جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ˙·٠•●♥ ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ ♥●•٠·˙ نقد یک نظریه درباره متشابهات قرآن ˙·٠•●♥ ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ ♥●•٠·˙

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    9,030
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    89

    ˙·٠•●♥ ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ ♥●•٠·˙ نقد یک نظریه درباره متشابهات قرآن ˙·٠•●♥ ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ ♥●•٠·˙




    ˙·٠•●♥ ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ ♥●•٠·˙ نقد یک نظریه درباره متشابهات قرآن ˙·٠•●♥ ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ ♥●•٠·˙



    ضمن عرض خالصانه‏ ترین درودها و سپاسها در قبال زحمت ارزنده‏ای که در تهیه ویژه‏نامه قرآن(شماره 28)متحمل شدید، غرض از تسوید، تذکار چند نکته در باب مقاله«نقد و بررسی نظرات مهم در متشابهات قرآن»مندرج در همان ویژه‏نامه قرآن می‏باشد.
    راقم این سطور بر خود واجب دید که برای ادای حق مفسر کبیر قرآن و غواص کم بدیل بحار آن علامه طباطبائی با نقل دقیق و نظر صائب ایشان هم حق مطلب را ادا کند و هم نظریه نویسنده محترم را نقد نماید، و چون عمده بحث ناظر به صفحات 99 و 100 مقاله مذکور است از تفصیل بحث در بخشهای مقدماتی مقاله و باز نمایاندن بعضی ضعفها(از جمله در نقل دقیق سخن علامه پیرامون تشابه)خودداری نموده و بنا را بر اختصار غیر مخل می‏گذارد. خداوند نویسندگان محترم ویژه‏نامه و همه جویندگان وادی قرآن را مدد و توفیق عنایت فرماید.
    پیش از ورود در بحث، چکیده تفصیل آنچه متعاقبا در قبال نکات پنجگانه مقاله خواهد آمد یادآوری می‏شود:
    1-نظر علامه در باب متشابهات معلوم است و علی الظاهر با آنچه(در خصوص وجود ظاهر و باطن یا قالب و روح برای الفاظ و کلمات)نقل شده تفاوت دارد.
    2-تأویل، معنای مشخص و دقیقی در نظر علامه دارد و مختص به آیات متشابهات نیست.
    3-نظریه علامه در بسیاری از جهات ابتکاری و بی‏سابقه است، گرچه بین بعضی بخشهای آن با نظر دیگران که خود یادآور شده‏اند، امر را مشتبه و آنها را متشابه جلوه دهد.
    4-مقصود از وضع الفاظ برای معانی حقیقی در جای خود تبیین شده است و در مورد متشابهات نظر علامه این نیست که تشابه وصف لفظ باشد بلکه آن را وصف معنی می‏دانند.و اینکه «ید الله»چیست و آیا مثلا العیاذ بالله خدا دست‏ جسمانی دارد یا ندارد بر همه فرق مسلمین الا مجسمه و حنابله و طایفه‏ای از حلولیه معلوم است.
    توضیح اینکه از امام رضا(ع)روایت شده است: «ید»در آیه‏«ما منعک ان تسجد لما خلقت بیدی» (ص/75)یعنی قدرت و قوت(توحید صدوق، ص 154)و حقیقت لفظ«ید»نزد عرب هم همین است(همچنین در این باره می‏توان به روایات جنب و چشم و گوش و زبان خدا از امام صادق(ع)در همان کتاب ص 164 و 167 مراجعه کرد)و یکی از دهها مورد روشنگر بحث در المیزان ج 2/ص 103-104 مذکور است.
    5-مسأله بحث از متشابه و محکم اگر چه تلویحا منجر به رد مذاهب تشبیه و تنزیه باشد اما علامه در مقام بیان مراد از متشابه و محکم، به روال معمول و متقن خود، تنها به همین امر پرداخته و در مقام رد مذاهب مذکور نبوده‏اند.
    تفصیل آنچه گذشت:
    1-(برای بحث کامل این قسمت ر ک: المیزان ج 3/ص 20-44)به نظر علامه آنچه در آیه 7 سوره آل عمران آمده است که:«هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن ام الکتاب و اخر متشابهات»افاده محکم و متشابه را در آیه اول سوره هود«کتاب احکمت آیاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر»و آیه 23 سوره زمر «کتبا متشابها...»نمی‏کند، زیرا در این آیه مقصود خدای تعالی از تعبیر انزال، و نه تنزیل، بیان بعضی از اوصاف مجموع کتاب نازل شده و خواص آن که اشتمال آیات محکمه و آیات متشابهه‏ای که با ارجاع به محکمات مفهوم روشنی می‏یابد بوده است، و احکام محکمات در این آیه اتقان آنها به جهت عدم وجود تشابه در آنهاست.
    و تشابه، در تقابل با احکام، در این آیه عبارت از عدم تعیین مراد آیه به مجرد استماع است یعنی شنونده به مجرد شنیدن آیه مراد آن را نمی‏فهمد بلکه معنی آیه متردد بین این معنی و آن معنی است تا اینکه به محکمات ارجاع داده شود و معنی متعینی بیابد و بواسطه آیه محکمه آیه متشابهه نیز محکمه شود.
    اما احکام در آیه اول سوره هود به دلیل ذکر تفصیل بعد از احکام، مراد از آن حالی از حالات کتاب قبل از نزول است و آن وجود واحد و بدون تجزی و تبعض کتاب بواسطه تکثر آیات است و وصف تمام کتاب و اتقان آن قبل از وجود تبعض است به خلاف وصف احکام و اتقانی که برای بعضی آیات به نسبت بعضی دیگر در آیه 7 سوره آل عمران بیان شده است.
    و اما متشابه در آیه 23 سوره زمر نیز که وصفی برای جمیع کتاب است یعنی تشابه آیات از جهت نسق واحدی که از بابت نظم جزیل و اسلوب متقن و بیان حقایق و حکم و هدایت به حق، در آنها وجود دارد، و این تشابه با متشابه بودن بعضی آیات در مقابله بین‏«منه آیات محکمات هن ام الکتاب»با«اخر متشابهات»یکی نیست.
    و اگر جمیع قرآن هم بجز همین آیه که بلا شک محکمه است متشابه فرض شود باز آنچه ذکر شد درست است.اما اگر کسی بخواهد بر اساس آیه 23 سوره زمر حتی این آیه را متشابه بداند و همه قرآن را به این معنا متشابهه فرض کند تقسیم مذکور در قوله تعالی‏«منه آیات...»فاسد می‏شود.
    ˙·٠•●♥ ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ ♥●•٠·˙ نقد یک نظریه درباره متشابهات قرآن ˙·٠•●♥ ƹ̵̡ӝ̵̨̄ʒ ♥●•٠·˙

    شهدا شمع محفل دوستانند، شهدا در قهقهه مستانه شان و در شادی وصولشان "عند ربهم یرزقون" اند و از نفوس مطمئنه ای هستند که مورد خطاب "فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی" پروردگارند.
    امام خمینی (ره)




  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود