صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^




    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^




    «الحمد للّه رب العالمين و صلي اللّه علي سيدنا و نبيّنا محمّد و علي اهل بيته و لعنة اللّه علي اعدائهم اجمعين من الآن الي قيام يوم الدين»






    بحث ما در جلسه قبل به مناسبت خيانتي بود كه براي جماران و امام پيش آمده بود كه الحمدللّه دست‌ها رو شد و درباره عهدشكني و بي دين شدن و بدعاقبت شدن داشتيم صحبت مي‌كرديم. حالا اين هفته هم مقداري در اين رابطه صحبت مي‌كنيم. ولي اين را بايد خودمان فكركنيم. يك جمله‌اي از يكي از صوفي‌ها ديدم.

    مي‌گفت: كه هر انساني در دلش مي‌گويد: «أَنَا رَبُّكُمُ الاعْلى‏»(نازعات/24) يعني هر كسي مي‌گويد من خدا هستم. حرفي كه فرعون مي‌زد، او هم مي‌گفت من خدا هستم.

    يعني هر كسي در درونش هيتلر است. هر كسي در درونش قطب زاده است. همه‌ي ما بني صدر هستيم مگر اين كه خدا او را حفظ كند. خلاصه مايه‌ي انسان مايه‌ي خطرناكي است، جز اين كه تربيت انبيا او را بسازد.

    علم او را نمي‌سازد. دانشگاه او را نمي‌سازد، مطالعه او را نمي‌سازد، لباس و عمامه هم او را نمي‌سازد، تنها خدا او را در خط انبيا مي‌سازد.

    پس با اين تفاسير موضوع بحث ما: سوء عاقبت، توقع نابجا، عقده و پيمان شكني است.

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21





    چگونه بعضي افراد بدعاقبت مي‌شوند؟ بدعاقبت شدن مهم است. انسان عمري درس بخواند، اگر وقت امتحان سر جلسه امتحان نرود، بدعاقبت شود. عمري مراعات بهداشت بكند و يك مرتبه يك قاشق سم بخورد، بدعاقبت شود. خانم در منزل زحمت مي‌كشد و لباس مي‌شويد، بعد مي‌اندازد روي بندي كه محكم نيست، بند پاره مي‌شود و همه‌ي لباس‌ها گلي مي‌شود.

    اعمالشان «هَباءً مَنْثُوراً»(فرقان/23) مي‌شود.

    اعمالشان «كَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ»(ابراهيم/18) مي‌شود. قرآن مي‌گويد افرادي خيلي زحمت مي‌كشند ولي زحمات ايشان مانند خاكستر مي‌شود كه باد شديد آن را مي‌برد، آن هم «في‏ يَوْمٍ عاصِفٍ»(ابراهيم/18) در روز بادخيز.

    آخر گاهي وقت‌ها يك باد تند مي‌آيد، بعد آفتاب مي‌شود و خوب مي‌شود. اگر يك باد تند آمد و خاكسترها را پخش كرد و برد ولي باد ايستاد، آدم مي‌تواند برود و خاكسترها را جاروب كند و جمع كند. اما يك وقت روز، روز بادي است. يعني از صبح تا شب باد مي‌آيد. اين چنان خاكستر را پخش مي‌كند كه قابل جمع كردن نيست و لذا نگفته مثل خاكستري كه باد پخش كند، مي‌گويد مثل خاكستري كه باد آن را پخش كند و اين باد هم در يك روز بادخيز باشد.

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۵

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21





    - مسئله‌ي توقع نابجا: مثلاً مي‌گويد فرض كنيد چرا مردم دور و بر من نيامدند؟ چرا من را رئيس جمهور نكردند؟ خوب من كه خودم را كانديدا كرده بودم، چرا من رأي نياوردم؟ و حالا بايد خانه نشين بشوم؟ پس در انفجار جماران من هم شركت مي‌كنم. چطور اين فكر براي آن اشخاص پيدا مي‌شود؟ يا چرا من رهبر انقلاب نشدم؟ درباره‌ي توقع نابجا من دو سه تا آيه برايتان مي‌خوانم.

    «أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»(انعام/122) افراد ترسو كه شجاع مي‌شوند، افراد جاهلي كه عالم مي‌شوند، افراد بيرون از خط كه وارد خط مي‌شوند، افراد مرده دلي كه زنده مي‌شوند، افرادي كه بيدار مي‌شوند، نسيم الهي كه مي‌وزد، حزب اللهي را حركت مي‌دهد.

    «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ» آن‌ها خط خودشان را پيدا مي‌كنند، شعارهايشان شعارهايي است كه بدون اين كه كسي اين شعارها را به دهانشان بگذارد، خودشان اين شعارها را الهام مي‌گيرند، آيا اين حزب اللهي‌هاي بيدار شده‌ي به نور هدايت خدا «كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ» مثل آن‌هايي هستند كه در تاريكي‌هاي فكر و وسوسه و خيال رفته‌اند؟ «ليس بخارج منها» از آن ظلمات خيال‌ها، شرك و جهل هم بيرون نمي‌آيند.

    كسي كه با نور خدا روشن شده است، آيا مثل كسي است كه در توطئه‌ها خفه شده است؟ در عالم خيال و در عالم وهم، زن رجوي كشته مي‌شود، بني صدر به رجوي براي هلاكت زنش تلگراف مي‌زند و پايش مي‌نويسد:
    «امضا، بني صدر، رئيس جمهور محبوب ايران» آيا كسي كه نور حق او را بيدار كرد، مثل كسي است كه در ظلمات خواب مي‌بيند؟
    «لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها» بيرون هم نمي‌آيد.

    در همان عالم اسير است. «كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» قرآن مي‌فرمايد هميشه براي كفار عملشان زينت داده مي‌شود.

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۵

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21





    - مسئله‌ي توقع نابجا: مثلاً مي‌گويد فرض كنيد چرا مردم دور و بر من نيامدند؟ چرا من را رئيس جمهور نكردند؟ خوب من كه خودم را كانديدا كرده بودم، چرا من رأي نياوردم؟ و حالا بايد خانه نشين بشوم؟ پس در انفجار جماران من هم شركت مي‌كنم. چطور اين فكر براي آن اشخاص پيدا مي‌شود؟ يا چرا من رهبر انقلاب نشدم؟ درباره‌ي توقع نابجا من دو سه تا آيه برايتان مي‌خوانم.

    «أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ»(انعام/122) افراد ترسو كه شجاع مي‌شوند، افراد جاهلي كه عالم مي‌شوند، افراد بيرون از خط كه وارد خط مي‌شوند، افراد مرده دلي كه زنده مي‌شوند، افرادي كه بيدار مي‌شوند، نسيم الهي كه مي‌وزد، حزب اللهي را حركت مي‌دهد.

    «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ» آن‌ها خط خودشان را پيدا مي‌كنند، شعارهايشان شعارهايي است كه بدون اين كه كسي اين شعارها را به دهانشان بگذارد، خودشان اين شعارها را الهام مي‌گيرند، آيا اين حزب اللهي‌هاي بيدار شده‌ي به نور هدايت خدا «كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ» مثل آن‌هايي هستند كه در تاريكي‌هاي فكر و وسوسه و خيال رفته‌اند؟ «ليس بخارج منها» از آن ظلمات خيال‌ها، شرك و جهل هم بيرون نمي‌آيند.

    كسي كه با نور خدا روشن شده است، آيا مثل كسي است كه در توطئه‌ها خفه شده است؟ در عالم خيال و در عالم وهم، زن رجوي كشته مي‌شود، بني صدر به رجوي براي هلاكت زنش تلگراف مي‌زند و پايش مي‌نويسد:
    «امضا، بني صدر، رئيس جمهور محبوب ايران» آيا كسي كه نور حق او را بيدار كرد، مثل كسي است كه در ظلمات خواب مي‌بيند؟
    «لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها» بيرون هم نمي‌آيد.

    در همان عالم اسير است. «كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» قرآن مي‌فرمايد هميشه براي كفار عملشان زينت داده مي‌شود.

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۶

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21




    يعني نزد خودشان فكر مي‌كنند كارهايشان خوب است و اين بسيار خطرناك است.
    «وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً»(كهف/104) انفجار جماران را مي‌دانيد اسمش چه بود؟

    «نجات انقلاب» «كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» خط‌هاي آمريكايي و عملشان نزد خودشان زينت داده مي‌شود و خيال مي‌كنند عملشان نجات است.
    «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا في‏ كُلِّ قَرْيَةٍ أَكابِرَ مُجْرِميها لِيَمْكُرُوا فيها وَ ما يَمْكُرُونَ إِلاَّ بِأَنْفُسِهِمْ وَ ما يَشْعُرُونَ»(انعام/123) در هر قريه‌اي مهره‌هايي هستند كه اين‌ها مهره‌هاي خطرناك هستند.

    اين‌ها مكر و توطئه مي‌كنند. قرآن مي‌فرمايد: «لِيَمْكُرُوا فيها» اين‌ها در دهات و مزرعه و داخل و خارج مي‌نشينند و حيله مي‌كنند. اين مجرمان بزرگ مي‌نشينند «لِيَمْكُرُوا» براي اينكه مكر كنند، ولي: «وَ ما يَمْكُرُونَ إِلاَّ بِأَنْفُسِهِمْ» مگر به خودشان حيله نمي‌كنند.

    «وَ ما يَشْعُرُونَ» و در عين حال نمي‌فهمند كه اين حيله‌ها به ضرر خودشان است. عجب قرآن زنده‌اي داريم. اصلاً مثل اين است كه اين آيه‌ها ديشب براي قطب زاده و ماجراي جماران نازل شده است.

    اكابر مجرمين، يعني مجرمين كبير مي‌كنند و در عين حال «وَ ما يَمْكُرُونَ إِلاَّ بِأَنْفُسِهِمْ» مگر به خودشان مكر نمي‌كنند. پول مي‌دهد كه براي انفجار برو، همين پول در دادگاه مي‌آيد! و مكرها مگر به خودشان برنمي گردد.
    «وَ ما يَشْعُرُونَ»
    شعور هم ندارند. نه شعور سياسي دارند و نه شعور غير سياسي دارند.

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۷

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21





    - و اما بحث عقده: مي‌گويد: چرا من رئيس جمهور نشدم؟ يا آن مرد مي‌گويد چرا من هم كه يك عالم و يك فقيه هستم، پس چرا من رهبر انقلاب نشدم؟ «وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى‏ مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ سَيُصيبُ الَّذينَ أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عَذابٌ شَديدٌ بِما كانُوا يَمْكُرُونَ»(انعام/124) وقتي يك آيه نازل مي‌شد، وقتي فتح مبين مي‌آمد، وقتي فتح بستان مي‌آمد، وقتي جوانان حزب اللهي پيدا مي‌شدند، وقتي آيه‌ها و نشانه‌هاي قدرت نمايي و معجزات پي درپي الهي را مي‌ديدند، وقتي رهبري به حق را مي‌ديدند «قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ» مي‌گفتند: ما ايمان نمي‌آوريم.

    ما به اين مجلس عقيده نداريم. ما به قانون خبرگان رأي نمي‌دهيم. ما رهبري را امضا نمي‌كنيم.

    ما ولايت فقيه را نمي‌پذيريم؟ شما را چه شده است؟ مي‌گويند: «لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى‏ مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ. . . » ايمان نمي‌آوريم، مگر آنكه آنچه كه به رسولان عطا شده، به ما داده شود.

    اينها متوقعين نابجا هستند. كساني كه دلشان مي‌خواهد رهبر يا رئيس جمهور بشوند و بازارشان نگرفته است، ورشكسته‌ها مي‌گويند ما هرگز ايمان نداريم، نه به قانون، نه به مجلس، نه به رهبر و نه به خط رهبري و. . . در برابر انبيا آيات وحي را مي‌ديدند ولي عده‌اي با اين كه قرآن را مي‌ديدند، ايمان نمي‌آوردند. دليلش اين بود كه مي‌گفتند ما ايمان نمي‌آوريم مگر به ما هم داده شود، مثل آن چيزي كه به «رُسُلُ اللَّهِ» داده شده است.

    يعني همين طور كه خدا به پيغمبر وحي كرد بايد به ما هم وحي بكند. مي‌گويند: چرا مردم مي‌گويند اين خون كه در رگ ماست، هديه به رهبر ماست؟ بايد بگويند هديه به فلاني است. اينها توقع نابجايي است. قرآن در ادامه مي‌فرمايد: دنبال كارتان برويد. «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» يعني خدا عالم‌تر است كه رسالتش را كجا قرار بدهد. خدا مي‌داند كه جايگاه رسالت كجاست! شربت را در ظرف بلور مي‌ريزند، كسي شربت را توسفال نمي‌ريزد، حالا هر چه سفال هست توطئه كنند كه ما به خاطر اين كه شربت را در ما نريختند، اعتراض داريم. خوب تو سفالي! محبت پوستري نيست.

    فردا بنده يك پولي مي‌دهم و پوستر خودم را پخش مي‌كنم، آيا اين باعث جلب محبت براي من است؟ محبت ريشه‌اش درقرآن است. آيه‌اش را بخوانم. مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»(مريم/96) ودّ به معناي محبت است.

    يعني كساني كه واقعاً به حق ايمان آوردند، (و اين ايمان سياستمدارانه نبوده و واقعاً به حق بوده است)

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۸

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21





    اگر يادتان باشد يك روز اقسام ايمان‌ها را مطرح كرديم. حدود 9رقم ايمان در قرآن آمده است كه همه‌اش مردود است و خدا مي‌گويد من اين ايمان را نمي‌خواهم. مثلاً ايمان اكراهي، ايمان زوركي، ايمان منافقانه، ايمان روشنفكرانه، ايمان منهاي عمل، ايمان يك جانبه‌اي، ايمان موسمي، ايمان موضعي و. . . اين ايمان‌ها در اسلام مردود است.

    ايماني كه وقتي سوار كشتي مي‌شود و مي‌خواهد غرق بشود يا الله، يا الله، يا الله مي‌گويد، مردود است.

    مي‌فرمايد: «دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ»(عنكبوت/65) اما زماني كه نجات پيدا كردند، جفتك مي‌زند. اين ايمان موضعي و پذيرفته نيست.

    ايمان موسمي مانند اينكه مكه كه مي‌رود، در آن مكان مقدس و متقي مي‌شود، اما از آن مكان كه بيرون مي‌آيد، مانند قبل مي‌شود. ماه رمضان يك شكل مي‌گيرد و در غير از ماه رمضان شكل ديگر به خود مي‌گيرد. وقتي حزب اللهي‌ها حاكم مي‌شوند، يك چهره عوض مي‌كند و زماني كه غير حزب اللهي‌ها حاكم مي‌شوند، چهره ديگري به خود مي‌گيرد
    .

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۵۹

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21




    .
    ايمان منهاي عمل، ايمان موضعي، ايمان موسمي، ايمان روشنفكرانه، ايمان منافقانه، اين‌ها همه مردود است. «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» آن‌هايي كه دربست ايمان مطلق دارند و تسليم خدا هستند و هم عملشان سالم است، در ادامه مي‌فرمايد: تو به خاطر ايمان و عمل صالحت «سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» يعني در آينده خداوند محبت شما را در دلها قرار مي‌دهد و خدا در دل‌ها محبت مي‌اندازد. محبت نيازي به پوستر ندارد.

    ما خيال مي‌كنيم اگر پوستر ما زياد پخش شد مردم ما را بيش‌تر دوست دارند. محبت خدايي است. شاهپور بختيار تحليلي كه داشت اين بود كه مي‌گفت:

    «اگر امام ايران بيايد و مقداري صحبت كند و مردم امام را ببينند، محبت مردم نسبت به امام كم مي‌شود. چون در حال حاضر عطش دارند» اين خيال مي‌كند محبت به خاطر غربت است. بله! اگر محبت به خاطر غربت پيدا شد، اگر آدم آمد و از نزديك ديده شد ديگر محبت كم مي‌شود. اما محبت وقتي خدايي شد «سَيَجْعَلُ» ديگري ربطي به اين مسائل ندارد. اگر شاهپور بختيار اين آيه را بلد بود كه «الرَّحْمنُ وُدًّا»(يعني خدا مودت مي‌گذارد) از اين حرف‌ها نمي‌زد.

    به امام اول‌ها مي‌گفتند: «شما كمتر سخنراني كن، چون زياد كه حرف مي‌زني عظمت حرف هايت كم مي‌شود» اين حرف غلطي است. به خود من خيلي گفته‌اند كه شما هر شب جمعه در تلويزيون صحبت نكن.

    حتي گفته‌اند كه يك مدتي برنامه‌هاي تلويزيون را تعطيل كن، يك عده‌اي كه ثابت حرف هايت را گوش مي‌دهند، مي‌بينند نيستي دلتنگ تو مي‌شوند. مگر بازي است، اصلاً اين حرف شرك است.

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۹ در ساعت ۰۰:۰۰

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21




    .
    مثلاً آدم بگويد: من مادرم را مدتي نبينم تا وقتي رفتم مادرم برايم بميرد. مثلاً مدتي نجف بمانم كه وقتي به ايران مي‌روم، بگويند: اين آقا بيست سال است كه در نجف است. مدتي در اين شهر بمانم كه وقتي مي‌روم بگويند: «خيلي سال است كه ما فلاني را نديده ايم» اين‌ها همه وهم است. اين‌ها خودنمايي‌هايي است كه ريشه‌ي خدايي ندارد. به افرادي سفارش مي‌كردند كه شما كه در اين شهر سخنراني كرده‌ايد، تا يك سال ديگر به اين شهر نرويد، چرا كه اگر خواسته باشي، پشت سر هم بروي، عظمتت در اين شهر كم مي‌شود. اين‌ها همه خيال است.

    در مجموع راه را گم كرده‌ايم. سوراخ دعا اين است كه مي‌گويد: تو بنده خدا باش، خداوند محبت را در دل‌ها قرار مي‌دهد، ما خدا را رها كرده‌ايم و مي‌خواهيم از راه پوستر، دير ديدن، دير حرف زدن، كم حرف زدن، ژست گرفتن و. . . جلب محبت كنيم. «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» مي‌گويند چرا ما مرجع و رهبر نشديم؟

    چرا رئيس جمهور نشديم؟ نمونه‌ي اين حرف‌ها را به پيغمبران مي‌گفتند. مي‌گفتند ما ايمان به قانون شما نمي‌آوريم، چرا؟
    «قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى‏ مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ» بايد به ما هم داده شود، مثل همان مقداري كه به پيغمبران داده شده است.

    خدا هم مي‌گويد دنبال كارتان برويد. «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» خدا خود بهتر بلد است كه چه كسي را رهبر كند. بعد مي‌فرمايد: «سَيُصيبُ الَّذينَ أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عَذابٌ شَديدٌ بِما كانُوا يَمْكُرُونَ» اين ذلت و مرگ‌ها و زندان‌ها و اعدام‌ها، اين‌ها عذاب دنيايي است. در آينده هم به اين مجرمين «عَذابٌ شَديدٌ» خواهد رسيد. اينها به خاطر توطئه‌ها عذاب در پيش دارند و عذاب خدا هم شوخي نيست.

    الحمدلله دعاي كميل در همه‌ي شهرها هست.

    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۹ در ساعت ۰۰:۰۲

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/2/21




    مي‌دانيد در دعاي كميل چه مي‌گويد؟ مي‌گويد: «و هذا ما لا تقوم له السماوات و الأرض»(مصباح ‏المتهجد، ص‏847) ‌اي خدا! عذاب جهنم را آسمان‌ها و زمين‌ها تحمل ندارند پس چگونه من در آتش جهنم خواهم سوخت؟ «كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها»(نساء/56) دكترهايي كه مربوط به آتش سوزي هستند مي‌گويند پوست دست و قوه لامسه حساسيت دارد، يعني اگر پوست بسوزد و آتش به استخوان برسد، دردش كم مي‌شود.

    پوست حساسيتش خيلي بيش‌تر است. قرآن مي‌گويد نمي‌گذاريم حساسيت كم بشود و نمي‌گذاريم آتش به استخوان برسد. جلود به معناي جلد است. يعني پوست تازه به تو مي‌دهيم كه ديگر حساسيتش كم نشود، اين واقعيت جهنم است. علي بن ابي طالب از جهنم ناله و گريه مي‌كرد.

    قرآن مي‌فرمايد: «فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلام ِوَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ»(انعام/125) اين آيه هم درباره‌ي عقده است. خداوند به هر كس كه لطف دارد روحش را باز مي‌كند.

    هر كس را خدا غضب كرده است، روحش را تنگ مي‌كند تا اين كه منفجر بشود. هركس را خدا لطف به او دارد به خاطر آمادگي و قابليتي است كه دارد و به همين خاطر خداون «يَشْرَحْ صَدْرَهُ» سينه و روحش را باز مي‌كند و حق را مي‌پذيرد.

    وقتي برايش يك معجزه را مي‌گويند، وقتي به او مي‌گوسند كه فلان سرباز و پاسدار و بسيجي حضرت مهدي عليه السلام را در جبهه ديد، فلان صحنه پيش آمد معجزات و امدادهاي غيبي را كه مي‌بيند سينه‌اش باز مي‌شود و قبول مي‌كند. اما در عين حال هر كسي را كه خدا بخواهد، گمراه مي‌كند.

    البته خدا بي خود كسي را گمراه نمي‌كند. چون قرآن مي‌گويد: «وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقينَ»(بقره/26) افراد فاسق را گمراه مي‌كند. اما افرادي كه به خاطر فسقشان مورد غضب خدا قرار گرفتند و سرنوشت اين‌ها بدبختي و گم راهي است «يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً» صدر و سينه و قلبش تنگ مي‌شود. يعني هر چه مي‌شنود، ناراحت مي‌شود.


    ^^عاقبت، سوء عاقبت و حب دنيا در قرآن^^

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۹ در ساعت ۰۰:۰۴

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود