جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: آيا آيات قرآن توسط خدا نسخ شده است؟
-
۱۳۸۷/۰۳/۱۶, ۰۸:۰۴ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 494
- مورد تشکر
- 732 پست
- حضور
- 31 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
آيا آيات قرآن توسط خدا نسخ شده است؟
سلام
آيا اين ادعا درست است كه بعضي از آيات قرآن توسط خداوند نسخ شده اند؟
يعني آياتي به پيامبر نازل شده و بعدا توسط آيات ديگري جايگزين شده است يا كلا آياتي كه بر پيامبر نازل شده بعدا حذف شده است؟
دارندگان اين ادعا بر آيه زير استناد مي كنند:
مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
آل عمران - 106
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۳/۱۶, ۱۰:۱۴ #2
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 492
- مورد تشکر
- 569 پست
- حضور
- 1 روز 14 ساعت 26 دقیقه
- دریافت
- 10
- آپلود
- 0
- گالری
-
1
سلام.
بله برخی آیات در بخش احکام قرآنی یکدیگر را نسخ میگنند که به انها ناسخ و منسوخ گفته میشود.
برای مثال ابتدا قرآن فرمود زنان زناکار را در خانه نگهدارید تا مرگشان فرا رسد یا حکم دیگری از سوی خدا برسد. بعد این آیه به وسیلۀ آیات سورۀ نور در مورد حد زناکاران نسخ شد. همینطور در مورد مسلۀ کفار ابتدا در سورۀ کافرون آنها را رها میکند و سپس در سوره هایی چون فتح و محمد(ص) فرمان به مبارزه با آنها میدهد.
به امیدظهور
-
۱۳۸۷/۰۳/۱۶, ۱۱:۰۹ #3
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,254 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
باسلام خدمت همه دوستان
می توانید بحث نسخ را به طور کامل از نگاه آقای معرفت (ره) درفایل زیر ببینید.
مرحوم آیت الله معرفت از بزرگترین صاحب نظران در زمینه علوم قرآنی بودند.
نثار شادی روحش صلوات
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۳/۱۶, ۱۷:۳۶ #4
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۶
- نوشته
- 909
- مورد تشکر
- 1,317 پست
- حضور
- 1 روز 53 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
يارب نظر تو برنگردد!
گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست
تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۳/۱۷, ۰۳:۳۰ #5
دیدگاه آیت آیت الله خویی را در کتاب البیان فی تفسیر القرآن(عربی) یا بیان در علوم و مسائل کلی قرآن (فارسی) بخوانید. ایشان پس از بررسی بسیاری از آیاتی که ادعای نسخ آنها مطرح شده است با دلایل واضح و کافی همه را رد نموده و فقط نسخ در آیه نجوا را می پذیرند. اما در پایان به نحوی همین یک مورد را هم از جمله موارد مورد تردید برمی شمارند. دقت داشته باشید که طبق تعریف، نسخ تنها در حوزه احکام است.
«فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم»
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۴, ۱۱:۳۴ #6
شما که میگویید قرآن در لوح محفوظ بوده و یکباره هم در دل محمد نازل شده آیا خدا آیه های منسوخ را هم در لوح خط میزند؟؟؟؟!!!! علم خدا محیط است پس چرا از اول آیه درست نفرستاد؟؟؟!!!! آیا این درست است که آیه های در مورد مسائل خصوصی تنها یک نفر (پیامبر) مثل تعدد زوجات . چگونگی همخوابی . حرف زدن .غذا خوردن و ...... در قرآن بماند
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۴/۰۴, ۱۳:۵۶ #7
- تاریخ عضویت
مهر ۱۳۸۶
- نوشته
- 909
- مورد تشکر
- 1,317 پست
- حضور
- 1 روز 53 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
2
يارب نظر تو برنگردد!
گفتم يارب مرا براتي بفرست ... توفان زده ام فلك نجاتي بفرست .. .گفتند كه با زمزمه ي يا مهدي .. .نذر گل نرگس صلواتي بفرست
تکيه برتقوا ودانش درطريقت كافريست
راهرو گرصد هنر دارد،توكل بايدش
-
۱۳۸۹/۱۰/۰۹, ۱۸:۰۲ #8
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 2,042
- مورد تشکر
- 4,146 پست
- حضور
- 2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 4
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام عرض ادب
درابطه با نسخ چند نكته قابل طرح است
1. معناي لغوي نسخ: از نظر لغت، «نسخ» به معناي ازبين بردن و زائل نمودن است، و درمنطق شرع، تغيير دادن حكمي و اعلام پايان مدت آن وجانشين ساختن حكم ديگر بهجاي آن است.( راغب اصفهاني، محمد، المفردات في غريب القرآن، دفتر نشرالكتاب، چاپ دوم، 1406 هـ ، ص 49)
2. انگيزه و علت نسخ: نيازهاي انسان،گاه با تغيير زمان و شرايط محيط دگرگون ميشود و گاه ثابت و برقرار است. يك روزشريعت ، برنامه و قانوني عملی ، ضامن سعادت او است ولي روز ديگر ممكن است براثردگرگوني شرائط ، همان برنامه عملی ، سنگ راه او باشد؛ چنان كه در پزشكي يك روز داروئيفوقالعاده براي بيمار مفيد است و پزشك مصرف آنرا تجويز ميكند ولي بعد از بهبودينسبي ، ممكن است همان دارو براي او زيانبار باشد، لذا پزشک دستور قطع آن و جانشين ساختنداروي ديگر را ميدهد. بنا بر این ، منشاء نسخ احکام شرایع الهی در طول تاریخ ، تكامل فکری و فرهنگی انسان و جوامع بشری بوده است.
(ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر، و همكاران،تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الاسلامية، چاپ بيست و هفتم، 1370، ج 1، ص 391)
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۱۰/۰۹, ۱۸:۰۶ #9
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۸
- نوشته
- 2,042
- مورد تشکر
- 4,146 پست
- حضور
- 2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
- دریافت
- 4
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
3. حدّ نسخ ادیان گذشته: نسخ ادیان قبلی به این معنی نیست که تمام اعتقادات ، اخلاقیات و احکام ادیان قبلی نسخ شده اند. از بین سه حوزه اعتقادات ، اخلاق و احکام ، نسخ فقط مربوط به احکام می شود ، آن هم نه همه احکام . اگر کتب دینی ادیان سابق بدون تحریف به دست ما می رسیدند ، بسیاری از مطالب آنها برای ما حجّت می بود ؛ و تنها در مواردی احکام آن کتب کنار گذاشته می شدند که اسلام در آن مورد حکم جدیدی آورده است.
4. علّت عدم نسخ دین اسلام: مردم زمانهای سابق از تکامل فکری کافی برای اجتهاد در دین برخوردار نبودند ؛ لذا در ادیان گذشته اجتهاد در دین ، تشریع نشده است. امّا پیامبر اسلام در زمانی مبعوث شد که مردم آمادگی برای اجتهاد (استخراج فروع از اصول )را یافته بودند. لذا خداوند متعال دین اسلام را به گونه ای قرار داد که علمای هر عصری با اتکا به اصول و قوائد کلّی که پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) در اختیار بشر قرار داده اند ، بتوانند مسائل تازه هر عصر را از متون دینی استخراج نمایند. سرّ خاتمیّت دین اسلام نیز همین امر است.
معرفي منابع
1. ترجمة الميزان، علامه سيد محمد حسين طباطبائي، ج 1، ذيل آيه 107 و 106 بقره ـــ و ج3 ؛ ذیل آیه 93 آل عمران ــ و ج 12 ، ذیل آیه 101 و 102 نحل
2. دراکثر تفاسیر قرآن ، ذیل آیات107 و 106 بقره و آیه 93 آل عمران و آیه 101 و 102 نحل
3. یادداشتهای استاد مطهری ؛ ج8 ، ص 444 و 445 و ص 455 و 456
4. اسلام و مقتضیّات زمان (ج 1) ، شهید مطهری ، ص 354 الی 374
5. اسلام و مقتضیّات زمان (ج 2) ، شهید مطهری ، ص 14 و 36 و77
6. خاتمیّت ، شهید مطهری ، ص 14 و 59
7. آشنایی با علوم اسلامی ، شهید مطهری ، ص 47
8. جهاد ، شهید مطهری ، ص 58
-
تشکر
-
۱۳۸۹/۱۰/۱۰, ۰۶:۴۱ #10
وَاللَّاتِی یأْتِینَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِی الْبُیوتِ حَتَّى یتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا«النساء/15»
و کسانی از زنان شما که مرتکب زنا شوند، چهار نفر از مسلمانان را بعنوان شاهد بر آنها بطلبید! اگر گواهی دادند، آنان [= زنان] را در خانه ها(ی خود) نگاه دارید تا مرگشان فرارسد؛ یا اینکه خداوند، راهی برای آنها قرار دهد.
الزَّانِیةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ وَلْیشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ«نور/2»
هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت (و محبت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند!
سلام
یک سئوال ایه 15 نساء بلا تردید در مورد زنان شوهر دار است ایا ایه 2 نور در مورد زنان شوهر دار است که ایه اول را نسخ کرده باشد ؟
ویرایش توسط بهلول2 : ۱۳۸۹/۱۰/۱۰ در ساعت ۰۶:۴۲
خدایا مرا آن ده که آن به
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری