همان شهر سكونت داشت ، اما در حديثى كه كلينى (1) و صدوق (ره )(2) روايت كرده اند، امام صادق (ع ) فرمود: شهرهاى آن ها چهار شهر به نام هاى سدوم ، صديم ، لدنا و عميرا بود.
    طبرسى (ره ) نقل كرده كه قوم لوط چهار شهر داشتند كه مؤ تفكات نيز ناميده شده است . و آن ها عبارت بودند از شهرهاى سدوم ، عامورا، دوما و صبواءيم كه سدوم بزرگ تر از همه آن ها بود و لوط هم در آن شهر زندگى مى كرد.(3)
    مسعودى گفته است كه آن ها پنج شهر به نام هاى : سدوم ، عمورا، اءدوما، صاعورا و سابورا بود.(4)
    ابن اثير نيز همين را ذكر كرده ، لكن نام شهرها را سدوم ، صبعه ، عمره ، دوما، صعوه گفته است .(5)
    طبرى از قتاده نقل كرده كه شهرهاى مزبور سه شهر بود كه به همه آن ها سدوم مى گفتند. در جاى ديگر آمده كه آن ها پنج شهر بود به نام هاى صبعه ، صعره ، عمره ، دوما و سدوم كه بزرگ ترين آن ها بود.(6)

    منابع:
    1. علل الشرائع ، ص 185.
    2. مجمع البيان ، ج 5، ص 185.
    3. مروج الذهب ، ج 1، ص 21.
    4. كامل التواريخ ، ج 1، ص 48.
    5. چنان كه يهود معتقدند، شهر سدوم را اكنون آب بحرالميت - كه به صورت درياچه اى است - پوشانده است .
    6. مجمع البيان ، ج 8، ص 280.

    منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات  قرآن چیست  ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    آیا می توان با استناد به قرآن (در فرستادن پیامبر برای هر قوم) به انکار قرآن رسید (عدم لزوم تبعیت ما از قرآن)
    این قضیه سالبه به انتفاء موضوع است یعنی فرض اینکه پیامبر برای یک قوم خاص بوده و یا مثلا تنها پیامبر ایرانیان زرتشت بوده از ریشه غلط است تا اینکه بیایم و بررسی کنیم که ببینیم منجر به انکار قرآن می شود یا نه.لذا صورت مسئله درست نیست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    آیا همه پیامبران جهانی بودند یا بعضی پیامبران مبعوث به سوی قوم خاصی بودند مثل موسی و بنی اسرائیل؟
    بله بعضی پیامبران رسالت جهانی داشته اند که نمونه آن شخص پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هستند چنانکه از دعوتنامه‌های آن حضرت برای سران کشورهای مختلف به خوبی این مسئله روشن می‌شود و به طوریکه دعوت آن حضرت حتی به انسان‌ها نیز محدود نشده جن را نیز در بر می‌گیرد.
    منظور از "فرستادن پیامبر برای هرقوم" در آیات  قرآن چیست  ؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود