صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا همه علوم در قرآن و احادیث اهل بیت نهفته است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا همه علوم در قرآن و احادیث اهل بیت نهفته است ؟




    با سلام و درود

    آیا ما با مراجعه به قرآن و اهل بیت و استخراج احادیث و فرموده های ایشان از علوم جدید به خصوص علوم انسانی ای که در جامعه رایج است بی نیاز می شویم ؟

    آیا در قرآن و احادیث همه آنچه که لازمه علوم جدید است نهفته و ما با مراجعه به این منابع از مراجعه به سایر علما ،دانشمندان و سایر کتب علمی بی نیاز می شویم ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 2


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۲۱ در ساعت ۱۸:۵۵
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام رحمت خداوند متعال بر همگان


    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    با سلام و درود

    آیا ما با مراجعه به قرآن و اهل بیت و استخراج احادیث و فرموده های ایشان از علوم جدید به خصوص علوم انسانی ای که در جامعه رایج است بی نیاز می شویم ؟

    آیا در قرآن و احادیث همه آنچه که لازمه علوم جدید است نهفته و ما با مراجعه به این منابع از مراجعه به سایر علما ،دانشمندان و سایر کتب علمی بی نیاز می شویم ؟
    عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما
    به نظر میاید اصل این موضوع از دو بعد قابل بررسی باشد که در قالب یک مثال عرض میکنم :

    یک کتابخانه و یک داشنجو را در نظر بگیرید.
    1. گاهی ممکن است بگوییم ایا این کتابخانه تمام علوم را دارا است یا خیر؟
    2. و گاهی ممکن است بگوییم ایا این دانشجو میتواند همه علوم را از این کتابخانه به دست بیاورد.

    همونطور که میبینید بعد دوم این موضوع فرع بر بعد اول است.

    شاید بتوان گفت در اینکه انسانهای عادی نمیتوانند همه انچه را که در قران و روایات بیان شده (چه بگوییم قرآن و روایات شامل جمیع علوم است و چه بگوییم شامل جمیع علوم نیست) به طور کامل درک کنند جای شک و شبهه ای نیست و کشف همه محتوای آنها نیازمند به استفاده از یک معلم و راهنما است که خود هم سنخ و هم سنگ قرآن و روایات باشد.

    در این زمینه ایات و روایات مختلفی وجود داردکه در ادامه بحث به انها اشاره میکنیم.
    و در عین یک دلیل عقلی روان و ساده بر این موضوع وجود دارد:

    منبع و منشاء قران و روایات علم الهی است که از طریق برگزیدگان از بین انسانها در اختیار ما قرار گرفته است. و مهمترین ویژگی قرآن و روایات این است که از خطا و نقص به دور هستند. و از طرفی خود قرآن و روایات صامت هستند؛ بنابر این برای تبیین حقیقت محتوای انها نیازمند کسی هستیم که هم سنگ و همتراز انها باشد یعنی کسانی که خود با منبع علم الهی در ارتباط باشند.

    و اما در مورد اینکه ایا قرآن و روایات مشتمل بر همه علوم هستند دو دیدگاه کلی وجود دارد که اختلاف و نقطه تفاوت این دو دیدگاه در معنی و محتوای "همه" است.

    1. در این دیدگاه "همه" به معنای همه علوم است و لازمه اش این است که قران شامل و مشتمل بر همه علوم است. همانطور که عرض شد خود پیروان این دیدگاه دو دسته میشوند :
    الف : قرآن وروایات شامل بر همه علوم است و ما میتوانیم همه این علوم را به دست بیاوریم.
    ب : هرچند قرآن و روایات مشتمل بر همه علوم است ولی انسانهای عادی توان بر استخراج همه انها ندارند.

    2. در این دیدگاه ابتدا وجهه نزول قران مورد توجه قران میگیرد و چنین بیان میشود که قران کتاب هدایت و انسانسازی است و مبتنی بر این نکته میگویند که "همه" یعنی هر انچه که انسان در عرصه هدایت به ان نیاز مند است. بنابر این قرآن شامل بر همه علوم است ولی همه علومی که مربوط به هدایت و سعادت بشر میشوند. این دیگاه هم خود دو قسم میشود :
    الف : همه انسانهای عادی میتوانند همه انچه در قران و روایات امده کشف کنند.
    ب : انسانهای عادی نمیتوانند همه انچه در قران و روایات بیان شده را کشف کنند.

    دو نکته :


    1. منظور از اینکه گفته میشود انسانهای عادی نمیتوانند همه انچه در قران است کشف کنند؛ این نیست که برای انها استفاده نیست. مثل همه علوم دیگر.
    2. بحث فعلی دائر بین اثبات کلی و نفی کلی نیست بلکه بحث بین اثبات کلی و نفی جزئی است. بنابر این کسی که میگویید انسانهای عادی نمیتوانند همه محتوای قران را کشف کنند منظورش این نیست که هیچ از قران و روایات نمیفهمند.

    بررسی دلیل هر کدام از این دیدگاه ها انشاء الله در ادامه


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من در تکمله سؤال آقای اسب سیاه عرض کنم:
    دقت کنید سؤال مهم این است که آیا همه علوم صحیح نزد اهل بیت هست یانه ؟؟؟
    این روایت همان روایتی است که ضد فلسفی ها خیلی به آن احتجاج می کنند:شرقا و غربا لا تجدا علما صحیحا الا من عندنا اهل البیت
    خب اگر این طوره چرا فیزیک و شیمی و فلسفه بخونیم بیایم فقط روایت و قرآن بخوانیم
    از طرف دیگر روایت داریم:
    اطلبوا العلم و لو بالصین(این روایت روایتی است که فلسفی ها از آن استفاده می کنند)
    به نظر من این دو روایت با هم تناقض دارند
    بالاخره علم غیر اهل بیت را بخوانیم یانه یعنی علم غیر اهل بیت درست است یانه
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی 2 نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام رحمت خداوند متعال بر همگان



    و اما در مورد اینکه ایا قرآن و روایات مشتمل بر همه علوم هستند دو دیدگاه کلی وجود دارد که اختلاف و نقطه تفاوت این دو دیدگاه در معنی و محتوای "همه" است.


    .


    با عرض پوزش از جناب پاسخگو ،قصد من از این سؤال کشف پاسخ صحیح و حقیقت از این گفتار بود نه صرفأ نقل و بیان دیدگاههای مختلفی که در این بین وجود دارند بدیهی است که هرکس نظر خاص خودش را دارد اما اینکه حقیقت چیست جای بحث دارد...


    همانطور که جناب ahlobit اشاره کردند اصل سؤال و شبهه در اینجاست

    افرادی هستند که علم و سرچشمه اش را نزد انسان کامل می دانند از نظر ایشان انسان کامل با آن ظرفیت و عقلی که خدای متعال در اختیارش نهاده جامع تمام علوم و معارف است .


    سؤال اصلی اینجاست که علمی که اهل بیت گنجینه آن هستند چه علمی است؟ علمی است که تنها در راستای معرفت و شناخت خداوند تعریف می شود به بیانی تنها به جنبه های الهی و هدایتی انسان مربوط است یا علم کون و مکانی است که مربوط به تمامی جنبه های زندگی انسان اعم از مادی و معنوی می شود؟

    آیا حقایقی که بشر بدان دست یافته و نامش را علم می گذارد و آن را وسیله تصرف در طبیعت و کشف اسرار آن قرار داده همان نزد اهل بیت وجود دارد و باید از سخنان ایشان استخراج شود و یا کسانی باشند که آن را استخراج کنند و در اختیار مردم قرار دهند یا این علم از سنخ دیگری است؟

    به عبارت دیگر وقتی ما از علم اهل بیت و قرآن کریم فی المثل از کروی بودن زمین ،چرخش خورشید،آسمانهای هفتگانه از طب الصادق یا کیمیاگری یا سفر در یک چشم به هم زدن یا راه رفتن بر روی آب یا غیره و غیره صحبت می کنیم و آن را در مقابل پزشکی مدرن ،نجوم ،شیمی ،وسایل حمل و نقل و... با آن همه دستآوردهای عظیمش قرار می دهیم منظور ما از علم کون و مکان انسانهای کامل،محدود به همان است که ذکر شد بدیهی است که نیازهای انسان متمدن محدود به این علومی که از نقل و مراجعه آن هم تنها به دست عده ای محدود به دست آمده نمی شود.

    این خلاصه ای از بیان شفافی بود که بهتر است بدان پرداخته شود ...
    ویرایش توسط اسب سیاه : ۱۳۹۰/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۶:۰۶
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    من در تکمله سؤال آقای اسب سیاه عرض کنم:
    دقت کنید سؤال مهم این است که آیا همه علوم صحیح نزد اهل بیت هست یانه ؟؟؟
    این روایت همان روایتی است که ضد فلسفی ها خیلی به آن احتجاج می کنند:شرقا و غربا لا تجدا علما صحیحا الا من عندنا اهل البیت
    خب اگر این طوره چرا فیزیک و شیمی و فلسفه بخونیم بیایم فقط روایت و قرآن بخوانیم
    از طرف دیگر روایت داریم:
    اطلبوا العلم و لو بالصین(این روایت روایتی است که فلسفی ها از آن استفاده می کنند)
    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست

    به نظر من این دو روایت با هم تناقض دارند
    بالاخره علم غیر اهل بیت را بخوانیم یانه یعنی علم غیر اهل بیت درست است یانه


    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    .با عرض پوزش از جناب پاسخگو ،قصد من از این سؤال کشف پاسخ صحیح و حقیقت از این گفتار بود نه صرفأ نقل و بیان دیدگاههای مختلفی که در این بین وجود دارند بدیهی است که هرکس نظر خاص خودش را دارد اما اینکه حقیقت چیست جای بحث دارد...

    همانطور که جناب ahlobit اشاره کردند اصل سؤال و شبهه در اینجاست

    افرادی هستند که علم و سرچشمه اش را نزد انسان کامل می دانند از نظر ایشان انسان کامل با آن ظرفیت و عقلی که خدای متعال در اختیارش نهاده جامع تمام علوم و معارف است .


    سؤال اصلی اینجاست که علمی که اهل بیت گنجینه آن هستند چه علمی است؟ علمی است که تنها در راستای معرفت و شناخت خداوند تعریف می شود به بیانی تنها به جنبه های الهی و هدایتی انسان مربوط است یا علم کون و مکانی است که مربوط به تمامی جنبه های زندگی انسان اعم از مادی و معنوی می شود؟

    آیا حقایقی که بشر بدان دست یافته و نامش را علم می گذارد و آن را وسیله تصرف در طبیعت و کشف اسرار آن قرار داده همان نزد اهل بیت وجود دارد و باید از سخنان ایشان استخراج شود و یا کسانی باشند که آن را استخراج کنند و در اختیار مردم قرار دهند یا این علم از سنخ دیگری است؟

    به عبارت دیگر وقتی ما از علم اهل بیت و قرآن کریم فی المثل از کروی بودن زمین ،چرخش خورشید،آسمانهای هفتگانه از طب الصادق یا کیمیاگری یا سفر در یک چشم به هم زدن یا راه رفتن بر روی آب یا غیره و غیره صحبت می کنیم و آن را در مقابل پزشکی مدرن ،نجوم ،شیمی ،وسایل حمل و نقل و... با آن همه دستآوردهای عظیمش قرار می دهیم منظور ما از علم کون و مکان انسانهای کامل،محدود به همان است که ذکر شد بدیهی است که نیازهای انسان متمدن محدود به این علومی که از نقل و مراجعه آن هم تنها به دست عده ای محدود به دست آمده نمی شود.

    این خلاصه ای از بیان شفافی بود که بهتر است بدان پرداخته شود ...



    همانطور که عرض کردم این بحث در دو مقام مورد توجه قرار میگیرد :

    1. مقام ثبوت.
    2. مقام اثبات
    .

    در مقام ثبوت میگوییم؛ از انجا که ائمه طاهرین از طریق وحی با علم بیکران الهی در ارتباط هستند پس میتوانند به همه علوم صحیح و کامل دسترسی داشته باشند. و در صورت لزوم انا را به بشر منتقل کنند. در این زمینه روایا
    ت فراوانی داریم. د رکتاب اصول کافی در ابواب علوم ائمه به انها اشاره شده است.

    امام صادق علیه السلام :

    ... أَنَّ مُوسَى وَ الْخَضِرَ ع أُعْطِيَا عِلْمَ مَا كَانَ وَ لَمْ يُعْطَيَا عِلْمَ مَا يَكُونُ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ وَ قَدْ وَرِثْنَاهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وِرَاثَةً.
    موسی و خضر علم ما کان را داشتند ولی از علم ما یکون بی بهره بودند؛ در حالی که ما علم
    ما یکون و ما ه کائن را از پیامبر به ارث برده ایم.
    اصول کافی ج 1 ص 261.

    و اذا اراد الامام ان یعلم شیئا اعلمه الله بذلک الشی.
    هرگاه
    امام بخواهد چیزی را بداند خدا او را بر ان چیز اگاه میکند.
    اصول کافی ج 1 ص 258.

    بنابر این ائمه طاهرین به پشتوانه ارتباط با وحی امکان اگاهی بر همه امور را داشته اند.

    و اما در مقام اثبات که خود دو بعد دارد :

    الف : امام تا چه اندازه مامور است که انچه را میداند در اختیار مردم قرار دهد.

    در این بخش هم باید گفت : با توجه به شان و جایگاه امامت یک امام؛ بر او واجب است هر انچه را که متضمن هدایت و سعادت انسان است به او رائه بدهد. ولی در مورد بیش از این مقدار از علوم طبیعی و مانند آن بستگی به شرایطی کلی و عمومی دارد یعنی امام به فراخور شرایط زمان و مکان آن را ارائه میدهد یعنی ظرفیت مخاطب را نیز در نظر میگیرد.

    ب : باید دید در مقام عمل چه مقدار شرایط برای انتشار علوم اهل بیت فراهم شده است. یعنی ایا ائمه در مورد همه علوم آن مقدار که انسان به ان نیاز مند است ارائه فرموده است؟ مخصوصا با جزئیات و تفصیلات؟
    در این بعد هم به نظر میاید
    همه علوم یا همه انچه ما به ان نیاز داریم در روایات موجود از اهل بیت؛ وجود ندارد. یا حد اقل انسانهای عادی توان استخراج و کشف انها را ندارند.



    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ در ساعت ۰۸:۵۸

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا می توان گفت علومی که نزد اهل بیت است از مجرای دیگری غیر از آنچه که در نزد ما مرسوم است به دست می آید یعنی نحوه کسبش با علومی که ما در جستجوی آن هستیم تفاوت می کند و علاوه بر نحوه کسب ، روش استفاده از آن نیز متفاوت است؟

    مثلأ علم شیمی طی فرآیندهای پیچیده ای ماهیت ماده ای تغییر و به ماده ای با خواص جدید تبدیل می کند اما اهل بیت و کسانی که به علوم آنها دست یافته اند با اتصال به منبع وحی قادر اند در یک لحظه ماهیت یک شیء را به شیء دیگر تبدیل کنند یا در علوم پزشکی به جای استفاده از انواع داروها با ترکیبات شیمیایی پیشرفته برای درمان بیماری ها با یک دعا یا ورد مخصوص تمامی مراحل درمان به کوتاهترین زمان ممکن تقلیل پیدا کرده و بیمار شفا پیدا می کند.

    در مورد استفاده از تکنولوژی های روز نیز همین بحث مطرح است با علوم اهل بیت می توان در یک لحظه مسافت زیادی را پیمود می توان با سرعت بیشتر از نور سفر کرد ،می توان در تمامی زمانها بود و از همه چیز با خبر شد و.... کاری که احتیاج به وقت ،هزینه و وسایل و روابط فراوانی دارد

    در واقع شاید علوم اهل بیت از مجرایی به غیر از حس و تجربه کسب می شوند و آن ارتباط مستمر با منبع علم لایزال الهی است .و هر کس که بتواند اتصال و پیوستگی ای با ایشان داشته باشد به قدر وسع خویش از علم ایشان بهرمند می شود .

    حال اگر این تفاسیر درست باشند جستجوی ما برای کسب علم و کشف حقیقت بی معناست چرا که ما به نهایت چیزی که دست پیدا کنیم چیزی است که آنها پیش از آن می دانسته اند کشفی که پیش از آن صورت گرفته است اما چون افراد محدودی می توانند بدان دست پیدا کنند و علم آنها برای همه قابل استفاده نیست به همین دلیل بشر به دستآوردهای و کشفیات خودش روی آورده است و از منابع فرازمینی علم چشم پوشیده است.

    ویرایش توسط اسب سیاه : ۱۳۹۰/۱۱/۳۰ در ساعت ۲۱:۰۱
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    294
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    اقای پاسخگو فقط شما گفتید که علم اهل بیت صحیح است اما سوال اصلی من این است
    حدیث اینه:شرقا و غربا لا تجد علما صحیح الا من عند اهل البیت
    در این روایت با الّا علم صحیح را حصر کرده در علوم اهل بیت پس در نتیجه غیر علوم اهل بیت باطل است
    حتی حدیث داریم به این نحو
    اما انه لیس عند احد الناس حق و لا صواب الا شی اخذوه منا هل البیت (بحار،ج2،ص94)
    پس یعنی بقیه علوم باطلند
    وما کلا ول معطلیم
    یاعلی
    حضرت استاد مصطفی ملکیان:
    من هرچیزی را حقیقت بدانم دنبالش می‌دوم. تا وقتی X را حقیقت بدانم به x ملتزمم. بعد که می‌فهمم X حقیقت ندارد، Y حقیقت دارد، X را رها می‌کنم و به y می‌چسبم.

    من حقیقت را فوق‌ هر مشرب و مسلک و ایسمی می‌دانم. این حقیقت طلبی همیشه در من وجود داشت. همیشه دوست داشتم به حقیقت وفادار باشم و نه به یک مکتب خاص. این مسأله باعث می‌شد که نتوانم «قرار» بگیرم.



  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    153
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    7 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    سلام
    اقای پاسخگو فقط شما گفتید که علم اهل بیت صحیح است اما سوال اصلی من این است
    حدیث اینه:شرقا و غربا لا تجد علما صحیح الا من عند اهل البیت
    در این روایت با الّا علم صحیح را حصر کرده در علوم اهل بیت پس در نتیجه غیر علوم اهل بیت باطل است
    حتی حدیث داریم به این نحو
    اما انه لیس عند احد الناس حق و لا صواب الا شی اخذوه منا هل البیت (بحار،ج2،ص94)
    پس یعنی بقیه علوم باطلند
    وما کلا ول معطلیم
    یاعلی

    با درود

    بله و این جمله و این حدیث شریف کاملأ با آنچه که گفته شد همه علوم نزد اهل بیت است ولی برای همه قابل انکشاف و استخراج نیست و همه قابلیت استفاده از آن را ندارند مباین است .

    چرا که چطور می شود منبعی نزد کسانی باشد و خود آنها سفارش و توصیه به استفاده از آن را بکنند و ادعا کنند مراجعه به غیر از این منبع برای درک حقیقت ضلالت و گمراهی است و در عین حال آن علم در دسترس همگان قرار نگیرد و قابل استفاده عموم نباشد ؟

    اگر اینگونه باشدضلالت و گمراهی ما مردم عادی به دلیل دست نیافتن به منبع علوم اهل بیت کاملأ توجیه پذیر و قطعی خواهد بود .
    چرا که در حال حاضر بر علمی که سرچشمه ای مادی و الحادی دارد و از همه مهمتر به دست کفار به ما رسیده متکی هستیم و به نحوی مجبور به اتکا و تقلید از آن یا راه و روش کسب آن شده ایم چرا که علوم اهل بیت (ع) در دسترس ما قرار نگرفته و از آن منبع علوممان استخراج نشده اند.
    این چنین است که در دنیائی که همه چیز و عزیز ترین و
    مقدس ترین چیزها ، ایمــان و عشــق نیز همه رو به ابتذال
    « نمــــود » می رود ،
    کتمـــان یعنی « بـــــودی بی نمود » .چنان سرشار از خــــلوص و تقــــوا و قــــداست خدائــــی است که با همه سختــی ها و محـــرومیت هایش لذتـــی ماورائـــی دارد .

    " دکتر علی شریعتی"

  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط ahlobit نمایش پست
    سلام
    اقای پاسخگو فقط شما گفتید که علم اهل بیت صحیح است اما سوال اصلی من این است
    حدیث اینه:شرقا و غربا لا تجد علما صحیح الا من عند اهل البیت
    در این روایت با الّا علم صحیح را حصر کرده در علوم اهل بیت پس در نتیجه غیر علوم اهل بیت باطل است
    حتی حدیث داریم به این نحو
    اما انه لیس عند احد الناس حق و لا صواب الا شی اخذوه منا هل البیت (بحار،ج2،ص94)
    پس یعنی بقیه علوم باطلند
    وما کلا ول معطلیم
    یاعلی

    در بررسی و تحلیل احادیث ما باید جامع نگر باشیم و همه احادیث را در کنار یکدیگر ببینیم.
    ما ابتدا باید شان امام را ببینیم تا مبتنی با ان علمی که از ناحیه امام به دست ما میرسد مشخص بشود.
    همانطور که قبلا هم اشاره شد مهمترین شان امام؛ شان هدایت است بنابر این علم امام نیز باید در همین راستا تببین شود.

    اگر مواردی که این دست روایات در آنها ذکر شده است مورد بررسی قرار دهیم معلوم میشود که حیث صدور این دست از روایات همگی جنبه هدایتی داشته و در چنین اموری مطرح شده است.

    البته روی صحبت من با جنبه سلبی این احادیث است نه با جنبه ایجابی آنها.
    همانطور که قبلا هم توضیح دادم اینکه بگوییم امام معصوم از همه چیز اگاه است مطلبی است که در پرتو روایات مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.

    ولی اینکه بگویییم مطلقا هر انچه که دیگران به ان دسترسی پیدا میکنند باطل و نادرست است؛ قابل قبول نیست. بلکه این جنبه را باید با توجه به شان امام معنی کرد. یعنی در امور هدایت و امور مربوط به شریعت.

    در ضمن مفاد بسیاری از این روایات در جهت اثبات علم امام بیان شده است نه در جهت نفی علم دیگران.


    به نظر میاید تخصیص خوردن این طیف از روایات تقریبا بدیهی است.

    مثلا علوم عقلی و بدیهیات عقلی قطعا هم علم زا هستند و هم صحیح اساسا اعتبار خود نبی ص و امام ع به پشتوانه صحت و اعتبار همین دست از علوم است.

    در مسائل اعتقادی ما موظف به تعقل و کشف از طریق عقل هستیم که اگر غیر این باشد سخن امام معصوم هم ثابت نمیشود.

    همچنین در علوم حسی و تجربی (مشروط بر انکه راهکار خاص خودش طی شود) قطعا علم افرین است و ما موظف هستیم به مقتضای علممان عمل کنیم.

    بنابر این؛ علم و آگاهی امام معصوم در جای خودش ثابت است.
    ولی بهاین معنی نیست که صد در صد علوم دیگران باطل باشند. بله در آن علومی که اختصاصی امام باشد یعنی جنبه هدایتی و جنبه حفظ و حراست در دین قطعا کسی غیر از امام قابل اعتماد نیست.

    به نظر میاید اگر ما علوم را دسته بندی کنیم بهتر میتوان به نتیجه دست یافت :

    1. علوم حسی. از انجا که ابزار این علوم بین امام و غیر امام مشترک است پس برای هر دو علم افرین است. البته غیر امام ممکن است گاهی در مقدمات و یا نتیجه گیری خطا کند ولی این باعث نمیشود که بگوییم همه انچه که فرا گرفته است باطل است.

    2. علوم عقلی. ابزار این نیز بین امام و غیر امام مشترک است. لا اقل در ان مقدرا که مربوط به بدیهیات باشد نمیتوان علم غیر امام را مطلقا تخطئه کرد.

    3. علوم وحیانی. ابزار این علم مشترک نیست بلکه مختص اشخاصی خاص است و تنها آنها هستند که در این محدوده از علم صحیح بهره مند هستند.

    باز هم تکرار میکنم؛ اینکه بگوییم علم امام جامع و کامل است یک حرف است و اینکه بگوییم غیر امام هر چه میگوید باطل است حرف دیگری است.


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و رحمت خداوند متعال بر همگان

    نقل قول نوشته اصلی توسط اسب سیاه نمایش پست
    با درود

    بله و این جمله و این حدیث شریف کاملأ با آنچه که گفته شد همه علوم نزد اهل بیت است ولی برای همه قابل انکشاف و استخراج نیست و همه قابلیت استفاده از آن را ندارند مباین است .

    چرا که چطور می شود منبعی نزد کسانی باشد و خود آنها سفارش و توصیه به استفاده از آن را بکنند و ادعا کنند مراجعه به غیر از این منبع برای درک حقیقت ضلالت و گمراهی است و در عین حال آن علم در دسترس همگان قرار نگیرد و قابل استفاده عموم نباشد ؟

    اگر اینگونه باشدضلالت و گمراهی ما مردم عادی به دلیل دست نیافتن به منبع علوم اهل بیت کاملأ توجیه پذیر و قطعی خواهد بود .
    چرا که در حال حاضر بر علمی که سرچشمه ای مادی و الحادی دارد و از همه مهمتر به دست کفار به ما رسیده متکی هستیم و به نحوی مجبور به اتکا و تقلید از آن یا راه و روش کسب آن شده ایم چرا که علوم اهل بیت (ع) در دسترس ما قرار نگرفته و از آن منبع علوممان استخراج نشده اند.

    توجه داشته باشیم که ربط دادن این موضوع به ضلالت و گمراهی نادرست است.
    طبق قاعده لطف و فلسفه شریعت (نبوت و وصایت) خداوند متعال هر انچه که برای سعادت و هدایت انسان لازم است در اختیار او قرار داده است. یعنی اگر کسی طالب باشد به ان دست خواهد یافت.

    در ضمن علوم عقلی و حسی (تجربی) شرقی و غربی ندارد. (البته مشروط بر اینکه روشمند کشف شده باشد.

    و نکته دیگر این است که هدایت و ضلالت / سعادت و شقاوت بر مدار تکلیف است و کاشف تکلیف دو راه است : عقل و وحی. و هم در کشف تکلیف و هم در عمل به ان باید شرایط عمومی تکلیف رعایت شود.

    اگر با توجه به شرایط تکلیف کسی تکلیف را بداند و هم با لحاظ ان شرایط به ان عمل کند قطعا در مسیر سعادت است و الا در مسیر ضلالت است.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود