صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31

    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن




    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    مطالعه سيرانديشه فرقه هاى مذهبى وكلامى دو نتيجه سودمند را به همراه دارد:
    الف. ره گيرى برخى از شبهات وافكار و نظريه هاى جديد ويافتن ردپاى آنها درمباحث كهن.
    دراين رهيابى و در اين پى گيرى و ريشه شناسى, نتايج گوناگونى دربرابر اهل تحقيق و تأمل رخ مى نمايد. چه اين كه بسيارى از شبهات نوين, درگذشته پاسخ لازم را يافته است ونياز چندانى به تلاشهاى فكرى جديد ندارد. وگاه پاسخهاى داده شده, آنچنان سطحى و جمود انديشانه است كه محقق را از محدوديت بينش و تنگ نظريهاى محيط و جوّهاى ساختگى بيمناك ونگران مى سازد و وى را به فروافتادن دوباره در چنان ورطه هايى هشدار مى دهد!
    ب. عبرت آموزى از توانفرسايي ها و استعداد سوزي ها وفرصت كشي هايى كه محافل علمى-اسلامى به خاطر طرح مباحث غيرضرورى و موهوم برخود روا داشته اند و ذهن فعال و پويا و سازنده انديشه وران اسلامى را به مباحث بى نتيجه وغير مؤثر درحيات و انديشه بشرى واداشته اند.
    بنابراين, در چنين پژوهشهايى هم نكته ها و نوآوريهاى فكرى نهفته است وهم عبرتها و هشدارها.

    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    ویرایش توسط ..تراب.. : ۱۳۹۰/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۹:۲۷
    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31






    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    حدوث و قدم قرآن

    ييكى ازمباحث پيچيده و توان سوز كلامى كه وجه تسميه (علم كلام) نيز دانسته شده حدوث يا قدم كلام خداست.
    اين بحث, نخستين بار از سوى جعدبن درهم و تحت عنوان حدوث قرآن مطرح گرديد.1 با كشته شدن او به دست خالدبن عبداللّه القسرى شاگرد وى, جهم بن صفوان بحث حدوث قرآن را دنبال كرد, ولى او نيز به دستور سالم بن احوز المازنى, در (مرو) به قتل رسيد. پس از آن ,سالها, بحث كلام الهى به حال ركود درآمد وكسانى كه جرأت ابراز نظريه دراين باره به خود مى دادند, به ندرت يافت مى شدند. ولى با پيدايش معتزله ونفوذ آنان برخلفا, بحث حدوث و قدم قرآن بارديگر آغاز گشت وجاروجنجالها هرروز شكل تازه اى به خود گرفت. معتزليان كه دراين ميان معتقد به حدوث قرآن بودند وقائلين به قدم قرآن را كافر مى انگاشتند, پالايش و تصحيح عقايد مسلمانان را برخويشتن فرض مى شمردند وتمامى سعى وكوشش خود را دراين راه مبذول داشتند واز سوى ديگر واكنش اهل حديث و تبليغ ايشان از قدم قرآن وحمايت مردمى ازآنان, معتزليان را سخت افسرده خاطر ساخت.
    معتزليان كه خود را باشكستى كامل روبه رو مى ديدند, نزديكى به مأمون و استفاده از قدرت خليفه را تنها راه جلوگيرى از شكست دانسته, به اين منظور, ثمامة بن اشرس و احمد بن ابى داود را به دربار روانه ساختند. درنتيجه مأمون پس از مدّتى با انديشه هاى معتزله,بخصوص حدوث قرآن آشنا گشت و خود ازمعتقدان به حدوث قرآن گرديد.


    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن



    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31



    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    اعتقاد مأمون به حدوث قرآن و اعلام آن در سال 212 هـ ق آينده اى روشن و پر از اميد براى معتزليان مجسم ساخت و افسردگى آنان را ازميان برد.2
    مأمون كه خود ازمعتقدان به حدوث قرآن به شمارمى آمد در سال 218 هـ ق در دستورالعملى تمامى مردم را به پذيرش حدوث قرآن وادار كرد.3
    او ابتدا نامه اى به اسحاق بن ابراهيم, والى بغداد نوشت وپس از تبيين آياتى كه به حدوث قرآن دلالت دارد, عزل تمامى قضات معتقد به قدم قرآن را خواستار شد واز اسحاق بن ابراهيم خواست تا قضات را ازميان معتقدان به حدوث قرآن برگزيند وعلاوه, شهادت معتقدان به قدم قرآن را نپذيرد.4
    دستورالعمل مأمون, با مخالفت محمدبن سعد كاتب واقدى, ابومسلم مستملى, يزيد بن هارون, يحيى بن معين, زهيربن حرب ابوخثيمه, اسماعيل بن داوود,اسماعيل بن ابى مسعود واحمد بن الدورقى روبه رو شد. 5 ولى احضار آنان به دربار و مشاهده خشم خليفه به مخالفت آنان پايان داد و پس از آنان احمد بن حنبل و بشربن وليد وتنى چند از بزرگان بغداد شروع به مخالفت با خواسته هاى مأمون كردند. مأمون كه مخالفت آنان را سدّ محكمى دربرابر خود مى ديد, مجازات شديدترى براى مخالفان درنظر گرفت او درنامه اى كه به اسحاق بن ابراهيم نوشت, امتحان همه علما را درحدوث قرآن خواستار شد وازاوخواست از فعاليت علمايى كه معتقد به قدم قرآنند, جلوگيرى كند. اگر فقيه است, اجازه فتوا و ولايت را از او بگيرد واگر قاضى است, اجازه قضاوت به او ندهد واگر محدّث است, او را از تعليم و تدريس باز دارد.6
    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن


    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31



    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    اسحاق بن ابراهيم, در راستاى دستورالعمل مأمون تمامى علماى بغداد را فراخواند و نظريه آنان را درباره حدوث قرآن جويا شد.
    او, ابتدا از بشربن وليد پرسيد: نظر تودرباره قرآن چيست؟
    بشر پاسخ داد: قرآن كلام خداست.
    اسحاق گفت: منظورم اين است كه كلام خدا حادث است يا قديم؟
    بشرگفت: خداوند خالق هرچيزى است.
    اسحاق سؤال كرد: آيا قرآن شىء است؟
    بشرجواب داد: بلى.
    اسحاق پرسيد: پس قرآن مخلوق است؟
    بشر پاسخ گفت: خالق نيست.
    اسحاق گفت: ازتودرباره خالق بودن قرآن سؤال نكردم, بلكه درباره مخلوق بودن آن سؤال كردم.
    بشر درپاسخ گفت: آنچه گفتم بهترين سخن است.7
    طفره رفتن علماى ديگر بغداد از پاسخ آشكار به سؤال اسحاق بن ابراهيم, خشم مأمون را برانگيخت تا آن جا كه به اسحاق دستور داد چنانچه بشربن وليد وابراهيم بن مهدى قائل به حدوث قرآن نشدند, آنان را از ميان ببر!8
    برخورد شديد مأمون دهها تن از مخالفان را وادار به پذيرش حدوث قرآن كرد, ولى احمد بن حنبل, سجاده, قواريرى ومحمد بن نوح همچنان برمخالفت خود پافشارى مى كردند. ازاين عده نيز سجاده و قواريرى با زندان و شكنجه تسليم شدند و حدوث قرآن را پذيرفتند, ولى احمد بن حنبل ومحمد بن نوح با وجود زندان و شكنجه حاضر به اقرار نشدند.9


    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن



    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31




    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    پس از مأمون , معتصم و واثق كه از طرفداران معتزله درحدوث قرآن بودند, تفتيش عقيده را در زمينه حدوث قرآن ادامه دادند تا اين كه خلافت به متوكل رسيد. با به قدرت رسيدن متوكل, بحث درحدوث قرآن, براى دوّمين بار متوقف گشت ومعتزليان كه از بانيان تفتيش عقيده بودند, مورد خشم وغضب خليفه قرار گرفتند.
    چنانكه گفته شد, معتزليان از معتقدان به حدوث قرآن به شمار مى آمدند واين اعتقاد, ازآن جهت بود كه در بحث (كلام الهى) قائل به كلام لفظى بودند.
    آنان مى گويند: كلام, درواجب الوجود وممكن الوجود به يك معنى استعمال مى شوند. يعنى: آن حروف واصواتى كه به اراده متكلم براى شنيدن مخاطب ايجاد مى شود. بااين تفاوت كه خداوند(از آن جا كه جسم نيست و آلات تكلّم مثل لب, دندان, زبان و… ندارد)حروف و اصوات را در شىء ديگرى مباين با ذات خويش مثل درخت, كوه وانسان به صورتى كه قابل شنيدن وفهم باشد, ايجاد مى كند واين حروف و اصوات داراى امر, نهى , خبر وساير اقسام كلام است.10
    ونتيجه اين كه چون ايجاد كلام درمخلوقات صورت مى گيرد و مخلوقات چنانچه از نامشان پيداست حادث هستند, پس كلام خدا حادث خواهد بود وازآن جهت كه كلام خدا به نظر معتزله, همان الفاظ وحروف در تورات, انجيل و قرآن است كه در اذهان پيامبر و فرشتگان وحى نقش يافته است, وغير از حروف والفاظ اين كتب آسمانى چيز ديگرى وجود ندارد كه كلام ناميده شود, پس قرآن حادث خواهد بود.


    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  10. تشکرها 2


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31





    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن
    دلايل معتزله برحدوث قرآن

    آيات قرآن, مهم ترين دليل معتزليان بر حدوث قرآن بود. مأمون دراولين نامه كه به اسحاق بن ابراهيم نوشت, آيات زير را براى اثبات حدوث قرآن مورد استفاده قرار داد:
    1. (انّا جعلناه قرآناً عربياً) زخرف/3
    ما آن را قرآنى به زبان عربى قرار داديم.
    2. (خلق السّموات والأرض وجعل الظّلمات والنور) انعام / 1
    آسمانها و زمين را آفريد و تاريكيها و نور را قرار داد.
    3. (كذلك نقصّ عليك من انباء ما سبق) طه /99
    واين چنين سرگذشت پيشينيان را براى تو قصه مى كنيم.
    4. (كتاب أحكمت آياته ثم فصّلت من لدن حكيم خبير) هود/1
    كتابى كه آيات آن استوار گرديده و آن گاه ازجانب حكيمى آگاه به تفصيل بيان شده است.
    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن




    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  12. تشکرها 2


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31




    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    اين كه مأمون فقط از آيات قرآن بهره گرفت ودليل عقلى برحدوث قرآن, ارائه نكرد, دو جهت ممكن است داشته باشد:
    الف. معتزله تا زمان مأمون دليل عقلى بر حدوث قرآن نداشتند وتنها آيات را مورد استفاده واستدلال قرار مى دادند.
    اين احتمال, با توجه به گرايش شديد معتزله به عقل و ادلّه عقلى و سنجش و ارزيابى آيات و روايات براساس آن, بسيار ضعيف مى نمايد. معتزليانى كه به خاطر گرايش شديد به عقل مورد نكوهش قرار گرفته اند, چگونه ممكن است از ارائه دليل عقلى بر حادث بودن قرآن ناتوان باشند و افزون بر آن, بسيار بعيد به نظر مى رسد, كتابى كه معتزله در عصر مأمون درباره حادث بودن قرآن نگاشته اند, از دلايل عقلى خالى باشد و فقط به ذكر آيات پرداخته باشد. آنچه اين احتمال را بسيار سست مى نماياند, آن است كه معتزليان, ازآن جهت كه قديم بودن قرآن را مخالف با عقل مى ديدند, به حدوث قرآن قائل شدند.
    ب. معتزله دليل عقلى بر حدوث قرآن داشتند, ولى مأمون استفاده نكرد, زيرا مخاطبان مأمون, اهل حديث بودند ودلايل عقلى با مذاق آنان سازگارى نداشت, ولى آيات قرآن, بخصوص آيات روشن آن, ممكن بود ايشان را به پذيرش حدوث قرآن بگراياند.

    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  14. تشکرها 2


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31



    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    معتزله از دو نوع دليل براى اثبات حدوث قرآن بهره گرفته اند:
    1. دلايل عقلى
    الف. برخى از حروف, كلمات وسوره هاى قرآن مقدّم بر بعضى ديگراست. مثلاً در (الحمدللّه) همزه مقدّم بر لام و لام مقدم بر حاء و حاء مقدّم بر ميم و (الحمد) مقدّم بر(للّه) و بقره مقدم بر آل عمران وجزء اول مقدم بر جزء ثانى است و هر آنچه برخى از آن مقدّم بر بعض ديگر است, حادث خواهد بود نه قديم. زيرا اگر بگوييم جزئى از قديم مقدّم بر جزئى ديگر است, مقدّم, قديم و مؤخر ,حادث خواهد بود.11
    ب. قرآن از بزرگ ترين نعمتهاى الهى است كه به كمك آن به حلال و حرام واديان و شرايع آشنا مى گرديم ونبوت محمد(ص) را اثبات مى كنيم. واگر قرآن را قديم فرض كنيم در قديم آفريده اى نبوده, مامورى وجود نداشته, بعثت پيامبر رخ نداده بود تا از قرآن براى آشنايى با حلال و حرام واديان و ثابت كردن نبوت بهره بگيريم, بنابراين اگر قرآن قديم باشد لازم مى آيد امر, خبر و نهى ودرنهايت قرآن لغو باشد. در صورتى كه خداوند منزّه از انجام كار لغو است وتمام افعال او از روى حكمت ومصلحت انجام مى گيرد.12


    ج. اگر كلام خداوند, مانند علم و قدرت, قديم باشد. بايد چنانكه نسبت علم و قدرت به تمام اشياء مساوى است, نسبت كلام نيز همين گونه باشد. بنابراين بايد هرفعلى در عين اين كه مأموربه است, منهيّ عنه نيز باشد.13

    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن


    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  16. تشکرها 2


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31



    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن
    2. دلايل نقلى
    آيات قرآن ازجمله ادله نقلى است كه معتزله براى اثبات حادث بودن قرآن از آن بهره گرفته اند.
    1. (ماننسخ من آية أو ننسها نأت بخير منها أو مثلها أ لم تعلم أنّ اللّه على كلّ شىء قدير) بقره/106
    هيچ آيه اى را منسوخ يا ترك نمى كنيم, مگر آن كه بهتر ازآن را يا همانند آن را مى آوريم…
    معتزليان اين آيه را از چندين جهت مورد استفاده قرار داده اند:
    الف. آيه شريفه دلالت بر وجود ناسخ ومنسوخ درقرآن مى كند. وجود ناسخ و منسوخ در قرآن, دلالت بر حادث بودن قرآن دارد. زيرا اگرمعتقد باشيم قرآن قديم است, لازمه اش قدمت ناسخ ومنسوخ خواهد شد واگر ناسخ و منسوخ قديم شد, ديگر يكى مقدّم بر ديگرى نخواهد بود. درصورتى كه شرط نسخ اين است كه ناسخ مؤخّر از منسوخ باشد و متأخّر از شىء, ممكن نيست قديم باشد.14
    ب. نسخ آيه اى از قرآن يا فراموشاندن آن كه به تصريح خود قرآن امكان دارد, وقتى صحيح است كه آن را حادث بدانيم, زيرا فراموشى به معناى ترك آيه است و نسخ به معناى ابدال و ازاله, وترك و ازاله شىء در صورتى كه آن شىء حادث باشد, صحيح خواهد بود وامّا اگر آن شىء قديم باشد, ترك و از بين بردن آن ممكن نيست.15
    ج. ( نأت بخير منها) دلالت دارد كه برخى از آيات قرآن بهتر از برخى ديگر است. واز سويى مى دانيم برترى اجزاء يك شىء بر اجزاء ديگرش فقط در اشياء حادث معنى و مفهوم دارد و در شىء قديم كه نسبت همه اجزاى آن يكسان است, برترى معنى ندارد. بنابراين نتيجه مى گيريم كه قرآن حادث است.16
    د. (انّ اللّه على كلّ شىء قدير) دلالت بر توانايى خداوند بر نسخ آيات دارد وآنچه در تحت قدرت و توانايى خدا باشد, حادث است, زيرا صفت توانايى به ايجاد يك چيز تعلق مى گيرد و قديم بودن با ايجاد شىء ناسازگار است. بنابراين (انّ اللّه على كلّ شىء قدير) به دلالت مطابقى دلالت بر قدرت خدا دارد و به دلالت التزامى, حدوث قرآن را مى رساند.17



    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن


    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  18. تشکرها 2


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    464
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    31



    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن

    هـ. (أو مثلها…) دلالت بر حدوث قرآن دارد, زيرا آيه اى كه ازجهت منفعت وفايده مثل آيه ديگرى باشد, محال است قديم باشد.18
    2. (ذلكم اللّه ربّكم لاإله الاّ هو خالق كلّ شىء… ) انعام/102
    اين است خداى يكتا كه پروردگار شماست, خدايى جز او نيست آفريننده هر چيزى است…
    آيه شريفه دلالت مى كند براين كه خداوند آفريننده هر چيز است واز سويى مى دانيم تمام اشياء حادثند. بنابراين قرآن نيز كه يكى از چيزهاست, حادث خواهد بود.19
    3. (ألا له الحكم وهو أسرع الحاسبين) انعام/63
    جبّائى به اين آيه براى حدوث قرآن استدلال كرده است او مى نويسد:
    (اگر كلام خداوند قديم باشد, لازم است كه خداوند پيش از آفرينش آفريده ها نيز حسابگر اعمال بندگان باشد. درصورتى كه محاسبه , آن هنگام معنى خواهد داشت كه عملى صورت گرفته باشد.)20
    4. (كتاب انزل اليك… )
    كتابى كه برتو نازل شده است…
    توصيف قرآن به (منزل) دلالت برحدوث قرآن دارد, زيرا فروفرستادن مقتضى گرديدن از حالى به حال ديگر است وآنچه چنين اقتضايى دارد, شىء حادث است, بنابراين قرآن نيز حادث است.21
    5. (… فبأيّ حديث بعده يؤمنون) اعراف/185
    پس از قرآن كدام سخن را باور دارند.
    واژه (حديث) درآيه شريفه مورد استفاده جبّائى و قاضى عبدالجبار براى اثبات حدوث قرآن قرار گرفته است. آنان مى نويسند:
    (حديث, ضد قديم است, بنابراين وقتى مى گوييم: قرآن حديث است يعنى جديد است وازآن طرف ثابت شده هرجديدى حادث خواهد بود پس نتيجه مى گيريم كه قرآن حادث است.)22
    6. (إنّا جعلناه قرآناً عربيّاً لعلّكم تعقلون) زخرف/3
    مااين كتاب را قرآنى عربى قرار داديم, باشد كه به عقل دريابيد)
    دراين آيه واژه جعل آمده است و (جعل) صحيح نيست, مگر براى افعال, بنابراين قرآن فعل است وچون هرفعلى حادث است پس قرآن نيز حادث خواهد بود.23
    همچنين زبان قرآن به مفاد آيه شريفه عربى است, وچون زبان عربى حادث است قرآن نيز حادث خواهد بود.24


    سير انديشه معتزله در ابعاد كلامى و علوم قرآن


    عَزیزٌ عَلَىَّ أَنْ أَرَى الْخَلْقَ وَلا تُرى، و لا أَسْمَعُ لک حَسیساً و لا نَجْوى...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــ
    اللّهم خلّصنا من الجهل...
    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ


  20. تشکرها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود