صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مصرف (ميانه روي در قرآن)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    مصرف (ميانه روي در قرآن)




    مصرف (ميانه روي در قرآن)




    «الحمدللّه رب العالمين و صلي اللّه علي سيدنا و نبينا محمّد و علي اهل بيته و لعنة اللّه علي اعدائهم أجمعين من الآن الي قيام يوم الدين»


    بحثي كه اين شب جمعه بناست گوش كنيد، درباره‌ي مصرف است. مسئله‌اي اجتماعي، اقتصادي، اخلاقي و داراي ابعاد مختلفي است. بخصوص كه ما سال‌ها شاه زده بوديم، بعد صدام زده شديم و حالا هم وقت بازسازي كشور است. به خاطر اين مسئله است كه بايد از برخي از پول خرج كردن‌ها بكاهيم. حالا اگر كسي بخواهد به قرآن گوش دهد، من مقداري از دستوراتي كه از وحي و قرآن و روايات اهل بيت(ع) آمده است، برايتان مي‌خوانم و اميدوارم اين بحث ما درباره‌ي مصرف و مقدار مصرف و هدف مصرف و نوع مصرف، بتواند اثر بيش‌تري در زندگي ما داشته باشد. گرچه خيلي‌ها مصرفشان را تعديل كرده‌اند.

    پس بحث اين هفته‌ي ما تحت عنوان درس‌هايي از قرآن مسئله‌ي مصرف است و مسئله‌اي است كه همه‌ي كساني كه پاي تلويزيون نشسته‌اند، به آن نياز دارند. كلمه اقتصاد را كه مي‌گويند، در اصل كلمه اقتصاد از قصد است.

    قصد به معناي ميانه روي است. درباره‌ي مصرف اصولاً قرآن به اين امت مي‌گويد: «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً»(بقره/143) دين شما، دين وسطي است. اصولاً اسلام به امت، امت نمونه گفته است و فرموده كه شما را امت وسط قرار داديم. يعني امتي كه توازن دارد و هم در اين جهان و هم در آن جهان، هم در مسائل مادي و هم در مسائل معنوي تعادل و توازن دارد. در قرآن گفته است امت وسط و همه‌ي ما مأموريم كه در نماز بگوييم:

    «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ»(
    فاتحه/6) معناي صراط مستقيم اين است كه نه افراط و نه تفريط باشد. نه تمايل به بالا و نه به پايين داشته باشد. بايد در خط مستقيم باشيم و اين اعتدال بايد در همه چيز ما باشد.


    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    بايد در تفريح ما اعتدال باشد، در تحصيل ما اعتدال باشد، در علاقه‌هاي ما بايد اعتدال باشد. اگر به بچه كم مهرباني كني، محكوم هستي. حديث داريم كسي به يكي از بچه هايش مهرباني كرد، او را بوسيد و ديگري را نبوسيد، معصوم(ع) او را سرزنش كرده و فرموده است: چرا به آن ديگري كم مهرباني كردي؟ مهرباني كم باشد، مورد عتاب اسلام است، يعني اسلام داد مي‌زند، چرا به يكي كم مهرباني مي‌كني؟

    مهرباني زياد باشد، پيغمبر داد مي‌زند. واي بر پدرهايي كه به خاطر زياد دوست داشتن فرزندان، آن‌ها را لوس تربيت مي‌كنند. مهرباني كم و زياد محكوم است. امت وسط امتي هستند كه راه مستقيم را دنبال مي‌كنند كه نه افراط و نه تفريط است. اگر كم تشويق كني محكومي و اگر زياد تشويق كني، باز هم محكوم هستي. كسي كه نيم كيلو خوبي دارد، اگر به اندازه‌ي يك كيلو تعريف كني، چاپلوس هستي، اگر به اندازه‌ي نيم مثقال از او تعريف كني، حسود هستي.

    در تشويق بايد ميانه روي باشد. مسئله‌ي اقتصاد و ميانه روي با هم در ارتباط مستقيم است. يعني مثل روحي كه در همه‌ي بدن هست. مسئله‌ي ميانه روي در همه‌ي برنامه‌هاي اسلام هست. حتي در عبادات هم ميانه روي مطرح است. روايات زيادي داريم كه وقتي حال عبادت نداري، عبادت را به خودت تحميل نكن، البته اين عدم تحميل در غير از واجبات است. «القصد في العبادة» به معناي ميانه روي در عبادات است. روايات زيادي داريم «قليل يدوم خير من كثير ينقطع»(غررالحكم، ص‏481) كمي كه ادامه دارد، بهتر از كثيري است كه دوام نداشته باشد. يعني اگر آدم كم عبادت كند، ولي عبادت او هميشگي باشد، بهتر از عبادت بسياري است كه قطع شدني است.

    مثلاً آدم هر شب جمعه‌اي يك صفحه دعا بخواند، بهتر از اين است كه يك شب جمعه، شب تا صبح احيا بگيرد و بيست شب جمعه‌ي ديگر هيچ توجهي به خدا نداشته باشد. در مورد دوستي هم همينطور است. مسئله‌ي ميانه روي، در همه‌ي ابعاد اسلام مطرح شده است.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    اما ان شاءالله در اين شب جمعه ميانه روي در خوردن و پوشيدن را بشنويد. درباره‌ي مصرف به صورت ميانه روي آيه‌اي داريم كه مي‌فرمايد:

    «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا»(اعراف/31) بخوريد و بياشاميد ولي اسراف نكنيد. آيه‌ي ديگري داريم كه مي‌فرمايد: «لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين»(انعام/141) اسراف نكنيد كه خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد. اگر آن مقدار كه در غرب پول صرف نگهداري سگهايشان مي‌كنند، و آن مقدار مالي را به تملك سگ هايشان در مي‌آورند، آن مقداري كه پول صرف مسائل دكوري و تشريفاتي و تجملات مي‌شود، صرف برطرف شدن مسئله فقر شود، مي‌تواند كل مشكل فقر را برطرف كند. خاطرات عجيبي از اين برادراني كه 22بهمن به كشورهاي ديگر رفتند، داريم. منتهي نمي‌دانم چه مقداري را مي‌توان در تلويزيون گفت.

    يكي از دوستان ما از جمع كساني كه به يكي از كشورها رفته بود، قصه‌اي نقل مي‌كرد. مي‌گفت: چقدر فقر آن جا حاكم است. ما در آفريقا و آسيا چه كشورهايي داريم كه در آن كشورها مسئله‌ي فقر غوغا مي‌كند. جمعيت و شكم‌هاي گرسنه از يك سو، آن وقت اسراف هم از سوي ديگر بيداد مي‌كند. اسراف يك مسئله‌ي مهم است. اگر به همين دو آيه قرآن عمل شود، بزرگ ترين مسائل اجتماعي و اقتصادي دنيا حل مي‌شود.

    البته بايد همه عمل كنيم. در بسياري از خانه‌ها، زيرزمين‌ها يا بالاخانه‌هايي هست كه در اين زير زمين‌ها كه مي‌روي، انواع بخاري‌ها، سماورها، كرسي‌ها، لحاف‌ها، رختخواب‌هاي اضافه بخصوص در خانه‌هاي آدم‌هاي پنجاه سال به بالا وجود دارد، اما بيچاره اين‌هايي كه تازه عروس و داماد شده‌اند، دو تا پتو و موكت بيش‌تر ندارند. حقوقشان هم به بيش از اين نمي‌رسد. اين‌هايي كه سي، چهل سال از زندگي‌شان مي‌گذرد، معمولاً يك انباري پر از جنس اضافه دارند. اگر مقدار مصرف را مي‌خواهيد بپرسيد، بايد قبل از كوپني شدن، از اين برادران شهرداري بپرسيد كه سطل‌هاي زباله را كه خالي مي‌كردند، چقدر غذاي اسراف شده بوده است؟ مسئله‌ي مصرف را بي ارزش تلقي نكنيد، مسئله خيلي مهمي است.

    حالا من مقداري برايتان آيه و قرآن بخوانم كه شايد اين‌ها كه وحي است، در شما اثر كند. ولي عيب كار در اين است كه گاهي مرد دلش مي‌خواهد صرفه جويي كند، زن به او مي‌گويد: تو با اين گدا صفتي مرا بيچاره كردي، آخر او گدا صفت نيست. خوب وقتي روشنايي اين اتاق اضافه است، بلند شو و خاموش كن.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    قرآن مي‌گويد: «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»(اسراء/29)

    زني بچه‌اي داشت، بچه‌اش را نزد پيغمبر فرستاد و گفت: برو و به پيغمبر بگو، يكي از اين پيراهن‌هايي كه مي‌پوشي براي تبرك براي ما بفرست، مي‌خواست پيراهن پيغمبر را داشته باشد. اين بچه آمد و گفت: مادرم سلام رسانده و گفته يك لباس به من بده و اگر هم نداري همين لباس را كه پوشيده‌اي به ما بده. پيغمبر هم به يك اتاق ديگر رفت و لباسش را در آورد و براي او فرستاد و بي لباس ماند. آيه نازل شد كه ما نگفتيم كه اينطور ببخش. «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ» يعني دستت را به گردنت قفل نكن. اين آيه حاوي كنايه‌اي است. در فارسي به بعضي‌ها مي‌گويند:

    دست فلاني به جيبش آشناست. اين مثل مربوط به آدم‌هايي است كه خيلي پول خرج مي‌كنند و به آدم‌هايي را كه پول خرج نمي‌كنند مي‌گويند كه مشتشان بسته است. اصطلاح قرآن اين است كه دستشان بسته به گردنشان است، يعني ديگر در جيبشان نمي‌رود. دستت را به گردنت نبند يعني اينچنين سخت وسفت نباش. از طرفي در ادامه مي‌فرمايد:

    «وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ» وقتي در راه خدا مي‌بخشي، هر چه داري نبخش، براي اين كه بعد «فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً» بايد بدون پيراهن بنشيني و ملامت شوي. چون بعد منافقين پيغمبر را ملامت كردند. اين‌ها آيه‌ي قرآن است.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    «إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ»(اسراء/27) اگر شيطان بزرگ آمريكاست، اين‌هايي كه تبذير مي‌كنند و ولخرجي مي‌كنند «إِخْوانَ الشَّياطينِ» اين‌ها برادران شيطان هستند و در خط آمريكا هستند. چون آمريكا مي‌خواهد ما نداشته باشيم. كسي هم ولخرجي مي‌كند، از اين طريق فقر را در مملكت سبب مي‌شود. يعني آمريكا مي‌خواهد فقر وارد ايران شود، مُسرف هم فقر را سبب مي‌شود، پس «إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ» شيطان علاقه‌ها را مبدل به بغض مي‌كند. ولخرج هم علاقه‌ها را مبدل به بغض مي‌كند. حالا امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «إِنَّ السَّرَفَ يُورِثُ الْفَقْرَ وَ إِنَّ الْقَصْدَ يُورِثُ الْغِنَى»(كافى، ج‏4، ص‏53) اسراف كاري، آينده‌اش فقراست. كسي كه ولخرجي مي‌كند، عاقبت به فقر كشيده مي‌شود. چقدر افراد خانه‌هاي شيك ساختند و در آن ماندند و همان خانه را فروختند.

    حالا اسراف چيست؟ معناي اسراف و نمونه‌ي اسراف را بگويم.
    قال الصادق(ع): «إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ تَجْعَلَ ثَوْبَ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِكَ»(كافى، ج‏6، ص‏441) لباس كار را بزل مي‌گويند.

    اگر با لباس بيرون در خانه كار كني، اسراف كرده‌اي. مثلاً فرض كنيد من يك قبا دارم و اين قبا را با دويست يا سي صد تومان هزينه خريده‌ام. مثلاً اگر در خانه مي‌خواهم كاري بكنم، فرضاً شيشه‌ي اتاق را پاك كنم، و يا در آشپز خانه با اين لباس كار كنم، اين اسراف است. نمونه اسراف اين است كه آدم پيراهن بيرون از خانه را در خانه بپوشد. البته اين مربوط به مردان است و در مورد زن‌ها در وقت كار، حسابش جداست.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    قال الصادق(ع): «أَدْنَى الْإِسْرَافِ هِرَاقَةُ فَضْلِ الْإِنَاءِ وَ ابْتِذَالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ وَ إِلْقَاءُ النَّوَى»(كافى، ج‏6، ص‏460) نمونه‌هاي كوچك اسراف اين است كه آب بيهوده بريزي. چقدر خانه‌ها الان آب ندارد و سازمان آب نمي‌تواند به اين‌ها آب برساند، به خاطر اين كه بعضي‌ها آب زيادي مصرف مي‌كنند.

    اگر مي‌خواهي وضو بگيري دو مشت آب كافي است. شير را باز مي‌كند و مي‌بيني چند ليتر آب مي‌ريزد تا وضو بگيرد. وضو ثواب دارد، اما اين آبي كه مصرف كردي حرام است. اسراف حرام است. نمونه‌ي كوچك اسراف اين است كه «وَ ابْتِذَالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ» يعني لباسي كه برا‌ي بيرون است و برا‌ي حفظ آبرو و مصونيت است و به قول قديمي‌ها لباس پلوخوري است، در خانه استفاده كني.

    و يا با آن لباس مثلاً رختشويي و لباسشويي كند. و يا اينكه از كفش گرانقيمت به جاي دمپايي استفاده كند. شما با يك جفت دمپايي كه ده تومان يا بيست تومان است، مي‌تواني خيلي كارها را انجام بدهي، آن وقت شما با كفش گرانقيمت همان كارها را مي‌كني؟ بچه هم پاي تلويزيون نشسته است. اگر كسي بادام را با دندانش بشكند، گناه است. اين‌ها واقعاً گناه است. آن چه به بدن ضرر بزند گناه است. از چيزهاي جزئي گرفته تا چيزهاي كلي بايد مد نظر ما باشد. «وَ إِلْقَاءُ النَّوَى» آدم خرما بخورد و هسته‌اش را دور بيندازد اسراف است.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    «عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ قَوْلِهِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً قَالَ مَنْ أَنْفَقَ شَيْئاً فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ وَ مَنْ أَنْفَقَ فِي سَبِيلِ الْخَيْرِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ»(تفسيرعياشى، ج‏2، ص‏288) هر كس پولي را در غير خط خدا بدهد، تبذير كرده است «وَ مَنْ أَنْفَقَ فِي سَبِيلِ الْخَيْرِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ» و كسي كه در راه خدا بدهد، معتدل و مقتصد است. اگر در راه غير خدا باشد، اسراف و تبذير است.

    آن هم كه مي‌گويد اگر كسي لباس شيك بپوشد و با آن در خانه كاركند، مثلاً با كت و شلواري كه برايش گران تمام شده، در خانه و باغچه شخم بزن و با لباس تميز روي خاك بنشيند، اسراف است. بعضي‌ها مي‌گويند: حزب اللهي باش، روي خاك بنشين. آقا من پول اين كت و شلوار را داده‌ام و فلان قيمت تمام شده است. اصلاً كسي اگر با كت و شلوار گران قيمت روي خاك بنشيند اسراف كرده است، او حزب اللهي نيست. آدم بايد از چيزي كه گران تمام شده است، چند سال استفاده كند.

    بچه مدرسه اي‌ها اگر دفترشان هنوز 5 ورق دارد، دور بيندازند، اسراف است. كتاب‌هاي درسي را كه سال بعد مي‌توان استفاده كرد، اگر دور بريزيم، اسراف است. مگر ما در محاصره اقتصادي نيستيم؟ آقا زاده، شما كه با ذغال كف خيابان مي‌نويسي مرگ بر آمريكا، آمريكا فقر را براي ما مي‌خواهد. خوب اگر مرگ بر آمريكاست، آمريكا تو را در محاصره‌ي اقتصادي گذاشته است، كتاب هاو كيفت را پاره نكن. همين كيفي كه گوشه‌ي آن پاره شده است، مي‌توان كنارش را دوخت، و از آن استفاده كرد.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    كسي از روحانيون براي خريد سبزي رفت، گفت: آقا پنج زار سبزي بده. گفت: آقا نمي‌شود. گفت: پس يك تومان سبزي بده. و او به اندازه يك تومان براي او سبزي كشيد. بعد گفت: مي‌شود زحمتي براي ما بكشي؟ گفت: باشد. گفت: حالا اين سبزي‌ها را نصف كن. نصف كه كرد گفت: حالا اين قسمت پنج زار مي‌شود، ديدي كه شد. نمي‌شود يعني چه؟ شما شاه را بيرون كرديد.

    حالا با كيف امسال، سال ديگر نمي‌شود به مدرسه رفت؟ با كفش كهنه نمي‌شود به عروسي رفت؟ يك پيراهن عروس به فلان قيمت براي چند ساعت خريداري شود، آيا درست است؟ اين با محاصره‌ي اقتصادي هم خواني دارد؟ با مرگ بر آمريكا هم خواني دارد؟ خير! بعضي مي‌گويند: حالا آدم در عمرش يك بار عروس مي‌شود، يك بار هم مي‌ميرد. من مي‌گويم كه همان يك بار را هم نبايد اسراف كرد. اگر يك بار است، آيا يك بار مي‌توان اسراف كرد؟ اين مطالب از درون احاديث است و ممكن است با مزاج من و شما سازگار نباشد. در هر صورت اسراف، اسراف است.

    در يك عروسي من با چشم خودم ديدم، كه فرداي آن روز وانت آوردند، چندين هزار تومان دسته گل‌هايي را كه آورده بودند، برداشتند و بردند در بيابان ريختند. امروز عصر عروسي بود همه‌ي دوستان دسته‌ي گل آوردند، خانه پر از دسته گل شد، فرداي آن روز چند گلدان قيمتي و بهتر را نگه داشتند و بقيه را به بيابان ريختند. اين اسراف نيست؟ باز مي‌ترسم اينرا بگويم و گل فروشان ناراحت شوند.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    كشورهاي همسايه‌ي ما فقيرند، خود ما هم در محاصره‌ي اقتصادي هستيم. ‌اي برادر، اگر دلت به حال مستضعفين مي‌سوزد، كم‌تر اسراف كن. البته در اين ميان بعضي هم زياد شورش را در مي‌آورند. امام فرمود: اگر كسي مي‌تواند نان و آب گوشت بخورد، نان و نمك بخورد، آدم بدي است. از امام صادق(ع) پرسيدند: «إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِيمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَنِ قُلْتُ فَمَا الْإِقْتَار»(كافى، ج‏4، ص‏53) اقتار چيست؟ چون قرآن هم گفته است كه اسراف نكنيد و هم گفته است كه اقتار نكنيد، اقتار يعني كم هم خرج نكنيد. از امام صادق(ع) پرسيدند: اين كم خرجي كه خدا مي‌گويد چيست؟ امام فرمود: «أَكْلُ الْخُبْزِ وَ الْمِلْحِ وَ أَنْتَ تَقْدِرُ عَلَى غَيْرِهِ» اين است كه مي‌تواني نان و آب گوشت بخوري، نان و نمك بخوري. مي‌تواني عيد براي بچه‌ات لباس بهتر بخري سخت بگيري. گاهي وقت‌ها سخت گيري بد است.

    حالا ميانه روي آن چيست؟ امام صادق(ع) فرمود: «الْخُبْزُ وَ اللَّحْمُ وَ اللَّبَنُ وَ الْخَلُّ وَ السَّمْنُ مَرَّةً هَذَا وَ مَرَّةً هَذَا» يك بار نان و آب گوشت، يك بار برنج، و يك بار حاضري. يك بار نان خالي، يك بار نان و سيب زميني و يك بار نان و عسل.

    يك بار نان و پنير و. . . چون گاهي وقت‌ها مرتب مرفه غذا مي‌خورند و اين خطرناك است. ما الان يك عده از حزب اللهي‌ها را داريم كه زياد تند مي‌روند و متأسفانه اسير كارهايشان هستيم. كه مثلاً فكر مي‌كنند كه آدم هميشه بايد تقيه كند.

    رفتم در سپاه غذا بخورم. گفتند: آقاي قرائتي به خدا غذايمان امروز اينطور است. مثل اين كه از من مي‌ترسيدند. گفتم: آقا طوري نيست، يك روز پلو و مرغ مي‌خوريد، خوب يك روز هم‌اش مي‌خوريد. روز ديگر هم چيز ديگر مي‌خوريد. اصلاً مثل اين كه از هم مي‌ترسند.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین در تاریخ 1361/1/31




    مابه شهري رفته بوديم. باغ پرتقالي از آن مردم بود. خواستيم كه برويم و آنجا را ببينيم. گفتند: اگر بروي، مردم برمي گردند و مي‌گويند: ايشان به باغ پرتقالي رفته است كه از آن مردم است! مي‌خواهيم نگاه كنيم. مي‌گويند: چرا نگاه كردي؟ يك عده هم زياد از حد آدم خوبي شده‌اند. اينطور درست نيست. اسلام را به گونه‌اي معرفي كنيد كه دنيا عاشق اسلام شود. نبايد از اسلام فطريات را گرفت. «مَرَّةً هَذَا وَ مَرَّةً هَذَا» ميانه روي بسيارخوب است.
    يك خاطراتي هم از آن‌هايي دارم كه تندرو هستند. نمي‌دانم من اين خاطره را گفته‌ام يا نه؟ به يك شهر رفته بوديم. روشن فكران و مكتبي‌ها و حزب اللهي‌ها جلسه‌اي به مناسبتي داشتند.

    از من هم دعوت كردند، خدمتشان رسيديم و سفره‌اي پهن كردند و نان و هندوانه‌اي آوردند. ما اين نان و هندوانه را خورديم. بعد گفتند: آقاي قرائتي ما كه نان و هندوانه مي‌خوريم مي‌خواهيم زهد اسلامي را پياده كنيم. گفتم: اين زهد اسلامي نبود. اين بخل اسلامي بود. چون زهد اسلامي يعني خودت نخور. نه اين كه به مهمانت هم نده. تو مهمان دعوت كرده‌اي و به او نان و هندوانه مي‌دهي؟ اگر خيلي آدم خوبي هستي، خودت نان خالي بخور. چرا به من نان و هندوانه دادي؟ از چند فرسخي بلند شدم و آمده‌ام تا نان و هندوانه بخورم؟ البته يك مقدار هم شوخي كردم. زهد اسلامي را با بخل اسلامي قاطي كردند. زهد يعني نخور، نه اين كه به مهمان هم چيزي نده. بچه كه به دنيا مي‌آيد، اسلام مي‌گويد: به احترامش گوسفندي بكشيد و عقيقه بدهيد، اما مي‌گويد پدر و مادرش از گوشت عقيقه نخورند. پدر و مادر نخورند اما نمي‌گويد پدر و مادر ندهند. همين امروز يكي از برادران حزب اللهي مي‌گفت: من داماد شدم.

    دختر عقد شده دارم. زنم را مي‌خواهم به خانه بياورم و هيچ كس را دعوت نكنم. گفتم: اينكه مي‌خواهي هيچ كس را دعوت نكني، نه قرآني است و نه حزب اللهي و نه طبق حديث است. كاري از روي هوس است. مانند كسي كه از آن طرف هوس دارد. تو هم از اين طرف هوس داري. هر دو هوس است. خيلي بايد مواظب باشيم. اسلام دقيق است. من يك حديث درباره‌ي دقت اسلام بخوانم. آدم بايد مواظب باشد. مانند لاستيك‌هاي ماشين كه آدم بايد مواظب تنظيم بادشان باشد. آدم بايد مواظب خودش باشد.

    مصرف (ميانه روي در قرآن)


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود