جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا غیر ازشیعیان کسانی هستندکه درمورد تاریخ شیعه نوشته باشند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت آیا غیر ازشیعیان کسانی هستندکه درمورد تاریخ شیعه نوشته باشند؟




    السلام علیک یا صاحب الزمان


    آیا افراد غیر شیعه(مثل مسیحی و.....) هستند که در مورد تاریخ شیعه نوشته باشند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 2

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۱۸ در ساعت ۰۱:۳۶

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط riant نمایش پست
    السلام علیک یا صاحب الزمان






    آیا افراد غیر شیعه(مثل مسیحی و.....) هستند که در مورد تاریخ شیعه نوشته باشند؟




    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 2

    در جواب دوست عزیز باید گفت که ؛
    آری تاکنون کتب و مقالات و پژوهش های فراوانی توسط افراد غیر شیعه و یا غربیان( از هر دین و مسلکی )، در مورد شناخت شیعه و تاریخ شیعه و موضوعات مختص به شیعه شناسی ، به چاپ رسیده است.
    باید متذکر شد که به کسانی که این کار را انجام می دهند «مستشرق » گفته می شود.
    تعریف واژه مستشرق(شرق شناس)
    شرق شناسی که در زبان فارسی خاورشناسی و در زبان عربی استشراق و در انگلیسی(Orientalism ) این واژه به معنای عقاید و سیاست شرقی است.) فرهنگ لغت انگلیسی به فارسی،نوشته فرشید سلیمان پور.(خوانده می شود، مطالعه و پژوهش درباره تاریخ، فرهنگ، سیاست و اقتصاد و..... همه جنبه های مربوط به شرق است.از نظر ادوارد سعید:
    « تعریف شرق شناسی آن است که بر اساس آن هر کس که به تدریس، نوشتن و پژوهش پیرامون شرق بپردازد، چه انسان شناسی باشد و چه جامعه شناسی و یا تاریخ، شرق شناسی خواهد بود.»( شرق شناسی،ادوارد سعید.ترجمه عبدالرحیم گواهی.ص15)
    شرق شناسی توسط مستشرقان در دوره های مختلف تاریخی صورت گرفته و هر دوره دارای رویکرد خاصی است.اندیشمندان غربی فعال در این زمینه مدعی هستند که با پژوهشهای عینیت گرا در مورد شرق توانسته اند نکات و زوایای پنهان را به شرقیان بشناسانند که مردم شرق خود توانایی رسیدن به آن را نداشته اند.(شرق شناسی،ادوارد سعید،از صفحه15الی20)
    لذا زمان حضور آنان در شرق، موضوعات مورد مطالعه و بررسی های آنان، علت و انگیزه های تحقیق و پژوهش توسط آنها از جمله نکاتی است که هنگام تحقیق و مطالعه بر روی آثارشان باید مورد توجه اندیشمندان مسلمان قرار گیرد.
    برخی از انگیزه های آنان؛ دینی سیاسی اقتصادی نظامی و استعماری و یا علمی بوده است.
    پیشینه شیعه پژوهی از سوی مستشرقان
    آشنایی خاورشناسان و غربیان با اسلام و تشیع به صورت رسمی به زمان جنگ های صلیبی باز می گردد. (عبداللهی،حسین.فرهنگ اسلام شناسان خارجی، ج1ص64و67)اما گزارش های تاریخی حاکی است که ارتباط بین دولت های شیعی و مستشرقان، در قبل از این برخورد نیز صورت گرفته است. از قرون وسطی به بعد، مستشرقان با اهداف عمدتا سیاسی(همان،ج1،ص61.) به شیعیان بیشتر توجه می کردند.لذا کار علمی منظمی در این دوره صورت نگرفته است.
    چنان که در آثار افرادی چون مارکوپولو و....وبرخی سفرنامه ها، تنها اطلاعات پراکنده ای درباره عقاید و آراء آیین تشیع یافت می شود که در برخی از این گزارشها اشکالات اساسی وجود دارد.به نظر می رسد اینان بیشتر مطالب خود را بر اساس عملکرد عوام از شیعیان(طباطبایی،سید محمدحسین.ظهور شیعه .136.ص6) و گاهی هم از اسماعیلیان و غلات گرفته و این رفتار آنان را، متعلق به شیعه اعتقادی اثنی عشری می دانند.به عبارت دیگر رفتارهای پیروان تشیع (به معنای عام) را معیار عقاید صحیح شیعه امامیه فرض، و آنرا به مکتب تشیع نسبت داده اند.در نتیجه حقیقت مذهب تشیع آن گونه که شایسته است به دنیای غرب، که چشم به دهان مستشرقین خود دوخته اند معرفی نشده است.
    دوره های آشنایی غربیان با تشیع
    - دوره فاطمیان مصر(362ق)
    - دوره حکومت آل بویه(324ق)
    - دوره حمدانیاندوره حکومت ادریسیان
    - دوره صفویه
    - دوران تا قبل از انقلاب اسلامی
    - دوران بعد از انقلاب اسلامی
    شیعه پژوهی در دوران معاصر
    اکنون در کرسی های اسلام شناسی و شیعه شناسی، موسسات، نهادها و دانشگاههای مختلف، دانشجويان و اساتید غربی و شرقی به صورت اکادمیک و روشمند در مورد شیعه شناسی مشغول فعالیت می باشند. طبق گزارشات متخصصین حدود به 20 سال است که دانشکده ای در تل آویو تحت عنوان دانشکده شیعه شناسی مشغول به فعالیت است که سالانه تعداد زیادی دانشجو رادر مقاطع مختلف تحصیلی فارغ التحصیل میکند.در سایر کشورهای ویگر مانند انگلشتان نیز ایت مطالعات به صورت جدی دنبال می شود و در انتهاي مقاطع مختلف تحصيلي، مقالات، پايان نامه ها و پروژه هايي درباره تشیع می نویسند. به عنوان نمونه برخی از این آثار به شرح ذیل است:
    نقش سیاسی امامت در اصول تشیع: بررسي موردي امام علی (ع)، شیعه،( احمدوند. عباس. شیعه پژوهی و شیعه پژوهان انگلیسی زبان (1950 تا 2006 ميلادي) ص149تا179) ،از امامیه تا اثنی عشریه اثر اتان کلبرگ، کتاب جانشینی محمد تألیف مادلونگ، کتاب«تشیع»،اثر هاینز هالم،و....
    در این آثار، فعالیت علمی مستشرقان درباره تشیع به وضوح مشهود است. این مطالعات بیشتر سیاسی بوده و بیشتر تلاش آن ها در صدد شناسایی قدرت شیعه در منطقه خاور میانه متمرکز است.کنفرانس های متعددی تز سال1998 تاکنون با محوریت شیعه پژوهی برگزار شده که برخی از این محور ها عبارتند از :
    «قرن شیعه و قلمرو ایرانی 1998 م – میزگرد صفویه 1998م – مطالعات شیعی در دانشگاه های اروپا2003 م – کارگاهشیعی 2002 م – گروه های مذهبی شیعی و آینده عراق»
    با توجه به کار های انجام شده توسط مستشرقین ،اکثر مطالعات و پژوهش های انجام گرفته در محور مباحث ذیل بوده است:
    - منشا پیدایش تشیع
    - رویدادهای مهم تاریخ تشیع
    - پیروی از منابع تاریخی اهل سنت
    - حقیقت شیعه
    - بررسی برخی از آموزه های خاصه تشیع مانند: عاشورا پژوهی ، امامت پژوهی، مهدویت پژوهی و...
    - منبع شناسی
    - و....
    نکته: باید این نکته را متذکر شد که این پژوهشها با وجود اینکه دارای محاسنی چون نگاه جزئی به مسائل و روشمند کار کردن ، هستند ولی به عللی دارای ضعف های فراوان و اشکالات متعددی هستند که برخی از آنها عبارتند از:
    - داشتن انگیزه های سیاسی . مغرضانه نسبت به تشیع
    - آشنایی نداشتن به منابع دست اول شعه
    - استفاده از منابع اهل سنت و یا وهابیون
    - داشتن نگاه برون دینی سبب شده که برخی از آموزه های درون دینی را درک نکنند و قضاوت درستی را نداشته باشند مانند :مباحث پیرامون مهدویت و ...
    ویرایش توسط پاسخگوی تاریخی 2 : ۱۳۹۰/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۸:۴۹
    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سالم
    روند توجه به تاریخ تشیع و نگارش کتاب، مقالات و ردیعه هایی که در مورد این مذهب نگاشته شده است روند تاریخی بسیار طولانی را طی نموده است. در پایین تنها به برخی از این منابع اشاره می شود و شما برای آشنایی بیشتر می توانید به کتاب: «شیعه پژوهی و شیعه پژوهان انگلیسی زبان» نوشته دکتر عباس احمدوند مراجعه فرمایید.
    احمد سرهندی (971 – 1034) که رساله ی در رد روافض(شیعه) و در هند نوشته است.
    جان نورمن هالیستر.تشیع در هند، ترجمه آذرمیدخت مشایخ فریدنی.تهران1373چاپ اول مرکز نشردانشگاهی
    ایزوتسو، توشی هیکو. مفهوم ایمان در کلام اسلامی، ترجمه زهرا پورسینا.تهران نشر سروش،چاپ اول1378
    دوایت م.رونالدسن.عقیده الشیعه،.ترجمه عربی(ع.م)بیروت چاپ اول 1410ق نشر مفید
    ر.ناث.اسلام در ایران شعوبیه.ترجمه محمودافتخارزاده.تهران چ.اول 1370نشرمیراثهای تاریخی اسلام
    رابرت ا.هیوم.ادیان زنده جهان،. ترجمه عبدالرحیم گواهی.
    سعید،ادوارد شرق شناسی.ترجمه عبدالرحیم گواهی.قم نشر دفتر فرهنگ اسلامی.چاپ اول1371
    فان فلوتن.تاریخ تشیع وعلل سقوط بنی امیه. ترجمه سیدهاشم حائری.تهران1325 نشر اقبال
    فرانسواتوال .ژئوپلیتیک تشیع.ترجمه حسن صدوقی ونینی.تهران1380 نشردانشگاه شهید بهشتی
    کامل مصطفی شیبی.همبستگی میان تصوف و تشیع،ترجمه علی اکبرشهابی.تهران1354نشردانشگ ه تهران
    گلدزیهر.عقیده و الشریعه، قاهره1945میلادی
    ارزینا.آ.ر.لالانی.نخستین اندیشه های شیعی
    مقاله برنارد لویس.تشیع و مقاومت و انقلاب(مجموعه مقالات) تهران 1368 نشر فاروس ایران
    مونتگمری وات، فلسفه و کلام اسلامی.ترجمه ابوالفضل غزتی.قم انتشارات علمی و فرهنگی چاپ اول1370
    هاجسن ،مارشال.گ.س.فرقه اسماعیلیه، ترجمه فریدون بدره ای.تهران چ س1369 نشرسازمان انتشارات و آموزش
    هاینزهالم. تشیع.ترجمه محمد تقی اکبری.قم چاپ اول1385نشر ادیان.

    ویرایش توسط پاسخگوی تاریخی 2 : ۱۳۹۱/۰۳/۳۰ در ساعت ۲۱:۳۰
    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من


  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود