صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐






    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐

    الحمد لله رب العالمين و صلی الله على سيدنا و نبينا محمد و على اهل بيته و لعنة الله على اعدائهم اجمعين .

    در نشستهاى قبل با دوستان كمى درباره نماز خواستيم صحبت كنيم گفتيم چرا روبه قبله مى‏ايستيم ، مگر خدا يك طرف قبله است ، گفتيم نه ، روبه قبله مى‏ايستيم معنايش اين نيست كه يعنى خدا اينطرف قبله است .
    خود خدا مى‏گويد«فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» بقره/115 .

    هر طرف بايستى روبه خدا ايستاده‏اى اما چون جهت‏هاى ديگر را اديان ديگر انتخاب كرده‏اند و پيامبر اسلام به فرمان خدا كه قبلاً روبه بيت المقدس ايستاده بود اين سندى شد براى افتخار ديگران و كوبيدن اسلام ، پيامبر اسلام از خدا خواست و خداوند اين قبله را عوض كرد ما كه روبه قبله مى‏ايستيم ، مى‏خواهيم جهتمان از جهت قبله ديگران امتيازى داشته باشد ، مى‏خواهيم در ديگران هضم نشويم و اين يك اصلى است در اسلام كه مسلمانها بايد خودكفا باشند و مستقل باشند ، قيافه شان ، ژستشان ، عبادتشان ، الفاظشان ، بايد يكجورى باشد كه غربزدگى ، مكتب زدگى ، و خلاصه در ديگران هضم نشوند ، اين يك اصلى است و در اين زمينه يك خورده صحبت كرديم .

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17






    در همين زمينه گفتيم قبل از نماز مسئله اذان مطرح است ، باز در اذان‌شان نزولى دارد كه آدم استقلال از آن مى‏فهمد . پيامبر اسلام تا پانزده سال از پيامبريش نگذشت و فرمان اذان نداد ، هر چى گفتند يا رسول الله مسلمانها زياد شده‏اند ، آمار مسلمين جهان زياد شده است اجازه بدهيد يك كارى بكنيم براى اعلام ، هر طرحى را پيشنهاد كردند ،

    پيغمبر فرمود اين طرح شباهت با فلان گروه دارد و من مى‏خواهم شباهت به آنها نداشته باشد . مانعى ندارد ، شما از خوبيهاى ديگران استفاده كنيد . ضمناً اين معلوم باشد كه حتى اگر يك وقت انتقاد از غربزدگى مى‏شود ، معنايش اين نيست كه ما از علم و صنعت آنها استفاده نكنيم ، خوبيهاى آنها را ياد مى‏گيريم اما لازم نيست ژستمان ، ژست آنها باشد ، لازم نيست ظاهرمان ، ظاهر آنها باشد ، كمال هر چه بود ياد مى‏گيريم َ «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ»(كافى ، ج‏8 ، ص‏167) .


    به پيامبر اسلام دستور دادند فلان گروه غير مسلمان يك تاكتيك غير نظامى دارند ، پيغمبر ده تا از مسلمانها را احضار كرد و گفت برويد و تاكتيك آنها را ياد بگيريد و آنوقت بيايد و ياد مسلمانها هم بدهيد .
    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17






    خوبيهاى همه را بايد ياد بگيريد اما ما متأسفانه گاهى كمالات و خوبيهايشان را ياد نمى‏گيريم و فقط ظواهرشان را ياد مى‏گيريم ، اگر انتقاد روى آنها مى‏شود از اين جهت است در روش ما . حالا ، در اين نشست دنباله بحثمان اين است . . . اذان آمد ، پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) اذان را به بلال آموخت و بلال شد موذن رسول الله .

    اما اذان گفتن بلال چى دارد ؟ دوستان عزيز ، مى‏توانيم اينطور بگوييم كه اذان بلال رمز آزادى در اسلام است . چرا پيغمبر عنايت داشت كه بلال موذن باشد و اين هم در بالاى كعبه ، چرا ؟ چون بلال از كسانى است كه در سطح اسلام خيلى زير شكنجه رفت ، هر چه خواستند او را از خدا پرستى منصرف كنند ، شلاق خورد ، لختش مى‏كردند و روى ريگهاى داغ مى‏خواباندند ، انواع شکنجه‌ها و سخت ترين شكنجه‏ها را بر بدن اينها وارد مى‏كردند ، ايشان همه‏اش مى‏گفت احد ، احد ، اكنون كه بايد از اينهايى كه زير شكنجه رفته‏اند قدردانى شود .

    اگرفرض كنيد كه ما صد تا كشور داشته باشيم ، فرض كنيد هر كشور هم صد تا ساختمان مهم داشته باشد ، مى‏شود چقدر ؟ مى‏شود ده هزار تا ، ما اگر فرض كنيد كه در روى كره زمين ده هزار تا ساختمان مهم داريم ، يك افراد عادى را در هيچ يك از اين ده هزارتا راه نمى‏دهند ، اين ساختمانهاى مهم براى نور چشمى‏هاست

    اما يك ساختمان مال اسلام است به نام كعبه كه ميليونها چشم و دل به آنها سرازير است . يك ساختمان مهم دارد اسلام به نام كعبه و يك بلالى كه اين بلال برده هست و سياه است و اين برده سياه ، حتى زبانش هم ناقص است ، بلال نمى‏توانست بگويد «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در اذان ، عوض آن مى‏گفت «أَسْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» به يك برده كوتاهى كه زبانش ناقص است اسلام اجازه مى‏دهد كه برود بر بالاى بام شعار بدهد . همين اذان بلال بر بالاى كعبه رمز اين است كه اسلام چقدر ، بدون هيچ تشريفاتى ، حالا ، اذان بلال و اين اذان بلال در تاريخ چيزى شد .

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17






    حالا ، شما اگر خواستيد مقايسه كنيد اذان را با شعارهاى ديگر مقايسه كنيد . اذان سرودى است ، سرود اسلامى ، اولش از الله شروع مى‏شود الله اكبر آخرش هم مى‏گوئيملااله الاالله ، از الله شروع مى‏شود و به الله تمام مى‏شود . و در اين سيرى كه هست يك دوره برنامه‏ها مطرح مى‏شود . يك دوره مكتب ، جهان بينى ما و راه و روش ما در اين سرود مطرح است ، غير از شعار ديگران است كه يك تاپ و توپى بيشتر نباشد ، يك آرم بى هدفى بيشتر نباشد .

    بعد از اذان وارد نيّت مى‏شويم ، نيت «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ»(تهذيب‏الأحكام ، ج‏1 ، ص‏83) نيت به كار رنگ مى‏دهد ، مثال زدم گفتم چاقو كش شكم پاره مى‏كند ، جراح هم شكم پاره مى‏كند منتها از چاقوكش ده هزار تومان مى‏گيرند ، به جراح ده هزار تومان مى‏دهند براى اينكه «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ» نيت اينها فرق مى‏كند . يكى مى‏خواسته بكشد و يكى مى‏خواسته خوب كند ، هدف فرق مى‏كند ، براى رضاى خدا . نيت فاخر اگر باشد ، اسلام عمل را هم قبول نمى‏كند

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐

    .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17






    یكى از داستانهاى قرآن ، يك قصه‏اى كه تاريخى است و اثر سازندگى هم در ما دارد ، چون خيلى از كلاه‏ها تا حالا سر ما رفته است .

    پيغمبر اسلام وقتى سيزده سال در مكه گردگيرى كرد و افرادى را ساخت ، هجرت كرد به مدينه و آمد به مدينه و كم كم يك حكومت اسلامى را پايه ريزى كرد ، دشمنان ديدند پيغمبر اسلام دارد كم كم حكومتش رنگ مى‏گيرد ، شروع كردند به توسعه ، چكار كنيم ؟ اكنون كه حكومت اسلامى دارد مطرح مى‏شود بايد از راه اسلام ، اسلام را كوبيد ، آمدند يك جايى ، يك مسجد ساختند ، غير از آن مسجدى كه پيغمبر خودش ساخت ، چون پيغمبر وقتى وارد مدينه شد خودش يك مسجد ساخت ، بعد از مدتى همه كارها در مسجد انجام مى‏شد .

    پايگاه نظامى بود ، تعليم و تربيت و وزارت فرهنگ بود ، مجلس شورا و مشورت بود ، اداره دادگسترى بود ، تمام كارهاى عبادى و اجتماعى و سياسى در آنجا مطرح مى‏شد ، كنار مسجد هم يك جايى را ساختند ، گفتند مسلمانها هر چه توليد مى‏كنيد بياوريد اينجا و نيازهايتان را هم از همين جا تأمين كنيد ، يك استقلال اقتصادى هم داشته باشيم و نياز به رفتن در بازار ديگران نداشته باشيد .

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17




    پيغمبر آمد در مدينه و يك حكومت اسلامى را پايه ريزى كرد ، پايگاهى به نام مسجد ساخت ، توطئه گران منافقين آمدند يك مسجد ديگر و در يك كوچه ديگر ساختند .

    ساخت آن كه تمام شد گفتند برويم يك كارى بكنيم بلكه پيغمبر بيايد و يك نماز جماعت در مسجد ما بخواند تا مسجد ما هم افتتاح شود و هم رسميت پيدا كند . تا پيغمبر در مسجد ما نخواند ، این رسميت پيدا نمى‏كند اين هم يك ساختمان است مثل بقیه . مسجد كه تمام شد آمدند ، حالا پيغمبر ، سلام عليكم ! يا رسول الله ما در آن كوچه آنطرفى يك مسجد ساخته‏ايم ، خواهش مى‏كنيم مردم اهالى فلان جا ، با اين جمعيت شما تشريف بياوريد و در آنجا نماز بخوانيد و مسجد ما را افتتاح كنيد ، پيغمبر فرمود مسجد ساخته‏ايد ، پس اين چى است كه من ساخته‏ام . گفتند آقا مى‏دانى ، ما توى كوچه آنطرفى ساخته‏ايم ، گاهى وقتها راهها دور است و ممكن است بارندگى شود ، گل شود ، ممكن است هوا داغ باشد ، بعضى پيرمردها ، پيرزنها نتوانند بيايند و بالاخره يك مسجد ديگر ساختيم .

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17






    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐

    پيغمبر چون در آستانه رفتن به جنگ بود ، نگفت شناختم كلك و حقه هستيد ، فرمود خيلى خوب صبر كنيد من بروم جنگ و برگردم تكليف شما روشن شود . پيغمبر رفت جنگ تبوك ، پيغمبر رفت و برگشت دوباره آمدند گفتند سلام عليكم ! يا رسول الله يك مسجدى ساخته‏ايم دوست داريم شما تشريف بياوريد يك نماز جماعت بخوانيد و مسجد ما هم افتتاح شود و رسميت پيدا كند .

    آيه نازل شد ، اين آيه عجب آيه‏اى است كه مى‏گويد هميشه به اسم دين ، دين را مى‏كوبند ، به اسم قرآن ، قرآن را مى‏كوبند ، مى‏گويد مسلمان مواظب باش كه كلاه سرتان نرود .

    به اسم روحانى ، روحانى را مى‏كوبند . به‏اسم دين ، دين را مى‏كوبند . «الَّذينَ » كسانى كه ، «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا» كسانى كه اتخاذ ، يعنى گرفتند «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً» ، كسانى كه اتخاذ كردند براى خودشان يك مسجدى را ، يك مسجدى براى خودشان ساختند .

    منتها «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً» توبه/107 اين مسجد را ساخته‏اند براى چى ؟ براى ضرر ، اين مسجد را ساختند تا آن مسجد را بكوبند . اين هيئت را درست كردند تا آن هيئت را بكوبند .

    اين گروه در مقابل آن گروه براى چى ؟ براى اينكه رقيب ايجاد كنند ، براى اينكه قدرت رهبرى را بكوبند . يك نفر را علم مى‏كنند ، يك نفر را زنده مى‏كنند ، يك سر و صدایی راه مى‏اندازند تا قدرت كم شود ، اين مسجد را ساختند تا آن مسجد قدرتش كم شود
    «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً» توبه/107 كفر در لغت يعنى پوشش ، اينها مى‏خواهند جنايات خودشان را در مسجد انجام دهند و مسجد سرپوش جنايات باشد

    «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنين» توبه/107 كه اين ديگر نيازى به ترجمه ندارد «تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنين» يعنى اينها مسجد را ساختند براى تفرقه بين مومنين ، مسلمانها را جدا جدا كنند . هى گروه ، گروه شدند وارصادا يعنى رصدخانه ، يعنى كمين گاه ، «وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ» توبه/107 اينها در اين مسجد جمع مى‏شدند ، اين مسجد كمين گاه دشمنان خارجى بود كه اينها گزارش مى‏دادند وضع داخلى مسلمانها را به دشمنان خارجى گزارش مى‏دادند ، اكنون وقت حمله است ، الان مى‏توانيد يك همچين ضربه‏اى بزنيد . ميان مسلمانها چنين و چنان شده است .

    اين يك كمينگاه بود ، يك اتاقى بود ، اطلاعات مسلمانان را جمع آورى مى‏كردند و به دشمنان خارجى مى‏دادند ، «وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً» اينها مسجدى گرفتند براى ضرر ، براى پوشش جنايات ، براى تفرقه ، براى كمين گاه ، خوب اين مسجد را چكار كنيم ، اين مسجد را ، چون هدف مقدس نيست ، چون به نيت ضرر ساخته‏اند «لا تَقُمْ فيهِ أَبَداً» توبه/108 اقامه «لا تَقُمْ» اقامه نماز جماعت نكن در اين مسجد «أَبَداً» هرگز پايت را در اين مسجد نگذار .

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17







    مسجد اينها نه افتتاح شود و نه رسميت پيدا كند ، پس كجا نماز بخوانيم ، مى‏خواهيد نماز بخوانيد بسم الله «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى‏» توبه/108 آن مسجدى كه اساسش بر پايه تقوا هست ، آن مسجدى كه براساس تقواست و ساخته شده به دست پيامبر و مسلمانان ، آن مسجد «أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فيهِ» توبه/108 مسجد رسول الله كه با نيت خوب ساخته شده است ، آن سزاوار است كه آدم در آن عبادت كند ، اين مسجدهاى كلكى ، اين مسجدهاى نفاقى ، اين تشكيلات و گروه‏ها و كلوپهاى كه فقط براى تبعيض قدرت اسلام و قدرت رهبرى مسلمانهاست ، اين مسجد را پايت را در آن نگذار«لا تَقُمْ فيهِ أَبَداً» توبه/108 خوب ، آيه كه نازل شد ، خيلى آيه تندى بود ، وقتى مى‏خواستند مسجد را بكوبند ،«وَ الَّذينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْريقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ» توبه/107 پس اين يك درسى است ، درسش چى بود ؟ كه مسلمانها كلاه سرتان نرود ، ممكن است مسجد را بسازند و ممكن است كه آيه قرآن ، خود قرآن ، دعا ، امام ، امامزاده ، از هر مقدسى ممكن است سوءاستفاده بكنند . اين يك ديدى است ، دشمن‏شناسى است «لا تَقُمْ فيهِ أَبَداً لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى» توبه/108 آن مسجدى كه اساسش بر تقوا هست ، حالا ، اين بحث را براى چى گفتم ، براى اين بحث را مطرح كردم كه انسان در كارهايش ، نيتش فرق مى‏كند ، اينها مسجد ساختند اما نيتشان ضرر بود .

    پيغمبر چكار كرد ؟ پيغمبر يك روز فرمود : ياالله مى‏خواهيم برويم و مسجد را افتتاح كنيم ، بيلى ، كلنگى داريد ، برداريد . مسلمانها بيل و كلنگ را برداشتند و رفتند آقا ، شروع كردند به افتتاح ، مسجد را كوبيدند و خراب كردند ، خلاصه اين مجسمه را كه پائين كشيدند بعد فرمود بايد آتش هم بزنيد ، پيغمبر دستور داد آن زمين را آتش زدند . هم خراب كردند و هم آتش زدند ، چون پيغمبر فرموده بود«لا تَقُمْ فيهِ أَبَداً» بايد يك جورى اين زمين رسوا شود كه براى هميشه ، هر كسى به اين زمين سوخته نگاه كرد ، بگويد اين خاطره كسانى است كه با هدف‏هاى نامقدسى شروع مى‏كنند يك كارهاى مقدسى را انجام مى‏دهند .

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17






    حالا ، بعد از اين بحث وارد نماز مى‏شويم . الله اكبر ، حالا ، قبل از نماز باز مسئله حقوق مطرح است ، ما چند رقم دزدى داريم ، انواع سرقت ، انواع قتل ، گاهى دزدى است اما قصد فرد از فرد ، گاهى فرد از فرد مى‏دزدد ، كسى زمين و خانه و كفش و كلاه كسى را برمى دارد . گاهى سرقت است اما سرقت ملت از ملت ، جمعى از جمعى ، مدرسه‏اى از مدرسه‏اى ، شهرى از شهرى ، گاهى سرقت است ، سرقت فرد از ملت . سرقت ملت از فرد ، گاهى ملت از شخص ، نمازگزار بايد لباس و مكان و آب ، نماز گزار بايد در شرايطى باشد كه كارهايش غصبى نباشد يعنى فرد از فرد نباشد ، ملت از ملت ، هيچ نوع غصبى نبايد باشد . خصوصيات مسئله را بايد به فقه مراجعه كرد .

    بعد وارد نماز كه مى‏شويم ، الله اكبر را كه گفتيم ، خدا بزرگ است . بزرگتر از چى ؟ نمى‏گوييم بزرگتر از چى ، شما يكوقت به يك نفر مى‏گويى من فردا به شما يك سيلى مى‏زنم ، اين تكليفش روشن است كه فردا يك سيلى مى‏خورد اما يكوقت مى‏گويد برو ، فردا به تو مى‏گويم چى است ؟ خوب اين دلش هزار كوره مى‏رود كه فردا چى است ، خدا بزرگتر از چى ؟ نمى‏گويد . بزرگتر از ديدنى‏ها ، بزرگتر از نوشتنى‏ها ، بزرگتر از گفتنى‏ها ، بزرگتر از فكر كردنى‏ها ، بزرگتر از وصل كردنى‏ها ، الله اكبر ، او بزرگ است . هيچى به پاى من بزرگ نيست . بسم الله الرحمن الرحيم معذرت مى‏خواهم كه دارم ترجمه نماز را مى‏گويم ولى خوب همه مثل شماها نيستند و ما هر كدام هم كه بلد هستيم تجديد بكنيم خوب است .

    بسم الله ، يعنى به اسم خدا ، به اسم يعنى به سمه ، سمه يعنى نشانه . بسم الله يعنى به نام و نشان خدا ، چرا ؟ براى اينكه خدا رحمن است ، خدا مى‏دهد ، ديگران از ما مى‏گيرند . بگو نه آقا ديگران هم به ما مى‏دادند ، چقدر بيسكويت دادند در مجلس‏ها . ديگران هم اگر بدهند از روى شيطنت مى‏دهند ، خدا اگر بدهد از روى لطف مى‏دهد . فرق است بين كسى كه از روى شيطنت مى‏دهد و يا از روى لطف مى‏دهد .


    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/17






    «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ» فاتحه/1 يعنى به نام قدرتى كه هم مى‏دهد و هم دادنش از روى لطف ، ديگران اگر هم بدهند هميشه نمى‏دهند ، يكبار يا دوبار ؟ هميشه لطف مى‏كند ، ديگران اگر لطف كنند به بعضى نور چشمى‏ها جنگلها را تقسيم مى‏كنند ، خداوند اگر مرحمت كند به همه لطف مى‏كند . به نام خدايى كه لطف مى‏كند ، نه از شيطنت ، از مهرش لطف مى‏كند و به نام خدايى كه به ايشان مى‏دهد و به همه لطف مى‏كند .


    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐

    «الْحَمْدُ لِلَّهِ» فاتحه/2 ، شما در كوچه و بازار و اداره ديده‏ايد بعضى‏ها به هم مى‏رسند ، سلام عليكم ، مخلصم ، حال شما چطور است . قربان شما . تملق بدون ستايش همديگر مى‏كنند ، اين ستايش‏ها سه تا بيشتر ندارد . گاهى يكى از كسى ستايش مى‏كند ، مى‏گويم آقا ايشان كه بود كه شما اينطور او را ستايش كردى ؟ مى‏گويد بله ايشان ديروز پول بستنى من را داد . يا ديروز ما را با ماشين رساندش ، چون ديروز يك خيرى ديده است ، امروز مثل فنر در مقابلش خم مى‏شود يا گاهى احترام مى‏كند به قصد ، به خاطر الان ، الان يك لطفى مى‏بيند ، اينطور ستايش مى‏كند يا اميد دارد فردا سر امتحانات به آن سختگيرى نمى‏كند ، از قبل از شروع امتحان به آن سلام‏هاى گرم شروع مى‏شود به اميد اينكه فردا سر امتحان يك كمكى بگيرد .

    ▌◄ فلسفه نیت و سوره حمد در نماز ►▬▐


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود