جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از اولیاء‌ در آیه 3 سوره زمر چه کسانی هستند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از اولیاء‌ در آیه 3 سوره زمر چه کسانی هستند ؟




    با یاد حق تعالی با سلام خدمت دوستان وکارشناسان سوره زمر آیه 3 میفرماید: اَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ اَوْلِیَاء مَا نَعْبُدُهُمْ اِلَّا لِیُقَرِّبُونَا اِلَی اللَّهِ زُلْفَی اِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ اِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ دراین منظور از (من دونه اولیاء) (وآنانکه اولیایی غیر از خدا گرفته اند) منظور از اولیاء چیست ؟
    با تشکر از شما



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۱۹ در ساعت ۰۳:۳۷

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    پاسخ و جمع بندي : منظور از اولياء در آيه 3 سوره زمر




    به نام خدا
    نقل قول نوشته اصلی توسط یکتاپرست نمایش پست
    با یاد حق تعالی با سلام خدمت دوستان وکارشناسان سوره زمر آیه 3 میفرماید: اَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ اَوْلِیَاء مَا نَعْبُدُهُمْ اِلَّا لِیُقَرِّبُونَا اِلَی اللَّهِ زُلْفَی اِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ اِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ دراین منظور از (من دونه اولیاء) (وآنانکه اولیایی غیر از خدا گرفته اند) منظور از اولیاء چیست ؟
    وثنيين قائلند غير از خدا اربابي دگر هستند ، كه امور عالم را تدبير مي‏كنند ، و ربوبيت و تدبير منسوب به ايشان است ، نه منسوب به خداي تعالي .
    پس در نظر وثنيت اين ارباب، مدبر امور هستند ، نتيجه‏اش هم اين است كه پس بايد در مقابل همين ارباب خاضع شد و آنها را عبادت كرد تا ما را از منافعي برخوردار و بلاها و ضررها را دفع كنند .
    و حتي بايد از اينها تشكر كرد ، چون كارها همه به دست آنان است ، نه به دست خدا لذا مراد از اتخاذ اولياء اين است كه مشركين به غير از خدا اربابي مي‏گيرند
    در واقع ولايت و ربوبيت قريب المعني هستند ، چون رب به معناي مالك مدبر است و ولي به معناي مالك تدبير و يا متصدي تدبير است .
    و به همين جهت دنبال كلمه اوليا مساله عبادت را ذكر كرده و فرموده : ما نعبدهم الا ليقربونا .
    و جمله ما نعبدهم الا ليقربونا الي الله زلفي تفسيري است براي معناي اتخاذ اوليا به جاي خدا .
    و اين جمله حكايت كلام مشركين است و يا به تقدير قول است كه در اين صورت تقدير آن يقولون ما نعبدهم ... است ، يعني مي‏گويند ما شركاء را نمي‏پرستيم مگر بدين جهت كه آنها ما را قدمي به سوي خدا نزديك كنند .
    در حقيقت وثنيين معتقدند كه عالم را خدا ايجاد و خلق نموده و سپس تدبير امور مخلوقات را به الهه سپرده است و لذا مشركين از خدا به سوي غير خدا عدول كرده ‏اند و اگر مشركشان مي‏ناميم از اين جهت است كه مشركين براي خدا شريك قائل شده ‏اند ، يعني غير خدا را ارباب و آلهه عالم خوانده ‏اند ، و خدا را رب و اله آن ارباب و آلهه ناميده‏ اند و ولي گرفتن آنان هم به معناي عبوديت و ربوبيت آنان است .1


    1- ر. ك : الميزان ، ج17، ص 357




    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۱/۰۱/۲۲ در ساعت ۱۷:۲۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود