صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐






    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


    الحمدلله رب العالمين و صلى الله على سيدنا و نبينا محمد و على اهل بيته و لعنة الله على اعدائهم اجمعين من الآن الی قیام یوم الدین



    بحث امروز ما در مورد یکی از مسائلی است که قرآن خیلی روی آن تکیه کرده و الان هم بمناسبت اینکه وقت جمع آوری گندمها هم هست برای کسانی که زیاد انشاءالله برداشت می کنند و بحد نصاب هم می رسد باید خلاصه مسئله زکات را مطرح کنیم.

    قرآن خیلی جاها می گويد «يُقيمُونَ الصَّلاةَ» مائده/55 پشت سرش هم می گوید «وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ» مائده/55 زکات را در کنار نماز گذاشته «يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ» مائده /55، زکات را در کنار نماز مطرح کرده می خواهم مسئله زکات را بگویم قبلاً بگویم که کلیاتی درباره زکات خیلی فشرده بگویم و بعد این را مطرح کنم ان شاءالله.

    اول قانون زکات تقریباً سال دوم هجری نازل شد، یعنی پیغمبر که چهل سالگی به پیغمبری رسید تا پنجاه و سه سال، سیزده سال در مکه حکم زکات نبود سیزده سال فرمان زکات نبود وقتی پیغمبر هجرت کرد سال دوم هجرت بود تقریباً اینطور در ذهنم است که دستور زکات آمد و مسئله قانون زکات هم در ماه رمضان آمد.

    در ماه رمضان بود که آیه زکات نازل شد پیغمبر هم به منادی گفت که برو در شهر به مردم اعلام کن که ای مردم این الله «قَدْ فَرَضَ عَلَيْكُمُ الزَّكَاةَ كَمَا فَرَضَ عَلَيْكُمُ الصَّلَاةَ»(من لايحضره‏الفقيه، ج‏2، ص‏13) همينطورکه نماز بر شما واجب شد زکات هم بر شما واجب است «زَكُّوا أَمْوَالَكُمْ تُقْبَلْ صَلَاتُكُمْ»(كافى، ج‏3، ص‏497) زکوة مالتان را بدهید تا نمازتان هم قبول شود.

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7




    کسی که زکات ندهد نمازش قبول نمی شود و اگر کسی منکر زکات بشود کافر است. هر کسی یکی از ضروریات دین را منکر بشود کافر است. و اگر مردم، در روایات می خواهیم که اگر مردم زکات مالشان را بدهند روی کره زمین فقیری باقی نمی ماند. و سخی ترین مردم کسی است که زکات مالش را بدهد. خیلی آدمها هستند یک ولخریهایی می کنند اما آنجا که واجب است زورش می رود پول خرج کند.

    شاید سالی هزارها تومان یک بریز و بپاش هایی دارد کادو می برد برای زایمان فلان خانم، چشم روشنی می برد برای خانه خریدن فلان آقا، سوغاتی می آورد، مهمانی می کند یک بریز و بپاشهایی می کند که ضرورتی هم ندارد. اما به مسئله وجوب که می رسد، ها. . . آنوقت بعضی هم در اجتماع می گویند که فلانی آدم دستش به جیبش آشناست، آدم سخاوتمندی است. اما از دید اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سخی ترین افراد کسی است که زکاتش را می دهد و این هم مسئله ای است.

    قرآن می فرماید کسی که زکات مالش را نمی دهد روز قیامت «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا» آل عمران/180 آن بخلی که کردند اموالش طوق می شود و به گردنش انداخته می شود و خیال نکنند افرادی که اگر زکات مالشان را می دهند از مال کم می شود زکات مالتان را بدهید مطمئن باشید کم نمی شود گاهی تشبیه می کنند زکات را مثل درخت انگوری که بعضی شاخه هایش را قیچی می کنند که این قیچی کردن باعث نمی شود که میوه کمتر بدهد. اینها خلاصه یکسری حدیثهایی است. و خیلی پیغمبر کسانی که زکات نمی دادند شدت عمل نشان می داد.

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۱۶ در ساعت ۲۰:۳۷

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7




    .
    یک روز پیغمبر آمد در مسجد خواست برود نماز بخواند قبل از آنی که برود آنها بخواند گفت قم یا فلان، قم قم یا فلان، کله قم یعنی پا شو قم یعنی پاشو قم یا فلان ای فلانی پا شو. نه نفر را از مسجد بیرون کرد گفت چون شما زکات نمی دهید حق شرکت در نماز جماعت ندارید. حدیث داریم اگر مردم زکات مالشان را ندهند خدا برکتش را از زمین می گیرد و پیغمبر فرمود ملعون ملعون خدا لعنت کند خدا لعنت کند کسی که زکات مالش را نمی دهد.

    و کسی که زکات مالش را نمی دهد در آستانه مرگ می گوید(رب ارجعونی) خدا مرا برم گردان این سفر دیگر قول می دهم می گویند(کلا انها کلم هو قائدها) یعنی آدمی که زکات نمی دهد لحظه مردن یک حال حسرتی دارد حسرت لب مرگ دارد مورد لعنت پیغمبر است زمین برکت خودش را بر می دارد از ملتی که زکات نمی دهند.

    حضار: اگر کسی نداد ضمانت اجرائی دارد که از او بگیرند؟ بله، حکومت اسلامی اول نصیحت می کند، دیروز یک بحثی داشتیم که اسلام ما را از درون می سازد. یک کاری می کند خودمان با دست خودمان بدهیم با معتقدات یعنی در ما ایجاد عقیده می کند که خودمان بدهیم. و البته اگر نشد شدت عمل. . . پیغمبر در وصیتش به علی ابن ابیطالب فرمود این مسلمانها و گروهشان اسمشان اسلام است ولی واقعش کافرند یکی از مسلمانهایی که اسمش اسلام است و واقعش کافر است کسی است که می گوید مسلمانم و زکات نمی دهد.

    و کشاورزان ما باید بدانند در عین اینکه باید کمک کرد در تولید و کشاورزی و برداران جهاد سازندگی در درو در عین حال اینها مسئله این است که حالا که ما کشاورزیم پس دیگر زکات مالیده، بله، کاسب فرق نمی کند باید مالیات اسلامی گرفته شود حالا بیست درصد از یک گروه و زکات از یک گروه و بله. . . (من منع حقاً لله عزوجل انفق فی باطل مثلیه) حدیث داریم اگر کسی راه حق پیش آمد پول خرج نکرد راه باطلی پیش می آید و دو برابر خرج می کند.

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7






    کسی اگر زکات را ندهد(فلیس بمومن والا مسلم) نه مسلمان است و نه مومن حدیثهای خیلی تندی است «كُلُّ مَالٍ لَا تُؤَدَّى زَكَاتُهُ فَهُوَ كَنْزٌ»(بحارالأنوار، ج‏70، ص‏139) هر مالی زکاتش داده نشود آن کنز است و آیه کنز و تحریم کنز شامل او هم می شود خلاصه اینها روایات فشرده بود که من اینجا نوشته بودم گفتم اجازه می خواهم تکرار بکنم. از شما بپرسم قانون زکات چه ماهی نازل شد؟ ماه رمضان کسی که زکات ندهد نمازش قبول نمی شود. کسی که منکر زکات بشود کافر است.
    حضار: اگر کشاورزی فقیر باشد چی باید زکات بدهد؟ اینها دیگر خصوصیات زکات را باید به رساله مراجعه کرد من از کتاب وسائل الشیعه یک کلیاتی را نوشتم در مقام گفتن خصوصیات زیادش نیستم یعنی. . . چون من می خواستم که در تلویزیون برای برداران و خواهران یک مسائلی را بگویم بعد توضیح المسائل و تحریر را دیدم، دیدم هر یک مسئله ای را مطرح کنم چند تا مسئله هم دنبالش پیش بیاید. آنوقت مثلاً فرض کنید که در رساله نوشته جوانی اگر زنی، دختر و پسری اگر کسی بخاطر ازدواج نکردن به گناه می افتد واجب است ازدواج کند. دیگر ازدواج مستحب نیست ازدواج واجب می شد اگر کسی احساس کند که بخاطر عدم ازدواج گناه می کند واجب است ازدواج کند خوب حالا ازدواج کند خوب حالا گفتیم این را مطرح کنیم بعد دیدم خود این مسئله وابسته به چند تا مسئله دیگر هم می شود. برویم آنها را بگوییم، نگوییم ناقص می ماند برویم آن مسئله‌ها را بگوییم هی شاخه به شاخه می رویم. این است که باید مسائلی که انسان مورد نیازش است در
    رساله‌ها هم نوشته‌اند آنچه انسان واقعاً مورد ابتلائش است واجب است یاد بگیرد. یک کلیاتی از فقه باید بدانیم ولی اینجا من نمی توانم بگویم. حالا زکات را از چه کسی بگیریم و چطور خرج کنیم و این یک مسئله ای است که در قرآن هست.

    آیه 60 سوره توبه قرآن را بدهید برادران، عرض می شود که ما در مدرسه خوب شما دیپلمتان را گرفتید دیگر همان روزهای اولی که به ما درس می دادند می گفتند ما یک مقسوم داریم. مثلاً صد یک مقسوم الیه داریم مثلاً پنج یک خارج قسمت هم داریم بیست.

    مقسوم و مقسوم الیه را می گفتند خارج قسمت را می گفتند خود شما بگو. ما در قرآن یک مقسوم داریم یک مقسوم الیه. مقسوم و مقسوم الیه را گفته و آنوقت خارج قسمتش را گفته خود شما بگویید، آیه این است مورد توبه آیه 60 می فرماید «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ» توبه/60 منتها مقسوم الیه‌اش بزرگ است عنوان درس بخشش زکات است.

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7




    مسئله زکات قرآن می فرماید «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها» توبه/60 زکات را بگیرید برای فقرا و مساکین «وَ الْعامِلينَ عَلَيْها» کسانی که زکات را در شهرها و دهات جمع می کنند و پخش می کنند «وَ الْعامِلينَ عَلَيْها» کارمندان، کارمندانی که زکات را جمع می کنند و پخش می کنند «وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُم»، مؤلفه قلوبهم یعنی زکات را بگیرید و بدهید برای تألیف دل، کسانی که مسلمان نیستند اما اگر کمکشان کنید علاقه به اسلام پیدا می کنند می آیند اسلام را تحقیق کنند یا مسلمانان ضعیفی که اگر گرسنگی بکشند چه بسا دینشان در خطر باشد مسلمانان ضعیفی که باید کمک مالی هم بهشان کن، تألیف دل، الفت دل، بودجه بیت المال خرج فقرا و مساکین بشود خرج کسانی بشود که جمع می کنند بیت المال را از پر درآمدها می گیرند و حفظ می کنند و میان کم درآمدها تقسیم می کنند و کسانی که نیاز به محبت و الفت دل و تفقد دارند، از اینها تفقد کنید احوالشان را بپرسید، کمک مالی بهشان بکنید و فی الرقاب برده‌ها را از زکات بخرید آزاد کنید و الغارمین ورشکسته هایی که، افرادی هستند ورشکسته هستند حالا ورشکسته می شود خوب اینها ناحق ورشکست شده اما یک افرادی ورشکست می شوند به حق مثل اینکه مثلاً بازاری است مغازه‌اش می سوزد، زلزله می شود خانه‌اش خراب می شود فلان کشاورز، سیل می آید کشتش از بین می رود، انبارش می سوزد، که ماشین است تصادف می کند،

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7




    سرمایه‌اش یک ماشین بوده تصادف کرده نیست شده افراد اینطوری ورشکست «وَ الْغارِمينَ وَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ» پولهایی که در راه خدا لازم است خرج کنیم، «وَ ابْنِ السَّبيلِ» کسانی که در مسافرتها، در جاده‌ها پولشان ته می کشد مثلاً رفته خارج، دانشجو است رفته خارج درس بخواند خرجیش تمام شده یا در مسافرت است خیال کرده هزار تومان بسش است حالا تصادف کرده و ماشینش نیاز به خرج پیدا کرده، یا بعضی‌ها هم که ماشینشان تصادف می شود خوب پیش بینی نمی کنند که چقدر خرج دارد بخیالش مثلاً ده هزار تومان بس است پیش آوری می شود مثلاً بیشتر خرجش می شود، در راه مانده، هشت تا، فقرا یک مساکین ها، کارمندانی که جمع آوری می کنند و پخش می کنند سه تألیف و اما چهار، پنج، شش، هفت، هشت، حالا زکات را بگیرید و میان اینها تقسیم کنید. آیه 57 هم یک قصه هست یادم بیاورید آخرش بگویم، بله، حالا، اول ما باید این صدقات را معنا کنیم صدقات جمع صدقه هست، صدقه در زبان ما به این دو ریال، پنج ریالها می گویند اما در قرآن هر جا می گویند صدقه معمولاً مراد زکات است چرا به صدقه می گویند زکات چون صدقات جمع صدقه هست.

    صدقه به معنای از صدق است. صدق یعنی چه؟ یعنی راستی می گویند صداقت یعنی راستگویی، کسی که واقعاً می گوید من ایمان به قیامت دارم اگر راست می گوید نشانه راست بودن ایمانش این است که پول هم بدهد زکاتش هم بدهد مثل اینکه در ازدواج می گویند مهریه و گاهی می گویند صداق هم بهش می گویند مهریه‌ها دو اسم دارد مهریه می گویند صداق هم می گویند. صداق هم می گویند. صداق یعنی چه؟ یعنی دامادی که می آید می گوید من خواستگاری می خواهم بکنم دختر را می خواهم بگیرم، بهش می گویند راست می گویی اگر راست می گویی دختر را می خواهی بگیری بده ببینیم بیست هزار تومان این بیست هزار تومان نرخ خانم نیست چون اگر نرخ خانم باشد پس حضرت زهرا نرخش خیلی کم است چون مهرش خیلی کم بود نرخ که نیست که این پولی که مرد می دهد بعنوان صداق و مهریه این نشانه این است. که مرد در علاقه به زن و در علاقه به ازدواج راست می گوید یعنی هوسش آنی نیست. واقعاً بنای تشکیل زندگی دارد چون بنای تشکیل زندگی دارد چون می گویند تو اگر راست می گویی بنای تشکیل زندگی داری بده ببینیم سی هزار تومان. ده هزار تومان، پنجاه هزار تومان، البته اینها مهریه زاید مال قبل از انقلاب بود. انقلابیهای واقعی همه کارهاشان انقلابی است. آخر بعضی انقلابی شعاری هستند، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بعدش هیچی، نه فکرشان انقلابی است نه هیچی و نه هیچی ولی خوب بعضی از شهرها ازدواجهای خوبی و ازدواجهای واقعاً اسلامی برقرار شد که خود دخترها زیر بار مهریه نرفتند.

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7




    من یک کارت عروسی از یک دختر خانمی که خانه پدرش رفتم دستم آمد از بس جذب این کارت شدم کارتش را با خودم آوردم قم. یکی از افراد محترم تبریز دخترش را عروس میکند بعد در کارت عروسیش می نویسد که باسمه تعالی دوشیزه فلانی و آقای فلانی به ازدواج هم در آوردند بنا داشتیم جشن با شکوهی بگیریم شما را هم دعوت کنیم اما تصمیم گرفتیم بودجه جشن را بدهیم به یک خواهر و برادر و آنها هم ازدواج کنند.

    بنابراین جشنی نداریم کارت را فرستادیم که بدانید ما عروس شدیم ولی تشریف نیاورید. این کارت کارت اطلاع بود که بدانید که ازدواج شد گرچه از دیدارتان محرومم ولی امیداورام این عمل انقلابی اسلامی را بپذیرید. و اگر یک سال تشریفات ازدواج در ایران کم بشود و دختر و پسری بی زن و بی شوهر نمی مانند و اگر یک سال پولهایی که در ساختمانها خرج دکور سازی می شود کم بشود کسی بی خانه در ایران نمی ماند.

    سید جمال الدین اسد آبادی رحمة الله علیه می فرمود اگر چهل تا مسلمان بیایند مسلمان بشوند تمام قاره‌ها می آیند فیلمبرداری می کنند که آی بیایید پیدا کردیم چهل تا آدم پیدا شده، فقط چهل نفر چهل روز مسلمان بشویم و طوری هم نمی شود. زنانی که اینطور آماده شدند و پسرانی که اینطور آماده شدند و ازدواج کردند اینها ازرششان کم نشد.

    حالا پس صدقات جمع صدقه. صدقه از صدق است. صدق یعنی راستی، کسی که راست می گوید می خواهد بنای تشکیل زندگی بدهد باید صداق بدهد کسی که راست می گوید ایمان به قیامت دارد باید پول هم بدهد. این صدقات به این معنا می گویند صدقه حالا از چه کسی می گیریم صدقات را؟ صدقات را از سه گروه می گیریم: یک: دامداران، زر و سیم داران، کشاورزان یک و غیره هم می گذاریم و غیره.



    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7




    این و غیره برای چی؟ برای اینکه مسائل اقتصادی زیر نظر ولایت فقیه است ما در اسلاممان دو برنامه داریم برنامه های قطعی که مو درزش نمی رود مثل نماز صبح دو رکعت است بهش می گوییم برنامه قطعی و پیش رو یکسری برنامه هایی است که شناور است یعنی قابل پایین و بالا آمدن هست یکسری هم نیست، مثلاً مسائل اقتصادی اینطور است استفاده از تنباکو در یک زمان حلال وقتی میرزای شیرازی می بیند بودجه‌اش صرف انگلستان می شود می فرماید استفاده تنباکو حرام، مصرف اجناس آمریکائی حلال اما اگر یک مرتبه درگیری شد ولایت فقیه ممکن است بنویسد مصرف اجناس آمریکایی حرام. مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی گاهی واجب می شود، گاهی حرام می شود این زیر نظر ولایت فقیه است، زکات یک مسائل مهمی دارد.

    یعنی یک قانون معینی دارد که دامداران و زر و سیم داران و کشاورزان قطعی است و اگر حکومت اسلامی صلاح دانست می تواند اضافه هم بکند مثل اینکه علی علیه السلام زکات به اسبها بست، اسب داران راه پیمایی راه انداختند آمدند و خلاصه تظاهرات و آمدند منزل علی(ع) که بابا اسب که دیگر زکات ندارد پیغمبر فرمود زکات بر نه چیز است. شما امسال اسب را هم زکات بستی فرمود من علی بن ابیطالب رئیس حکومت اسلامی هستم چون امسال بودجه مملکت کم است گفتم کسانی که اسب دارند آنها هم یک زکاتی بدهند.

    پس ببینید اگر یکوقت اقتضاء کرد ولایت فقیه می تواند اینها را کم و زیاد بکند. کاری نداریم صدقات باید جمع آوری بشود «إِنَّمَا الصَّدَقاتُ» مقسوم. مقسوم الیه هشت تا حالا خارج قسمتش را شما تعیین کنید. خوب من امروز دیگر حرف نزنم. از دامداران و زر و سیم داران پر درآمد جمع کنید به هشت گروه تقسیم کنید. چی می شود خارج قسمتش. خارج قسمتش این می شود.

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7




    وقتی ما بودجه بدهیم به فقرا و مساکین البته اگر کسی تن پروری می کند و دنبال کار نمی رود و فقیر است احتیاط این است که به این صورت نوشتند، نوشتند اگر کسی از بی عاری دنبال کار نمی رود بودجه و زکات به ایشان ندهید، احتباط این است که ندهید، ما به فقیر تن پرور نمی دهیم. شخصی آمد پهلوی رسول اکرم گفت یک خورده پول بده من فقیرم برای اینکه دست ندارم کار کنم پول هم ندارم تجارت کنم پیغمبر فرمود سرت را بجنبان، او هم تکان داد، گفت خوب سرت سالم است گفت حالا چه کنم؟ گفت برو با سرت حمالی کن کسی که می تواند حمالی کند گدایی ممنوع. گفت آقا با سر که نمی شود حمالی کرد گفت چیزهای کوچک، ساکی چمدانی چیزی. . . باید به فقیری، فقط به فقیری می دهیم که می رود منتها نمی تواند بیش از این کار تولید کند نمی تواند بیش از این کار بکند پیرمرد است روزی یک کت بیشتر نمی تواند بدوزد اما خرجیش زیاد است. این را باید بهش بدهیم تا مقدار نیازش نه حتی تا به مقدار غنی، زکات را بدهیم به فقرا و مساکین.

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1358/6/7




    فرق مسکین و فقیر چیست؟ بعضی می خواهند بگویند مسکین ریشه لغوی‌اش از مسکن است، مسکین و مسکن فرقش یک یاء است. حالا مسکن یعنی خانه، مسکین یک فقیر است که می رود در خانه‌اش می نشیند چون پول ندارد بیاید می رود خانه نشین می شود یعنی(اسکنه فقره) و می گویند مسکین کسی است که پریشانی و فقرش بیشتر از فقیر باشد.

    خلاصه فقیر درجه یک را می گویند مسکین، بودجه را بدهید به اینها، تا چه بشود؟ تا کم درآمدها نیازشان تأمین بشود. تا یک تعاملی در جامعه برقرار بشود. منتها باید این هم معلوم بشود افراد محترمی که آبرویشان در خطر است و اگر بهش بگویی آقا این زکات است ناراحت می شود به ما دستور دادند فقهای ما که شما پول بهش بده اما نگو زکات است اگر بهش بگویی آقا این پول را بگیر زکات است، این گندم را بگیر زکات است، اگر بدانی که به اسم زکات بهش بدهی ناراحت می شود شما حق نداری به اسم بدهی.

    شما برای اینکه آبرویش را حفظ کنی بهش کمک بکن در قلبت نیت کن که زکات است اما بهش نگو که زکات است که آبروی مردم نرود. مثل اینکه در بیت المال در خمس گفته‌اند اگر کسی طرف خودش خمس بدهد بله قربان گو بار می آید بنده خمس دارم صد تومان می دهم به ایشان تا صد تومان دادم به ایشان ایشان هر وقت من را دید باید بگوید سلام علیکم حال شما خوب است. خدا سایه‌ات را از سر من کم نکند. یعنی بله قربان گو بار می آید و لذا اگر خمسها همه واریز بشود به یک صندوق و کم درآمدها از صندوق بگیرند دیگر بله قربان گو در جامعه نباشد. و شاید هم این فلسفه باشد که می گویند بیت المال در یک مرکز پهلوی ولایت فقیه جمع بشود.

    ▌▬◄زکات در قرآن ►▬▐


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود