جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست‌؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست‌؟




    سلام
    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيه؟ (آيا اختلاف صيغه مربوط به متفاوت بودن حالات ابلاغ وحي میشه؟)




    کارشناس بحث : پاسخگوی قرانی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۲۵ در ساعت ۲۱:۱۷

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    در جواب پرسش شما دوست عزیز باید عرض کنم که راغب اصفهاني در فرق "انزال‌" و "تنزيل‌" آورده است‌:
    "فرق بين انزال و تنزيل در وصف قرآن و ملائكه اين است كه تنزيل مختص به جايي است كه فرستادن قرآن به پراكندگي و مرتبه‌اي بعد مرتبه‌، اشاره مي‌كند، ولي انزال عام است و تنزيل را هم شامل مي‌شود.(1)

    "تنزيل‌" كه نامي از نام‌هاي قرآن است‌، اسم فعلي است از ماده نزّل (مصدر باب تفعيل‌) به معناي فرو فرستادن‌، يا مصدري است در جاي مفعول (تنزيل به جاي مُنَزّل‌) كه براي مبالغه آمده است‌؛ يعني بر آن تأكيد دارد كه كتابي فرود آمده از جانب خدا و نه ديگري‌.(2)(3)

    اما گفتة راغب كه معناي تدريج در تنزيل نهفته است‌، جاي تأمل دارد؛ چه اين كه خداي متعال مي‌فرمايد: " يَسْئلُكَ أَهْل‌ُ الْكِتَـَب‌ِ أَن تُنَزِّل‌ عَلَيْهِم‌ كِتَـَبًا مِّن‌ السَّمَآءِ... ؛(4) اهل كتاب از تو مي‌خواهند كتابي از آسمان (يك جا) بر آن‌ها نازل كني‌..."(5) بنابراين ؛ تنزيل هم معناي فرود آمدن يك دفعه و يك جا را مي‌رساند و به معناي تدريجي منحصر نيست‌.(6)
    با اين حال به نظر مي‌رسد معاني "انزال‌" و "تنزيل‌" در بسياري آيات‌، به ويژه آيات ذيل‌، همراه با فرق ياد شده در دفعي و تدريجي است‌.(در اين مورد روايات تفسيري نيز مي‌تواند قرينة مناسبي باشد و بسياري از مفسران بر اين عقيده‌اند.)
    ـ "إِنَّـآ أَنزَلْنَـَه فِي لَيْلَة‌ الْقَدْرِ ؛(7) ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم‌."

    ـ " إِنَّـآ أَنزلْنه‌ فِي لَيْلَة‌ مُّبَـركَة‌ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِين‌ ؛(8) ما آن را در شبي پربركت نازل كرديم‌."
    ـ "وَ قُرْءَانًا فَرَقْنَـَه‌ لِتَقْرَأَه‌ و عَلَي النَّاس‌ عَلَي‌ مُكْث‌ وَ نَزَّلْنَـَه‌ تَنزِيلاً ؛(9) و قرآني را پراكنده كرديم تا با درنگ بر مردم بخواني و آن را به تدريج نازل كرديم‌."

    افزون بر معناي ياد شده‌، برخي محققان فرق ديگري را نيز براي آن دو قائل شده‌اند، و آن اين كه در انزال جهت صدور فعل از فاعل ملاحظه مي‌شود؛ يعني فرو فرستادن وحي از سوي خدا؛ ولي در تنزيل جهت وقوع و تعلق آن به مفعول لحاظ مي‌شود؛ يعني وحي بر پيامبر9.(10)
    "نزول‌" مصدر و به معناي وارد شدن و يا جاي گير شدن است‌.(11) نظر به هيچ يك از معاني دفعي و تدريجي و يا جهت صدور و وقوع ندارد.

    منابع:
    1. معجم مفردات الفاظ القرآن‌، الراغب الاصفهاني‌، ماده نزل‌، للمكتبة المرتضويه‌.
    2. الروض الجنان و روح الجنان‌، ابوالفتوح رازي‌، تهران‌، 5 ـ1334، ج 8، ص 3062.
    3. تاريخ قرآن‌، محمود راميار، ص 182 ـ 183، انتشارات اميركبير، چ دوم‌، تهران 1362 ش‌.
    4. نسأ،آیه 153.
    5. و نيز بنگريد: اسرأ، 92 و انعام‌، 37 و بقره‌، 105 و... .
    6. ر.ك‌: تاريخ قرآن‌، ص 183.
    7. قدر،آیه1.
    8. دخان‌،آیه 3.
    9. اسرأ،آیه 106.
    10. ر.ك‌: التحقيق في الكلمات القرآن الكريم‌، حسن مصطفوي‌، ج 12، ص 88، مادة "نزل‌"، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، چ اول‌، تهران‌، 1371 ش‌.
    11.تاريخ قرآن‌، ص 181.

    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست‌؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    ممنون از توضیحاتتون.
    در مورد نزول دفعی و تدریجی هم توضیحاتی می فرماید؟و اینکه آیا قرآن کریم به یکباره در شب قدر نازل شده یا به صورت تدریجی و در طول بیست و سه سال ؟


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض احترام
    نقل قول نوشته اصلی توسط هانی110 نمایش پست
    در مورد نزول دفعی
    نزول در لغت به معنای"فرو افتادن" از بلندی است، «نَزَلَ عَن دابَتِه» یعنی از اسبش فرود آمد یا افتاد[1] و نزول دفعی در اصطلاح قرآن و علوم قرآن عبارت از نزول یکباره و جمعی قرآن، از سوی خداوند بر قلب پیامبر (ص) در شب قدر است.[2]
    نزول دفعی قرآن در آیات
    از کنار هم قرار دادن آیات ذیل؛
    «شَهرُ رَمَضان الَّذی اُنِزلَ فیه القُرءان ...»[3]
    «ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده »
    «إِنا اَنزَلناهُ فی لَیلَهٍ مُبارَکهٍ...»[4]
    «ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم»
    «إِنا اَنزَلناهُ فی لَیلَهٍ القَدرِ»[5]
    «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم»
    به این نتیجه می رسیم که قرآن در یک شب نازل شده است.
    از تدبر در آیات مربوط به نزول قرآن در شب قدر از ماه رمضان و تعبیر «انزال» در هر سه آیه در مقابل «تنزیل» بر می آید که منظور این آیات نزول دفعی قرآن است[6] و همچنین شاهد دیگر بر اینکه قرآن نزول دفعی دارد این است که در بعضی از آیات قرآن تعبیر به «انزال» و در بعضی دیگر تعبیر به «تنزیل» شده است، از پاره ای از متون لغت استفاده می شود که تنزیل معمولاً در مواردی گفته می شود که چیزی تدریجاً و به صورت پراکنده نازل شده، اما «انزال» مفهوم وسیعی دارد که هم نزول تدریجی را شامل می شود هم نزول دفعی را [7] و جالب اینکه در تمام آیات فوق که سخن از نزول قرآن در شب قدر و ماه مبارک رمضان است تعبیر به «انزال» شده که با نزول دفعی هماهنگ است.[8]
    نزول دفعی قرآن در روایات
    1- حفص بن غیاث می گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم قرآن چگونه می گوید: «شَهرُ َرمَضانَ الَّذی اُنزِل فیهِ القُرءَان...» در حالی که در طول بیست سال از اول تا آخر نازل شده است؟ امام (ع) فرمودند:
    «یک مرتبه به بیت المعمور نازل شده، سپس نزولش در طول بیست سال بوده است».[9]
    2- سعید بن جبیر از ابن عباس روایت کرده که گفت:
    « قرآن شب قدر به طور کامل به آسمان دنیا فرود آمد، آنگاه خداوند هر قسمتی را بعد از قسمت دیگر بر پیغمبر نازل می کرد»[10]
    آنچه از آیات و روایات استفاده می شود این است که قرآن کریم دارای نزول دفعی بوده، اما اینکه منزل و مأوای قرآن بعد از نزول دفعی کجا بوده اقوالی وجود دارد که عبارتند از :
    1- قرآن به صورت یکپارچه در شب قدر به آسمان دنیا نازل شده است.[11] 2- قرآن به بیت المعمور (خانه ای است در آسمان که ملائکه پیرامون آن طواف میکنند)[12] که در آسمان چهارم قرار دارد نازل شده است.[13]
    3- محل نزول قرآن قلب مبارک پیامبر (ص) بوده است.[14]
    حکمتهای نزول دفعی قرآن
    1- سر فرود آوردن قرآن به طور کامل به آسمان دنیا برای بزرگداشت شأن قرآن و کسی که بر او نازل شده، بوده است.
    2- قرآن یکجا به آسمان دنیا فرود آمد تا آنچه خداوند با برانگیختن پیامبری نصیب امت کرده بود به آنها تسلیم کند.
    3- یکجا فرود آمدن قرآن به آسمان دنیا، تکریم و گرامی داشتن بنی آدم و تعظیم مقام آنها نزد ملائکه است.[15]

    منابع:
    [1] . ترجمه مفردات، راغب، اصفهانی، مترجم غلامرضا خسروی، تهران، مرتضوی، 1372، چ اول، ج 3 ص 314
    [2] . تفسیر نمونه؛ مکارم شیرازی، ناصر، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374، چ اول ج 21 ص 149
    [3] . بقره، 2/185
    [4] . دخاان، 44/3
    [5] . قدر، 97/1
    [6] . ترجمه المیزان؛ طباطبائی، محمدحسین، مترجم موسوی همدانی، قم، جامعۀ مدرسین، 1374، چ پنجم، ج 2 ص 20
    [7] . ترجمه مفردات، پیشین، ج 3 ص 315
    [8] . تفسیر نمونه، پیشین، ج 21 ص 149
    [9] . درسنامۀ علوم قرآنی ؛ جوان آراسته، حسین، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی، 1377، چ اول ص 82، اصول کافی؛ کلینی، بیروت، دارالتعارف المطبوعات، 1411، ج 2 ص 592
    [10] . ترجمه الاتقان؛ سیوطی، حائری قزوینی، تهران، امیرکبیر، 1363، چ اول، ج 1 ص 151 و 152
    [11] . همان
    [12] . ترجمه تفسیر المیزان، پیشین، ج 19 ص 8
    [13] . درسنامۀ علوم قرآنی، پیشین، ص 86
    [14] . ترجمه تفسیر المیزان، پیشین، ج 2 ص
    [15] . ترجمه الاتقان، پیشین، ج 1 ص 155- 156
    در ترجمه آیات از ترجمه آیت اله مکارم شیرازی استفاده شده است.

    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست‌؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هانی110 نمایش پست
    تدریجی هم توضیحاتی می فرماید؟
    قرآن مجموعه آیات و سوره های نازل شده بر پیامبر اسلام است که پیش ازهجرت و پس از آن در مناسبت های مختلف و پیش آمدهای گوناگون به طور پراکنده نازل شده است.سپس گرد آوری شده و به صورت مجموعه کتاب در آمده است.

    نزول قرآن تدریجی،آیه آیه و سوره سوره،بوده و تا آخرین سال حیات پیامبر صلی الله علیه و آله ادامه داشته است.در دوران حیات پیامبر صلی الله علیه و آله هرگاه پیش آمدی رخ می داد یامسلمانان با مشکلی روبرو می شدند،در ارتباط با آن پیش آمد یا برای رفع آن مشکل یا احیانا پاسخ به سؤال های مطرح شده،مجموعه ای از آیات یا سوره ای نازل می شد.

    این مناسبت ها و پیش آمدها را اصطلاحا اسباب نزول یا شان نزول می نامند،که دانستن آن ها برای فهم دقیق بسیاری از آیات ضروری است.این نزول پراکنده،قرآن را از دیگر کتب آسمانی جدا می سازد.زیرا صحف ابراهیم و الواح موسی یک جا نازل شد و همین امر موجب عیب جویی مشرکان گردید: و قال الذین کفروا لو لا نزل علیه القرآن جملة واحدة... ،کسانی که کفر ورزیده اند گفتند:چرا قرآن یک جا بر او نازل نگردیده؟ ...».

    در جواب آنان آمده: کذلک لنثبت به فؤادک و رتلناه ترتیلا (1) ،این به خاطر آن است که قلب تو را به وسیله آن استوار گردانیم و[از این رو]آن را به تدریج بر تو خواندیم ».
    در جای دیگر می گوید: و قرآنا فرقناه لتقراه علی الناس علی مکث و نزلناه تنزیلا (2) ،قرآنی که با آیاتش را از هم جدا کردیم تا آن را با درنگ برمردم بخوانی و آن را به تدریج نازل کردیم ».

    منابع:
    1- فرقان 25:32.
    2- اسراء 17:106.
    3- طور 52:48.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۲:۵۴
    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست‌؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برخی از حکمت‌های نزول تدریجی قرآن را هم جهت اطلاعات بیشتر عرض میکنم:
    1. برای دل گرمی و قوت قلب پیامبر اکرم‌:
    "وَ قَال‌َ الَّذِین‌َ کَفَرُواْ لَوْلاَ نُزِّل‌َ عَلَیْه‌ِ الْقُرْءَان‌ُ جُمْلَة‌ً وَ َحِدَة‌ً کَذَ َلِکَ لِنُثَبِّت‌َ بِه‌ِی فُؤَادَکَ وَ رَتَّلْنَـَه‌ُ تَرْتِیلاً ؛(فرقان‌،32) و کافران گفتند:چرا قرآن یک جا بر او نازل نمی‌شود؟!، این به خاطر آن است که قلب تو را به وسیلة آن محکم داریم‌، و (از این رو) آن را به تدریج بر تو خواندیم‌."؛ "فَلاَ یَحْزُنکَ قَوْلُهُم‌ْ إِنَّا نَعْلَم‌ُ مَا یُسِرُّون‌َ وَ مَا یُعْلِنُون‌َ ؛(یس‌،76) پس گفتار آنان تو را غمگین نگرداند. ما آن چه را پنهان و آن چه را آشکار می‌کنند می‌دانیم‌."

    2. خواندن قرآن برای مردم به آرامی‌:
    "وَ قُرْءَانًا فَرَقْنَـَه‌ُ لِتَقْرَأَه‌ُو عَلَی النَّاس‌ِ عَلَی‌َ مُکْث‌؛(اسرأ،106) و قرآنی ]با عظمت را[ بخش بخش ]بر تو[ نازل کردیم تا آن را به آرامی بر مردم بخوانی‌."
    بهترین نحوة تعلیم و کامل‌ترین شیوة تربیت همان است که معارف دینی‌، تدریجاً نازل گرداند تا مردم آهسته اما پیوسته زندگی فردی و اجتماعی خویش را با آن هماهنگ کرده و به مرحلة کمال خویش رسانند.

    3. تحریف ناپذیری‌:
    نزول تدریجی قرآن این امکان را فراهم می‌ساخت تا اصحاب آیات قرآن را حفظ کنند. فصاحت و بلاغت قرآن از یک سو، و اهتمام وعنایت مسلمانان از سوی دیگر وقتی با نزول تدریجی آیات همراه می‌گشت‌، صیانت و حفاظت از وحی الهی را قطعی می‌ساخت‌.

    4. ارتباط و پیوستگی با حوادث و روی‌دادهای زمان‌:
    نزول بسیاری از آیات قرآن ارتباط و پیوستگی کامل با حوادث و روی‌دادهای زمان پیامبر اکرم‌داشته و چون این حوادث تدریجاً به وقوع می‌پیوسته‌، آیات نیز همزمان با آن یا متعاقب آن نازل می‌گشته‌اند. این حوادث و وقایع را که منجر به نزول می‌شده‌اند، "سبب نزول‌" یا "شأن نزول‌" نامیده‌اند.

    منبع:
    1. تفسیر نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 15، ص 78ـ79، دارالکتب الاسلامیة‌؛و ج 18، ص 452ـ453؛ ج 12، ص 316ـ317.

    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست‌؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هانی110 نمایش پست
    اینکه آیا قرآن کریم به یکباره در شب قدر نازل شده یا به صورت تدریجی و در طول بیست و سه سال ؟
    با سلام مجدد
    خوب با توجه به توضیحات بالا تا حدودی جواب این قسمت فرمایش شما هم مشخص است اما جهت توضیح بیشتر باید عرض کنم که درباره کیفیت نزول قرآن، دو گونه آیات را می ‏توان دسته‏ بندى کرد:
    یک.آیاتى که بر نزول قرآن در شب قدر و ماه رمضان دلالت دارد؛ مانند آیه 185 سوره «بقره»، آیه 3 سوره «دخان» و آیه 1 سوره «قدر».
    دو آیاتی که بر نزول تدریجى قرآن در طول 20 تا 23 سال دلالت دارد؛ مانند آیه 106 سوره «اسراء» و آیه 32 سوره «فرقان».
    در اینجا ممکن است سؤال شود: چگونه بین این دو طایفه از آیات را جمع کنیم و زمان بعثت با قول نزول قرآن در شب قدر چگونه قابل است؟
    پاسخ‏ هایى که از جانب علماى اهل سنت و شیعه داده شده، به شرح ذیل است:
    1. بیشتر اهل سنت و برخى از علماى شیعه (مانند شیخ مفید، سید مرتضى و ابن شهر آشوب)، پاسخ داده ‏اند: منظور از نزول قرآن در شب قدر، آغاز و شروع نزول است که در ماه رمضان بوده است؛ زیرا هر حادثه ‏اى را می ‏توان به زمان شروع آن نسبت داد.(1)از اینرو به نظر این گروه، طایفه اول آیات، در مقابل مفاد طایفه دوم قرار نمی ‏گیرد.
    2. برخى گفته ‏اند: مقصود از «رمضان»، رمضان سال خاص نیست؛ بلکه نوع آن است؛ یعنى، در هر شب قدر از هر سال، به اندازه نیاز مردم قرآن بر پیامبرصلى الله علیه وآله نازل می ‏شد و جبرئیل آن را در موارد نیاز، به دستور خدا بر پیامبرش ‏صلى الله علیه وآله می ‏خواند. فخر رازى این احتمال را داده است(2). بدیهى است با این فرض، قرار گرفتن طایفه اول، در برابر طایفه دوم منتفى می ‏گردد.
    3. به نظر برخى: معناى طایفه اول این است که آیات قرآن در ماه‏هاى رمضان نازل شده و به لحاظ آن، انتساب نزول قرآن به ماه‏هاى رمضان، صحیح است‏.(3)
    4. برخى - ازجله شیخ صدوق معتقدند: قرآن به صورت مجموع در یک شب قدر - در بیت العزّه یا بیت المعمور نازل گردید. سپس در طول 20 یا 23 سال به صورت تدریجى، بر پیامبرصلى الله علیه وآله نازل شده است. این دیدگاه برگرفته از برخى شواهد روایى است. براى نمونه امام صادق‏ علیه السلام می ‏فرماید: «قرآن یک جا بر بیت المعمور نازل شد. آن گاه در طول بیست سال بر پیامبرصلى الله علیه وآله نازل می ‏گردیده است»(4)
    5. برخى دیگر از علماى شیعه (5) گفته ‏اند: منظور از نزول قرآن، فرود آمدن الفاظ آن نیست؛ بلکه منظور حقایق و مفاهیم آن است و نیز مراد فرود آمدن قرآن بر قلب رسول خدا است که در روایات، تعبیر به «بیت المعمور» شده است.
    6. علامه طباطبایی ‏رحمه الله با فرق گذاشتن میان نزول دفعى و تدریجى معتقد است: «انزال» همان نزول دفعى است که مرحله مفاهیم و حقایق و مقام احکام است و «تنزیل» همان نزول تدریجى است که مرحله قطعه قطعه و مقام تفصیل قرآن را شامل می ‏گردد. این دیدگاه برگرفته از برخى شواهد قرآنى است؛ از جمله: «کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ»؛ (6).
    علامه طباطبایی ‏رحمه الله علت نیاز به نزول دفعى را این گونه بیان کرده است: «قرآن کریم، داراى یک حقیقت والا، روح باطنى و وجود بسیط است؛ همان گونه که واجد یک حقیقت تفصیل یافته و تجزیه شده در قالب الفاظ و کلمات است. یک بار همان حقیقت بسیط و روح کلى، سر بسته و متعالى قرآن، از لوح محفوظ - که مرتبه‏ اى از علم الهى است به صورت دفعى، بر جان و روان پیامبر اکرم ‏صلى الله علیه وآله تجلّى کرد؛ زیرا کسى که معلم، مربى، بشیر، نذیر و رحمت براى عالمیان است، باید سرفصل ‏ها، اغراض و اهداف اساسى دعوت و پیام آسمانى و کتاب خویش را به صورت کلى و اجمالى بداند و بر معارف عظیم الهى و آیین هدایت و حقایق عالى خلقت و اسرار وجود آگاهى یابد».7)
    بنابراین علت نزول دفعى قرآن، آگاهى یافتن از اهداف، برنامه ‏ها، هدایت‏ها و حقایق، به صورت اجمالى و کلى است. بایسته است که پیامبرصلى الله علیه وآله از این علم و فیض غیبى بهره‏مند شد؛ اگر چه نزول تدریجى و متناسب با حوادث و نیازها، براى تثبیت قلب پیامبرصلى الله علیه وآله تأثیر فراوانى دارد و ترتیب نزول آیات الهى، براى راهنمایى بشر و ارائه الگو جهت شکل‏گیرى یک تمدن اسلامى، بسیار راه گشا و کارساز است. از میان گفته‏هاى پیش، دیدگاه علامه طباطبایى مؤیدات کلامى دارد؛ اما برخی ‏از محققان علوم قرآنى، دلایل مرحوم علامه را کامل ندانسته و معتقدند: آنچه به طور مسلم می توان پذیرفت، تنها همان نزول تدریجى است و فضیلت ماه مبارک رمضان به جهت آغاز نزول آیاتى از قرآن در آن - به عنوان کتاب هدایت بشرى است ر.ک8)

    منابع:
    1. محمد هادى معرفت، التمهید، ج 1، ص 113.
    2. التفسیر الکبیر، ج 5، ص 85.
    3. سید قطب، فى ظلال القرآن، ج 2، ص 79.
    4. صدوق، الاعتقادات، ص 101 ؛ بحارالانوار، ج 18، ص 250.
    5. تفسیر صافى، ج 1، ص 41.و ابو عبداللَّه زنجانى .تاریخ قرآن، ص 10.
    6. هود (11)، آیه1.
    7. الف. المیزان، ج 2، صص 15 و 18، ج 18، ص 139، ج 14، ص 231 و 232.
    ب. عبدالله، جوادى آملى، قرآن در تفسیر، تفسیر موضوعى، صص 72-74.
    8. محمد هادى، معرفت، التمهید، ج 1، ص 101-121.

    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست‌؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,384
    مورد تشکر
    74 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پست جمع بندي شده




    پرسش:
    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست؟

    پاسخ:
    معاني "انزال‌" و "تنزيل‌" در بسياري آيات‌، به ويژه آيات ذيل‌، همراه با فرق ياد شده در دفعي و تدريجي است‌.(در اين مورد روايات تفسيري نيز مي‌تواند قرينة مناسبي باشد و بسياري از مفسران بر اين عقيده‌اند.)
    ـ "إِنَّـآ أَنزَلْنَـَه فِي لَيْلَة‌ الْقَدْرِ ؛(قدر،آیه1) ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم‌."
    ـ " إِنَّـآ أَنزلْنه‌ فِي لَيْلَة‌ مُّبَـركَة‌ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِين‌ ؛(دخان‌،آیه 3) ما آن را در شبي پربركت نازل كرديم‌."
    ـ "وَ قُرْءَانًا فَرَقْنَـَه‌ لِتَقْرَأَه‌ و عَلَي النَّاس‌ عَلَي‌ مُكْث‌ وَ نَزَّلْنَـَه‌ تَنزِيلاً ؛(اسرأ،آیه 106) و قرآني را پراكنده كرديم تا با درنگ بر مردم بخواني و آن را به تدريج نازل كرديم‌."
    افزون بر معناي ياد شده‌، برخي محققان فرق ديگري را نيز براي آن دو قائل شده‌اند، و آن اين كه در انزال جهت صدور فعل از فاعل ملاحظه مي‌شود؛ يعني فرو فرستادن وحي از سوي خدا؛ ولي در تنزيل جهت وقوع و تعلق آن به مفعول لحاظ مي‌شود؛ يعني وحي بر پيامبر(ص).(1)
    "نزول‌" مصدر و به معناي وارد شدن و يا جاي گير شدن است‌.(2) نظر به هيچ يك از معاني دفعي و تدريجي و يا جهت صدور و وقوع ندارد.

    پرسش:
    نزول دفعی و تدریجی را توضیح دهيد؟

    پاسخ:
    نزول در لغت به معنای"فرو افتادن" از بلندی است، «نَزَلَ عَن دابَتِه» یعنی از اسبش فرود آمد یا افتاد(3) و نزول دفعی در اصطلاح قرآن و علوم قرآن عبارت از نزول یکباره و جمعی قرآن، از سوی خداوند بر قلب پیامبر (ص) در شب قدر است.(4)
    از تدبر در آیات مربوط به نزول قرآن در شب قدر از ماه رمضان و تعبیر «انزال» در هر سه آیه در مقابل «تنزیل» بر می آید که منظور این آیات نزول دفعی قرآن است(5) و همچنین شاهد دیگر بر اینکه قرآن نزول دفعی دارد این است که در بعضی از آیات قرآن تعبیر به «انزال» و در بعضی دیگر تعبیر به «تنزیل» شده است، از پاره ای از متون لغت استفاده می شود که تنزیل معمولاً در مواردی گفته می شود که چیزی تدریجاً و به صورت پراکنده نازل شده، اما «انزال» مفهوم وسیعی دارد که هم نزول تدریجی را شامل می شود هم نزول دفعی را (6) و جالب اینکه در تمام آیات فوق که سخن از نزول قرآن در شب قدر و ماه مبارک رمضان است تعبیر به «انزال» شده که با نزول دفعی هماهنگ است.(7)
    نزول قرآن تدریجی،آیه آیه و سوره سوره،بوده و تا آخرین سال حیات پیامبر صلی الله علیه و آله ادامه داشته است.در دوران حیات پیامبر صلی الله علیه و آله هرگاه پیش آمدی رخ می داد یامسلمانان با مشکلی روبرو می شدند،در ارتباط با آن پیش آمد یا برای رفع آن مشکل یا احیانا پاسخ به سؤال های مطرح شده،مجموعه ای از آیات یا سوره ای نازل می شد.
    این مناسبت ها و پیش آمدها را اصطلاحا اسباب نزول یا شان نزول می نامند،که دانستن آن ها برای فهم دقیق بسیاری از آیات ضروری است.این نزول پراکنده،قرآن را از دیگر کتب آسمانی جدا می سازد.زیرا صحف ابراهیم و الواح موسی یک جا نازل شد و همین امر موجب عیب جویی مشرکان گردید: و قال الذین کفروا لو لا نزل علیه القرآن جملة واحدة... ،کسانی که کفر ورزیده اند گفتند:چرا قرآن یک جا بر او نازل نگردیده؟ ...».
    در جواب آنان آمده: کذلک لنثبت به فؤادک و رتلناه ترتیلا (فرقان 25:32.) ،این به خاطر آن است که قلب تو را به وسیله آن استوار گردانیم و[از این رو]آن را به تدریج بر تو خواندیم ».

    پرسش:
    قرآن کریم به یکباره در شب قدر نازل شده یا به صورت تدریجی و در طول بیست و سه سال ؟

    پاسخ:
    درباره کیفیت نزول قرآن، دو گونه آیات را می ‏توان دسته‏ بندى کرد:
    یک.آیاتى که بر نزول قرآن در شب قدر و ماه رمضان دلالت دارد؛ مانند آیه 185 سوره «بقره»، آیه 3 سوره «دخان» و آیه 1 سوره «قدر».
    دو آیاتی که بر نزول تدریجى قرآن در طول 20 تا 23 سال دلالت دارد؛ مانند آیه 106 سوره «اسراء» و آیه 32 سوره «فرقان»
    1. بیشتر اهل سنت و برخى از علماى شیعه (مانند شیخ مفید، سید مرتضى و ابن شهر آشوب)، پاسخ داده ‏اند: منظور از نزول قرآن در شب قدر، آغاز و شروع نزول است که در ماه رمضان بوده است؛ زیرا هر حادثه ‏اى را می ‏توان به زمان شروع آن نسبت داد.(8)از اینرو به نظر این گروه، طایفه اول آیات، در مقابل مفاد طایفه دوم قرار نمی ‏گیرد.
    2. برخى گفته ‏اند: مقصود از «رمضان»، رمضان سال خاص نیست؛ بلکه نوع آن است؛ یعنى، در هر شب قدر از هر سال، به اندازه نیاز مردم قرآن بر پیامبرصلى الله علیه وآله نازل می ‏شد و جبرئیل آن را در موارد نیاز، به دستور خدا بر پیامبرش ‏صلى الله علیه وآله می ‏خواند. فخر رازى این احتمال را داده است(9). بدیهى است با این فرض، قرار گرفتن طایفه اول، در برابر طایفه دوم منتفى می ‏گردد.
    3. به نظر برخى: معناى طایفه اول این است که آیات قرآن در ماه‏هاى رمضان نازل شده و به لحاظ آن، انتساب نزول قرآن به ماه‏هاى رمضان، صحیح است‏.(10)
    4. برخى - ازجله شیخ صدوق معتقدند: قرآن به صورت مجموع در یک شب قدر - در بیت العزّه یا بیت المعمور نازل گردید. سپس در طول 20 یا 23 سال به صورت تدریجى، بر پیامبرصلى الله علیه وآله نازل شده است. این دیدگاه برگرفته از برخى شواهد روایى است. براى نمونه امام صادق‏ علیه السلام می ‏فرماید: «قرآن یک جا بر بیت المعمور نازل شد. آن گاه در طول بیست سال بر پیامبرصلى الله علیه وآله نازل می ‏گردیده است»(11)
    5. برخى دیگر از علماى شیعه (12) گفته ‏اند: منظور از نزول قرآن، فرود آمدن الفاظ آن نیست؛ بلکه منظور حقایق و مفاهیم آن است و نیز مراد فرود آمدن قرآن بر قلب رسول خدا است که در روایات، تعبیر به «بیت المعمور» شده است.
    6. علامه طباطبایی ‏رحمه الله با فرق گذاشتن میان نزول دفعى و تدریجى معتقد است: «انزال» همان نزول دفعى است که مرحله مفاهیم و حقایق و مقام احکام است و «تنزیل» همان نزول تدریجى است که مرحله قطعه قطعه و مقام تفصیل قرآن را شامل می ‏گردد. این دیدگاه برگرفته از برخى شواهد قرآنى است؛ از جمله: «کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ»؛ (هود (11)، آیه1).

    منابع:
    1. التحقيق في الكلمات القرآن الكريم‌، حسن مصطفوي‌، ج 12، ص 88، مادة "نزل‌"، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌، چ اول‌، تهران‌، 1371 ش‌.
    2. تاريخ قرآن‌، ص 181.
    3. ترجمه مفردات، راغب، اصفهانی، مترجم غلامرضا خسروی، تهران، مرتضوی، 1372، چ اول، ج 3 ص 314
    4. تفسیر نمونه؛ مکارم شیرازی، ناصر، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374، چ اول ج 21 ص 149
    5. ترجمه المیزان؛ طباطبائی، محمدحسین، مترجم موسوی همدانی، قم، جامعۀ مدرسین، 1374، چ پنجم، ج 2 ص 20
    6 . ترجمه مفردات، پیشین، ج 3 ص 315
    7 . تفسیر نمونه، پیشین، ج 21 ص 149.
    8. محمد هادى معرفت، التمهید، ج 1، ص 113.
    9. التفسیر الکبیر، ج 5، ص 85.
    10. سید قطب، فى ظلال القرآن، ج 2، ص 79.
    11. صدوق، الاعتقادات، ص 101 ؛ بحارالانوار، ج 18، ص 250.
    12. تفسیر صافى، ج 1، ص 41.و ابو عبداللَّه زنجانى .تاریخ قرآن، ص 10.

    فرق اصطلاح‌هاي انزال‌، نزول و تنزيل چيست‌؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    با تشکر از توضیحاتی کاملی که جناب پاسخگوی قرآنی 4 بیان فرمودند .
    من در اینجا راجع به این موضوع ، مختصری توضیح داشتم ، که البته خارج از مطالب برادر عزیزمان پاسخگوی قرآنی 4 نیست .
    .................................................. .................................................. .................................................. .......................

    مقدمه اول : بنابر نظر علماي شيعه ، مبعث رسول گرامي اسلام ، در ماه رجب بوده است . پس بايد بگوييم : اولين آيات قرآن در ماه رجب نازل شده است.


    مقدمه دوم : بنا بر نص صريح قرآن کريم؛ قرآن در ماه مبارک رمضان ودر شب قدر نازل شده است .(شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ ).بقره _185


    با حفظ اين دو مقدمه ، اين سوال پيش مي آيد : که اگر نزول قرآن کريم ، همزمان با رسالت اسوه حسنه تاريخ بشريت ، ودر ماه رجب بوده است ، پس چرا قرآن مي گوييد که اين کتاب شريف در ماه رمضان نازل شده است ؟ اين دو با هم منافات وتعارض دارند .


    به همين خاطر دانشمندان علوم قرآني ، براي حل اين تعارض ، درکتابهايشان بابي را به مساله««نزول قرآن»» اختصاص داده اند.


    ولذا در اين مساله که آيا قرآن کريم ، در ماه رمضان وبه صورت يكجا نازل شده است ؟ يا اينکه از همان ماه رجب و در طى 23 سال نازل شده است؟ بحثي را در مورد نزول قرآن مطرح کرده اند .


    که در اينجا علماء دو گروه شده اند :


    يکي اينکه عده ايي از علماء ، قائل به اين هستند که قرآن به صورت دفعي ويکباره ، در شب قدر بر قلب رسول گرامي اسلام نازل شده است ، که به اين نزول ِ يک دفعه ايي ، انزال مي گويند .


    در مقابل عده ايي مي گويند : نزول قرآن دفعي نبوده است ، بلکه به صورت تدريجي و در مدت 23 سال ، در مناسبت هاي مختلف ، نازل شده است . که به این نوع نزول ، تنزیل می گویند.


    البته بعضي از علماء هم مثل مرحوم علامه طباطبايي ، قائل به هر دو نزول شده است .

    ...........
    باتشکر




  12. تشکر


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    14
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    البته عده ايي براي خلاصي از اين تعارض ، گفته اند : که مبعث رسول گرامي اسلام ونزول قرآن ، هر دو در ماه رمضان بوده است . وبراي اثبات اين حرفشان ، هم آيه آورده اند وهم روايت .(ديدگاه معروف اهل سنت هم همين است)


    آنها مي گويند: آيه ( شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ ) دلالت بر اين دارد که قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است ، پس بايد بگوييم : رسالت ومبعث حضرت رسول را نيز در ماه رمضان ميدانند .
    و می گویند که
    فضل بن شاذان، از حضرت امام رضا عليه‏السلام نقل مي‏کند:

    (
    فَلِمَ جُعِلَ الصَّوْمُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَاصَّةً دُونَ سَائِرِ الشُّهُورِ قِيلَ لِأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِيهِ الْقُرْآنَ.....‏ وَ فِيهِ نُبِّئَ مُحَمَّدٌ ص وَ فِيهِ لَيْلَةُ الْقَدْر....)(عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص116)


    چرا روزه واجب تنها به ماه رمضان اختصاص دارد؟ فرمود: براي اينکه ماه رمضان، ماهي است که در آن قرآن نازل شده است .... و در آن ماه، حضرت محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله‏ ، به نبوت مبعوث شده است.
    ویرایش توسط رضوان14 : ۱۳۹۱/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۴:۲۳

  14. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود