صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31

    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی




    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی


    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی


    در قرن معاصر قرآن پژوهان و مفسران بسيارى به سراغ فهم قرآن شتافته اند, اما در اين ميان آنان كه با اطلاعات گسترده تر و تجربه هاى بيشترى به ساحت قرآن رو آورده اند موفق تر از ديگران بوده اند.
    امام خمينى به عنوان يك فقيه, عارف, فيلسوف, مصلح اجتماعى و رهبر سياسى, هر چند در زمينه علوم قرآنى اثر مستقلى از خويش به يادگار نگذاشته است, اما در ميان نوشته ها و گفته هاى ايشان مسائل و نكاتى درباره قرآن وجود دارد كه دقت, جامع نگرى و ژرف انديشى ايشان را نشان مى دهد.
    اين نوشتار كه با هدف ارائه ديدگاه هاى امام در زمينه علوم قرآنى سامان يافته است مى كوشد تا مباحث و مسائل قرآنى را كه در آثار امام وجود دارد گردآورد.


    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

    ویرایش توسط ..تراب.. : ۱۳۹۰/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۹:۲۰
    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31




    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

    فراتر از حجاب ها در جست وجوى معانى

    ارزش و كارآيى مباحث و علوم قرآنى در فهم بهينه و استنباط و استخراج احكام قرآن, بر هيچ قرآن پژوهى پوشيده نيست, اما آنچه در نگرش امام فراتر از اين ابزار و روش ها مورد توجه قرار داشته, گرفتارنيامدن در دام الفاظ و چهارچوبه بى روح مباحث فنى است. وى بى آن كه ارزش علوم قرآنى را منكر باشد, مخاطبانش را به فراسوى معارف قرآن فراخوانده و يادآور شده است كه مبادا! اين دانش هـا و مبـاحث لفظى و ساختــارى, خود
    حجابى شوند بر چهره درخشان مفاهيم وحى. از اين رو, امام درباره مطالعات قرآنى فرموده است:
    (اگر نظر تعليم و تعلم داشته باشيم, با نكات بديعيه و بيانيه و وجوه اعجاز آن, و قدرى بالاتر, جهات تاريخى و سبب نزول آيات و اوقات نزول و مكى و مدنى بودن آيات و سور و اختلاف قراءات و اختلاف مفسران از عامه وخاصه و ديگر امور عرضيه خارج از مقصد كه خود آنها موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذكر الهى است سر و كار داريم, بلكه مفسران بزرگ ما نيز عمده همّ خود را صرف در يكى از اين جهات يا بيشتر كرده و باب تعليمات را به روى مردم مفتوح نكرده اند.)


    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی




    ویرایش توسط ..تراب.. : ۱۳۹۰/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۹:۰۶
    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31



    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

    هدف محورى در معارف قرآن

    يكى از مباحث مهمى كه امروز نيز ذهن دين پژوهان را به خود مشغول داشته و چه بسا با حساسيّت و اهميت بيشترى هم مطرح است, شناخت اهداف محورى قرآن است.
    بعضى معنويات را هدف اصلى قرآن معرفى مى كنند و ماديات و مسائل اجتماعى و سياسى را فرعى مى شمارند, گروهى به عكس, معتقدند كه نگاه قرآن به مسائل دنيوى كمتر ازمسائل اخروى نيست.
    در انديشه امام خمينى هدف اصلى و اساسى قرآن و آمدن انبياء, خداشناسى و معنويات دانسته شده است و فلسفه آمدن انبياء و قرآن اين نيست كه حكومت و عدالت ايجاد كنند. آنها آمده اند تا خداوند را با تمام صفات جلال و جمالش به مردم معرفى كنند و اگر در اين ميان به ايجاد حكومت و عدالت مى پردازند اين تنها به عنوان مقدمه براى آن مقصد اصلى است:
    (در اين كتاب شريف مسائلى است كه مهمش مسائل معنوى است و رسول اكرم و ساير انبياء نيامدند كه اين جا حكومت تأسيس كنند, مقصد اعلا اين نيست, نيامدند كه اينجا عدالت ايجاد كنند, آن هم مقصد اعلا نيست. اينها همه مقدمه است. تمام زحمت ها كه اينها كشيدند, از حضرت نوح گرفته ازحضرت ابراهيم گرفته تا … رسول اكرم(ص) رسيده است, تمام مشقت هايى كه كشيدند وكارهايى كه كردند مقدمه يك مطلب است, و او معرفى ذات حق. كتاب هاى آسمانى هم كه بالاترينش كتاب قرآن كريم است, تمام مقصدش اين است كه معرفى كند حق تعالى را با همه اسماء و صفاتى كه دارد.) 1
    به اعتقاد امام, تمامى آياتى كه درباره زندگى دنيا و نيازهاى مادى بشر است همه به عنوان وسيله و مقدمه آن هدف اصلى است و نبايد كسانى با ديدگاه هاى مادى و التقاطى تلاش كنند تا به اين نگرش مقدّمى, اصالت و محوريت بخشيده و ابعاد معنوى را ناديده انگارند!




    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی




    ویرایش توسط ..تراب.. : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۰:۵۶
    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31





    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی



    سطوح بهره ورى انسان از قرآن

    اين كه مخاطبان قرآن در يك عصر و همچنين در طول اعصار از نيازها و فهم ها و دانش هاى گوناگونى برخوردار بوده و هستند, اين پرسش را همواره به دنبال داشته است كه چگونه قرآن براى همه اين سطوح الهام بخش بوده و مى تواند باشد. امام در اين باره اظهار داشته است:
    (قرآن مثل انسان مى ماند, موجودى است كه همه چيز دارد. قرآن سفره اى است كه خدا براى همه بشر, پهن كرده است, هر كس به اندازه اشتهايش از آن مى تواند استفاده كند, اگر مريض نباشد كه بى اشتها بشود… مثل اين كه دنيا هم يك سفره پهنى است كه همه استفاده مى كنند, يكى علفش را از آن استفاده مى كند, يكى ميوه را از آن استفاده مى كند, ازهمين دنيا هر يك يك طور استفاده دارد; انسان يك طور, حيوان يك طور, انسان در مقام حيوانيت يك طور و هر چه بالاتر برود ازاين سفره پهن الهى كه عبارت از وجود است بيشتر استفاده مى كند.
    قرآن هم اين طورى است, يك سفره پهنى است براى همه, هر كس به اندازه
    آن اشتهايى كه دارد و آن راهى كه پيدا بكند به قرآن, استفاده مى كند, استفاده اعلايش را آن مى برد كه برايش نازل شده (انما يعرف القرآن من خوطب به) و آن استفاده اعلا مال اوست, لكن نبايد ما مأيوس بشويم, بايد ما هم از اين سفره بهره اى برداريم, و اولش اين است كه خيال نكنيم كه غير از اين مسائل طبيعى چيز ديگرى نيست در كار, و قرآن آمده است براى اين كه مسائل اجتماعى را بگويد و مسائل طبيعى را بگويد و براى زندگى آمده (زندگى دنيا). اين انكار همه نبوات است, قرآن آمده است كه انسان را انسان كند و همه اينها رسيده است براى همان يك مطلب.) 2




    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31



    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

    حقيقت نزول

    آنچه در آثار امام بيش از ساير مباحث و مسائل نزول قرآن توجه خواننده را به خود جلب مى كند تاكيدهاى مكرر امام بر ناتوانى بسيارى از انسان ها از دستيابى به حقيقت نزول و كيفيت نزول آيات الهى به روش علمى و طريق كشف و شهود است:
    (اين از لطايف معارف الهيه و از اسرار حقايق دينيه است كه كم كسى مى تواند به شمه اى از آن اطلاع پيدا كند به طريق علمى, و جز كمّل از اولياء كه اول آنها خود وجود مبارك رسول ختمى است و پس از آن به دستگيرى آن سرور, ديگر از اوليا و اهل معارفند, كسى ديگر نتواند به طريق كشف و شهود از اين لطيفه الهيه مطلع شود; زيرا كه مشاهده اين حقيقت نشود جز به وصول به عالم وحى و خروج ازحدود و عوالم امكان.) 3
    (اينها (اصل بعثت, نزول وحى و كيفيت آن) از امورى است كه سربسته و دربسته باقى مى ماند.)4
    (كيفيت وحى از امورى است كه غير از خود رسول خدا و كسانى كه با رسول خدا بودند يا اينكه از او الهام گرفته اند, كيفيت نزول وحى را كسى نمى تواند بفهمد, و لهذا هر وقت خواستند معرفى هم بكنند با زبان ما عامى ها معرفى كردند.) 5
    (بايد بگوييم غير از خود رسول اكرم و آنهايى كه در دامن رسول اكرم بزرگ شدند و مورد عنايت خداى تبارك و تعالى و عنايات خاص او بودند, براى ديگران مطلقاً در حجاب ابهام است كه مسأله تنزل چيست; نزول در قلب چيست; روح الامين چيست… )6
    آنچه امام درباره نزول مى فرمايد اختصاص به نزول قرآن ندارد, بلكه ديگر كتاب هاى آسمانى را نيز شامل مى گردد, امام بر اين باور است كه:
    (داستان وحى و فرو فرستادن كتاب به سوى پيامبران و رسولان از علوم ربانى است كه براى كمتر شخصى اتفاق مى افتد كه عمق آن را دريابد, مانند تكلم حق تعالى با موسى(ع).)

    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

    ویرایش توسط ..تراب.. : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۱:۵۲
    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31






    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی




    نزول قرآن, كار خدا يا فرشتگان؟

    در برخى از آيات قرآن, خداوند تنزل قرآن را به ذات مقدس خود نسبت مى دهد, مانند: (انا انزلناه فى ليلة القدر) و (انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون). و در تعدادى از آيات قرآن, جبرئيل نازل كننده قرآن معرفى شده است: (نزل به الروح الامين) و (قل نزّله روح القدس من ربّك بالحقّ). اكنون جاى اين پرسش است كه قرآن را چه كسى نازل كرده است و به تعبير ديگر نزول قرآن كار كيست, خداوند يا فرشتگان؟


    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی


    ویرایش توسط ..تراب.. : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۹:۵۵
    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31




    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی



    امام در پاسخ به اين سؤال و براى توجيه ناسازگارى ظاهرى آيات مى نويسد:

    (علماء ظاهر در اين مقامات گويند اين از قبيل (يا هامان ابن لى صرحاً) (غافر/36) مجاز است. نسبت تنزيل مثلاً به حق تعالى از باب آن است كه ذات مقدس سبب نزول و آمر آن است, يا آن كه تنزيل نسبت به حق, حقيقت است و چون روح الامين واسطه است به او نيز نسبت دهند مجازاً. و اين براى آن است كه نسبت فعل حق به خلق را چون نسبت فعل خلق به خلق انگاشته اند,
    پس مأموريت عزرائيل و جبرائيل را از حق تعالى چون مأموريت هامان از فرعون, و بناها و معمارها از هامان دانند, و اين قياسى است بس باطل و مع الفارق. و فهم نسبت خلق به حق و فعل خلق و خالق ازمهمات معارف الهيه و امهات مسائل فلسفه است كه از آن حل بسيارى ازمهمات شود, از آن جمله مسأله جبر و تفويض است كه اين مطلب ما از شعب آن است.



    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

    ویرایش توسط ..تراب.. : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۰:۰۱
    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31





    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی

    بايد دانست كه در علوم عاليه مقرر و ثابت است كه جميع دار تحقق ومراتب وجود, صورت (فيض مقدس) كه تجلى اشراقى حق است مى باشد و چنانچه اضافه اشراقيه, محض ربط و صرف فقر است تعينات و صور آن نيز محض ربط مى باشند و از خود حيثيت و استقلالى ندارند, و به عبارت ديگر, تمام دار تحقق, فانى درحق, ذاتاً و صفتاً و فعلاً هستند, زيرا كه اگر موجودى ازموجودات در يكى از شؤون ذاتيه استقلال داشته باشد, چه درهويت وجوديه و چه در شؤون آن, از حدود بقعه امكان خارج مى شود و به وجود ذاتى مبدل گردد و اين واضح البطلان است, و چون اين لطيفه الهيه در قلب راسخ شد و فؤاد, ذوق آن را چنانچه بايد و شايد كرد, بر او سرّى از اسرار قدر كشف شود و لطيفه اى از حقيقت (امر بين الامرين) منكشف گردد.

    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی



    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31






    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی


    پس آثار و افعال كماليه را به همان نسبت كه به خلق نسبت دهند به همان نسبت به حق نيز نسبت توان داد, بدون آن كه مجاز در هيچ طرف باشد. واين در نظر وحدت و كثرت و جمع بين الامرين متحقق گردد. بلى كسى كه در كثرت محض, واقع است و از وحدت, محجوب است, فعل را به خلق نسبت دهد و از حق غافل شود چون ما محجوبان. و كسى كه وحدت در قلبش جلوه كند از خلق محجوب شود و همه افعال را به حق نسبت دهد, و عارف محقق جمع بين (وحدت) و (كثرت) كند; در عين حال كه فعل را به حق نسبت مى دهد بى شائبه مجاز, به خلق نسبت دهد بى شائبه مجاز. و آيه شريفه (ومارميت اذ رميت و لكن الله رمى) كه در عين اثبات رمى, نفى آن نمود, و در عين نفى, اثبات فرموده, اشاره به همين مشرب احلاى عرفانى و مسلك دقيق ايمانى است. و اين كه گفتيم افعال و آثار كماليه, و نقايص را خارج نموديم, چون كه نقايص به اعدام برگردد, و آن از تعينات وجود است, و منسوب به حق نيست مگر بالعرض.
    و چون اين مقدمه معلوم شد, نسبت (تنزيل) به حق و جبرئيل, و (احياء) به اسرافيل و حق, و (اماته) به عزرائيل و ملائكه موكله به نفوس و حق معلوم شود, و در قرآن شريف اشاره به اين مطلب بسيار است, و اين يكى از معارف قرآنى است كه قبل ازاين كتاب شريف در آثار حكما و فلاسفه از آن عين و اثرى نيست و عائله بشريه مرهون عطيه اين صحيفه الهيه اند در اين لطيفه چون ساير معارف الهيه قرآنيه.) 8



    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی



    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31




    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی


    زول دفعى يا تدريجى قرآن


    گروهى با توجه به روايات, سه مرحله براى نزول قرآن ياد كرده اند:
    1. مرحله لوح محفوظ 2. آسمان دنيا (بيت المعمور در روايات شيعه و بيت العزّة در روايات اهل سنت) 3. نزول بر قلب پيامبر.
    عده اى ديگر با استناد به ضعف روايات, فقط آخرين مرحله نزول قرآن; يعنى نزول تدريجى قرآن را پذيرفته اند.
    برخى نيز اساساً نزول دفعى قرآن را بى فايده دانسته و منكر آن شده اند و تمام آياتى را كه دلالت بر نزول دفعى دارند به گونه اى توجيه مى كنند.
    در اين ميان امام خمينى هر چند به صورت صريح مراحل نزول قرآن را بيان نكرده , ولى از لابه لاى كلمات ايشان مى توان استفاده كرد كه نزول دفعى و تدريجى مورد قبول ايشان بوده است, با اين تفاوت كه نزول دفعى آيات بر قلب پيامبر, همان مرحله نزول آيات بر بيت المعمور بوده است.
    9



    علوم قرآنی از دیدگاه امام خمینی







    ویرایش توسط ..تراب.. : ۱۳۹۰/۱۰/۲۹ در ساعت ۲۳:۰۴
    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود