صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑




    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑


    «الحمد لله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا و نبينا محمد و علي اهل بيته و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين من الان الي قيام يوم الدين. »



    بحث امروز درباره‌ي فقر است. يكي از بلاهاي جامعه فقر و ديگري جهل است. بحث فقر را مطرح مي‌كنيم و بحث جهل را هم ان شاء الله وقت ديگري مطرح خواهيم كرد. منتها بحث جهل را ان شاءالله به يك مناسبتي خواهم گفت. در زمينه‌ي فقر چند بحث داريم. يكي معناي فقر، يكي برخورد فقير و غني و يكي مسئله‌ي آثار شوم فقر را مطرح مي‌كنيم.

    دو رقم فقر داريم: يك فقر انتخابي و يك فقر تحميلي است. - فقر تحميلي بد است، يعني نظام اقتصادي يك جوري باشد كه قهراً يك عده در جامعه فقير باشند و فقر به اين‌ها تحميل شده باشد. - فقر انتخابي هم ريشه‌هايي دارد. در مورد ريشه‌هاي فقر اولاً بايد گفت كه گاهي ريشه‌ي فقر اسراف است. در در يك حيطه زماني ولخرجي كرده و حالا به گدايي افتاده است. زماني عياشي كرده، و حالا ندار شده است. چشم و هم چشمي كرده و پز داده است، حالا دستش خالي شده است. دوم اينكه افرادي خودشان براي خودشان فقر را انتخاب مي‌كنند. يعني افرادي يك كاري مي‌كنند كه فقير مي‌شوند يا فقر را انتخاب مي‌كنند. البته در اين حالت ممكن است كه به خاطر اسراف وازده(دلزده) شده باشد.

    يعني از بس در رفاه بوده، حال به خاطر حس تنوع طلبي دلش مي‌خواهد يك مدتي هم در فقر و نداري زندگي كند. مثل اين‌هايي كه روي قالي مي‌نشينند و از بس كه روي قالي مي‌نشينند رها مي‌كنند و روي خاك مي‌نشينند. يعني زندگي در فقر به خاطر دل زدگي از غناست.

    گاهي فقر به خاطر قهر است. دنبال دنيا دويده و به آن نرسيده است، مي‌گويد: گور پدر دنيا، ديگر دنبال كار نمي‌رود. در يكي دو مورد موفق نشده، بعد ديگر دنبال كار نمي‌رود.

    گاهي هم ريشه‌ي فقر به خاطر آينده نگري است. زندگي ساده را انتخاب مي‌كند ولي به خاطر اين كه مي‌گويد: «يك سال بخور تره***صد سال بخور نان و كره» ساده زندگي مي‌كند كه در دل مردم جا باز كند، ساده زندگي مي‌كند كه بعد پول هايش را پس انداز كند.


    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18




    افرادي در مهماني باقلوا نمي‌خورند كه بعد بتوانند غذاي زياد بخورد. مي‌بيند اگر شيريني بخورد، جلوي اشتهايش گرفته مي‌شود. دنيا را ول كرده كه به دنياي بهتري برسد. مي‌گويد من فلان پست را قبول نمي‌كنم، كه بگويند فلاني علاقه به رياست ندارد. آن وقت به اسم اين كه علاقه به رياست ندارد، يك رياست مهمي را به او مي‌دهند.

    پس گاهي علت آينده نگري است. از ديگر عوامل بايد گفت كه گاهي فقر به خاطر فريب و گاهي به خاطر عادت است. اصلاً عادتش اين است كه لباسش چنين و زندگيش چنان باشد.

    هر چه قوم و خويش‌ها و همسايه‌ها، دوستان، سعي مي‌كنند كه او را تغيير و تحول دهند، باز سر خانه‌ي اول مي‌رود،

    «نيش عقرب نه از ره كين است» اصلاً خوشش مي‌آيد زندگيش اين طور باشد.
    اين چند مورد از ريشه‌هاي فقر بود.

    حديث داريم: كسي اگر در زندگيش ميانه روي را دنبال كند، من ضامن هستم كه اين هيچ وقت در زندگيش فقير نشود. پيشوايان ما ضمانت كرده‌اند. پس گاهي فقر به خاطر اسراف است. گاهي زندگي فقيرانه را انتخاب مي‌كند، به خاطر اين كه حال زندگي جور ديگر را ندارد. فقير است، بي عار است، نمي‌خواهد كار بكند، كه درباره‌ي بي عاري روايات زيادي داريم. امام باقر(ع) فرمود:

    «إِنِّي لَأُبْغِضُ الرَّجُلَ أَوْ أُبْغِضُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ كَسْلاناً [كَسْلانَ‏] عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ مَنْ كَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَكْسَلُ»(كافى، ج‏5، ص‏85) مي‌فرمايد كه من از آدم كسل بدم مي‌آيد. يكي از جملات دعاي ابوحمزه‌ي ثمالي اين است كه: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِك مِنَ الْكَسَلِ وَ الْفَشَل»(مصباح ‏المتهجد، ص‏597) اصولاً تمام رمز بدبختي يك جامعه چيست؟ رمز بدبختي يك جامعه در يك سطر دعاي ابوحمزه آمده است. الان اگر خواسته باشند بدانند كه عوامل سقوط يك ملت چيست؟ امام زين العابدين(ع) عوامل سقوط يك ملت را در يك خط دعا گفته است: «أَعُوذُ بِكَ اللَّهُمَّ مِنَ الْهَمِّ وَ الْغَمِّ وَ الْحَزَنِ وَ الْعَجْزِ وَ الْكَسَلِ وَ الْجُبْنِ وَ الْبُخْلِ»(البلدالأمين، ص‏58) يعني عامل بدبختي يك ملت غفلت و شهوت و عياشي و ترس و بخل است.

    كه رأس همه اينها اميرالمؤمنين مي‌فرمايد: اگر مسئول مملكت شدي و خواستي افرادي را استخدام كني «لا تَسْتَعِنْ بِكَسْلانَ وَ لا تَسْتَشِيرَنَّ عَاجِزاً»(كافى، ج‏5، ص‏85) هيچ وقت كارمند شل را استخدام نكن.


    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑


    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۵


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18




    . حديث داريم اگر دست به كاري زدي و ناكام شدي، حتماً كارت را عوض كن، شايد در كار ديگر كام بگيري! يك خاطره‌ي جالبي است برايتان بگويم. آقاي داروين پدرش پزشك بود. خواست آقازاده‌اش هم پزشك بشود، پسرش را دانشكده پزشكي فرستاد كه در آن مردود شد. بين پدر و پسر جنگ و دعواشد. پدر گفت: حالا كه تو در پزشكي ناموفقي بيا برو آخوند بشو، يعني كشيش باش. در رشته‌ي روحانيت مسيحيت هم شكست خورد، رفت دنبال رشته‌ي علوم طبيعي، در آن رشته موفق شد.

    حالا نظريه‌اي داده است، يا حق يا باطل، ولي بالاخره يك نبوغي از خود نشان داده است. بنابراين حديث داريم اگر در يكي دو رشته، شكست خورديد، نا اميد نشويد، ممكن است همين دختر خانم دبيرستاني كه در رياضي و فيزيك به مغزش فشار مي‌آورد، آخرش هم تجديد مي‌شود، و به خاطر رقابتي كه با دختر عمويش دارد، اين هم مي‌خواهد ديپلمش را بگيرد. همين اگر برود خياطي، پيراهن عروس مي‌دوزد، و كلي درآمد دارد. خوب مگر مجبوري بروي فيزيك بخواني؟ ذوق فيزيك نداري، دنبال خياطي برو. پيدا كنيد و ببينيد در چه رشته‌اي ذوق داريد، در همان رشته زحمت بكشيد.

    پس فقر يا انتخابي است، يعني دلزده است و با دنيا قهر كرده است. يا زندگي ساده را پيش مي‌گيرد، يا به فكر آينده است، يا فريب است، يا عادت كرده كه اين طور زندگي كند و يا تن پرور است. بايد گفت كه همه نوع فقري در اسلام مذموم است.


    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۶

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18





    اما در قسمت در مورد فقرهاي خوب جملاتي را بگويم. يك سري فقرها خوب است. يعني بعضي‌ها زندگي ساده‌اي را پيش مي‌گيرند كه نسبت به آن مدح شده است. بعضي از آن فقر انتخابي است، اما اين نوع فقر انتخابي خوب است. چرا؟ اول اينكه: به خاطر عشق به خداست. وقتي خدا مي‌گويد: مي‌دهد. چيزي ندارد، براي اين كه آن چه داشته است به عشق خدا داده است. «وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً»(دهر/8) بنا بر يك تفسير كه به خاطر عشق به خدا هر چه دارند مي‌دهند،

    قرآن مي‌گويد: «قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ»(توبه/24)

    اگر مال و زن و خانه و تجارت و اموالي كه جمع كردي را بيش از خدا دوست داري، منتظر عذاب باش. بعضي به خاطر عشق به خدا، هر چه دارند مي‌دهند: «وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»(بقره/165) مي‌گويد من كه به خاطر نامزد و عروس حاضرم يك حلقه‌ي 10 هزار توماني بخرم، حالا كه خدا را از عروس بيش‌تر دوست دارم، پس چرا خمس ندهم؟ چطور در وقتي كه مي‌خواهد عروسي كند، با فعاليت مي‌دود و زحمت مي‌كشد و هر چه مي‌تواند از حلال وحرام تأمين مي‌كند؟ يا گاهي وقت‌ها به خاطر عشق به تحصيل چنين مي‌كند. حديث داريم:

    «إِنَّ الْعَاقِلَ رَضِيَ بِالدُّونِ مِنَ الدُّنْيَا مَعَ الْحِكْمَةِ»(كافى، ج‏1، ص‏17) حاضر است كه زندگي او كم رنگ باشد، اما تحصيلاتش را ادامه بدهد و در اين كارها هم زن‌ها خيلي ثواب دارند. ما زن داريم كه به شوهرش تحميل مي‌كند كه دست از مطالعه و تحصيل بردارد و فقط زندگي او را مرفه كند. زن هم داريم كه مي‌گويد من در خانه قالي مي‌بافم و زحمت مي‌كشم و در خرج تو را كمك مي‌كنم، تا تو به تحصيلت ادامه بدهي.

    امام مي‌فرمايد: آن زني مؤمن است كه حاضر باشد علم و حكمت را بگيرد، گرچه دنيايش كم رنگ باشد.

    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۷

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18





    گاهي هم به خاطر عشق به مردم است. مي‌فرمايد: «يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ»(حشر/9) قرآن مردم مدينه را تعريف مي‌كند، مي‌گويد مردم اموالشان را مي‌دادند و عشق مي‌ورزيدند.

    گاهي فقر به خاطر دلداري است. حديث داريم، اگر يك گروهي مي‌خواهند مسافرت بروند، اگر در بين ايشان يكي دو نفر وضع ماليشان خوب است، در جمع زندگي ساده را انتخاب كنند، مثلاً نگويند: تو برو ديزي بخور و من مي‌روم چلوكباب مي‌خورم. يا تو غذاي ساده بخور و من غذاي فلان مي‌خورم. اميرالمؤمنين مي‌فرمايد: من زندگي‌ام را ساده مي‌گيرم تا آن‌هايي كه محرومند دلگرم بشوند.

    گاهي به خاطر آزادگي است. مثلاً اگر خواسته باشد زندگيش خوب بشود بايد بله قربان بگويد و حاضر نيست كه بله قربان بگويد. فقري را كه آزاد باشد ترجيح مي‌دهد بر پولي كه از بله قربان باشد. در اتاق كاهگلي مي‌نشيند و از اين صندوق‌ها قرض نمي‌كند.

    گاهي هم فقر به خاطر اين است كه حساب آخرت را مي‌كند. مي‌فرمايد: «فِي حَلالِهَا حِسَابٌ وَ فِي حَرَامِهَا عِقَاب»(نهج ‏البلاغه، خطبه 82) سوغاتي نمي‌خرد، نه اين كه پول ندارد و نه اين كه زن و بچه‌اش را دوست ندارد. مي‌خواهد جلوي گمرك معطل نشود. گاهي زندگي ساده به خاطر اين است كه در گمرك معطل نشود. گاهي زندگي ساده به خاطر اين است كه خودش را رشد بدهد. در قرآن مي‌خوانيم كه شما كمك كنيد، اول به خاطر اين كه شكم فقرا سير بشود و ديگر اين كه «وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ»(بقره/265) خودتان را رشد بدهيد.

    غنا يك خوبي‌هايي دارد، فقر هم يك خوبي‌هايي دارد. اگر فقر به خاطر عشق به خدا و به خاطر زندگي ساده بود خوب است. مثلاً فرض كنيد كه مي‌گويند فلاني بسيار آدم خوب مستضعفي است.

    يا مي‌گويند: بسيار آدم فقير و محرومي است. حالا فقير و محروم خوب است يا بد است؟ بعضي از فقيرها را بايد با چوب بر سرشان زد كه چرا فقير هستيد؟ اينطور نيست كه هر كس فقير است مدح بشود. آقا بچه تاجر نيستيم، ما مثل شما پولدار نيستيم. گاهي وقت‌ها در زمان طاغوت افتخارمي كردند به اين كه من پول دارم. در جمهوري اسلامي از اين طرف سعي مي‌كند بگويد كه من اين طرفي هستم و زندگي ساده‌اي دارم. بايد عنايت داشته باشيم كه اگر فقرهايي به خاطر ولخرجي است، هيچ ارزشي ندارد. مي‌گويد: آقا ما همين زندگي بسمان است. نخير! بايد خاك بر سرت بشود.

    جوان بودي، پول هم داشتي، عياشي و ولخرجي كردي و همه را از دست دادي. اين به عنوان يك نقطه‌ي قوت در زندگي شما حساب نمي‌شود كه نشستي و پز مي‌دهي كه ما زندگي‌مان ساده است. يا اينكه از بس خورده‌اي، ديگر دلزده شده‌اي، مي‌گويد: ما نان و گوجه و خيار مي‌خوريم. خسته شديم از بس پختني خورديم!

    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۷


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18





    در جلسات گاهي وقت‌ها كه افراد دور هم مي‌نشينند، بعضي خودشان را آدم خوبي مي‌دانند به دليل اين كه زندگي‌شان ساده است. بايد در جواب گفت كه اين زندگي ساده براي شما كمال نيست. ممكن است سادگي زندگي به خاطر مسائلي كه گفته شد، باشد. اگر سادگي زندگي‌ات به خاطر اين عوامل است، هم ساده زندگي مي‌كني و هم روسياه هستي. اما اگر سادگي زندگي به خاطر مسائل ديگر است، خوب است. اين معيارهاي قرآني و حديثي را بايد عنايت كنيم.

    يك كسي نمازهايي مي‌خواند، ركوع‌هاي طولاني و سجده‌هاي طولاني، امام مي‌فرمايد: نگاه به ركوع و سجود كسي هم نكنيد.

    اصولاً ما همه چيز قلابي داريم. اشك قلابي داريم، سوگند قلابي داريم، مسجد قلابي هم داريم. و همگي اين موارد در قرآن وجود دارد. در مورد اشك قلابي مي‌خوانيم كه يوسف را در چاه انداختند و نزد يعقوب آمدند و زار زدند كه گرگ يوسف را پاره كرده است. خدا مي‌گويد: به هر اشكي اطمينان نكن.

    در مورد سوگند قلابي مي‌فرمايد: «اتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّةً»(مجادله/16) يعني قسم مي‌خورند تا تحت سپر قسم سالم بمانند.


    در مورد سخنراني قلابي مي‌فرمايد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‏ ما في‏ قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصام»(بقره/204) بعضي مردم حرف كه مي‌زنند آدم مي‌گويد، واقعاً چقدر قشنگ حرف مي‌زند.

    «وَ إِنْ يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ»(منافقون/4)
    بعضي‌ها به قدري قشنگ حرف مي‌زنند كه تو هم كه رسول الله هستي اگر حرف هايشان را بشنوي، گوش به حرف هايشان مي‌دهي.

    در مورد مسجد قلابي(مسجد ضرار) هم كه قصه‌اش را همه مي‌دانيد.

    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۸


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18






    نگاه به ركوع و سجود نكنيد. نگاه به قيافه نكنيد. در رساله داريم كه اگر يك كسي طبيعي نباشد نمازش باطل است. يعني چه؟ يعني وقتي مي‌خواهد نماز بخواند يك قيافه‌اي به خود بگيرد كه اين قيافه خدايي نيست. گر چه براي خدا نماز مي‌خواند ولي قيافه و هيبت اگر در نمازش خدايي نباشد، باز شبهه مي‌كنند. هر زندگي ساده‌اي را دليل بر فضيلت نبايد گرفت.
    خلاصه شناخت اسلام گاهي دقيق است.

    مثلاً گاهي يك حادثه‌اي پديد مي‌آيد و آدم نسبت به آن بي تفاوت است، بعد مي‌گويد: ما جنبه‌مان زياد است. اين حوادث بر ما اثر ندارد. اين كه تو حادثه‌ي تلخ را مي‌بيني و ناراحت نمي‌شوي، هميشه دليلش اين نيست كه تو جنبه‌ات زياد است و سعه‌ي صدر داري و بردبار هستي، شايد اين بي تفاوتي تو از بي غيرتي تو باشد. يعني يك سيلي كه من بر سر مظلوم زدم، دو عده ناراحت نمي‌شوند، يك عده آدم بي غيرت، كه مي‌گويند: زد كه زد، به ما چه؟ يك عده هم ممكن است كه روحش، روح بزرگي باشد كه به خاطر يك سيلي، تصميصم فوري نمي‌گيرد، مسائل را تحليل مي‌كند، زود دست پاچه نمي‌شود.

    هر كس ساكت است، دليل بر اين نيست كه حوصله دارد، شايد بي غيرت است. هر كس ساده زندگي مي‌كند، دليل بر آن نيست كه هدفش درست است.

    اما در مورد فقر معنوي من چند حديث ناب دارم كه مي‌خواهم بنويسم. اين حديث‌ها براي خود من هم تازگي داشته است، چون در همين هفته پيدا كردم. خيلي از حقوق بگيرها و تاجرها فقيرند ولي همين كه خيال مي‌كنند، در خانه‌شان قالي و يخچال و ماشين لباسشويي هست، غني هستند. فقر معنوي در وجود خيلي از ما هست.

    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۸


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18





    قال ابوعبداللّه(ع): «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَقُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْفَقْرُ مِنَ الدِّينَارِ وَ الدِّرْهَمِ فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ مِنَ الدِّينِ»(كافى، ج‏2، ص‏266) امام صادق(ع) مي‌فرمايد: فقير كسي است كه ايمان و دين نداشته باشد، جهل فقر است.


    َقالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «يَا عَلِيُّ لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْل»(كافى، ج‏1، ص‏25) فقري شديدتر از جهل نيست. اسلام به جهل فقر گفته است. «ما افتقر من ملك فهما»(غررالحكم، ص‏60)

    حضرت علي(ع) فرمود: فقير نيست كسي كه چيز فهم باشد. يعني اگر كسي نفهم است، فقير است، اگر چه روي قالي ابريشم مي‌نشيند. اگر درك دارد و حق و باطل را مي‌فهمد، ملاك و معيار دستش هست، اين غني است، گرچه روي حصير بنشيند.

    اگرملاك‌ها با هم مخلوط شود و با چهار پوستر و شعار و تلفن و تشكر و اعتماد، خط از دست برود و گم بشود، اين فقراست. «الغنى بغير الله أعظم الفقر و الشقاء»(غررالحكم، ص‏370) اين هم حديث جالبي است. يعني كسي كه غني از مال مردم بشود. . .

    (مي گويد: اگر مي‌شد اين دايي ما، يا همسايه‌ي ما، يك نيم ميليوني به ما مي‌داد و وضعمان راه مي‌افتاد. . .) كسي كه دلش مي‌خواهد با پول ديگران غني بشود، بزرگ ترين گدا همين فرد است. كسي كه به غير لطف الهي مي‌خواهد غني بشود، بزرگ ترين گداست.

    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۹


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18





    قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «الْغِنَى فِي الْقَلْبِ وَ الْفَقْرُ فِي الْقَلْبِ»(الجعفريات، ص‏155) غني كسي است كه قلبش غني باشد «وَ الْفَقْرُ فِي الْقَلْبِ» اگر كسي دل دارد، غني است.

    كسي كه دل ندارد، فقير است. آدم هست كه نصيحتش مي‌كني، ولي بي تفاوت است. قرآن مي‌گويد: «لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْب»(ق/37) يعني اگر روحت آماده‌ي پذيرش حق بود، غني است. اگر كسي روحش آماده پذيرش حق نبود، فقيراست.

    اگر خواستي بفهمي كه غني يا فقير هستي، ببين قلب داري يا نداري، يعني روحت آماده هست، يا آماده نيست. تاجري كه گناه مي‌كند و دلش از ترس خدا نمي‌تپد، اين تاجر در ديد اميرالمؤمنين(ع) فقير است ماشين قيمتي دارد، اما گناه كه مي‌كند نمي‌ترسد، قلبش تكان نمي‌خورد.

    يعني «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»(انفال/2) و «تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»(رعد/28) نيست. اگر دل وقتي گناه كرد ترسيد، غني است. فقيري كه از گناه بترسد غني است و غني كه وقت گناه نترسد، فقير است.

    قال علي(ع): «الْغِنَى وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ»(نهج ‏البلاغه، حكمت‏452) اين خيلي مهم است.

    اگر خواستيد ببينيد چه كسي غني است و چه كسي فقير است، زماني مشخص مي‌شود كه: «الْعَرْضِ عَلَى اللَّهِ» يعني بعد از قيامت معلوم مي‌شود چه كسي فقير و غني است؟


    به يكي از بزرگان گفتند: ريش تو بهتر است يا دم سگ؟ فرمود: هر كدام از پل صراط بگذرد. اگر از پل صراط گذشت، ريش من بهتر است وگرنه دم سگ بهتر از ريش من است. خيلي اولياء خدا كانال ديگري را مي‌بينند. غذايي كه الان مي‌خورد، مزه‌ي در دهانش را حساب نمي‌كند، عوارض بعد از خوردن را محاسبه مي‌كند، اين غذا خوب يا بد است؟ اگر مسموم نشديم، مشخص مي‌شود كه خوب است.

    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۹


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331

    سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در تاریخ 1361/3/18





    يزيد به حضرت زينب گفت: ما پيروزيم يا تو؟ گفت: ظهر شود مشخص مي‌شود كه چه كسي پيروز است. اذان گو مي‌گويد: «و أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ» شهدا زنده‌اند يا ما؟ بايد ببينيم كدام يك اثر دارد؟ شهدا توانستند نمازهاي ظهر صد نفري و دويست نفري را تبديل به نماز جمعه يك ميليوني كنند. او با خونش توانست، نماز را يك ميليون نفري كند، تو چه كردي؟ شهيد به خاطر خوني كه داد، خودش و خانواده و فاميل را انقلابي كرد، تو كه خون ندادي چند نفر را تا حالا انقلابي كردي؟ شهيد با خونش تيراژ كتاب‌هاي مرحوم مطهري را از پنج هزار جلد به نيم ميليون جلد رساند، شما كه زنده هستي چند جلد كتاب پخش كردي؟ نگاه نكنيد كه چه كسي نفس مي‌كشد و نمي‌كشد، خيلي‌ها زنده هستند ولي به اندازه مرده‌ها هم ارزش ندارند. بگذار در دادگاه خدا حاضر شويم و ببينيم چه كسي برنده است.

    «انَ ّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ»(نهج ‏البلاغه، حكمت 38) اميرالمؤمنين مي‌گويد: غني ترين افراد كسي است كه عاقل باشد و بزرگ ترين فقرا كسي است كه احمق باشد.
    باز در اين حديث مي‌بينيم كه اسلام و اميرالمؤمنين(ع) به آدم احمق فقير مي‌گويد.

    قال الهادي(ع): «الْغِنَى قِلَّةُ تَمَنِّيكَ وَ الرِّضَا بِمَا يَكْفِيك»(بحارالأنوار، ج‏75، ص‏368) غني اين نيست كه داشته باشي، غني اين است كه مجذوب اين چيزها نشويد، اگرچشم به كسي نداشتي غني هستي. آدم ممكن است كنار خيابان كفش واكس بزند، اما چشمي به مال مردم ندارد، آدم هم ممكن است روزي دو هزار تومان در بازار به دست بياورد ولي تا يك مشتري به مغازه ديگري مي‌رود، اين به اوچشم دارد.

    ๑۩๑ فقر و جهل از دید قرآن کریم ๑۩๑

    ویرایش توسط ریحانه : ۱۳۹۰/۱۰/۲۸ در ساعت ۲۳:۱۹

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود