صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰




    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰



    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰


    الحمدلله رب العالمين و صلی الله على سيدنا و نبينا محمد و على اهل بيته و لعنة الله على اعدائهم اجمعين.

    مقدارى در رابطه با عدالت اجتماعى صحبت كرديم و قرآن مى‏فرمايد حتى پيامبران را فرستاديم تا مردم خودشان قائم به عدالت بشوند، خودشان عدالت را بپا دارند و عدالت مسئله‏اى است كه اسلام خيلى روي آن تكيه كرده است، از امام جماعت، از قاضى، از شاهد و كسى كه گواه به اين مسئله مى‏تواند باشد، مسئله عدالت را مطرح كرده و درباره ظلم روايات زيادى داريم كه از ظلم بپرهيزيد قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «اتَّقُوا الظُّلْمَ فَإِنَّهُ ظُلُمَاتُ يَوْمِ الْقِيَامَةِ»(كافى، ج‏2، ص‏332) درباره عدالت و ظلم روايات واينها زياد است، قرآن هم تفسيرش كرده و نهج البلاغه هم كه خیلی زیاد است.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/20






    اين حديثى كه در نشست قبل با هم داشتيم، حديث، خيلى حديث پر معنایى است كه گفتم حقش اين است كه اين حديث را بنويسيم و در اتاقمان بزنيم، حفظ كنيم، كه چگونه وقتى يك رهبر، رهبرى را به دست مى‏گيرد، زندگيش نبايد تغییر پيدا بكند، نبايد به نفع خودش كار بكند. حالا، درباره عدالت اجتماعى تيرهاى ديگرى هم هست كه يكى، دو تا از آنها را مى‏گوييم و بحث را عوض مى‏كنيم، از عدالت مى‏رويم به سراغ مسئله نبوت و رهبرى. اميرالمومنين به استاندارش نامه مى‏نويسد و در ضمن نامه مى‏گويد كه اگر يك كسى اجناس و نيازهاى عمومى را دارد احتكار مى‏كند، او را بخواه و صحبت كن و خلاصه اگر ديدى كه بنا دارد كه ضرر بزند و بنا دارد كه احتكار كند، برو و به آن خشونت به كار ببر و حتى تو از طرف من كه حاكم جهان اسلام هستم مى‏توانى سختگيرى كنى به او «فَمَنْ قَارَفَ حُكْرَةً بَعْدَ نَهْيِكَ إِيَّاهُ فَنَكِّلْ بِهِ وَ عَاقِبْهُ فِي غَيْرِ إِسْرَافٍ»(نهج‏البلاغه، نامه‏53) چه بسا اينكه مى‏تواند اموال را مصادره كند و يا چه بسا به امر امام مى‏تواند قفل را بكشد، در را بشكند حتى، اگر ديد كه طرف بنا دارد كه به خطر بيندازد جامعه را.

    ببينيد چه مى‏گويد، مى‏فرمايد كه به آدم محتكر اگر گفتى و حرفت را گوش نداد، خشونت به خرج بده، چرا؟ براى اينكه «ذَلِكَ بَابُ مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ»(نهج‏البلاغه، نامه‏53)، «ذَلِكَ» براى اينكه اين شخص و اين كارش «بَابُ مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» «مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» از آن چه مى‏فهميم؟


    يك قانونى است و يك اصلى است در اسلام كه هر كارى، بله مالكيت شخصى در چارچوبى كه اسلام گفته محترم است اما اگر يك كسى خواست از مالكيتش سوء استفاده كند و «مَضَرَّةٍ» و ضرر بزند به توده، ضرر بزند به عموم امت، اگر ديديد كه از مالكيتش دارد سوء استفاده مى‏كند، گرانفروشى مى‏كند، كم فروشى مى‏كند، احتكار مى‏كند، قحطى مصنوعى راه مى‏اندازد، بازار سياه درست مى‏كند، اجناس با يك فرمى دارد بالا مى‏برد، چون «مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» چون ضرر دارد براى عامه، تو كه استاندار من هستى، به امر من مى‏توانى در چنين شرايطى، چنين خشونتى را نشان دهى. كه اين تكيه من روى جمله عدالت اجتماعى است كه اسلام رويش تكيه كرده است، ضرر براى عموم.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/20






    يا مثلاً از رسول خدا(ص) در رابطه با معصيت روايتي داريم كه «إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا فَإِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ»(ثواب‏الأعم ال، ص‏261) گناه علنى، عقوبتش سختتر است، چون «أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ» در تمام حدود كيفرهاى اسلامى بايد گناه علنى باشد تا مثلاً اگر گفتند زنا كار را صد ضربه شلاقش مى‏زنند و يا خداى نكرده كسى كه شوهر داشته باشد يا زن داشته باشد، زنا كار باشد، سنگسارش مى‏كنند يا دست دزد را قطع مى‏كنند

    يا كسى كه مشروبات الكلى بخورد، هشتاد ضربه شلاقش مى‏زنند، تمام شلاقهایى كه اسلام مى‏زند، ادب‏هایى كه اسلام مى‏كند مال كسى است كه در انظار و در پيش چشم مردم گناه مى‏كند، كسى اگر مخفى گناه كرده، گرچه گناه كرده، در روز قيامت در بازپرسى خدا رو سياه و چه بسا دچار شكنجه و جهنم هم بشود، و مى‏شود اما ادب، يعنى آبرویش در دنيا محفوظ است، اما اگر كسى خواست پرده حيا را بِدرد، پيش چشم مردم دارد گناه مى‏كند، در گناهانى كه پيش چشم مردم است بايد فلك شود و بايد در فلكه شهر و روبه روى جمعيت هم گاهى شلاق بخورد براى اينكه «مَضَرَّةٍ لِلْعَامَّةِ» رو به روى چشم گناه كرده، رو به روى چشم هم بايد دب شود.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/20






    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰

    اگر جانى حيا دارد و در ملاء عام گناه نكرد، گرچه جهنمش محفوظ است ولى چون او حيا كرده ما هم آبروى او را حفظ مى‏كنيم، اسلام هم آبروى او را حفظ مى‏كند، اما اگر يك كسى، جوانى، پرده حيا را دريد و در ملاء عام و پيش چشم مردم گناه كرد، البته بايد پيش چشم مردم هم ادب بشود. بسيار خوب، اين تك جمله‏هايى در مورد عدالت اجتماعى و اكنون وارد بحث نبوت مى‏شويم. نبوت و رهبرى.


    اصولاً در بحث نبوت چند تا اصل است كه به طور فشرده بايد مطرح كنيم. نبوت: نياز به رهبر آسمانى است. در اين جلسه هجدهم كه بحث نبوت را مى‏گوييم از قرآن اينطور كه استفاده مى‏شود، درباره اصل نبوت آيات زيادى است اما يك آيه اين است كه نبوت و رسالت يك سنت قطعى است، يعنى يك روش قطعى است، يعنى اينطور نيست كه خداوند براى يك گروهى پيامبر بفرستد و براى ديگران نفرستد.

    چون قرآن مى‏گويد: «وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ» يونس/47 هر امتى رسولى دارد. هر امتى در هر قارّه‏اى و در هر زمانى پيامبرانى، پيامبرى داشته است. حالا، چرا ما نياز به رهبر آسمانى داريم؟
    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/20






    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰

    علل نياز به رهبر آسمانى:


    1 - مگر ما عقل و شعور نداريم و نمى‏توانيم قانون وضع كنيم. خودمان جمع شويم و ببينيم قانون، چه جورى بايد زندگى كنيم، قانون را نبايد حتماً پيغمبر به ما بگويد. اول اينكه علم ما محدود است.

    ما قانونى كه وضع مى‏كنيم، آينده را خبر نداريم و چه بسا كه خانه‏اى مى‏سازيم و بعد معلوم می شود كه اين خانه در مسير خيابان است. چه بسيار، البته مثل زدم، خيلى از كارها را بشر چون اطلاع ندارد، نمى‏تواند قانون براى خودش وضع كند. بسيارى از غذاهايى كه مى‏خوريم بعداً معلوم مى‏شود كه اين غذا براى ما خوب نبوده است علم ما محدود است.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/20






    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰

    2- علم ما دچار خطا، سهل مى‏شود، مسئوليت ندارد.


    3- مسئله سومى كه نمى‏گذارد انسان قانونش، قانون خوبى باشد، طوفان غرائز. همه شما مى‏دانيد شيشه شكستن بد است ولى در خانه يك وقتى دعوا مى‏كنيد و مى‏زنيد شيشه‏ها را مى‏شكانيد. پيراهن خودتان را پاره كنيد بد است اما غيضتان كه مى‏گيرد، پيراهنتان را پاره مى‏كنيد.

    بسيارى از كارهاى را كه علم و عقل انسان مى‏داند بد است اما وقتى ناراحت شد، وقت شهوت، وقت غضب، وقت‏ ترس، وقتى كسى نگاهش به پول خورد، بسيارى از جنايتكارها كه جنايت مى‏كنند مى‏دانند كه جنايت بد است اما اگر جنايت نكنند پول نمى‏گيرند، چون پول مى‏بينند و نگاهشان به پول مى‏خورد، علاقه به پول باعث مى‏شود كه جنايت را بكنند بنابراين نمى‏شود گفت آقا ايشان باسواد است، بله ايشان باسواد است ولى با همين سوادش، گول پول را مى‏خورد پس بنابراين غرايز.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/20






    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰

    4- مسئله چهارم هم نارسايى وجدان، مى‏شود بگوييم هر كسى روى وجدانش عمل كند، يك مثال بزنم، داداش هر كارى وجداناً خوب است، بكن و هر كارى را كه وجداناً خوب نيست، نكن، ديگر نيازى به پيغمبر نيست. نمى‏توانيم اين حرف را بزنيم، چون رو وجدان فايده ندارد يعنى نارساست، نارس است، كوتاه است، چطور؟

    در صف اول يك كسى كه سيگار روشن مى‏كند، تا مى‏رود سيگار را بكشد، پس مى‏زند، چون طبعش با دود موافق نيست اما هى مى‏بيند آن كشيد، آن كشيد، اين كشيد، آن هم يك خورده مى‏كشد، دفعه دوم، دفعه سوم، آنقدر مى‏بيند كشيدن را و آنقدر يكی يكی مى‏كشد تا كم كم طبعش با سيگار، پس همين وجدانى كه مى‏گفت سيگار خوب نيست، در اثر تكرار سيگار خوب مى‏شود. دفعه اول كه شما سخنرانى كه ميكنى ناراحت هستى و ضربان قلبت مى‏رود بالا، خيس عرق مى‏شوى ولى آنقدر سخنرانى، سخنرانى مى‏كنى كه ديگر ممكن است خواب هم باشی سخنرانى كنى. يعنى وقتى يك چيزى تكرار شد ديگر آن حالت اضطراب. دفعه اول كه آدم پشت فرمان مى‏نشيند، همه‏اش مى‏گويد يك خورده احتياط آدم سالم‏تر است و بله بلد نيستى، يك خورده كه رانندگى بلد شد، گاز مى‏دهد، بنابراين به وجدانها هم نمى‏شود تكيه كرد.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/20






    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰

    مى‏گوييم آقا هر كارى خوب است مى‏كنيم، وجدان چه كسى؟ بسيارى از غذاها را طبع شما نمى‏پسندد، وجدان كس ديگر، . . . ، بسيارى از فرم لباسها، فرم حرفها، فرم كارها، خيلى از فرمهايى كه وجدان كس ديگر نمى‏پسندد ولى وجدان كسى ديگرى مى‏پسندد. مسئله ديگر اينكه يك كسى بگويد تربيت خانوادگى خوب است ديگر، ما چه نيازى به پيغمبرى داريم. هر كسى تربيت خانوادگى داشته باشد، پسر خوبى است، دختر خوبى است، آدم خوبى است و ديگر نيازى به رهبرى انبياء نيست. خوب مى‏گويم فرض كنيد بنده مى‏خواهم تربيت خانوادگى داشته باشم. پدر و مادر من چه جور تربيتم مى‏كنند؟

    آن جورى كه وجدانشان مى‏پسندد، هر كارى را باباى من وجدانش مى‏پسندد، به من مى‏گويد اين كار را بكن، هر كارى را هم كه وجدان بابام نمى‏پسندد، مى‏گويد اين كار را نكن. وقتى خود وجدان نارساست، تربيتى هم كه براساس وجدان هست، نارساست. من چه كارى را به بچه‏ام مى‏گويم، آقا جون اين كار را بكن، آقا جون اين كار را نكن. هر كارى را وجدانم مى‏پسندد مى‏گويم انجام بده و هر كارى را كه وجدانم نمى‏پسندد مى‏گويم آقازاده انجام نده. پس من وقتى وجدان خودم نارسا بود، بكن و نكن هايى هم كه به بچه‏ام مى‏گويم براساس وجدانم هست، آن هم نارساست.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331




    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰

    5- نارسايى، تربيت خانوادگى، نارسايى تربيت خانوادگى. بشر خيلى چيزها را نمى‏داند، قانون كامل نمى‏تواند درست كند. نياز به قانون آسمانى دارد. بشر اشتباه و خطا مى‏كند، بايد قانون از منبعى باشد كه اشتباه و خطا نكند. بشر تحت تأثير غرايز قرار مى‏گيرد بايد قانون از منبعى باشد كه طوفان غرائز قانون را تغیير ندهد. وجدان و تربيت هم نارساست، گرچه گاهى وجدان و تربيت مى‏تواند خوب باشد.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1358/5/20






    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰

    6- بسيارى از واقعيت‏ها كتمان مى‏شود. گاهى وقتها علم يك چيزى را مى‏فهمد اما اگر خواسته باشد بگويد به زلف يار، قهر مى‏كند.

    مثلاً پزشكان مى‏فهمند كه مشروبات الكلى براى كبد، براى چشم، براى قلب، براى مغز، مى‏فهمند كه مشروبات الكلى مضر است اما اگر در جشنهاى دو هزار و پانصد ساله مى‏تواند، بگويند آقا مشروبات الكلى حرام است و ضرر دارد، لطفاً نخوريد، فورى زندانش مى‏كنند و اعدامش هم مى‏كنند. بسيارى از حقيقت‏ها را به كسانى نمى‏شود گفت، بايد از منبعى حرف زده شود كه هيچ ترسى در او نباشد. بله قربانگويى‏ها، انسانى كه تحت غرائز قرار مى‏گيرد، وقتى مى‏ترسد، وقتى تهديدش مى‏كنند، خيلى حرفها را نمى‏زند و يا خيلى حرفها را مى‏زند، علىاي حال بايد ما يك منبعى داشته باشيم كه حرفها را بگويد و هيچ كتمان هم در آن نباشد. اگر خواسته باشيم حكم را از انسان بگيريم، انسان خيلى از حكم‏ها را مى‏فهمد ولى كتمان مى‏كنند.


    در رابطه با اينكه علم ما محدود است مفصل مى‏توانم صحبت كنم ولى خوب فكر مى‏كنم شما نياز نداشته باشيد، همين مقدار، ما يك سرى بلد نيستيم بنام قوانين. . . ، و اگر هم كامل نكنيم ناقص است. دوشنبه يك كارى را مى‏كنيم و بعد سه شنبه متوجه مى‏شويم كه آخ! كار دوشنبه غلط بود. سه شنبه يك كارى را مى‏كنيم و بعد چهار شنبه مى‏فهميم كه غلط بود، بنابراين علم محدود است، خطا مى‏كنيم، غريزه‏ها ما را تغییر مى‏دهد. وجدانمان قابل تغییر است. تربيت خانوادگى نارساست، بسيارى از واقعيت‏ها گفته نمى‏شود.

    ✰✰✰عدالت اجتماعی در روایات و در قران ✰✰✰



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود