جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هستی.نیستی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هستی.نیستی




    هستي در چهار چوب ماده و غير ماده خلاصه مي شود .
    ماده نابود شونده است و غير ماده فنا ناپذير
    نيستي مبدا هستي ست و هستي خاتمه ي نيستي نيست.
    ميتوان گفت نيستي بر هستي محيط است و هستي در بين نيستي
    لاجرم زماني که هستي قابل لمس و مشاهده باشد داراي حقيقتي ست و زماني که قابل مشاهده باشد داراي حق است .
    پس هستي ( آنچه قابل ديد است) حقيقتي ست داراي حق از ازل.
    نيستي از آن رو که هم نيست و هم هست .پس او نيز داراي حقيقتي ست.
    آما اگر چيزي قابل لمس و ديد نباشد جزو هستي نيست؟مثال عقل ! ادراک!و ...؟؟ گفتيم که هر چه ديده باشيم ميگوييم که هست و آن چه هست داراي حق و حقيقتي ست .و گقتيم که هر چه نيست هم ( نيستي مبدا هستي ست اما جداي آن نيست .يعني ابتدا هستي بعد نيستي و يا بلعکس وجود ندارد.و يا اينکه در پايان هستي نيستي ست .اين هم نيست به اين گونه!) هست و او نيز داراي حق و حقيقت يست.
    آنچه نيست دليل بر انکار نبود اش نيست .چون جزو نيستي هاست .و اينکه نيستي هيچ گاه نابود نمي شود .ماده نابود شدني ست اما او نه .پس اگر بروجود ادراک يقين داريم و اين يقين حاصل از تجربه باشد.پس قوه ي ادراک هست اما اين هست جزو نيستي هاست .و قابل ديد نيست .
    آيا نيستي از ازل بوده و تا ابد خواهد بود؟خالق نيستي کيست؟
    با اين تفاسير به عمل آمده بر مي آيد که نقصان وجود عالم تضاد بر ماده نيست.يعني ماهيتي هم هست که نباشد و در عين حال باشد .همه چيز محصور در ماده نيست که همه چيز را انکار کند ( منظور خداست)در واقع هستي مساوي نيستي و همان هست.اما آيا واقعا اگر همه چيز باشد و اين ها جزو يکدگر باشند و يکي فنا پذير و ديگري نه .يکي مبدا و ديگري پديد آمده از وي .خالق کيست؟
    آيا نيستي در دايره ي تسلسلِ( بوده) ميگردد؟

    آيا نيستي هست؟

    آيا هست ِنيستي بر هست هستي فائق مي آيد و يا نيست نيستي بر نبود هست؟

    آيا خداوند جزو نيستي هاست؟آيا او در کنار نيستي ست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۹:۳۰

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزیز
    مطالبی که مطرح کردید تشکیل شده از چند قضیه و مسئله است که صحت آنها قطعی گرفته و بر آن نتیجه ای مترتب ساختید بهتر است یکی یکی آنها بررسی شده آنگاه نتیجه خود به خود مشخص خواهد شد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط م.ن نمایش پست
    هستي در چهار چوب ماده و غير ماده خلاصه مي شود .

    هستی فراماده است، هستی گردونه ایست وسیع که شامل خدا بعنوان مبدأ هستی نیز می شود، غیر خدا نیز در عین حالی که بهره ای از هستی دارند صورتهای متفاوتی دارند، پس هستی چهار چوب نداشته و صورتهای متفاوتی دارد، یعنی گاهی به صورت اشیاء قابل حس و لمس در می آید، یعنی صورت آن اجسام قابل حس و لمس است، بعضا به صورت اشیاء غیر قابل حس است مثل جن و ملک، و بعضا انتزاعات عقلی است مثل اعداد و ....
    ـــــــــــ
    طبق تعریف فوق این جمله صحیح نیست:
    نقل قول نوشته اصلی توسط م.ن نمایش پست
    ماده نابود شونده است و غير ماده فنا ناپذير

    زیرا همه هستی غیر خدائی همانطور که به وجود آمدند معدوم نیز می شوند، کلا هرچه سابقه عدم داشته باشد لاحقه عدم نیز ممکن است داشته باشند، یعنی هیچ تلازمی نیست بین اینکه چیزی که موجود شد نباید معدوم شود.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۳۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    نیستی نمی تواند مبدأ وجود باشد، لذا جلمه زیر صحیح به نظر نمی رسد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط م.ن نمایش پست
    نيستي مبدا هستي ست و هستي خاتمه ي نيستي نيست.

    زیرا نیستی لیاقت فیض دادن ندارد، نیستی نمی تواند منشأ و مبدأ وجود باشد، منشأ موجودات باید موجود خالق مستقل غیر وابسته باشد و الا تسلسل خواهد شد، داستان مرغ و تخم مرغ را که حتما شنیدید.
    بله اگر منظور شما از اینکه مبدأ وجود نیستی است این باشد که عالم موجود حادث است و قبلا نبوده این صحیح است، اما اینکه ریشه و منشأ عالم وجود، نیستی باشد این را عقل نمی پذیرد، عقل فقط موجود را ریشه موجود می داند.
    ـــــــــــــ
    نیستی هیچ بهره ای از وجود ندارد لذا هیچ نسبتی نیز با وجود نخواهد داشت، لذا جلمه زیر صحیح به نظر نمی رسد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط م.ن نمایش پست
    ميتوان گفت نيستي بر هستي محيط است و هستي در بين نيستي

    زیرا هرچه احاطه دارد بهره ای از وجود دارد و معدوم هیچ بهره ای از وجود ندارد پس احاطه ای بر چیزی نخواهد داشت، مگر اینکه احاطه عدم را به معنای حادث نبودن موجود و سپس موجود شدنش بدانیم که توضیحش گذشت.


    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۳۱
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    و وقتی جملات فوق صحیح نباشد نتیجه زیر نیز به تبع آنها صحیح نخواهد بود:
    نقل قول نوشته اصلی توسط م.ن نمایش پست
    پس هستي ( آنچه قابل ديد است) حقيقتي ست داراي حق از ازل.
    نيستي از آن رو که هم نيست و هم هست .پس او نيز داراي حقيقتي ست.


    بنابراین مشخص است که نیستی هیچ بهر ای از حقیقت ندارد، حقیقت هرچه اعتبار و آبرو دارد همه از وجود است.

    اما سؤال مگر موجود و معدوم حقیقت ندارند؟

    مگر عقل معدوم را نمی شناسد؟
    حقیقت آنها باندازه وجود خارجی آنهاست، عقل اگر معدوم را می شناسد بالنسبه به وجود آن را می شناسد، درخت را می شناسد در خارج حقیقت درخت را بر آن تطبیق می کند، معدوم را می شناسد در خارجی بی وجود را بر آن تطبیق می کند، پس وجود و بی وجودی در خارج مقابل همند، عقل از اینکه می بیند معدوم هیچ امتیاز و آبروئی ندارد او را به بی چیزی و بی امتیازی می شناسد، نه اینکه حقیقتی برایش قائل باشد در کنار حقائق موجودات، دقت کنید!

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۱:۳۳
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود