صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: لولاك لما خلقت الافلاك

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    لولاك لما خلقت الافلاك




    ببخشيد يه سوال ديگه :
    طبق حديث لولاك لما خلقت الأفلاك آيا مقام حضرت فاطمه(س) از پيامبر(ص) بيشتر است؟
    توجيه اين مطلب چطور هست ؟ ممنون ميشم توضيح بدين .



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۰/۲۵ در ساعت ۲۱:۳۴

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط boshra نمایش پست
    طبق حديث لولاك لما خلقت الأفلاك آيا مقام حضرت فاطمه(س) از پيامبر(ص) بيشتر است؟ توجيه اين مطلب چطور هست ؟
    فاطمه زهرا (س ) سرور زنان ، و درياي بيكران دانش ، آينة كمال ، نمونه عيني خلوص در بندگي ، جلوة تمام و كمال اسماء اللّه ، و تجلي لطف بيكران خداوند است .
    زهراي اطهر (س ) داراي مقامي است كه براي احدي غير از حضرات معصومين (ع ) قابل درك نيست ، و آن مقام شامخ عصمت و ولايت كليه است . مطلبي كه در سؤال مطرح شده ، در كتاب "فاطمه بهجة قلب المصطفي " آمده است :
    "عن الله تبارك و تعالي : يا أحمد، لولاك لما خلقتُ الافلاك و لولا عليٌ لما خلقتُك و لو لا فاطمه لما خلقتكما؛(1) أي احمد، اگر تو نبودي ، افلاك را خلق نمي كردم ، و اگر علي نبود، تورا خلق نمي كردم و اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمي كردم "

    1- احمد رحماني همداني ، فاطمة بهجة قلب المصطفي ، ص 9، به نقل از كشف اللئالي ، صاحب بن عبدالوهاب بن العرندس .

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۰/۲۵ در ساعت ۲۳:۴۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    توجيه اين حديث قدسي (البته حديث به اين عبارت در كتب معتبر نيامده) اين است كه فلسفه آفرينش ، رسيدن فيض و رحمت كامل به موجودات است . و تنها انسان كامل است كه شايستگي در يافت كامل ترين فيض الهي را دارد. از آن جاي كه وجود مقدس فاطمه (س ) سر چشمه و منشأ وجود يازده امام معصوم (ع ) است ، در اين حديث قدسي محور قرار گرفته است ، يعني اگر فاطمه (س ) نبود، هدف از خلقت كه وجود انسان كامل و خليفه و حجت الهي روي زمين تا ابد است حاصل نمي شد و اين به معني برتري حضرت زهرا (س ) از رسول اكرم (ص ) نمي باشد، بلكه بدين معني است كه ادامه انوار مقدس معصومين (ع ) به وسيله دخت گرامي پيامبر اسلام (ص ) است .
    به عبارت ديگر: هدف آفرينش، انوار پاك چهارده معصوم (ع ) است و همه اين بزرگواران نَفس و نور واحد هستند، چنان كه در آية مباهله ،(1) خدا از علي (ع ) به عنوان نفس نبي (ص ) ياد كرده است . رسول خدا (ص ) فرمود: "خدا من ، علي ، فاطمه ، حسن و حسين را از يك نور آفريد".(2) ليكن چون فاطمه واسطة فيض يازده اختر آسمان ولايت و امامت است ، خدا خطاب به حضرت محمد (ص ) فرمود : "اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمي كردم" زيرا آن جريان نور مقدس پيامبر (ص) از طريق فاطمه ادامه يافته و تا قيام قيامت بر قرار و ثابت است . همان گونه كه به لحاظ اين كه فاطمه (س ) و حدت بخش انوار پاك و مركز دايرة وجود است ، در حديث كسا محور پنج تن (ع ) واقع شده است: "هم فاطمة و أبوها و بعلها و بنوها".(3)

    پى نوشت ها:


    (1)- آل عمران (3) آيه 61.
    (2)- بحارالانوار، ج 27، ص 131، حديث 122.
    (3)- مفاتيح الجنان ، ص 1211.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    118
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    به نام خدا

    فاطمه زهرا (س ) سرور زنان ، ....

    ولی قران چیز دیگری میگوید :


    وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِينَ .



    الهی من لی غیرک



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    23 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    زهراي اطهر (س ) داراي مقامي است كه براي احدي غير از حضرات معصومين (ع ) قابل درك نيست ، و آن مقام شامخ عصمت و ولايت كليه است
    بله ممنونم اينو مي دونستم كه حضرت فاطمه (س) حجت بر حجج هستند يعني از امام صادق (ع) - اگر اشتباه نكنم- نقل شده كه فرمودند مادر ما حجت بر ماست اما در خصوص روايت" لولاك " بنظر مي رسيد اين مقام از پيامبر (ص) هم بالا تر است كه شما توضيح فرموديد .
    سوال كاربر رباني رو هم اگه پاسخ بديد ممنون ميشم چون براي من هم سوال شد .

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا

    نقل قول نوشته اصلی توسط ربانی نمایش پست
    ولی قران چیز دیگری میگوید : وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِينَ .
    همانطور كه در پست قبلي هم عرض كرديم
    فاطمه زهرا (س ) سرور زنان ، و درياي بيكران دانش ، آينة كمال ، نمونه عيني خلوص در بندگي ، جلوة تمام و كمال اسماء الله ، و تجلي لطف بيكران خداوند است .
    آن حضرت سلام الله عليها سرور همه ي زنان عالم در تمامي جنبه هاي كمال است در صورتي كه اصطفا و برگزيده شده حضرت مريم سلام الله عليها تنها در برخي جنبه هاست كه در آيات مربوط به آن حضرت هم دقيقا مشخص است .
    در آيه شريفه اي كه شما بدان استناد نموديد ؛ دو اصطفا بكار رفته است يكي " اصطفاك " و ديگري " اصطفاك علي " يعني يكبار فعل " اصطفا " را به تنهايي بكار برده است و بار ديگر آن را با حرف " علي " متعدي نموده است حال ببينيم هر يك از اين دو كاربرد چه معنايي دارند :
    در آيه 36 و 237 همين سوره - آل عمران - آمده است كه : " وِإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ......فَتَقَبَّلَه َا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ ...
    آيه فتقبلها ربها بقبول حسن ... استجابت دعاي مادر مريم (عليهاالسلام‏) است كه گفته بود : و اني سميتها مريم ، و اني اعيذها بك و ذريتها من الشيطان الرجيم ... و اينكه سخن ملائكه كه به مريم گفتند : ان الله اصطفاك و طهرك ... ، خبري است كه به وي داده اند كه تو نزد خدا تا چه حد قدر و منزلت داري.

    اصطفاء مريم - كه در آيه 42 سوره آل عمران آمده است - همان تقبل او است عبادت خداي را ، و تطهيرش عبارت است از مصونيتش به عصمت خداي تعالي از گناهان ، پس آن جناب ، هم اصطفاء شده است و هم معصوم . (1)

    (1)- ر. ك : ترجمه تفسير الميزان ؛ ج 3؛ ص 295

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    آنچه در خصوص "اصطفاء " در پست قبل عرض شد در مورد مطلق اين كلمه است . اما كلمه اصطفاء اگر با كلمه علي متعدي شود معناي تقدم را مي‏دهد.
    اين اصطفا غير اصطفاي مطلق و بدون كلمه علي است ، كه معناي تسليم را مي‏دهد ، و بنا به گفتار سابق ، اصطفاي آن جناب بر زنان عالميان به معناي مقدم داشتن آن جناب بر ساير زنان است .
    حال ببينيم اين تقديم از تمامي جهات است يا از بعضي جهات ؟ ظاهر جمله : اذ قالت الملائكة يا مريم ان الله يبشرك ... كه بعد از اين آيه است و نيز ظاهر آيه : و التي احصنت فرجها فنفخنا فيها من روحنا و جعلناها و ابنها آية للعالمين .
    و باز ظاهر آيه : و مريم ابنة عمران التي احصنت فرجها فنفخنا فيه من روحنا ، و صدقت بكلمات ربها ، و كتبه، و كانت من القانتين .

    كه از خصائص وجودي مريم (عليهاالسلام‏) انگشت روي هيچ خصيصه‏اي به جز ولادت عجيب فرزندش نمي‏گذارد ، اين است كه اصطفا از هر جهت نيست بلكه همان زائيدن او منظور است .

    و اما غير از كلمه اصطفاء كلمات ديگري كه در آيات مربوطه به آن جناب آمده ، از قبيل : تطهير و تصديق به كلمات خدا و كتب او و قنوت و محدثه بودن آن جناب همه اموري است كه اختصاصي به آن جناب ندارد ، بلكه در ديگر زنان نيز احيانا يافت مي‏شود ، و اما اينكه بعضي گفته‏ اند : مريم (عليهاالسلام‏) تنها از زنان هم عصر خود اصطفا شده ، صحيح نيست ، زيرا اطلاق آيه با آن نمي‏سازد .(1)
    لذا برگزيدن حضرت مريم سلام الله عليها بر زنان جهان از بعد بدنيا آمدن حضرت عيسي به نحوي خاص و بدون وجود پدر است و از اين باب ايشان بر زنان جهان برگزيده شده اند اما از باب تطهير و قنوت و حتي سخن گفتن با ملائكه... هيچ دليل قرآني بر افضليت حضرت مريم سلام الله عليها و انحصار اين ويژگيها در ايشان نداريم كما اينكه زنان ديگري هم بوده اند كه داراي چنين ويژگيهايي هستند .
    اما حضرت فاطمه سلام الله عليها در تمامي صفات كمال بر تمامي زنان جهان برتر و برگزيده اند .



    (1)- الميزان ؛ همان ؛ ص 296



    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درباره حدیث لولاک به نظر می رسد توجیه ای که کارشناس محترم بیان کرده اند، سوال را جواب نمی دهد
    چون بیان شما تنها این را می رساند که فیض اتم باید به انسان کامل برسد!
    پس با توجه به قابلیت پیامبر (ص) در دریافت عالی ترین فیض، اگر حضرت زهرا (س) نباشد، این هدف خلقت تامین شده و جایی ندارد که بگوییم اگر حضرت زهرا (س) نمی بود، پیامبر (ص) خلق نمی شد!!!


    توجیه مطلب باید در هدف دیگری جستجو شود و آن رساندن همه بشریت به سرمنزل مقصود است. یعنی به جای نگاه فردی که کارشناس بیان کرده اند، نگاه جمعی به کار بریم.
    در این صورت است که بدون حضور حضرت زهرا (س) هدف عقیم می ماند و توجیه ای در خلقت پیدا نمی شود. و راهی که پیامبر (ص) شروع کرده اند، ابتر می ماند


    اما درباره برتری حضرت مریم (س) بر همه زنان جهان، عبارات المیزان برای هر کسی روان و سهل نیست. خلاصه ما که نفهمیدیم چی شد!
    اگر کسی فهمید ساده ترش رو بیان کنه

  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    توجیه مطلب باید در هدف دیگری جستجو شود و آن رساندن همه بشریت به سرمنزل مقصود است.
    مطلب شما بصورت اجمالي در بيان نده هم وجود داشت :
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    فلسفه آفرينش ، رسيدن فيض و رحمت كامل به موجودات است .
    در بخش ديگري از پاسخ عرض كرديم كه :
    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 3 نمایش پست
    اگر فاطمه (س ) نبود، هدف از خلقت كه وجود انسان كامل و خليفه و حجت الهي روي زمين تا ابد است حاصل نمي شد
    تحقق وجود انسان كامل در روي زمين كه پيامبر (ص) و ائمه معصومين (ع) و حضرت زهرا (س) هستند خود راهنمايي ساير افراد بشر براي وصول و حصول به اين مقام يا تعالي و رشد و قرار گيري در مسير خليفة اللهي را فراهم خواهد نمود و به اين وسيله و واسطه ؛ فيض الهي به ساير موجودات و ساير افراد بشر هم خواهد رسيد زيرا اساسا هدف خلقت تحقق اين مقام است و راه هم براي هيچ كس بسته نيست هر كسي ميتواند با تاسي به خاندان عصمت در مسير تكامل قرار گرفته و بسته به تلاش و كوشش خود ؛ مراتب كمال را كسب نمايد .
    بله نظر ما هم بر همان مطلب است منتهي شايد در پاسخ ارائه شده اجمال مساله بيان شد .


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی1390 نمایش پست
    اما درباره برتری حضرت مریم (س) بر همه زنان جهان، عبارات المیزان برای هر کسی روان و سهل نیست.
    خلاصه و روان :
    در آيه مورد نظر دو بار " اصطفاء " را به حضرت مريم (س) نسبت داده :
    ان الله
    اصطفاك و طهرك و اصطفاك علي نساء العالمين
    كلمه "اصطفاء " اگر با " علي " متعدي شود معني تقدم داشتن را مي دهد در واقع در آيه از تقدم حضرت مريم (س) بر تمامي زنان عالم خبر مي دهد اما اين تقدم بر اساس آيات قبل ؛ تقدمي همه جانبه نيست بلكه صرفا در جهت بدنيا آوردن خاص حضرت عيسي (ع) است چرا ؟ به دليل اينكه در ساير صفات حضرت مريم (س) زنان ديگري هم وجود دارند كه در آن صفات با ايشان مشتركند و تقدمي در آن زمينه براي حضرت مريم (س) نسبت به آنان وجود ندارد مانند عبادت ؛ مقام تحدث - سخن گفتن با ملائكه - و ساير مقامات عبادي ايشان .
    لذا اين برگزيدگي و مقدم بودن ايشان بر تمامي زنان جهان - همانگونه كه از متن آيات مرتبط با اين آيه فهميده مي شود (1)- از جهت بدنيا آوردن حضرت عيسي (س) است زيرا هيچ زن ديگري در جهان وجود ندارد كه براي اين كار انتخاب شده باشد و از اين باب حضرت مريم (س) برگزيده و انتخاب شده بر تمامي زنان عالمند و برگزيدگي ايشان همه جانبه نيست اما در خصوص حضرت زهرا سلام الله عليها اينگونه نيست و برتري ايشان بر زنان عالم در تمامي جنبه هاي عبودي است .

    (1)- ر. ك : الميزان ؛ ج3؛ ص 296

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۰۸:۳۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  16. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود