جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج با محارم از نظر بهداشتي و اخلاقي

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    100
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ازدواج با محارم از نظر بهداشتي و اخلاقي




    با سلام
    ازدواج با محارم از نظر بهداشتي و اخلاقي چه ضررهايي دارد؟ تأثيرات اين حدود و قوانين در سلامت فرد، خانواده و اجتماع چيست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۲۱ در ساعت ۲۱:۲۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت ازدواج با محارم




    نقل قول نوشته اصلی توسط سائل قرآنی نمایش پست
    با سلام
    ازدواج با محارم از نظر بهداشتي و اخلاقي چه ضررهايي دارد؟ تأثيرات اين حدود و قوانين در سلامت فرد، خانواده و اجتماع چيست؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی اخلاقی 1
    با سلام

    [سوره النساء (4): آيه 23]
    حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً.
    ترجمه:
    حرام شده است بر شما مادرانتان و دختران و خواهران و عمه ‏ها و خاله ‏ها و دختران برادر و دختران خواهر شما و مادرانى كه شما را شير داده ‏اند و خواهران رضاعى شما و مادران همسر و دختران همسرتان كه در دامان شما پرورش يافته ‏اند از همسرانى كه با آنها آميزش جنسى داشته‏ ايد و چنانچه آميزش جنسى با آنها نداشته ‏ايد (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنين) همسرهاى پسرانتان كه از نسل شما هستند (نه پسرخوانده‏ ها) و (نيز حرام است بر شما) اينكه جمع ميان دو خواهر كنيد مگر آنچه در گذشته واقع شده خداوند آمرزنده و مهربان است.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ در ساعت ۲۲:۴۶
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت ازدواج با محارم




    با سلام [justifyfull]
    تفسير: تحريم ازدواج با محارم‏
    در اين آيه به محارم يعنى زنانى كه ازدواج با آنها ممنوع است اشاره شده است و بر اساس آن محرميت از سه راه ممكن است پيدا شود:
    1- ولادت كه از آن تعبير به" ارتباط نسبى" مى ‏شود.
    2- از طريق ازدواج كه به آن" ارتباط سببى" مى ‏گويند.
    3- از طريق شيرخوارگى كه به آن" ارتباط رضاعى" گفته مى‏ شود.
    نخست اشاره به محارم نسبى كه هفت دسته هستند كرده و مى ‏فرمايد:حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ:" مادران شما و دخترانتان و خواهرانتان و عمه‏ ها و خاله هايتان و دختران برادر و دختران خواهرانتان بر شما حرام شده ‏اند".بايد توجه داشت كه منظور از مادر فقط آن زنى كه انسان بلا واسطه از او تولد شده،نيست بلكه جده و مادر جده و مادر پدر و مانند آنها را شامل مى‏ شود همانطور كه منظور از دختر، تنها دختر بلا واسطه نيست بلكه دختر و دختر پسر و دختر دختر و فرزندان آنها را نيز در بر مى‏ گيرد و همچنين در مورد پنج دسته ديگر.ناگفته پيدا است كه همه افراد طبعا از اين گونه ازدواج‏ ها تنفر دارند و بهمين دليل همه اقوام و ملل (جز افراد كمى) ازدواج با محارم را ممنوع مى ‏دانند و حتى مجوسى ‏ها كه در منابع اصلى خود قائل به جواز اين گونه ازدواج‏ها بوده ‏اند، امروز آن را انكار مى‏ كنند.گرچه بعضى كوشش دارند كه اين موضوع را ناشى از يك عادت و رسم كهن بدانند ولى مى ‏دانيم عموميت يك قانون در ميان تمام افراد بشر، در قرون و اعصار طولانى، معمولا حكايت از فطرى بودن آن مى‏ كند، زيرا رسم و عادت نمى‏ تواند عمومى و دائمى گردد.از اين گذشته امروز اين حقيقت ثابت شده كه ازدواج افراد همخون با يكديگر خطرات فراوانى دارد يعنى بيمارى نهفته و ارثى را آشكار و تشديد مى ‏كند (نه اين كه خود آن توليد بيمارى كند) حتى بعضى، گذشته از محارم، ازدواج با اقوام نسبتا دورتر را مانند عموزاده ‏ها را با يكديگر خوب نمى‏ دانند و معتقدند خطرات بيمارى‏ هاى ارثى را تشديد مى‏ نمايد (1)ولى اين مسئله اگر در خويشاوندان دور مشكلى ايجاد نكند (همانطور كه غالبا نمى ‏كند) در خويشان نزديك كه" همخونى" شديدتر است مسلما توليد اشكال خواهد كرد.
    [/justifyfull]
    __________________________________________________

    1- البته در اسلام ازدواج عموزاده ‏ها و مانند آن با يكديگر تحريم نشده زيرا همانند ازدواج با محارم نيست و احتمال بروز حوادثى از اين گونه ازدواجها كمتر است و ما خود شاهد موارد زيادى از اين گونه ازدواج‏ ها بوده ‏ايم و فرزندانى كه ثمرات اين ازدواجها بوده‏اند سالم و از نظر فكرى پر استعداد بوده ‏اند.

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 328


    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۰:۲۹
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت ازدواج با محارم




    با سلام

    [justifyfull]بعلاوه در ميان محارم جاذبه و كشش جنسى معمولا وجود ندارد زيرا محارم غالبا با هم بزرگ مى ‏شوند و براى يكديگر يك موجود عادى و معمولى هستند و موارد نادر و استثنايى نمى ‏تواند مقياس قوانين عمومى و كلى گردد و مى ‏دانيم كه جاذبه جنسى، شرط استحكام پيوند زناشويى است، بنابر اين اگر ازدواجى در ميان محارم صورت گيرد، ناپايدار و سست خواهد بود.سپس به محارم رضاعى اشاره كرده و مى ‏فرمايد: وَ أُمَّهاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ:" و مادرانى كه شما را شير مى ‏دهند و خواهران رضاعى شما بر شما حرامند".گرچه قرآن در اين قسمت از آيه تنها به دو دسته يعنى خواهران و مادران رضاعى اشاره كرده ولى طبق روايات فراوانى كه در دست است، محارم رضاعى منحصر به اينها نيستند، بلكه طبق حديث معروف كه از پيغمبر اكرم ص نقل شده‏ " يحرم من الرضاع ما يحرم من النسب‏":" تمام كسانى كه از نظر ارتباط نسبى حرامند از نظر شيرخوارگى نيز حرام مى ‏شوند".البته مقدار شيرخوارگى كه تاثير در محرميت مى‏ كند و همچنين شرائط و كيفيت آن، ريزه‏ كاريهاى فراوانى دارد كه در كتابهاى فقهى آمده است.
    [فلسفه تحريم محارم رضاعى‏]:
    فلسفه تحريم محارم رضاعى اين است كه با پرورش گوشت و استخوان آنها با شير شخص معينى شباهت به فرزندان او پيدا مى‏ كند، مثلا زنى كه كودكى را به اندازه ‏اى شير مى ‏دهد كه بدن او با آن شير نمو مخصوصى مى ‏كند يك نوع شباهت در ميان آن كودك و ساير فرزندان آن زن پيدا مى ‏شود و در حقيقت هر كدام جزئى از بدن آن مادر محسوب مى ‏گردند و همانند دو برادر نسبى هستند.و در آخرين مرحله اشاره به دسته سوم از محارم كرده و آنها را تحت چند عنوان بيان مى ‏كند:
    1- وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ:" و مادران همسرانتان" يعنى به مجرد اينكه زنى به ازدواج مردى در آمد و صيغه عقد جارى گشت مادر او و مادر مادر او و ... بر او حرام ابدى مى ‏شوند.
    2- وَ رَبائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ:
    " و دختران همسرانتان كه در دامان شما قرار دارند به شرط اينكه با آن همسر آميزش جنسى پيدا كرده باشيد" يعنى تنها با عقد شرعى يك زن" دختران او" كه از شوهر ديگرى بوده‏ اند بر شوهر حرام نمى ‏شوند، بلكه مشروط بر اين است كه علاوه بر عقد شرعى با آن زن همبستر هم شده باشد. وجود اين قيد در اين مورد تاييد مى ‏كند كه حكم مادر همسر كه در جمله سابق گذشت مشروط به چنين شرطى نيست، و به اصطلاح اطلاق حكم را تقويت مى‏ كند.گرچه ظاهر قيد" فِي حُجُورِكُمْ":" در دامان شما باشند" چنين مى‏ فهماند كه اگر دختر همسر از شوهر ديگر در دامان انسان پرورش نيابد بر او حرام نيست ولى به قرينه روايات و مسلم بودن حكم، اين قيد به اصطلاح قيد احترازى نيست بلكه در واقع اشاره به نكته تحريم است زيرا اينگونه دختران كه مادرانشان اقدام به ازدواج مجدد مى ‏كنند معمولا در سنين پائين هستند و غالبا در دامان شوهر جديد همانند دختر او پرورش مى‏ يابند، آيه ميگويد اينها در واقع همچون دختران خود شما هستند، آيا كسى با دختر خود ازدواج مى ‏كند؟ و انتخاب عنوان" ربائب" كه جمع" ربيبه" به معنى تربيت شده است نيز بهمين جهت مى ‏باشد.
    به دنبال اين قسمت براى تاكيد مطلب اضافه مى ‏كند كه اگر با آنها آميزش جنسى نداشتيد دخترانشان بر شما حرام نيستند (فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ).
    [/justifyfull]

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 329و330

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۲/۲۲ در ساعت ۲۲:۱۸
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت ازدواج با محارم




    با سلام

    [justifyfull]3- وَ حَلائِلُ (1) أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ." و همسران فرزندانتان كه از نسل شما هستند". در حقيقت تعبير" مِنْ أَصْلابِكُمْ" (فرزندانى كه از نسل شما باشند) براى اين است كه روى يكى از رسوم غلط دوران جاهليت خط بطلان كشيده شود، زيرا در آن زمان معمول بود افرادى را به عنوان فرزند خود انتخاب مى‏ كردند، يعنى كسى كه فرزند شخص ديگرى بود به نام فرزند خود مى ‏خواندند و فرزند خوانده مشمول تمام احكام فرزند حقيقى بود، و به همين دليل با همسران فرزند خوانده خود ازدواج نمى‏ كردند. فرزند خواندگى و احكام آن در اسلام به كلى بى اساس است.
    [تحريم جمع بين اختين‏]
    4- وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ:" و براى شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است" يعنى ازدواج با دو خواهر در زمان واحد مجاز نيست، بنا بر اين اگر با دو خواهر يا بيشتر در زمانهاى مختلف و بعد از جدايى از خواهر قبلى انجام گيرد، مانعى ندارد.و از آنجا كه در زمان جاهليت جمع ميان دو خواهر رائج بود، و افرادى مرتكب چنين ازدواجهايى شده بودند قرآن بعد از جمله فوق مى‏ گويد:" إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ" يعنى اين حكم (همانند احكام ديگر) عطف به گذشته نمى ‏شود، و كسانى كه قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجى انجام داده ‏اند كيفر و مجازاتى ندارند، اگر چه اكنون بايد يكى از آن دو را انتخاب كرد، و ديگرى را رها كنند.
    [/justifyfull]________________________________________________
    1-" حلائل" جمع" حليله" از ماده" حل" به معنى زنى است كه بر انسان حلال است، و يا از ماده" حلول" به معنى زنى است كه با مردى در يك محل زندگى و آميزش جنسى دارد.



    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 331


    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۱:۱۹
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت ازدواج با محارم




    با سلام
    [justifyfull]رمز اينكه اسلام از چنين ازدواجى جلوگيرى كرده شايد اين باشد، كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعى نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند، ولى به هنگامى كه رقيب هم شوند طبعا نمى‏ توانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به- اين ترتيب يك نوع تضاد عاطفى در وجود آنها پيدا مى ‏شود، كه براى زندگى آنها زيان‏بار است، زيرا دائما انگيزه" محبت" و انگيزه" رقابت" در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزه ‏اند.
    بعضى از مفسران احتمال داده ‏اند كه جمله" إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ" به تمام محارمى كه در آيه به آن اشاره شده برگردد يعنى اگر قبل از نزول اين آيه اقدام به ازدواج با يكى از محارم فوق طبق قوانين متداول آن زمان كرده باشيد، حكم تحريم شامل آن ازدواجها نمى‏ شود، و فرزندان آنها فرزندان مشروع خواهند بود، البته پس از نزول اين آيه لازم بوده فورا جدا شوند.پايان آيه يعنى جمله" إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً" نيز متناسب با اين معنى مى ‏باشد.
    [/justifyfull]

    تفسير نمونه، ج‏3، ص: 332



    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت فلسفه تحريم ازدواج با محارم‏(جمع بندی)




    سوال:
    ازدواج با محارم از نظر بهداشتي و اخلاقي چه ضررهايي دارد؟ تأثيرات اين حدود و قوانين در سلامت فرد، خانواده و اجتماع چيست؟
    پاسخ:
    خداوند متعال در سوره مبارکه نساء آیه 23 کسانی را که ازدواج با آنها حرام است را ذکر میکند اما علت تحریم ازدواج با آنان :
    الف : محارم نسبی:
    1- ازدواج با محارم برخلاف فطرت است و درمیان اقوام و ملل گروه های کمی بوده و هستند که به این امر معتقدند و یا عمل میکنند.
    2-
    ازدواج افراد همخون با يكديگر خطرات فراوانى دارد يعنى بيمارى نهفته و ارثى را آشكار و تشديد مى ‏كند .
    3-
    در ميان محارم جاذبه و كشش جنسى معمولا وجود ندارد زيرا محارم غالبا با هم بزرگ مى ‏شوند و براى يكديگر يك موجود عادى و معمولى هستند و موارد نادر و استثنايى نمى ‏تواند مقياس قوانين عمومى و كلى گردد و مى ‏دانيم كه جاذبه جنسى، شرط استحكام پيوند زناشويى است، بنابر اين اگر ازدواجى در ميان محارم صورت گيرد، ناپايدار و سست خواهد بود.
    ب: محارم رضاعی:
    فلسفه تحريم محارم رضاعى اين است كه با پرورش گوشت و استخوان آنها با شير شخص معينى شباهت به فرزندان او پيدا مى‏ كند، مثلا زنى كه كودكى را به اندازه‏ اى شير مى ‏دهد كه بدن او با آن شير نمو مخصوصى مى ‏كند يك نوع شباهت در ميان آن كودك و ساير فرزندان آن زن پيدا مى ‏شود و در حقيقت هر كدام جزئى از بدن آن مادر محسوب مى ‏گردند و همانند خواهر و برادر نسبى هستند.
    ج:محارم دیگر1-مادر همسر ،2- دختر همسری که با او همبستر شده،3- زن فرزند(عروس)،4- جمع بین دو خواهر)
    روشن است که مورد اول مثل مادر انسان میشود و دومی هم دختر انسان است،مورد سوم هم مانند دختر فرد است و مورد اخر هم شاید این باشد
    كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعى نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند، ولى به هنگامى كه رقيب هم شوند طبعا نمى‏ توانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به اين ترتيب يك نوع تضاد عاطفى در وجود آنها پيدا مى ‏شود، كه براى زندگى آنها زيان‏بار است، زيرا دائما انگيزه" محبت" و انگيزه" رقابت" در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزه ‏اند.(1)
    نکته ها:
    1- البته در این آیه همسر پدر را متذکر نشده که او هم در حکم مادر است.
    2- باید بدانیم خداوند حکیم کارهایش را بدون حکمت انجام نمی دهد و لذا هرچند برخی حکمت ها را متوجه نشویم اما از آنجایی که می دانیم او حکیم است می گوییم:حتما علتی دارد هرچند من ندانم.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    (1)برگرفته از تفسیر نمونه / ج3/ ص330تا334



    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۰/۱۲/۲۳ در ساعت ۲۰:۳۱
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود