جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خدا بی انصاف است؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    3,440
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    29 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    5
    گالری
    76

    آیا خدا بی انصاف است؟




    درود
    وقتتون بخیر
    چند روز پیش این شعر توی ذهنم مرور می شد
    یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد
    آنکه یوسف به زر ناصره بفروخته بود.
    ....
    در همین حال داستان زندگی حضرت یوسف (ع) اومد تو ذهنم
    آیا خدا بی انصاف است؟
    مگه از اول قرار نبوده یوسف از فرش به عرش برسه؟
    پس چرا باید عده ای نفرین شده ی همیشگی باشند؟
    آیا خدا برای به عرش رسوندن یوسف، باید کسانی رو قربانی می کرد؟
    اصلا مگه پدر حضرت یوسف فرزندان فراوانی ندشت؟ چرا یوسف باید برگزیده می شد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۵:۳۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش عشق نمایش پست
    درود
    وقتتون بخیر
    چند روز پیش این شعر توی ذهنم مرور می شد
    یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد
    آنکه یوسف به زر ناصره بفروخته بود.
    ....
    در همین حال داستان زندگی حضرت یوسف (ع) اومد تو ذهنم
    آیا خدا بی انصاف است؟
    مگه از اول قرار نبوده یوسف از فرش به عرش برسه؟
    پس چرا باید عده ای نفرین شده ی همیشگی باشند؟
    آیا خدا برای به عرش رسوندن یوسف، باید کسانی رو قربانی می کرد؟
    اصلا مگه پدر حضرت یوسف فرزندان فراوانی ندشت؟ چرا یوسف باید برگزیده می شد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب خدمت شما پرسشگر بزرگوار

    مطالب شما در واقع به اين سوال بر مي گردد كه «مگر خداوند عادل نیست ؟ چرا ما پیغمبر یا امام نشدیم ؟».

    شايد پاسخي مستند و منطقي به اين سوال پاسخ شما هم باشد:

    البته که خداوند متعال عادل است و اگر عادل نباشد، اصلاً خدا نیست، چون ظلم از نقص است و به هستی محض و کمال مطلق و مقام سبحان نقص راه ندارد. هر ناقصی خود محتاج و فانی است. اما معنای عدل این نیست که لابد همه باید پیامبر یا امام می‌شدند.

    اينكه عده اي نفرين شده ابدي شدند،اينگونه نيست كه آنها بدون اختيار خود و از روي جبر چنين شده باشند،توضيح بيشتر اينكه:

    هدف خداوند از آفرينش انسان - به عنوان موجودي متفاوت از ملائكه و حيوان - خلق موجودي با امكان كمال اختياري است و راه رسيدن به اين كمال نيز, عبوديت و بندگي است : «و ما خلقت الجن و الانس الاليعبدون» ؛(زاريات , آيه 56)
    لازمه ي آفرينش موجود مختار و كمال مند, اين است كه براي آن موجود, زمينه ي مخالفت نيز فراهم باشد; يعني، بتواند با دستورات مخالفت كند و در عين حال , راه بندگي و اطاعت را انتخاب كند. چرا كه اگر براي اين موجود, فقط راه اطاعت باز باشد, اطاعت او مانند ملائكه خواهد بود. پس اگر فرض كنيم كه خداوند, به حكمت خودش , بايد فقط انسان هايي را بيافريند كه اطاعت مي كنند; اين بدان معنا است كه آفرينش گنه كاران , ممتنع باشد, و نتيجه ي آن , امتناع مخالفت انسان با خدا است .

    خداوند, انسان را مختار آفريد و فاعل گناه , خود انسان مختار و آزاد است . پس اين صحيح نيست كه بگوييم :«خداوند انسان گنه كار را آفريد»; چرا كه اين سخن موهم آن است كه گنه كاري انسان نيز در اصل آفرينش او است ; در حالي كه فقط امكان گناه در اصل آفرينش , مربوط به خداوند است , و انتخاب كفر و گناه , كار خود انسان مي باشد, همان گونه كه انتخاب ايمان و اطاعت نيز با خود انسان است . پس بايد گفت : «خداوند, انسان را مختار آفريد تا ايمان و بندگي را برگزيند; نه كفر و مخالفت را» و اين از دو آيه زير به دست مي آيد:
    «انا هديناه السبيل اما شاكرا" و اما كفورا» ؛(انسان , آيه 3)

    «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» ؛(ذاريات , آيه 56).

    خدا همه انسانها را آزاد آفريده ، كافران و گناهكاران از آزادى سوء استفاده كرده راه كفر و گناه را برگزيده اند، خدا هيچ كس را گناهكار نيافريده ، صالحان و نيكوكاران را نيز به اطاعت و نيكوكارى مجبور ساخته است .

    آرى اگر خدا انسانها را آزاد نيافريده بود كسى نمى توانست گناه بكند و از فرمان الهى سرپيچى نمايد، ولى حكمت خدا ايجاب مى كرد آنها را آزاد بيافريند زيرا:

    هدف خدا از آفرينش انسان بوجود آوردن اشراف موجودات است ، اشراف موجودات موجودى است ، كه داراى علم و قدرت و عقل و اراده و اختيار بوده ، و به اختيار خود نيرو و قواى روحى و جسمى خود را به كارهاى شايسته و فرمانبردارى از مبداء آفرينش بكار گيرد. و با اينكه داراى شهوت و غضب است از لجام گسيختگى آنها جلوگيرى نمايد.

    اگر اجبار در كار باشد و خدا افراد انسان را به انجام اعمال شايسته و اجتناب از گناهان و كارهاى ناشايست مجبور نمايد، ديگر اشرف موجودات كه در شرافت و كمالات بر قله عالم آفرينش قرار دارد، و تمام موجودات بخاطر او و براى او آفريده شده است موجود نمى آيد، و عالى ترين هدف آفرينش كه آفريدن موجودى است كه به اختيار و اراده خود خويشتن را به كمالات بيارايد، محقق نمى گردد.

    زيرا: انسانى كه در انجام نيكيها و دورى از بديها مجبور باشد هرگز آن ارزش ‍ را ندارد.
    بديهى است پس از آنكه به انسان اختيار داده شد كه هر چه اراده نمود بتواند بر طبق تصميم خود رفتار نمايد، عده اى از افراد انسانها به جانب فساد و معصيت تمايل نموده ، و به عبارت ديگر از اين موهبت الهى يعنى اختيار سوء استفاده خواهند نمود.

    آري برادران يوسف هم با سوئاستفاده از ازادي و اختياري كه خداوند به آنها هم بعنوان يك انسان عطا كرده بود،در مسيري قدم گذاشتند كه كه نامشان به بدي برده شود،و هرگز اينگونه نبوده است آنان قرباني به عرش رفتن يوسف شده باشند.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چرا ما پيامبر يا امام نشديم؟

    در پاسخ به اين سوال بايد عرض كنم:

    مقام‏های معنوی که از طرف خدا به انسان‏ها داده می‏شود، بر اساس لیاقت‏های خاصی که افراد دارند ،کاملاً حساب شده و دقیق است. خداوند با علم بی انتهایش تشخیص می‏دهد که چه کسی شایسته چه مقامی است. اما کلمات معصومین (ع):
    در دعای ندبه می‏خوانیم: "اولیائک الذین استخلصتهم لنفسک... بعد أن شرطتَ علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیه...، اولیایی که آنان را برای خود برگزیدی، پس از آن که زهد و پیراستگی را در زندگی دنیای پست از آنان شرط نمودی. آنان نیز شرط تو را پذیرفته و تو نیز از وفای آنان آگاه شدی. قرآن می‏فرماید: "و اللَّه أعلم حیث یجعل رسالته؛ خدا خودش بهتر می‏داند که رسالت را کجا قرار دهد."{ انعام(6) آیه 124}.

    در مقام ادعا برخی مدعی هستند که می‏توانند آدم خوبی شوند، ولی وقتی موقع امتحان می‏شود، اکثریت مردود می‏شوند. سراسر تاریخ شاهد گویای این مدعا است. بنابراین بسیاری ازآنچه که پیامبران و ائمه به آن رسیده اند، در اثر لیاقت و شایستگی هائی است که از خود نشان داده اند.خدای متعال اگر مقام و منصبی معنوی و الهی به آن ها داده و یا آن ها را به نعمتی مخصوص گردانیده، در نتیجه اعمال و اخلاصی است که از خود نشان داده اند. به خاطر برخی مصالح ظهور برخی از نعمت ها و مقامات در سنین کودکی و یا حتی قبل از تولد بوده، مانند آنچه که در مورد حضرت عیسی علیه السلام و یا دیگر پیامبران و ائمه بزرگوار رخ داده است.

    با این توضیح که خدای متعال به دلیل علم پیشین خود به عالم و این که چه اتفاقاتی در آن رخ خواهد داد و هر کس به لحاظ لیاقت و مقام وجود به چه مقام و مرتبه خواهد رسید، می دانست افرادی از انسان ها خواهند بود که به عهدی که گفته شد، وفادار خواهند بود.در مقام اطاعت از خدای متعال به بالاترین مقامات اخلاص دست خواهند یافت ‌، از طرف دیگر بشر برای هدایت به سوی راستی و درستی نیازمند به هدایت هدایتگرانی است که از جنس خود آنان باشند.

    از جانب خدای متعال به این کار مامور شده باشند، از طرف دیگر هدایتگران باید دارای صفاتی باشند که آن ها را در طول حیات خود از تولد تا مرگ در بین انسان های دیگر ویژه گردانده باشد، مانند صفت عصمت ،‌شجاعت ، علم و... . به خاطر این است که مردم تا فردی را با چنین ویژگی هائی از ابتدای حیاتش نبینند، اعتماد نخواهند داشت. بنابراین از او تبعیت نخواهند کرد.پس هدایت نخواهند شد.

    خدای متعال با علم به تمام این موارد ،آن افراد خاص و ویژه و وفا کننده به عهد و دارای درجه بالای اخلاص و ایمان را برای این ماموریت ویژه، از ابتدای خلقت معین کرد. نعمت هائی را به هر کدام از آن ها در زندگی دنیوی شان عنایت فرمود تا در راه انجام این ماموریت موفقیت کامل داشته باشند.

    بنابراین اگر خدا آن ها را به نبوت و امامت برگزید، بر اثر لیاقت فردی شان بوده است . اگر نعمت هائی را اضافه به آن ها داده است ، حتی قبل از رسیدن به زمان بلوغ و تعقل و تکلیف، مانند آنچه که به پیامبر اسلام و دیگر انبیا و ائمه در زمان طفولیت داد ،‌حتی زمانی که پیامبر و یا امام نبوده اند ،فقط به خاطر این بود که ماموریت ویژه آن ها از ابتدا بی عیب و نقص باشد و لکه ای هر چند کوچک بر دامن حیات دنیوی شان نباشد.

    برای روشن شدن این نکته که بخش عمده لیاقت افراد در دریافت عنایات ویژه الهی، بسته به خود انسان هاست. می توان به نمونه های تاریخی اشاره ای بکنیم.بلعم بن باعورا از جمله کسانی است که در ظاهر به مقامات خوبی از انسانیت رسیده بود، ولی در یک صحنه مهم از امتحانات الهی خراب کرد .نتیجه آن هم دوری او از مقام بندگی شد. حال قبل از گرفتاری او ممکن است کسانی هم بگویند چرا او به مقام پیامبری نرسیده بود اما خدا عالم است که او با انتخاب بدی که اختیار می کند ،خودش را از درگاه الهی دور کرده و تمام سابقه به ظاهر خوبش را یک جا باطل می کند .

    مقام نبوت و امامت سمتی الهی است که شامل حال کسی می شود که در طول عمر خود گرفتار هیچ انتخاب زشتی نمی شود و چون تنها خدا عالم به حال بندگان است و او می داند چه بنده ای در تمام شرایط با استقامت مسیر بندگی را طی می کند و گرفتار گناه نمی شود، از آن جا به بعد او را تحت عنایات خاص خود قرار می دهد و این سمتی را که باید از هر گناه و خطایی مصون بماند،به این دسته از بندگانش عنایت می کند. پس جواب اصلی پرسش شما به علم الهی بر می گردد.


  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    3,440
    مورد تشکر
    10 پست
    حضور
    29 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    49
    آپلود
    5
    گالری
    76



    ممنون از پاسخ گوییتون

    ولی این سوال برام پیش اومده که خداوند چرا وقتی دو نفر را خلق می کند، به یکی شرایط پیامبری رو میده اما به دیگری این شرایط رو نمیده؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش عشق نمایش پست
    ممنون از پاسخ گوییتون

    ولی این سوال برام پیش اومده که خداوند چرا وقتی دو نفر را خلق می کند، به یکی شرایط پیامبری رو میده اما به دیگری این شرایط رو نمیده؟
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    پاسخ اين سوال شما تا حد زيادي در مطالب گذشته ام هست،با اين حال مطالبي خدمت شما عرض مي كنم،اميدوارم كه مفيد واقع گردد:

    ظاهر امر این است که من و شما هم امکان امام و پیغمبر شدن را داریم، یعنی هر انسانی که خلق می شود، هم زمینه امام و پیامبر شدن را دارد، و هم زمینه یزید و معاویه شدن را! و همه اینها به نوع عملکرد خود انسانها بستگی دارد. شاید اینطور تصور بشه که در مورد امام و پیامبر، چون خدا به صورت تکوینی اراده کرده، پس اونها هم معصوم هستند و گناه نمی کنند. اما حقیقتا اینطور نیست، بلکه اراده تکوینی خدا اینطوره که هر کسی با زحمت فراوان و دوری کردن از گناهان، تا یک مرحله ای خودش رو رسوند، خدا هم زمینه دست یابی به مراحل بعدی رو براش فراهم کنه.

    اراده تکوینی خدا، شخصی نیست(یعنی برای یک شخص خاص اراده نکرده)، بلکه یک قانون کلی و ثابته که هر کسی میتونه تحت اون اراده، به مراحل بالاتر دست پیدا کنه .

    بنابر آنچه كه از روايات هم استفاده مي شود اين است كه خداوند همه را با شرايط يكسان خلق كرده است،امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «خداوند متعال، انسان هايي را از فرزندان آدم انتخاب كرد و تولد آنها را پاك و بدن هاي آنان را پاكيزه گردانيد و آنها را در پشت مردان رحم زنان در حفظ خويش قرار داد، نه به جهت طلبي كه از خداوند داشته باشند، بلكه از آن جا كه خداوند در هنگام خلقت مي دانست كه از او فرمانبرداري مي كنند و او را عبادت مي نمايند و هيچ گونه شركي نسبت به او روا نمي دارند، پس اينان به واسطه فرمان برداري از خداوند، به اين كرامت و منزلت والا در نزد خداوند نايل شده اند.»(1)

    خداوند همه را با يك ظرفيت آفريده،و آزاد آفريده ، كافران و گناهكاران از آزادى سوء استفاده كرده راه كفر و گناه را برگزيده اند، خدا هيچ كس را گناهكار نيافريده ، صالحان و نيكوكاران را نيز به اطاعت و نيكوكارى مجبور ساخته است .آنچه مهم و اساسي و سرنوشت ساز است اين است كه هر كس از ظرفيتهاي خودش بايد درست استفاده كند!

    آنچه كه براي رسيدن به پاسخ اين سوالي كه در ذهن خيلي ها وجود دارد،بايد بدان توجه داشت اين است كه خدای متعال به دلیل علم پیشین خود به عالم و این که چه اتفاقاتی در آن رخ خواهد داد و هر کس به لحاظ لیاقت و مقام وجود به چه مقام و مرتبه خواهد رسید، می دانست افرادی از انسان ها خواهند بود که به عهدی که گفته شد، وفادار خواهند بود.در مقام اطاعت از خدای متعال به بالاترین مقامات اخلاص دست خواهند یافت ،و هرگز اينگونه نبوده است كه خداوند انسانها را با شرايط متفاوت خلق كرده باشد.


    پي نوشتها:
    مجلسي، بحارالانوار، ج 10، ص 170.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي:

    انصاف خدا

    سوال:

    آیا خدا بی انصاف است؟ چرا براي اينكه بعضي افراد به كمال برسند عده اي ديگر بايد قرباني شوند،مانند برادران حضرت يوسف(ع) كه قرباني شدند تا يوسف به عرش برود؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    مطالب شما در واقع به اين سوال بر مي گردد كه «مگر خداوند عادل نیست ؟ چرا ما پیغمبر یا امام نشدیم ؟».

    شايد پاسخي مستند و منطقي به اين سوال پاسخ شما هم باشد:

    البته که خداوند متعال عادل است و اگر عادل نباشد، اصلاً خدا نیست، چون ظلم از نقص است و به هستی محض و کمال مطلق و مقام سبحان نقص راه ندارد. هر ناقصی خود محتاج و فانی است. اما معنای عدل این نیست که لابد همه باید پیامبر یا امام می‌شدند.

    اينكه عده اي نفرين شده ابدي شدند،اينگونه نيست كه آنها بدون اختيار خود و از روي جبر چنين شده باشند،توضيح بيشتر اينكه:

    هدف خداوند از آفرينش انسان - به عنوان موجودي متفاوت از ملائكه و حيوان - خلق موجودي با امكان كمال اختياري است و راه رسيدن به اين كمال نيز, عبوديت و بندگي است : «و ما خلقت الجن و الانس الاليعبدون» ؛(1)

    لازمه ي آفرينش موجود مختار و كمال مند, اين است كه براي آن موجود, زمينه ي مخالفت نيز فراهم باشد; يعني، بتواند با دستورات مخالفت كند و در عين حال , راه بندگي و اطاعت را انتخاب كند. چرا كه اگر براي اين موجود, فقط راه اطاعت باز باشد, اطاعت او مانند ملائكه خواهد بود. پس اگر فرض كنيم كه خداوند, به حكمت خودش , بايد فقط انسان هايي را بيافريند كه اطاعت مي كنند; اين بدان معنا است كه آفرينش گنه كاران , ممتنع باشد, و نتيجه ي آن , امتناع مخالفت انسان با خدا است .

    خداوند, انسان را مختار آفريد و فاعل گناه , خود انسان مختار و آزاد است . پس اين صحيح نيست كه بگوييم :«خداوند انسان گنه كار را آفريد»; چرا كه اين سخن موهم آن است كه گنه كاري انسان نيز در اصل آفرينش او است ; در حالي كه فقط امكان گناه در اصل آفرينش , مربوط به خداوند است , و انتخاب كفر و گناه , كار خود انسان مي باشد, همان گونه كه انتخاب ايمان و اطاعت نيز با خود انسان است . پس بايد گفت : «خداوند, انسان را مختار آفريد تا ايمان و بندگي را برگزيند; نه كفر و مخالفت را» و اين از دو آيه زير به دست مي آيد:
    «انا هديناه السبيل اما شاكرا" و اما كفورا» ؛(2)

    «و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» ؛(3).

    خدا همه انسانها را آزاد آفريده ، كافران و گناهكاران از آزادى سوء استفاده كرده راه كفر و گناه را برگزيده اند، خدا هيچ كس را گناهكار نيافريده ، صالحان و نيكوكاران را نيز به اطاعت و نيكوكارى مجبور ساخته است .

    آرى اگر خدا انسانها را آزاد نيافريده بود كسى نمى توانست گناه بكند و از فرمان الهى سرپيچى نمايد، ولى حكمت خدا ايجاب مى كرد آنها را آزاد بيافريند زيرا:

    هدف خدا از آفرينش انسان بوجود آوردن اشراف موجودات است ، اشراف موجودات موجودى است ، كه داراى علم و قدرت و عقل و اراده و اختيار بوده ، و به اختيار خود نيرو و قواى روحى و جسمى خود را به كارهاى شايسته و فرمانبردارى از مبداء آفرينش بكار گيرد. و با اينكه داراى شهوت و غضب است از لجام گسيختگى آنها جلوگيرى نمايد.

    اگر اجبار در كار باشد و خدا افراد انسان را به انجام اعمال شايسته و اجتناب از گناهان و كارهاى ناشايست مجبور نمايد، ديگر اشرف موجودات كه در شرافت و كمالات بر قله عالم آفرينش قرار دارد، و تمام موجودات بخاطر او و براى او آفريده شده است موجود نمى آيد، و عالى ترين هدف آفرينش كه آفريدن موجودى است كه به اختيار و اراده خود خويشتن را به كمالات بيارايد، محقق نمى گردد.

    زيرا: انسانى كه در انجام نيكيها و دورى از بديها مجبور باشد هرگز آن ارزش ‍ را ندارد.
    بديهى است پس از آنكه به انسان اختيار داده شد كه هر چه اراده نمود بتواند بر طبق تصميم خود رفتار نمايد، عده اى از افراد انسانها به جانب فساد و معصيت تمايل نموده ، و به عبارت ديگر از اين موهبت الهى يعنى اختيار سوء استفاده خواهند نمود.

    آري برادران يوسف هم با سوئاستفاده از ازادي و اختياري كه خداوند به آنها هم بعنوان يك انسان عطا كرده بود،در مسيري قدم گذاشتند كه كه نامشان به بدي برده شود،و هرگز اينگونه نبوده است آنان قرباني به عرش رفتن يوسف شده باشند.


    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۲:۰۴

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال:

    چرا ما پيامبر نشديم؟

    پاسخ:

    در پاسخ به اين سوال بايد عرض كنم:

    مقام‏های معنوی که از طرف خدا به انسان‏ها داده می‏شود، بر اساس لیاقت‏های خاصی که افراد دارند ،کاملاً حساب شده و دقیق است. خداوند با علم بی انتهایش تشخیص می‏دهد که چه کسی شایسته چه مقامی است. اما کلمات معصومین (ع):
    در دعای ندبه می‏خوانیم: "اولیائک الذین استخلصتهم لنفسک... بعد أن شرطتَ علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیه...، اولیایی که آنان را برای خود برگزیدی، پس از آن که زهد و پیراستگی را در زندگی دنیای پست از آنان شرط نمودی. آنان نیز شرط تو را پذیرفته و تو نیز از وفای آنان آگاه شدی. قرآن می‏فرماید: "و اللَّه أعلم حیث یجعل رسالته؛ خدا خودش بهتر می‏داند که رسالت را کجا قرار دهد."{ 4}.

    در مقام ادعا برخی مدعی هستند که می‏توانند آدم خوبی شوند، ولی وقتی موقع امتحان می‏شود، اکثریت مردود می‏شوند. سراسر تاریخ شاهد گویای این مدعا است. بنابراین بسیاری ازآنچه که پیامبران و ائمه به آن رسیده اند، در اثر لیاقت و شایستگی هائی است که از خود نشان داده اند.خدای متعال اگر مقام و منصبی معنوی و الهی به آن ها داده و یا آن ها را به نعمتی مخصوص گردانیده، در نتیجه اعمال و اخلاصی است که از خود نشان داده اند. به خاطر برخی مصالح ظهور برخی از نعمت ها و مقامات در سنین کودکی و یا حتی قبل از تولد بوده، مانند آنچه که در مورد حضرت عیسی علیه السلام و یا دیگر پیامبران و ائمه بزرگوار رخ داده است.

    با این توضیح که خدای متعال به دلیل علم پیشین خود به عالم و این که چه اتفاقاتی در آن رخ خواهد داد و هر کس به لحاظ لیاقت و مقام وجود به چه مقام و مرتبه خواهد رسید، می دانست افرادی از انسان ها خواهند بود که به عهدی که گفته شد، وفادار خواهند بود.در مقام اطاعت از خدای متعال به بالاترین مقامات اخلاص دست خواهند یافت ‌، از طرف دیگر بشر برای هدایت به سوی راستی و درستی نیازمند به هدایت هدایتگرانی است که از جنس خود آنان باشند.

    از جانب خدای متعال به این کار مامور شده باشند، از طرف دیگر هدایتگران باید دارای صفاتی باشند که آن ها را در طول حیات خود از تولد تا مرگ در بین انسان های دیگر ویژه گردانده باشد، مانند صفت عصمت ،‌شجاعت ، علم و... . به خاطر این است که مردم تا فردی را با چنین ویژگی هائی از ابتدای حیاتش نبینند، اعتماد نخواهند داشت. بنابراین از او تبعیت نخواهند کرد.پس هدایت نخواهند شد.

    خدای متعال با علم به تمام این موارد ،آن افراد خاص و ویژه و وفا کننده به عهد و دارای درجه بالای اخلاص و ایمان را برای این ماموریت ویژه، از ابتدای خلقت معین کرد. نعمت هائی را به هر کدام از آن ها در زندگی دنیوی شان عنایت فرمود تا در راه انجام این ماموریت موفقیت کامل داشته باشند.

    بنابراین اگر خدا آن ها را به نبوت و امامت برگزید، بر اثر لیاقت فردی شان بوده است . اگر نعمت هائی را اضافه به آن ها داده است ، حتی قبل از رسیدن به زمان بلوغ و تعقل و تکلیف، مانند آنچه که به پیامبر اسلام و دیگر انبیا و ائمه در زمان طفولیت داد ،‌حتی زمانی که پیامبر و یا امام نبوده اند ،فقط به خاطر این بود که ماموریت ویژه آن ها از ابتدا بی عیب و نقص باشد و لکه ای هر چند کوچک بر دامن حیات دنیوی شان نباشد.

    برای روشن شدن این نکته که بخش عمده لیاقت افراد در دریافت عنایات ویژه الهی، بسته به خود انسان هاست. می توان به نمونه های تاریخی اشاره ای بکنیم.بلعم بن باعورا از جمله کسانی است که در ظاهر به مقامات خوبی از انسانیت رسیده بود، ولی در یک صحنه مهم از امتحانات الهی خراب کرد .نتیجه آن هم دوری او از مقام بندگی شد. حال قبل از گرفتاری او ممکن است کسانی هم بگویند چرا او به مقام پیامبری نرسیده بود اما خدا عالم است که او با انتخاب بدی که اختیار می کند ،خودش را از درگاه الهی دور کرده و تمام سابقه به ظاهر خوبش را یک جا باطل می کند .

    مقام نبوت و امامت سمتی الهی است که شامل حال کسی می شود که در طول عمر خود گرفتار هیچ انتخاب زشتی نمی شود و چون تنها خدا عالم به حال بندگان است و او می داند چه بنده ای در تمام شرایط با استقامت مسیر بندگی را طی می کند و گرفتار گناه نمی شود، از آن جا به بعد او را تحت عنایات خاص خود قرار می دهد و این سمتی را که باید از هر گناه و خطایی مصون بماند،به این دسته از بندگانش عنایت می کند. پس جواب اصلی پرسش شما به علم الهی بر می گردد.



  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال:

    خداوند چرا وقتی دو نفر را خلق می کند، به یکی شرایط پیامبری رو میده اما به دیگری این شرایط رو نمیده؟

    پاسخ:
    با عرض سلام و ادب
    ظاهر امر این است که من و شما هم امکان امام و پیغمبر شدن را داریم، یعنی هر انسانی که خلق می شود، هم زمینه امام و پیامبر شدن را دارد، و هم زمینه یزید و معاویه شدن را! و همه اینها به نوع عملکرد خود انسانها بستگی دارد. شاید اینطور تصور بشه که در مورد امام و پیامبر، چون خدا به صورت تکوینی اراده کرده، پس اونها هم معصوم هستند و گناه نمی کنند. اما حقیقتا اینطور نیست، بلکه اراده تکوینی خدا اینطوره که هر کسی با زحمت فراوان و دوری کردن از گناهان، تا یک مرحله ای خودش رو رسوند، خدا هم زمینه دست یابی به مراحل بعدی رو براش فراهم کنه.

    اراده تکوینی خدا، شخصی نیست(یعنی برای یک شخص خاص اراده نکرده)، بلکه یک قانون کلی و ثابته که هر کسی میتونه تحت اون اراده، به مراحل بالاتر دست پیدا کنه .

    بنابر آنچه كه از روايات هم استفاده مي شود اين است كه خداوند همه را با شرايط يكسان خلق كرده است،امام صادق ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «خداوند متعال، انسان هايي را از فرزندان آدم انتخاب كرد و تولد آنها را پاك و بدن هاي آنان را پاكيزه گردانيد و آنها را در پشت مردان رحم زنان در حفظ خويش قرار داد، نه به جهت طلبي كه از خداوند داشته باشند، بلكه از آن جا كه خداوند در هنگام خلقت مي دانست كه از او فرمانبرداري مي كنند و او را عبادت مي نمايند و هيچ گونه شركي نسبت به او روا نمي دارند، پس اينان به واسطه فرمان برداري از خداوند، به اين كرامت و منزلت والا در نزد خداوند نايل شده اند.»(5)

    خداوند همه را با يك ظرفيت آفريده،و آزاد آفريده ، كافران و گناهكاران از آزادى سوء استفاده كرده راه كفر و گناه را برگزيده اند، خدا هيچ كس را گناهكار نيافريده ، صالحان و نيكوكاران را نيز به اطاعت و نيكوكارى مجبور ساخته است .آنچه مهم و اساسي و سرنوشت ساز است اين است كه هر كس از ظرفيتهاي خودش بايد درست استفاده كند!

    آنچه كه براي رسيدن به پاسخ اين سوالي كه در ذهن خيلي ها وجود دارد،بايد بدان توجه داشت اين است كه خدای متعال به دلیل علم پیشین خود به عالم و این که چه اتفاقاتی در آن رخ خواهد داد و هر کس به لحاظ لیاقت و مقام وجود به چه مقام و مرتبه خواهد رسید، می دانست افرادی از انسان ها خواهند بود که به عهدی که گفته شد، وفادار خواهند بود.در مقام اطاعت از خدای متعال به بالاترین مقامات اخلاص دست خواهند یافت ،و هرگز اينگونه نبوده است كه خداوند انسانها را با شرايط متفاوت خلق كرده باشد.


    پي نوشتها:

    1. زاريات , آيه 56

    2. انسان , آيه 3

    3. ذاريات , آيه 56

    4. انعام(6) آیه 124

    5. مجلسي، بحارالانوار، ج 10، ص 170.

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود