صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از عرش در آیه 17 سوره الحاقه چیست ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    376
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از عرش در آیه 17 سوره الحاقه چیست ؟




    منظور از این ایه چیه؟
    وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ ﴿17﴾


    و فرشتگان در اطراف [آسمان]اند و عرش پروردگارت را آن روز هشت [فرشته ] بر سر خود بر مى‏دارند (17)


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۵:۱۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ الْمَلَكُ عَلى‏ أَرْجائِها وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ»

    فرشتگان در اطراف آسمان قرار مى‏گيرند (و براى انجام مأموريتها آماده مى‏شوند) و آن روز عرش پروردگارت را هشت فرشته بر فراز همه آنها حمل مى‏كنند! (حاقه، 17)



    با سلام و درود

    این آیه به وقایع قیامت و پس از نفخه صور دوم اشاره دارد، لذا خبر دادن از اموری است که ما نسبت به آن هیچ آگاهی نداریم و تنها اگر از طریق عالمان و آگاهان (معصومین علیهم السلام) چیزی بیان شده باشد، می توانیم آن را بپذیریم.

    در روایات بیان شده که مراد از عرش، علم و قدرت الهی است؛ لذا مراد از حاملین عرش، نیز حاملین علم و قدت الهی اند.

    در روایتی از امام صادق عليه السلام نقل شده فرمودند: عرش عبارت از علم است، چهار نفر از ما، و چهار نفر از ساير مردم، آنهایى كه خداوند می خواهد، حاملين عرشند. (کافی، ج 1، ص 133، حدیث 6)

    در روایت دیگری از امام باقر عليه السلام نقل شده فرمودند: حاملين عرش چهار نفر از اولین هستند و آنها نوح و ابراهيم موسى و عيسى می باشند، و چهار نفر از متأخرين هستند که محمد و على و حسن و حسين عليهم السلام می باشند. (الاعتقادات في دين الإمامية، شيخ صدوق، ص 46)


    در ادامه با بیان کلام برخی از مفسران، معنای آیه روشنتر می شود:



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۹:۵۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ الْمَلَكُ عَلى‏ أَرْجائِها»
    فرشتگان در جوانب و كناره‏هاى آسمانها قرار مى‏گيرند. گويى در آن روز فرشتگان همانند مامورانى كه اطراف ميدانى ايستاده و منتظر فرمان براى انجام كارند، در گرداگرد آسمانها صف مى‏كشند و در انتظار فرمان حقند.

    «وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ»
    و در آن روز هشت فرشته فوق آنها عرش پروردگارت را حمل مى‏كنند.

    مسلما منظور از "عرش" يك تخت سلطنتى جسمانى نيست، بلكه به معنى مجموعه جهان هستى است كه عرش حكومت خدا است، و به وسيله فرشتگان كه مجرى فرمان خدا هستند تدبير مى‏شود.

    آن روايتى که آمده و حاملان هشتگانه عرش خدا در قيامت چهار نفر از اولين، و چهار نفر از آخرين معرفی کرده (نوح و ابراهيم و موسى و عيسى از اولین، و محمد(ص) و على و حسن و حسين علیهم السلام از آخرین) ممكن است اشاره به مقام شفاعت آنها براى اولين و آخرين باشد، البته شفاعت در مورد كسانى كه لايق شفاعتند، و به هر حال گسترش مفهوم "عرش" را نشان مى‏دهد.

    البته اگر مراد از حاملان هشتگانه عرش، هشت گروه باشند، ممكن است گروه‏هايى از فرشتگان و گروهى از انبياء و اولياء عهده‏دار اين مهم گردند، و به اين ترتيب بخشى از تدبير نظام آن روز را فرشتگان بر عهده دارند، و بخشى را انبياء، اما همه به فرمان خدا است.

    "فَوْقَهُمْ" (بر فراز آنها) به فرشتگان بر می گردد. فرشتگان گرداگرد جهان را فرا مى‏گيرند و بر بالاى آنها (بالا از نظر مقام) هشت فرشته حاملان عرش خدايند.

    اين احتمال نيز وجود دارد كه حاملان عرش خدا افرادى برتر و بالاتر از فرشتگانند، و در اين صورت با حديث گذشته كه حاملان عرش خدا را هشت نفر از انبياء و اولياء مى‏شمرد تطبيق مى‏كند.

    ____________
    (ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏24، ص 450 ـ 452)


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    علامه طباطبایی در این زمینه می گویند:

    ممكن است غرض از ذكر انشقاق آسمان، و بودن ملائكه در اطراف آن، و اين كه حاملين عرش در آن روز هشت نفرند، اين باشد كه بفرمايد در آن روز ملائكه و آسمان و عرش براى انسانها ظاهر مى‏شوند.

    هم چنان كه قرآن در اين باره فرموده: "وَ تَرَى الْمَلائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ"؛ ملائكه را مى‏بينى كه پيرامون عرش را حلقه‏وار گرفته‏اند، و پروردگار خود را به حمد تسبيح مى‏گويند (زمر، 75).

    ____________
    (ترجمه الميزان، ج‏19، ص 664)



    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    در بعض اخبار تفسير كرده‏اند حاملین عرش را به حاملین علم، كه همين طوری كه عرش احاطه دارد به تمام موجودات علوى و سفلى، علم الهى هم احاطه دارد به كل شى‏ء.

    و حاملین علم، هشت تا هستند: چهار از اولين: نوح ابراهيم موسى عيسى، و چهار از آخرين: محمد (ص) على حسن حسين عليهم السلام.

    می توان گفت كه مراد از اين اخبار تشبيه است، كه همين طوری كه حاملین عرش هشت تا هستند، حاملین علم هم هشت تا هستند، و اما ساير ائمه هدى، علم آنها مأخوذ از اين چهار نفر است.

    تعبير به حمل، به این معنا نیست كه عرش روى شانه آنها باشد. اين هشت حمل کنندگان عرش، مقام آنها بالاتر از تمام ملائكه است، حتى از جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و عزرائيل.

    و اين هشت حامل، مثل ملائكه هستند كه مأمور به ارزاق و ساير امور هستند، و الا قدرت الهى كافى است بر نگاه داشتن عرش و هزار مثل عرش، فقط حكمت الهى اقتضا كرده که بعض امور به توسط اسباب باشد و بعضى بدون واسطه.

    ________________
    (ر.ک: أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏13، ص 166)






    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۹:۵۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    376
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا خدا اینا رو به فرشته تشبیه کرده؟ و چرا ما از علامت های روز موعود رو نمی دونیم ینی محمد{ص} اینو برای مسلمونا توضیح نداده؟

  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    487
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    1 روز 10 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدف1 نمایش پست
    چرا خدا اینا رو به فرشته تشبیه کرده؟ و چرا ما از علامت های روز موعود رو نمی دونیم ینی محمد{ص} اینو برای مسلمونا توضیح نداده؟
    سلام.

    در مورد تفسیر آیه:

    برخی آیات سخن از چیزی می گویند که تجسّم آن برای ما ممکن نیست. تفسیر دقیق اینگونه آیات ممکن نیست، مگر برای معصوم(ع) یا کسی که خدا او را آگاه کرده است.

    در کتابهای مقدّس پیشین نیز همین مسئله وجود دارد. مثلاً در انجیل از حضرت عیسی نقل می شود که پدر در آسمان است(متی5: 16و45) شکی نیست که در زبان انجیل، مسیح وقتی می گوید پدر، منظورش خداست و ما می دانیم که خدا موجود محدودی نیست که فقط در آسمان باشد بلکه باید در زمین و در همه جا، هم حاضر باشد. مسیحیان این امر را تشبیه می دانند و می گویند منظور این نیست که خدا محدود به آسمان است. یا گاتاهای زرتشت از انگره مینو و سپنتا مینو سخن می گوید که یکی نازندگی و دیگری زندگی را بنا نهاده است، خب به وجود آورنده اگر خدا باشد، باید یکی باشد و نه دو تا. زرتشتیان می گویند این آیه تمثیل است و منظور از انگره مینو، اندیشۀ بد و منظور از سپنتا مینو، اندیشۀ نیکو است.

    سؤال اساسی در مورد عرش این است که آیا خدا در قرآن فرموده که خدا محدود به محلّی به نام عرش است؟ که خب پاسخ منفی است، خدا در همه جا حاضر است. هر طرف که رو کنیم، روی اوست(بقره:115) و او از شاهرگ ما به نزدیکتر است(ف:16).

    حال منظور از عرش دقیقاً چیست؟ این را فقط خود خدا می داند و کسانی که خدا آنها را آگاه ساخته است. مفسّرین به غیر از مواقعی که از آیات دیگر قرآن برای تفسیر استفاده می کنند یا حدیث صحیح السندی را نقل می کنند، نظر کارشناسی خود را می دهند، و نه اینکه نظرشان منظور قطعی آیه باشد[البته در اکثر مواقع آیات قرآن صراحت کافی برای درک مقصود آیه را دارند]. ولی خب به نظر من، در سعادت و شقاوت ما اثری ندارد که بدانیم عرش دقیقاً یعنی چه، که اگر لازم بود، بدون شک خدا ما را آگاه می کرد.

    البته برخی سخنان پیچیدۀ قرآن، با پیشرفت علم رمزگشائی می شوند، ولی فکر نمیکنم یافتن این حقیقت که عرش چیست به شکل دقیق، جز برای کسی که به لقاءالله برسد، ممکن باشد.


    در مورد نشانه های روز موعود:

    اگر منظورتان از روز موعود، قیامت است، هم قرآن به خوبی به نشانه های قیامت اشاره کرده است، و هم احادیث. مثلاً سورهای انشقاق، غاشیة، انفطار، تکویر و قارعة را بخوانید.

    و اگر منظورتان از روز موعود روز قیام نهایی حق علیه باطل است، اتفاقاً نشانیهای بسیاری برای آن ذکر شده است که بسیاری از آنها امروزه به وقوع پیوسته است. مانند حرام شدن حلال و حلال شدن حرام، آن هم در بین مسلمین! البته نشانه اصلی ظهور این است که شیعیان واقعی برای ظهور حاضر باشند، ولی یک سری نشانیها هم هستند که از مسائل و درگیریهای بشر در عصر ظهور سخن می گویند که یک موردش خدمت شما عرض شد.

    به امید ظهور

  15. تشکرها 3


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    376
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 1 ساعت نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شیعیان واقعی
    jera shyeha khodeshon ro mosalmone vaghey mydonan va sonyha khodeshon ro?
    mydonam rabty be mozo nadare valy vaghean soale baram


  17. تشکرها 2


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدف1 نمایش پست
    چرا خدا اینا رو به فرشته تشبیه کرده؟ و چرا ما از علامت های روز موعود رو نمی دونیم ینی محمد{ص} اینو برای مسلمونا توضیح نداده؟

    با سلام و درود

    1. اگر منظورتان از تشبیه، اشاره به کلام صاحب "اطیب البیان" است که در پست 5 بیان شده است، چه بسا مراد ایشان از تشبیه، تشبیه هشت تا بودن حاملین عرش به هشت تا بودن حاملین علم الهی، از نظر عدد (هشت تا بودن) است، نه این آنها به فرشته تشبیه شده اند.

    و چه بسا مراد از تشبیه در کلام ایشان، (کما این که در ابتدای همان پست آمده) اشاره به وسعت و احطه عرش بر همه هستی باشد همان طور که علم الهی بر همه چیز احاطه دارد.

    2. قرار نیست در قرآن همه چیز و با جزئیات آن بطور مشخص بیان شود، خصوصا اموری که مربوط به غیب و ماوراء است.

    آن چه مربوط به عالم غیب و عالم ماوراء است، در سطح فهم ما با این عقل قاصر ما، مورد اشاره قرار گرفته است زیرا بیش از این نمی توان آن عالم مجردات را برای این عقل بشری ـ به گونه ای که قابل فهم و درک باشد ـ تبیین نمود.

    افزون بر این که آیات بسیاری هستند که بر حوادث قیامت و وقایع پس از مرگ اشاره دارند و روایات زیادی هم داریم که در این زمینه از معصومین علیهم السلام صادر شده اند.

    3. آن مقدار که لازم بوده و در هدایت و راهنمایی انسان ها نیاز بوده است بیان شده است و آن چه بیان نشده حتما لازم هم نبوده لذا نباید تصور نمود که چیزی برای هدایت انسان ها لازم بوده که فرو گذار شده است زیرا چنین تصوری با هدف ارسال رسول، منافات دارد.

    4. البته اگر رهبری امت اسلام به ائمه معصومین علیهم السلام داده می شد و حق ایشان غصب نمی گردید و ایشان در مضیقه و تحت فشار حکومت نبودند، بطور مسلم نشر معارف نیز بیش از این بود و به ابهامات بیشتری پاسخ داده و انسان ها از این مخازن علم الهی بیشتر بهره مند می شدند.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدف1 نمایش پست
    شیعیان واقعی
    jera shyeha khodeshon ro mosalmone vaghey mydonan va sonyha khodeshon ro?:gig:
    mydonam rabty be mozo nadare valy vaghean soale baram

    با سلام و درود

    بله، همان طور که بیان نموده اید این پست ارتباطی با این موضوع ندارد و لذا بهتر است در جای خود مورد بررسی قرار گیرد.

    اما به طور مختصر عرض می شود که با توجه به سفارشات مکرر پیامبر اکرم(ص) در مورد ذی القربی و اهل بیت عصمت و طهارت، و نیز آیاتی در قرآن که اشاره به جایگاه این خاندان دارد، و با توصیه های پیامبر بر پیروی از قرآن و عترت (اهلبیت)، روشن می شود که چه طایفه ای بیشتر از پیامبر تبعیت نموده و در واقع فرمان و خواست الهی را که توسط پیامبر ابلاغ شده است را پیروی نموده است.

    نمی توان از پیروی از خدا و پیامبر دم زد ولی در برابر فرمایشات و دستور الهی، نظر غیر آنها را ترجیح داد و برخی از اوامر خدا و پیامبر را قبول کرد و برخی را نپذیرفت.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  21. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود