صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: llı.✿llı.✿.ıll کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    llı.✿llı.✿.ıll کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll




    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll

    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll

    آن روز دختران این مرز و بوم از شرم بی حجابی گریستند ...

    زمزمه هایی برای کشف حجاب بر سر زبانها بود ....

    دلهره شگفت آوری همه جا سایه افکنده بود .

    مردها از فکر این که روزی بیاید و ناموسشان بدون چادر باشد ، بر خود می لرزیدند

    و این شایعه ، به کابوس هولناکی برای زنان بدل شده بود

    در برخی از مجالس شنیده می شد که گروهی از زن ها را بی حجاب به خیابان ها فرستاده اند ،

    گاهی می گفتند در دانشگاه می خواهند روسری ها را بردارند و ...

    علی اصغر حکمت ، کفیل اداره معارف ، به رضاخان پیشنهاد کرد

    برای رواج بی حجابی ، اعلی حضرت با خانواده در جشن فارغ التحصیلی دانش سرای عالی تهران ، بی حجاب شرکت کنند .

    رضاخان با همسر و دخترانش با بدترین وضع ،

    در برابر چشم متحیر همگان ، به دانش سرا وارد شد.

    آن روز بسیاری از دخترانی که به اجبار روسری آن ها برداشته شده بود ،

    روبه دیوار کرده بودند و گریه می کردند .



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll


    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۱۰/۱۶ در ساعت ۱۹:۲۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll

    كشف حجاب


    كشف حجاب در ايران پديده‌اي ناشي از آشنايي با غرب و تجدد‌خواهي افرادي است كه افكار و زندگي غربي راتجربه كرده‌ بودند. در حالي كه نخستين نشانه‌هاي كشف حجاب را مي‌توان در دربار ناصر‌الدين شاه قاجار و سپس در محافل روشنفكري مشاهده نمود، رسميت يافتن آن به دوره ديكتاتوري رضا شاه پهلوي باز مي‌گردد.

    رضاخان كه پيش از رسيدن به مقام پادشاهي خود را فردي ديندار و پاي‌بند به اصول مذهب نشان داده بود، پس از به قدرت رسيدن به تدريج ماهيت اصلي خود را نمايان ساخت. او كه تجددگرايي و تضعيف ارزشهاي ديني را سرلوحه برنامه‌هاي نوسازي فرهنگي خود قرار داده بود، طي اقداماتي مخالفت عملي خود را با اسلام و فرهنگ و سنن اسلامي جامعه آغاز كرد. از جمله اين اقدامات مي‌توان به حضور روز افزون ميسيون‌هاي مذهبي، تأسيس مدارس جديد، بازگشت اشراف‌زادگان تحصيل كرده از فرنگ، تأسيس كانون‌ها و انجمن‌هاي روشنفكري، تغيير نظام آموزشي، اجباري كردن استفاده از كلاه شاپو، صدور قانون متحدالشكل نمودن البسه، كشف حجاب بانوان، ترويج بي‌قيدي در ميان زنان، جلوگيري از حضور زنان با حجاب در پارك‌ها، سينماها، تأترها، ‌هتل‌ها و ساير مراكز عمومي و ... اشاره نمود.

    رضا شاه كه ريشه‌دار بودن تفكر ديني و مباني ارزشي حاكم بر جامعه ايراني را مانعي جدي بر سر راه فرآيند مدرن‌سازي مي‌پنداشت، پس از تنها سفر خارجي‌اش به تركيه در 12 خرداد 1313، بيش از اندازه تحت تأثير اقدامات غرب‌گرايانه آتاتورك قرار گرفت. از اين رو پس از بازگشت به ايران عزم خود را براي غربي شدن جامعه ايرا ني جزم نمود و مدعي آن شد كه اگر مردم لباس متحد‌الشكل بپوشند، كلاه پهلوي به سر گذارند و نسبت به تقيدات ديني سستي نشان دهند متمدن خواهند شد.

    مسافرت رضا شاه به تركيه جداي از آنكه فصل جديدي در مناسبات دو كشور گشود، تغييرات عميقي نيز در روحيات و سياست‌هاي رضا شاه علي‌الخصوص درباره زنان و حجاب آنان بوجود آورد.

    مستشارالدوله سفير كبير ايران در تركيه، تأثيرپذيري رضاخان از بي‌حجابي زنان تركيه را چنين توضيح مي‌دهد: «شبي پس از پايان ضيافت رسمي باشكوه وقتي رضاشاه به عمارت حزب خلق كه محل اقامت او در آنكارا بود مراجعت كرد تا پاسي از شب نخوابيد و در تالار بزرگ خانه ملت قدم مي‌زد و فكر مي‌كرد و گاه گاه بلند مي‌گفت: عجب! عجب! وقتي چشمان شاه متوجه من شد كه در گوشه تالار ايستاده بودم، فرمود: صادق، من تصور نمي‌كردم تركها تا اين اندازه ترقي كرده و در اخذ تمدن اروپا جلو رفته باشند. حالا مي‌بينم كه ما خيلي عقب هستيم مخصوصاً در قسمت تربيت دختران و بانوان؛ ... فوراً بايد با تمام قوا به پيشرفت سريع مردم مخصوصاً زنان اقدام كنيم.» 1

    رضاخان كه شديداً تحت تأثير بي‌حجابي زنان تركيه قرار گرفته بود، اين مسئله را يك سال و اندي پس از سفر خود به تركيه در آذر 1314 به مجمود جم رئيس‌الوزرا چنين بازگو مي‌نمايد: «نزديك دو سال است كه اين موضوع ـ كشف حجاب ـ سخت فكر مرا به خود مشغول داشته است، خصوصاً از وقتي كه به تركيه رفتم و زنهاي آنها را ديدم كه «پيچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوش به دوش مردهايشان در كارهاي مملكت به آنها كمك مي‌كنند، ديگر از هر چه زن چادري است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقي و پيشرفت مردم است. درست حكم يك دمل را پيدا كرده كه بايد با احتياط به آن نيشتر زد و از بينش برد.» 2

    از اين رو بخشنامه كشف حجاب جهت تصويب رضا شاه در تاريخ 27 آذر 1314 از طرف رئيس‌الوزرا به دربار فرستاده شد تا در اول دي سال دستور العمل اجراي غير رسمي قانون كشف حجاب به تمام ولايات ايران ارسال گردد. رضا شاه در روز هفدهم دي ماه 1314 براي اعطاي گواهينامه فارغ‌ التحصيلان به دانشسراي عالي رفته بود، در حالي كه ملكه ايران و دختر بزرگش بدون حجاب بودند و لباس‌هاي اروپايي به تن كرده بودند، طي نطقي از كشف حجاب و پيشرفت زنان سخن گفت:

    «... شما زنها بايد اين روز را كه روز سعادت و موفقيت شماست روز بزرگي بدانيد و از فرصتي كه بدست آورد‌ه‌ ايد براي خدمت به كشور خود از آن استفاده كنيد... شما خواهران و دختران من حالا كه داخل جامعه شده‌ايد و براي پيشرفت خود و كشورتان اين قدم را برداشته‌ايد بايد بفهميد كه وظيفه شما اين است كه براي كشور خودتان كار كنيد، سعادت آينده در دست شماست.» 3
    بدين سان از فرداي آن روز، بر سر كردن چادر در خيابان‌هاي تهران ممنوع شد و دولت و ساير دستگاههاي اجرائي در كشور موظف گرديدند براي پيشبرد اين طرح در ولايات مختلف بكوشند. به همين منظور از اقدامات تبليغاتي و انتظامي در حد وسيعي بهره‌گيري شد و حتي مسئولين در بسياري از موارد، كاربرد قوه قهريه را نيز در اولويت قرار دادند.



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll


    تاثیرات سفر رضا شاه به ترکیه

    مسافرت رضا شاه به تركيه جداي از آنكه فصل جديدي در مناسبات دو كشور گشود، تغييرات عميقي نيز در روحيات و سياست‌هاي رضا شاه علي‌الخصوص درباره زنان و حجاب آنان بوجود آورد.

    مستشارالدوله سفير كبير ايران در تركيه، تأثيرپذيري رضاخان از بي‌حجابي زنان تركيه را چنين توضيح مي‌دهد: «شبي پس از پايان ضيافت رسمي باشكوه وقتي رضاشاه به عمارت حزب خلق كه محل اقامت او در آنكارا بود مراجعت كرد تا پاسي از شب نخوابيد و در تالار بزرگ خانه ملت قدم مي‌زد و فكر مي‌كرد و گاه گاه بلند مي‌گفت: عجب! عجب! وقتي چشمان شاه متوجه من شد كه در گوشه تالار ايستاده بودم، فرمود: صادق، من تصور نمي‌كردم تركها تا اين اندازه ترقي كرده و در اخذ تمدن اروپا جلو رفته باشند. حالا مي‌بينم كه ما خيلي عقب هستيم مخصوصاً در قسمت تربيت دختران و بانوان؛ ... فوراً بايد با تمام قوا به پيشرفت سريع مردم مخصوصاً زنان اقدام كنيم.» 1

    رضاخان كه شديداً تحت تأثير بي‌حجابي زنان تركيه قرار گرفته بود، اين مسئله را يك سال و اندي پس از سفر خود به تركيه در آذر 1314 به مجمود جم رئيس‌الوزرا چنين بازگو مي‌نمايد: «نزديك دو سال است كه اين موضوع ـ كشف حجاب ـ سخت فكر مرا به خود مشغول داشته است، خصوصاً از وقتي كه به تركيه رفتم و زنهاي آنها را ديدم كه «پيچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوش به دوش مردهايشان در كارهاي مملكت به آنها كمك مي‌كنند، ديگر از هر چه زن چادري است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقي و پيشرفت مردم است. درست حكم يك دمل را پيدا كرده كه بايد با احتياط به آن نيشتر زد و از بينش برد.» 2

    از اين رو بخشنامه كشف حجاب جهت تصويب رضا شاه در تاريخ 27 آذر 1314 از طرف رئيس‌الوزرا به دربار فرستاده شد تا در اول دي سال دستور العمل اجراي غير رسمي قانون كشف حجاب به تمام ولايات ايران ارسال گردد. رضا شاه در روز هفدهم دي ماه 1314 براي اعطاي گواهينامه فارغ‌ التحصيلان به دانشسراي عالي رفته بود، در حالي كه ملكه ايران و دختر بزرگش بدون حجاب بودند و لباس‌هاي اروپايي به تن كرده بودند، طي نطقي از كشف حجاب و پيشرفت زنان سخن گفت:

    «... شما زنها بايد اين روز را كه روز سعادت و موفقيت شماست روز بزرگي بدانيد و از فرصتي كه بدست آورد‌ه‌ ايد براي خدمت به كشور خود از آن استفاده كنيد... شما خواهران و دختران من حالا كه داخل جامعه شده‌ايد و براي پيشرفت خود و كشورتان اين قدم را برداشته‌ايد بايد بفهميد كه وظيفه شما اين است كه براي كشور خودتان كار كنيد، سعادت آينده در دست شماست.» 3
    بدين سان از فرداي آن روز، بر سر كردن چادر در خيابان‌هاي تهران ممنوع شد و دولت و ساير دستگاههاي اجرائي در كشور موظف گرديدند براي پيشبرد اين طرح در ولايات مختلف بكوشند. به همين منظور از اقدامات تبليغاتي و انتظامي در حد وسيعي بهره‌گيري شد و حتي مسئولين در بسياري از موارد، كاربرد قوه قهريه را نيز در اولويت قرار دادند.


    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll

    از اين روز آموزگاران و دختران دانش‌آموز از داشتن حجاب ممنوع شدند و افسران ارتش با زناني كه حجاب داشتند راه نمي‌رفتند. در اتوبوس زنان با حجاب را راه نمي‌دادند و در معابر پاسبان‌ها از اهانت و كتك‌ زدن به زن‌هايي كه چادر داشتند با نهايت بي‌پروايي و بي‌رحمي فرو گذار نمي‌كردند.

    حتي بعضي از مأموران بخصوص در شهرها و دهات زن‌هايي را كه پارچه روي سر انداخته بودند، اگر چه چادر معمولي نبود از سر آنها كشيده و پاره پاره مي‌كردند و اگر زن فرار مي‌كرد او را تا توي خانه‌اش تعقيب مي‌كردند و به اين هم اكتفا نكرده اتاق زن‌ها و صندوق لباس آنها را تفتيش كرده، اگر چادر از هر قبيل مي‌ديدند پاره پاره مي‌كردند يا به غنيمت مي‌بردند. 4

    تصويب و ابلاغ قانون كشف حجاب بيش از پيش جامعه روحانيت را با محدوديت مواجه كرده بود، اعتراضات علما و روحانيون و مخالفتهاي گسترده‌ي مردمي را نيز در سراسر كشور و در شهرهايي نظير قم، اصفهان و شيراز در پي داشت كه مهم‌ترين نمونه آن قيام بزرگ مسجد گوهر شاد مشهد بود. 5 اگر چه با انتشار خبر قيام گوهرشاد، مقدمات اعتراض اجتماعي وسيعي فراهم شد،‌ اما فقدان رهبري منسجم و خشونت شديد حكومت از جمله عواملي به شمار مي‌آيند كه نه تنها اين اعتراضات را ناكام گذاشتند بلكه رضاخان را نيز مصمم به اجراي خشونت بار كشف حجاب نمودند. با اين حال قيام گوهر شاد كه يك سال پس از بازگشت رضاخان از سفر به تركيه و مشاهدات وي در مورد بي‌بند و باري و بي‌حجابي زنان تركيه به وقوع پيوسته بود، از يكسو حكايت از تأثير بي‌چون و چراي رضاخان از فرهنگ غربي داشت و از سوي ديگر از تعارض اين فرهنگ با فرهنگ اسلامي جامعه ايران و عدم پذيرش موازين غير شرعي توسط مردم نيز خبر مي‌داد.

    امام خميني به عنوان رهبر انقلاب اسلامي كه در 1299 كودتاي رضاخان را محكوم كرده بود و در برابر سياست‌هاي ضد ديني پهلوي اول همچون كشف حجاب، جدايي دين از سياست، رواج فرهنگ اروپايي در ايران، اهانت به روحانيت و ... نيز موضع‌گيري نموده بود؛ اين مسئله را چنين شرح مي‌دهند:

    «در رژيم طاغوتي پهلوي آن ظلمي كه به بانواني كه مقيد بودند به اينكه بر طبق اسلام عمل كنند و موافق آنچه كه اسلام امر كرده است ذي خودشان را قرار دهند، در آن زمان رضا شاه به وضعي و در زمان محمد‌رضا به وضع ديگر. و بحمدالله بانوان ايران مقاومت كردند و جز يك دسته‌اي كه جزء دار و دسته خود آنها بودند و غربزده بودند و با رژيم او مناسب بودند، ساير خواهرها مقاومت كردند.

    بنابراين اسلام در ايران زنده شد، آن خدمتي كه به بانوان كرده است و خواهد كرد ارزشش به اندازه‌اي است كه نمي‌توانيم ما توصيف كنيم. اگر نبود اين انقلاب و نبود اين تغيير و تحولي كه در ايران واقع شده بود، بعد از چند سال ديگر اثري از اخلاق اسلامي در ايران نبود.» 6

    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll

    اگر چه پس از سقوط رضا شاه قاعده يكساني در خصوص كشف حجاب و اتحاد شكل لباس وجود نداشت، اما لزوم پاسخ به مطالبات و افكار عمومي، مقامات را به عقب نشيني واداشت.

    به عنوان نمونه مي‌توان به استعلام وزير كشور از نخست‌وزير در تاريخ 1/10/1322 اشاره نمود كه طي آن به صراحت از عقب‌نشيني اجباري دولت در قبال كشف حجاب سخن به ميان آمده است. 7

    در مجموع مي‌‌توان چنين اذعان نمود كه واقعه كشف حجاب در دوران پهلوي از يك سو حكايت از بحران حقوقي زنان در جامعه سنتي ايران داشته و از سوي ديگر زنان را به عنوان عناصر و ابزار نوگرايي رژيم درآورده بود. شعيب بهمني


    پانوشت‌ها:

    1ـ حسين مكي، تاريخ بيست ساله ايران، ج ششم، تهران: ناشر، 1362، ص 157.
    2ـ مهدي صلاح، كشف حجاب، زمينه‌ها، پيامدها و واكنش‌ها، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي، 1384، ص 118.
    3ـ حكايت كشف حجاب، تهاجم فرهنگي غرب و كشف حجاب، تهران، موسسه فرهنگي قدر ولايت، 1378، ص 25.
    4ـ محسن صدر، خاطرات صدرالاشراف، تهران، نشر وحيد، 1364، ص 305.
    5ـ عليرضا اميني، تحولات ساسي و اجتماعي ايران در دوران پهلوي، صداي معاصر، 1381، ص 40.
    6ـ صحيفه نور، ج 18، ص 261.
    7ـ مرتضي جعفري، واقعه كشف حجاب، اسناد منتشر نشده از واقعه كشف حجاب در عصر رضاخان، تهران، سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي و مؤسسه پژوهشي و مطالعاتي فرهنگي، 1371، ص 459، سند شماره 222.




    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



    در برخی از مناطق، تلاش شد با بیرون آوردن زنان مأمورین دولتی و حتی زنان بدكاره و بی‌حجاب در كوچه و خیابان و مجامع عمومی حساسیت و قبح مسئله را از بین برده و مردم را بی‌تفاوت سازند ولی انجام این عمل نیز كمكی به رژیم نكرد و بلكه عكس‌العمل شدید مردم را نیز موجب شد.

    در بعضی شهرها مردم علیرغم وجود مأمورین محافظ مسلح از زنان بی‌حجاب به آنها حمله می‌كردند و درگیری به وجود می‌آوردند، یا به تمسخر آن زنان می‌پرداختند كه نتیجه آن نیز درگیری مردم و مأمورین بود. در بعضی نقاط دیگر مردم از بیرون آمدن از خانه و معاشرت‌های عمومی خوددداری می‌كردند تا خود را از عواقب این حكم مصون نگهدارند.

    17 دی ماه سال روز خیانت بزرگ رژیم ستم‌شاهی به فرهنگ جامعه اسلامی ایران از طریق كشف حجاب است. در این فرصت نگاهی داریم به ماجرای كشف حجاب با استناد به اسناد تاریخی موجود.

    سرزمین ایران به دلیل ثروت‌های طبیعی و موقعیت استراتژیك خود در جهان همواره مورد طمع استعمارگران بوده است. در قرون اخیر استعمارگران به انحاء مختلف سعی در تضعیف قدرت این سرزمین و رسیدن به اهداف استعماری خود داشتند. تجزیه ایران و بستن قراردادهای ننگین استعماری كه امتیاز بهره‌برداری از منابع اقتصادی را به بیگانگان می‌سپرد، در راستای همین هدف بوده است.

    حكومت‌های فاسد وقت در ایران، ضعیف‌تر از آن بودند كه در برابر مطامع استعمارگران مقاومتی از خود نشان دهند و امتیازات ناچیزی كه استعمارگران برای افراد حكومتی قائل می‌شدند، آنها را راضی می‌ساخت و به عواقب نفوذ استعمار در كشور خود توجهی نمی‌كردند.

    مردم و روحانیت در برابر هجوم استعمارگران، مقاومت می‌كردند و چه بسا موارد زیادی، باعث كوتاه شدن دست استعمارگران از منابع اقتصادی و ابطال قراردادهای استعماری می‌شدند. همین امر موجب آن شد كه استعمارگران برای هموار نمودن راه نفوذ خود دست به توطئه‌های سیاسی و فرهنگی در كشور ما بزنند و مردم را با فریب و تطمیع و یا زور و خشونت از صحنه سیاست دور نگهدارند.




    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll


    یكی از مهم‌ترین اهداف استعمارگران دور كردن مردم از دین و عقاید دینی آنها بود، چرا كه به تجربه دریافته بودند كه مردم تا وقتی به اعتقادات دینی خود پایبند هستند، از صحنه سیاست و دخالت در امور جاری مملكت دور نخواهند شد، لذا توطئه ترویج بی‌دینی و فساد و دور كردن مردم از تعلقات دینی را با همدستی و كمك حكومت‌های خائن وقت آغاز كردند.

    از جمله مزدوران استعمار،‌ رضاخان میرپنج بود. استعمارگران انگلیسی كه وی را مزدور مناسبی برای اجرای نقشه‌های خود تشخیص داده بودند، از او حمایت كردند و او را به سرعت از یك قزاق ساده به رییس‌الوزرایی رساندند.

    رضا خان كه فردی بی‌سواد و بی‌فرهنگ بود، به انتخاب انگلیسی‌ها پاسخ مثبت گفت و قول نوكری به آنها داد. او با روحیه خشن و قلدری كه داشت از راه زور وارد شد و مخالفان سیاسی خود را با همكاری اربابان خود سركوب و مرعوب كرد. او در عین حال برای كسب وجهه مردمی، نقاب مذهب بر چهره زد. به مجالس روضه‌خوانی می‌رفت و خود نیز مجالس روضه‌ برقرار می‌كرد به زیارت اماكن مقدس می‌رفت و سعی می‌كرد خود را فردی حامی دین و اسلام جا بزند. اما وقتی كه قدرت به دست او افتاد، چهره واقعی خود را نشان داد.

    منبر و روضه را ممنوع كرد و دستور داد عمامه را از سر روحانیون بردارند. تنها معدودی از روحانیون كه جواز از شهربانی می‌گرفتند اجازه گذاشتن عمامه داشتند. اندكی بعد دستور كشف حجاب زنان را نیز صادر كرد و مأمورین دولتی را واداشت كه در كوچه و خیابان جلوی عبور و مرور زنان محجبه را بگیرند و چادر را از سر زنان بكشند. هدف رضا شاه از این اقدامات این بود كه فرهنگ خارجی را در مملكت رواج دهد.

    شاید او كه بی‌سواد و بی‌فكر بود و در واقع می‌اندیشید كه اشاعه فرهنگ غربی در مملكت، صنعت و ثروت غرب را به هم به مملكت می‌آورد و شاید با فكر كوتاه خود نمی‌توانست درك كند كه آنچه باعث عقب‌ماندگی كشور می‌شود، عمامه و چادر نیست، بلكه تخریب هویت ملی و دینی ملت است.


    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll

    علاوه بر این قول حكومت و قدرت و حمایتی كه انگلیسی‌ها از او می كردند در اجرای دستورات غربی‌ها تأثیر زیادی داشت. او برای تخریب هر چه بیشتر فرهنگ و هویت ملی و دینی مردم دستور داد مردان از لباس متحدالشكل كت و شلوار بجای سرداری و قبا و لباس‌های بلند محلی و همچنین كلاه‌پهلوی و كلاه‌ شاپو كه لباس غربی و بویژه تقلیدی از لباس فرانسوی‌ها بود به جای عمامه و شب كلاه استفاده كند.

    فكل و كراوات هم مكمل این خیمه شب‌بازی بود. مأمورین حكومتی موظف بودند در اجرای این دستورات از هیچ خشونتی فروگذار نكنند و اگر نیازی به ضرب و شتم و حتی قتل شد، اینكار را انجام دهند.

    با این حال مبارزه منفی مردم و مقاومت خیلی شدید ادامه داشت. مردان اغلب با مأمورین درگیر می‌شدند و زن‌ها اغلب از خانه‌ها بیرون نمی‌آمدند تا با مأمورین روبرو نشوند. اسناد و مدارك به جا مانده از آن دوران گویای این مقاومت‌ها است.

    مفاد یكی از این اسناد كه چند ماه قبل از رسمی كردن بدحجابی و 17 دی توسط «دایره نظمیه تربت حیدریه» به «تشكیلات كل نظمیه مملكتی، ناحیه شرق» و در تاریخ «29/4/1314» گزارش شده است، از این قرار است:
    «محترما در پیوست راپرت «161» به عرض عالی می‌رساند در ساعت 7 عصر یوم قبل كربلایی غلامعلی كدخدای لنگ سفلی 4 فرسنگی تربت راپرت می‌دهد سه نفر از اهالی محل مذكور در منزل كربلایی محمد نام كمیسیون تشكیل و روضه‌خوانی دایر پس از جمع‌آوری رعایا شیخ حسین و شیخ اسماعیل نامان بالای منبر رفته و شروع به موعظه و اظهار می‌دارند كاغذی از مشهد برای من رسیده و حكم شده كه كلاه بسر گذارند و حجاب نباشد و شیخ بهلول در مشهد شورید. ما هم باید حركت نماییم در میان قلعه‌جات رفته مردم را جمع‌آوری نموده كه هر كس كشته شود داخل بهشت می‌شود و فعلا بیرون رفته‌اند مردم را تحریك و موعظه می‌نمایند و یك نفر سید اصفهانی هم با آنها همدست شده است.

    فورا حكومت محترم را از مفاد راپرت مستحضر رییس امنیه را احضار و دستورات كافی داده، نظر به اینكه عده قبلی امنیه كم بود بر حسب دستور كتبی حكومت سه نفر از افراد این نظمیه را برای كمك و مساعدت به امنیه معرفی و پس از حصول نتیجه، مراتب معروض می‌گردد.
    رییس نظمیه تربت حیدریه
    عطایی حقی


    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll

    ویرایش توسط ║★║فاطمی║★║ : ۱۳۹۰/۱۰/۱۶ در ساعت ۲۲:۰۰


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



    استكبار جهانى براى دستيابى به ذخاير انسانى و اقتصادى كشورهاى اسلامى, سد استوارى را در مقابل خود احساس نمود كه ريشه در هويت دينى, ارزشهاى معنوى و بنيانهاى عقيدتى مسلمانان اين نواحى داشت و براى جدا كردن مردم از چنين عامل عزت و اقتدار مذهبى, تصميم گرفت فرهنگ و سنن مسلمين را مورد تهاجم و يورش تخريبى خود قرار داده تا سلطه سياسى ـ اقتصادى خود را بر ملل مسلمان تإمين كند.

    به سستى كشانيدن اصالتهاى دينى, ترويج فرهنگ غرب و مسخ هويت اعتقادى, از ابزارهاى اين حركت تخريبى بود. عالى ترين مظاهر و ارزشهاى كشور مسلمان را مورد تعدى قرار دادن به اسم تمدن و تجدد و نيز سايه شوم بيگانگى فرهنگى را تيره تر ساختن و صداى منحوس بيگانگى را قوىتر نمودن بدون مقاصد سياسى صورت نگرفته است.

    واقعه اسفبار و مخرب كشف حجاب كه توسط استعمارگران انگليسى برنامه ريزى شده بود, نتيجه تجربيات و سلطه سالهاى متمادى اين غارتگران غربى در سرزمينهاى اسلامى به شمار مى رود زيرا يكى از موانع محكم در مقابل نيات پليد آنان, هويت مذهبى بود و حجاب از نشانه هاى ارزشمند آن محسوب مى گرديد.

    اين پوشش شرعى و مظهر پاكى با معناى ژرف خود, مانعى در مقابل ديدگان طمعكاران و گمراهان به وجود مى آورد و همچون زره محكمى از عفت زن دفاع مى كرد و عصيانى عليه شرك و كفر به شمار مىآمد. آنان مشاهده كردند اين دژ استوار و نفوذناپذير در مقابل وزش توفانهاى تيره و آلوده و اسارت زاى غرب, در زنان مسلمان مصونيت ايجاد كرده و تا زمانى كه بانوان در سنگر حجاب و چادر هستند چنگال كركسهاى استعمار بدانها نخواهد رسيد و بر اين اساس شياطين و عوامل آن در صدد انهدام اين دژ استوار افتاده و تخريب آن را با تبليغات وسيع و همه جانبه جزء برنامه هاى اساسى خود قرار داده تا زن مسلمان را از سنگر حافظ ارزشها به دام اسارت استكبار غوطه ور نمايند.




    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953



    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



    به همين جهت مبارزه با حجاب زنان به طور همزمان در سه كشور تركيه, افغانستان و ايران به مرحله اجرا در مى آيد. امان الله خان, بانى نظام سلطنتى در افغانستان, همچون آتاتورك و رضاخان از سوى استعمار بريتانيا مإمور اسلام زدايى در افغانستان بود.

    وى در فاصله سالهاى 1305 و 1306ه.ش سفرى زنجيره اى به كشورهاى سوئيس, آلمان, بلژيك, انگليس, هلند, تركيه, هندوستان و مصر نمود و به شدت شيفته مظاهر تمدن غرب گشت و روابط صميمانه اى با رضاخان برقرار ساخت و در شانزدهم خرداد سال 1307ه .ش به ايران آمد و پس از ده روز به كشورش مراجعت نمود.

    براى اصلاحاتى كه وى بويژه در برداشتن حجاب زنان, منع تعدد زوجات, تحصيل دختران به روش اروپاييان, تغيير لباس مردان و زنان و امورى مانند آنها مى خواست انجام دهد در افغانستان به هيچ روى زمينه اى فراهم نبود و چون عناد خاصى با روحانيان مسلمان داشت و بى حجابى را در كشور مسلمان افغانستان ترويج نمود و فساد غرب را به اين سرزمين باز گرداند, با مخالفتهاى عمومى مواجه شد و در آذرماه سال 1307 در سراسر افغانستان عليه وى شورش و طغيان آغاز گرديد(1), و از اين سال به تدريج قبايل مختلف افغانى عليه او به قيام برخواسته و در سال بعد در پى جنبش عمومى سرنگون گرديد و تاجيكها در افغانستان قدرت را به دست گرفتند.(2) .

    بدين گونه مردم اين سامان به رهبرى و تشويق علماى اسلامى وى را از قدرت بركنار نمودند, او مخفيانه به قندهار رفت و از آنجا به هندوستان و سپس به ايتاليا گريخت.





    llı.✿llı.✿.ıll  کشف حجاب،حنایی که با غیرت دینی رنگ باخت llı.✿llı.✿.ıll



صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود