جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فهم تفسیری آیه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فهم تفسیری آیه




    آیا می توان آیه شریفه ی رطبا جنیا در سوره مبارکه مریم را استدلالی بر کامل بودن خرما از نظر علم تغذیه، دانست یا خیر؟
    توضیح مطلب اینکه: اگر استحضار داشته باشید در موقع حمل حضرت عیسی خداوند تبارک و تعالی مریم سلام الله علیها را بواسطه رطبا جنیا تغذیه فرمود. حالا سوال این است که آیا این وجه برتری خرما بر سایر میوه ها از این باب است که خرما ذاتا غذای کاملی است یا اینکه خداوند برای این مورد بخصوص این فضلیت را فقط برای همان موقع در خرما نهاد.
    به عبارت دیگر خرمایی که حضرت مریم میل فرمودند همان خرمایی بوده که در باقی نقاط هم بوده یا اینکه خرمایی متفضل به تفضل حضرت رب العالمین بوده است.


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۲۶ در ساعت ۰۳:۵۷

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا خرما غذایی کامل است؟




    «وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا»

    و اين تنه نخل را به طرف خود تكان ده، رطب تازه‏اى بر تو فرو مى‏ريزد! (1)


    تفسیر نمونه، ذیل این آیه چنین می آورد: (2)

    از اين كه در این آيات صريحا آمده است كه خداوند غذاى مريم را به هنگام تولد نوزاد رطب قرار داد، مفسران چنين استفاده كرده‏اند كه يكى از بهترين غذاها براى زنان بعد از وضع حمل، رطب (خرماى تازه) مى‏باشد.

    در احاديث اسلامى نيز صريحا به اين مطلب اشاره شده است:

    از امام علی علیه السلام روایت شده که از پيامبر اسلام (ص) نقل مى‏فرمايند: "ليكن اول ما تاكل النفساء الرطب، فان اللَّه عز و جل قال لمريم: «وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا»"؛ بايد اولين چيزى كه زن پس از وضع حمل مى‏خورد رطب باشد زيرا خداوند بزرگ به مريم فرمود: درخت خرما را تكان ده تا رطب تازه بر تو فرو ريزد. (3)

    از ذيل همين حديث استفاده مى‏شود كه خوردن اين غذا نه تنها براى مادر مؤثر است بلكه در شير او نيز اثر خواهد گذاشت. حتى از پاره‏اى از روايات استفاده مى‏شود كه بهترين غذاى زن باردار و داروى او رطب است: "ما تاكل الحامل من شى‏ء و لا تتداوى به افضل من الرطب‏"؛ بهترين غذاى زن باردار، خرماى تازه است و هيچ دارويى براى او بهتر از خرما، مداوا نيست.‏ (4)

    و نيز استفاده مى‏شود اگر رطب پيدا نشود از خرماى معمولى مى‏توان استفاده كرد. (5)

    دانشمندان غذاشناس مى‏گويند: قند فراوانى كه در خرما وجود دارد از سالمترين قندها است كه حتى در بسيارى از موارد، مبتلايان به بيمارى قند نيز مى‏توانند از آن استفاده كنند.
    همين دانشمندان مى‏گويند: در خرما 13 ماده حياتى و پنج نوع ويتامين را كشف كرده‏اند كه مجموع آنها خرما را به صورت يك منبع غذايى غنى در آورده است. (6)

    و اين را مى‏دانيم كه زنان در چنين حالى نياز شديدى به غذاى نيروبخش و پر ويتامين دارند.

    با پيشرفت دانش پزشكى اهميت دارويى خرما نيز به ثبوت رسيده است، در خرما "كلسيوم" وجود دارد كه عامل اصلى استحكام استخوانها است، و نيز "فسفر" وجود دارد كه از عناصر اصلى تشكيل دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگى است، و نيز "پتاسيوم" موجود است كه فقدان آن را در بدن علت حقيقى زخم معده مى‏دانند. (7)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۷:۵۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نکته:


    گویا خداوند اراده فرمود كه مَثَل مریم و عيسى، مَثَل اين نخله و رطب است، كه خداوند قدرت دارد بر اين كه از نخله يابسه (خشکیده) رطب تازه فرو بریزد، و از زمين ساده، آب استخراج كند.

    کما این که قدرت دارد كه از رحم زن بدون شوهر، در ظرف چند ساعت انسان تمام و كمال خارج فرمايد.(8)

    ___________
    (1) مریم، 25.
    (2) ر.ک: تفسير نمونه، ج‏13، ص 46.
    (3) کافی، ج 6، ص 22، حدیث 4.
    (4) خصال، صدوق، ص 637.
    (5) کافی، ج 6، ص 22، باب ما یستحب أن تطعم الحبلی و النفساء.
    (6) اولين دانشگاه و آخرين پيامبر، جلد 7، صفحه 65.
    (7) همان مدرک.
    (8) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص 433.


    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۱/۰۱/۰۱ در ساعت ۱۸:۰۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود