جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تاویل قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    12
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تاویل قرآن




    از دیدگاه اهل بیت: تأویل قرآن به چه معنایی است؟



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۴:۵۸

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام به شما کاربر گرامی،
    اصطلاح «تاویل» در کنار اصطلاح «تنزیل» ذکر می شود لذا برای روشن شدن مطلب، این دو اصطلاح را بررسی می کنیم.

    در اصطلاح پیشینیان تنزیل بر مورد نزول آیه اطلاق می شود و این مورد نزول، می تواند یک واقعه خاص باشد که آن واقعه سبب نزول آیه شده است. ولی تأویل مفهوم اعم (و وسیع تری) دارد که از آیه برداشت می شود و قابل انطباق بر جریانات مشابه است.

    در برخی تعابیر به این دو اصطلاح «ظهر و بطن» نیز گفته شده است؛ «ظهر» همان «تنزیل» و «بطن» همان «تأویل» است زیرا ظاهر آیه همان مورد نزول را می رساند و در بطن آیه مفهوم گسترده تری نهفته است.

    فضیل بن یسار درباره معنای حدیث معروف نبوی (ص) «ما فی القرآن آیة الا و لها ظهر و بطن» (هیچ آیه ای در قرآن نیست مگر اینکه دارای ظهر و بطن است)، از امام صادق(ع) سؤال کرد. حضرت در جواب فرمود:«ظهره تنزیله و بطنه تأویله، منه ما قد مضی و منه ما لم یکن، یجری کما تجری الشمس و القمر»(بصائر الدرجات/ص 196/ ح 7)؛

    یعنی: ظهر همان مورد نزول آیه است و بطن تأویل آن [که موارد قابل انطباق را شامل می شود]. برخی در گذشته اتفاق افتاده و برخی هنوز نیامده است. قرآن [زنده و جاوید و قابل بهره گیری است] مانند آفتاب و ماه در جریان است.

    امام باقر (ع) در حدیث دیگری می فرماید: «ظهر القرآن الذین نزل فیهم و بطنه الذین عملوا بمثل اعمالهم»(تفسیر عیاشی /ج 1/ ص 11/ ح 4)؛

    یعنی: ظهر قرآن، کسانی را در بر می گیرد که آیه درباره آنان نازل شده است و بطن شامل کسانی می شود که رفتاری مانند رفتار آنان داشته باشند.*

    *
    علوم قرآنی/استاد معرفت/ص 87

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۸:۵۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    آیة الله مکارم شیرازی در تفسير نمونه مطلب خوبی درباره تأویل نوشته اند؛ توجه فرمایید:

    در باره معنى تاويل سخن بسيار گفته‏ اند، آنچه به حقيقت نزديك‏ تر است اين است كه تاويل در اصل لغت به معنى بازگشت دادن چيزى است؛ بنا بر اين هر كار يا سخنى را به هدف نهايى برسانيم، این کار «تاويل» ناميده مى ‏شود، مثلا اگر كسى اقدامى كند و هدف اصلى او روشن نباشد و در پايان آن را مشخص كند، اين‏ كار را تاويل مى ‏گويند. همانطور كه در سرگذشت موسى (ع) و آن مرد دانشمند مى ‏خوانيم كه او كارهايى در سفر خود انجام داد كه هدف آن روشن نبود (مانند شكستن كشتى) و به همين دليل موسى ناراحت گرديد اما هنگامى كه هدف خود را در پايان كار و به هنگام جدايى براى او تشريح كرد و گفت که منظورش نجات كشتى از چنگال سلطان غاصب و ستمگرى بوده است، اضافه كرد:

    ذلِكَ تَأْوِيلُ ما لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً (کهف/83)
    اين هدف نهايى كارى است كه تو در برابر آن صبر و تحمل نداشتى


    همچنين اگر انسان خوابى مى‏ بيند كه نتيجه آن روشن نيست سپس با مراجعه به كسى يا مشاهده صحنه ‏اى، تفسير آن خواب را در می یابد، به آن تاويل گفته مى‏شود. يوسف (ع) پس از آنكه خواب مشهورش در خارج تحقق يافت، گفت:


    هذا تَأْوِيلُ رُءْيايَ مِنْ قَبْلُ (یوسف/100)
    اين تفسير و نتيجه و پايان خوابى است كه ديدم

    نيز هر گاه انسان، سخنی بگويد و مفاهيم خاص و اسرارى در سخنش نهفته باشد كه هدف نهايى آن سخن را تشكيل دهد، به آن تاويل مى ‏گويند.

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۸:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    استاد مکارم شیرازی در ادامه درباره تعبیر «وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِه» در آيه 7 آل عمران می نویسد:

    در آيه مورد بحث، منظور از تاويل همين معنى است يعنى در قرآن آياتى است كه اسرار و معانى عميقى دارد، منتها افرادى كه افكارشان منحرف است و اغراض فاسدى دارند، از پيش خود، تفسير و معنى نادرستى براى آن ساخته و براى اِغفال خود يا ديگران، روى آن تكيه مى ‏كنند.

    بنا بر اين منظور از جمله «وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ» اين است كه آنها مى‏ خواهند تاويل آيات را به شكلى غير از آنچه هست و به صورت ناحق، منعكس سازند (و ابتغاء تاويله على خلاف الحق).

    همانند آنچه که در شان نزول آيه وارد شده كه جمعى از يهود، از حروف مقطعه قرآن سوء استفاده كرده و آن را به معنى كوتاه بودن مدت آيين اسلام تفسير كرده بودند و يا همانند مسيحيان که كلمه «رُوحٌ مِنْهُ» در آیه 171 نساء را دستاويز قرار داده و براى الوهيت عيسى به آن استدلال كرده بودند!

    تمام اينها از قبيل تاويل به غير حق و بازگشت دادن آيه به هدفى غير واقعى و نادرست است. *

    *
    تفسير نمونه، ج‏2، ص437 ، ذیل آیه 7 آل عمران
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۹:۰۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود