صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسير آيات 52 و 53 سوره مؤمنون

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    56 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسير آيات 52 و 53 سوره مؤمنون




    سلام

    به نام خدا كه رحمتش بي اندازه است و مهرباني اش هميشگي

    وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ


    و اين آيين همه شماست، آيين يگانه (با يك هدف و با يك خدا)، و من پروردگار شمايم، پس از من پروا داريد


    فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ

    پس دين خود را فرقه فرقه کردند و هر فرقه ای به روشی که برگزيده بود دلخوش بود

    فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّى حِينٍ

    پس آنها را تا چندى در ورطه گمراهى‏شان رها كن

    سؤالي كه دارم اينه:

    اگه فرقه فرقه شدن تو دين از لحاظ قرآن گمراهيه، پس چرا امام جعفر صادق (ع) رهبري شيعه رو به عهده گرفتن؟
    خب شيعه هم يك فرقه س به هر حال...
    درسته كه شيعه يعني پيرو و مذهب اصليه
    اما اونا كه اينو نميگن
    و به هر حال از ديد عمومي يك فرقه س

    و سؤال ديگه
    اگه كسي بر اين اساس بگه من نه شيعه م نه سني، من پيرو قرآنم، كار درستيه؟

    ممنون...


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۰۱ در ساعت ۰۹:۱۳
    يك عمر هر دردي به من دادي / حس مي كنم عين نيازم بود
    جايي كه افتادم به پاي تو / زيبا ترين جاي نمازم بود

    هر جاي دنيايي دلم اونجاس / من كعبه مو دور تو مي سازم
    من پشت كردم به همه دنيا / تا رو به تو سجاده بندازم...

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    توضیح کوتاهی درباره آیات مورد بحث




    سلام به قلب پاک گرامی
    به مطالب و پرسشهای متعددی اشاره داشتید:

    ابتدا آیاتی را مطرح فرمودید و بر اساس آنها به این گزاره پرداختید که:
    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    فرقه فرقه شدن تو دين از لحاظ قرآن گمراهيه؟
    ، آنگاه بر اساس این گزاره، نتیجه ای را در قالب پرسش مطرح فرمودید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    پس چرا امام جعفر صادق (ع) رهبري شيعه رو به عهده گرفتن؟
    و بعد دایره بحث را کلی تر نمودید و اشکال را در سطح وسیع تری مطرح کردید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    درسته كه شيعه يعني پيرو و مذهب اصليه اما اونا كه اينو نميگن و به هر حال از ديد عمومي يك فرقه س
    و در پایان و فارق از هیاهوی فرقه ها و مذهب ها، از این راه جویای حقیقت شدید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    اگه كسي بر اين اساس بگه من نه شيعه م نه سني، من پيرو قرآنم، كار درستيه؟
    برای رسیدن به پاسخ مناسب ناچاریم سیر منطقی بحث را مراعات نماییم تا به نتیجه ای که پاسخ تمام پرسشهای شما را در بر دارد، برسیم؛ پس ابتدا توضیح کوتاهی درباره آیات کریمه از بیان استاد مکارم شیرازی عرض می کنم و سپس به پاسخ پرسش شما می پردازم:

    قرآن کریم در اين آيه همه پيامبران و پيروان آنها را به توحيد و تقوا دعوت كرده، چنين مى ‏گويد: «و اين امت شما امت واحدى است» (وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً) و تفاوت هاى ميان شما و همچنين پيامبرانتان هرگز دليل بر دو گانگى و چند گانگى نيست. «و من پروردگار شما هستم، پس از مخالفت فرمان من بپرهيزيد» (وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ).

    به اين ترتيب آيه فوق به وحدت و يگانگى جامعه انسانى، و حذف هر گونه تبعيض و جدايى دعوت مى ‏كند، همان ‏گونه كه او پروردگار واحد است انسانها نيز امت واحد هستند. به همين دليل بايد از يك برنامه پيروى كنند همان ‏گونه كه پيامبرانشان نيز به آيين واحدى دعوت مى ‏كردند.

    در آیه بعد هم انسانها را از پراكندگى و اختلاف بر حذر داشته و می فرماید: «اما آنها كارهاى خود را در ميان خويش به پراكندگى كشاندند و هر گروهى به راهى رفتند» (فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً) و عجب اين كه: «هر گروه به آنچه نزد خود دارند خوشحالند» و از ديگران بيزار (كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ). این آیه در واقع یک حقيقت مهم روانى و اجتماعى را باز گو مى‏ كند و آن تعصب جاهلانه احزاب و گروه هاست كه هر يک راه و آئينى را براى خود برگزيده، و دريچه ‏هاى مغز خود را به روى هر سخن ديگرى بسته ‏اند، اين حالت -كه از خودخواهى و حبّ ذات افراطى سر چشمه مى ‏گيرد- بزرگترين دشمن تبيين حقايق و رسيدن به اتحاد و وحدت امتهاست. (برگزيده تفسير نمونه، ج‏3، ص: 255)

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۵:۰۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    وحدت، اساس دعوت تمام ادیان الهی




    قرآن کریم بارها در آیات مختلف، مسلمانان را به وحدت و یکپارچگی و قرار گرفتن زیر سایه توحید دعوت نموده و آنان را از ایجاد هر گونه دو دستگی و تفرقه و اختلافی و جدایی در دین برحذر می دارد و اساس دعوت همه پیامبران را دعوت جامعه انسانی به یکپارچگی در زیر لوای درخشان توحید و عدم تفرقه و جدایی از آن معرفی می کند:

    شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فيهِ (شوری/13)
    آيينى را براى شما تشريع كرد كه به نوح توصيه كرده بود و آنچه را بر تو وحى فرستاديم و به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش كرديم اين بود كه: دين را برپا داريد و در آن تفرقه ايجاد نكنيد!

    وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا (آل عمران/103)
    و همگى به ريسمان خدا [قرآن و اسلام، و هر گونه وسيله وحدت‏]، چنگ زنيد، و پراكنده نشويد

    خداوند سبحان می فرماید: دین و آیین در نزد خدا یک چیز بیشتر نیست؛ «اسلام» یعنی تسلیم مطلق در برابر فرامین الهی:

    إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ (آل عمران/19)
    در حقيقت، دين نزد خدا همان اسلام است

    تنها راه مستقیم و تنها مسیر نجات، همین «تسلیم بودن در برابر فرمان خدا» است و هر کس از این مسیر منحرف شود، قطعا بیراهه رفته و هلاک خواهد شد:


    وَ أَنَّ هذا صِراطي‏ مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (انعام/153)
    اين راه مستقيم من است، از آن پيروى كنيد! و از راه‏ هاى پراكنده (و انحرافى) پيروى نكنيد، كه شما را از طريق حق، دور مى‏سازد! اين چيزى است كه خداوند شما را به آن سفارش مى‏كند، شايد پرهيزگارى پيشه كنيد!»

    دلخوش بودن به فرقه و مذهب هم نه ارتباطی با اسلام دارد و نه مانعی از آتش دوزخ می شود و نه عذر مقبولی در دادگاه عدل الهی خواهد بود:

    إِنَّ الَّذينَ فَرَّقُوا دينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ (انعام/159)
    كسانى كه آيين خود را پراكنده ساختند، و به دسته ‏هاى گوناگون (و مذاهب مختلف) تقسيم شدند، تو هيچ گونه رابطه ‏اى با آنها ندارى! سر و كار آنها تنها با خداست سپس خدا آنها را از آنچه انجام مى‏دادند، با خبر مى ‏كند

    نتیجه آنکه تفرقه و بیراهه رفتن، به شدت از نظر تعالیم قرآنی مورد نهی و طرد قرار گرفته است و به هیچ وجه مورد تایید دین و برخاسته از دین نیست.


    حال که با این مطلب آشنا شدیم، با تمسک به قرآن که مورد اتفاق همه مسلمانان عالم است می خواهیم راه حق و اسلام ناب را پیدا کنیم. همه مسلمانان (با هر دین و فرقه ای)، قرآن را قبول دارند لذا می توان با آن بر همه آنها استدلال نمود. قرآن ما را به این صراط مستقیم و راه حق (که غیر آن همه بیراهه و موجب هلاکت است) هدایت می کند:


    إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبيراً (اسراء/9)
    اين قرآن، به راهى كه استوارترين راه‏ هاست، هدايت مى ‏كند
    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۰۲ در ساعت ۲۲:۰۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    اطاعت مطلق از پیامبر، از مهمترین تعالیم قرآنی 1




    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    و سؤال ديگه اگه كسي بر اين اساس بگه من نه شيعه م نه سني، من پيرو قرآنم، كار درستيه؟
    اگر این سخن را بدون هیچ پیشداوری بگوید و به نتایجش ملتزم باشد، درست است؛ به این معنا که:

    وقتی قرآن را می پذیرد، پس طبیعتا بایستی به دستورات آیاتش هم ملتزم باشد. از مهمترین دستورات قرآنی که قرآن کریم _بارها و بارها_ مردم را به رعایت و انجام آن دعوت نموده، اطاعت مطلق و بی چون و چرا از دستورات پیامبر اکرم است. این مطلب از مسلمات تعالیم قرآنی و غیر قابل تردید و تشکیک است و آیات دال بر این معنا بسیار است؛ به عنوان نمونه:


    مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه (نساء/80)
    كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده‏

    وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَإِنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ (تغابن/12)
    و خدا را فرمان بريد و پيامبر [او] را اطاعت نماييد، و اگر روى بگردانيد، بر پيامبر ما فقط پيام‏رسانىِ آشكار است

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَنْ يَتَوَلَّ يُعَذِّبْهُ عَذاباً أَليماً (فتح/17)
    و هر كس خدا و پيامبر او را فرمان بَرَد، وى را در باغهايى كه از زير [درختان‏] آن نهرهايى روان است در مى ‏آورد، و هر كس روى برتابد، به عذابى دردناك معذّبش مى ‏دارد

    آیات دیگر: آل عمران/132 ، نساء/59 ، انفال/1 ، احزاب/71 ، احزاب/36 ، نساء/80 ، حشر/7 و...

    از سو دیگر قرآن کریم تصریح دارد بر اینکه نبی مکرم اسلام جز حق از لبان مبارکش خارج نمی شود و هر آنچه می گوید از ناحیه خداست:


    وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ ، إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‏ (نجم/3 و 4)
    و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى ‏گويد، آنچه مى‏ گويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۵:۱۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    اطاعت مطلق از پیامبر، از مهمترین تعالیم قرآنی 2




    از سوی سوم می گوید: لازمه ایمان راستین به پیامبر خدا اینست که مسلمانان حتی در ناحیه قلبی هم کمترین احساس تردید و تشکیکی نسبت به دستور و داوری آن حضرت نداشته باشند:

    فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً (نساء/65)
    به پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند بود، مگر اينكه در اختلافات خود، تو را به داورى طلبند و سپس از داورى تو، در دل خود احساس ناراحتى نكنند و كاملا تسليم باشند

    و از سوی چهارم می فرماید: مردم در آنچه که خدا و پیامبر آن را واجب دانسته اند، کمترین اختیاری ندارند و نمی توانند در این مسایل با پیامبر جدل کرده و فرمان حکیمانه حق تعالی را نپذیرند:

    وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً(احزاب/36)
    هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند، اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند، به گمراهى آشكارى گرفتار شده است!

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۵:۱۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تبعیت از عترت، از مهمترین دستورات پیامبر 1




    تا اینجا روشن شد که اطاعت مطلق و بی چون و چرا در برابر همه دستورات پیامبر گرامی اسلام مطلبی مسلم و برخاسته از نص صریح قرآن کریم است و غیر قابل تردید و تشکیک است. وقتی این مطلب را دانستیم، از خود می پرسیم: آیا قرآن کریم که اینهمه همه مردم را به اطاعت مطلق از پیامبر فرا خوانده و اطاعتش را تنها راه نجات و تخلف از دستورش را بیراهه هلاکت و نابودی معرفی می کند، و نه در یک آیه و دو آیه، بلکه در دهها آیه مختلف بر این مطلب تاکید می کند، آیا مخاطب این همه سفارش قرآن، فقط مردم مدینه زمان پیامبر بوده اند؟! یا مثلا آن عده اصحابی که ایشان را ملاقات می کردند و پای صحبتش می نشستند؟!

    مسلماً نه و کسی هم به این سفسطه عقیده مند نیست. پس همه مسلمانان تا قیام قیامت، همگی مخاطب اینهمه سفارش زیادی هستند که قرآن درباره اطاعت مطلق و بی چون و چرا از رسول مطرح نموده است. با این مقدمه، حالا دفتر تاریخ را ورق می زنیم ببینیم که رسول خدا چه دستورات مهمی در طول زندگانی شان داشته اند و رعایت چه چیزهایی را برای همه مردم واجب دانسته و آن را به عنوان راه سعادت معرفی نموده و از جدایی و تخلف از آن برحذر داشته است؟

    برای این منظور باید به سخنانی از پیامبر استناد کنیم که هم امامیه در آثار معتبرش نقل کرده و هم اهل سنت در آثار معتبرشان؛ یکی از مهمترین این سخنان حدیث جاودانه و معروف «ثقلین» است که چنین است:

    الحاكم في مستدركه استدرك عليه و على مسلم حديث زيد بن أرقم من طريق حبيب عن أبي الطفيل قال لما رجع رسول اللّه (ص) عن حجة الوداع و نزل غدير خم أمر بدوحات فقممن فقال (ص) إني قد دعيت فأجبت إني قد تركت فيكم الثقلين أحدهما أكبر من الآخر كتاب اللّه و عترتي فانظروا كيف تخلفوني فيهما فإنهما لن يفترقا حتى يردا عليّ الحوض ثم قال إن اللّه عز و جل مولاي و أنا مولى كل مؤمن ثم أخذ بيد عليّ فقال من كنت مولاه فهذا وليه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه. (به نقل از: آلاء الرحمن في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 45)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۵:۰۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تبعیت از عترت، از مهمترین دستورات پیامبر 2




    حاکم [از علمای نامدار و محدثین بزرگ اهل سنت] در مستدرک با سند صحیح نقل نموده که: پیامبر خدا در حجة الوداع و غدیر خم، بعد از آنکه از نزدیک شدن زمان رحلتش به مردم خبر داد، خطاب به آنان فرمود:

    من دو چيز گرانبها در ميان شما مى ‏گذارم، که یکی از دیگری بزگتر و مهم تر است: «كتاب خدا و خاندانم. پس بنگرید که با آنها چگونه رفتار می کنید. آن دو از همدیگر جدا نمی شوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند». سپس پیامبر فرمود: «خدای عز و جل مولای من است و من هم مولای همه مومنان»، سپس دست علی (ع) را گرفته [و بالا برد] و فرمود: «هر کس که من مولای اویم، پس این مولای اوست. خداوندا! دوستدار دوستش باش و دشمن دشمنش».

    درباره این حدیث چه زیبا گفته امام بزرگوار در ابتدای وصیت نامه سیاسی الهی خویش که:
    حدیث «ثقلین» متواتر بین جمیع مسلمین است و در كتب اهل سنت از «صحاح ششگانه» تا كتب دیگر آنان، با الفاظ مختلفه و موارد مكرره از پیغمبر اكرم - صلی الله علیه و آله و سلم - به طور متواتر نقل شده است و این حدیث شریف حجت قاطع است بر جمیع بشر به ویژه مسلمانان مذاهب مختلف؛ و باید همه مسلمانان كه حجت بر آنان تمام است جوابگوی آن باشند؛ و اگر عذری برای جاهلان بی خبر باشد، برای علمای مذاهب نیست.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۵:۰۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. تشکرها 2


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نتیجه بحث




    با توضیحاتی که عرض شد به خوبی پاسخ دوست خوبمان هم بدست آمد؛ یعنی:
    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    اگه كسي بر اين اساس بگه من نه شيعه م نه سني، من پيرو قرآنم، كار درستيه؟
    بله، درسته، اما به شرطی که به لوازمش ملتزم باشد و آن تبعیت بی چون و چرا از دستورات رسول گرامی اسلام است که یکی از مهمترین این دستورات هم، تبعیت از عترت است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    چرا امام جعفر صادق (ع) رهبري شيعه رو به عهده گرفتن؟
    زیرا ایشان از همان عترتی هستند که پیامبر، اطاعت و تبعیتش را لازم و واجب شمرده و تخلف از آنها را موجب هلاکت و گمراهی معرفی کرده است!

    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    درسته كه شيعه يعني پيرو و مذهب اصليه
    اما اونا كه اينو نميگن و به هر حال از ديد عمومي يك فرقه س
    فرقه، مکتب، مذهب یا هر چیز دیگری که نامش بگذارند، این نامگذاری ها در اصل مطلب تغییری ایجاد نمی کند. همانطور که عرض کردم، آنچه که قرآن آن را تباهی و گمراهی می شمارد، انحراف از صراط مستقیم است.

    شیعه به پیروی از دستور محکم قرآنی، مطیع تام و تمام دستورات پیامبر اکرم (ص) است و یکی از مهمترین دستورات ایشان که هم در منابع معتبر امامیه آمده و هم در منابع معتبر اهل سنت، تبعیت و پیروی از عترت طاهره است که همواره در کنار قرآن بوده و نگهدارنده و حافظ آن هستند. این همان مسیر مستقیم و راه راستی است که قرآن آن را راه نجات معرفی نموده و شیعه هم با پیروی از دستورات قرآن و راهنماییهای نبی مکرم اسلام، آن را می پیماید. هر آنچه از این خط اصیل و صراط مستقیم بیرون است، انحراف است و بیراهه و منجر به هلاکت و نابودی؛

    به خود راه راست که فرقه و بیراهه نمی گویند؛ به مسیرهایی که از راه راست منحرف شده اند، بیراهه می گویند که منجر به فرقه گرایی می شود. وقتی راه راست را شناختیم (یعنی تبعیت از قرآن و عترت)، پس هر آنچه غیر از آنست، بیراهه است و فرقه گرایی و مورد طعن و لعن قرآن.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۰۴ در ساعت ۱۵:۱۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  17. تشکرها 2


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    23
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    56 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ممنونم از جواب هاي قشنگتون...
    پس لطفا ببينيد درست نتيجه ميگيرم؟

    با اين حساب شيعه بودن ربطي به اسم شيعه داشتن نداره...
    مثلا الان تو كشور هاي خارجي اكثر كساني كه مسلمون ميشن سني ميشن، نه شيعه!
    ولي اون ها هم از اونجايي كه با ميل قلبي مسلمون ميشن و به دستورات اصولا از من ايراني بيشتر پيروي ميكنن، نسبت به خيلي از ما ها شيعه ترن، درسته؟
    حتي اگه ياد گرفته باشن كه نماز رو با دست بسته و به شكل سني ها بخونن!...

    در واقع انساني كه مسلمونه، هم امامان ما رو به طور تمام و كمال قبول داره و بهشون احترام ميذاره، هم به عقايد اهل سنت و خليفه ها احترام ميذاره ، يعني يك شخص مطيع و معتدل، در عين حال ياد گرفته كه اعمالش رو شبيه اون ها انجام بده بر اساس گفته هاي شما شيعه به حساب مياد. درست ميگم؟...

    باز هم تشكر
    يا حق
    يك عمر هر دردي به من دادي / حس مي كنم عين نيازم بود
    جايي كه افتادم به پاي تو / زيبا ترين جاي نمازم بود

    هر جاي دنيايي دلم اونجاس / من كعبه مو دور تو مي سازم
    من پشت كردم به همه دنيا / تا رو به تو سجاده بندازم...

  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    ممنونم از جواب هاي قشنگتون...
    پس لطفا ببينيد درست نتيجه ميگيرم؟

    با اين حساب شيعه بودن ربطي به اسم شيعه داشتن نداره...
    مثلا الان تو كشور هاي خارجي اكثر كساني كه مسلمون ميشن سني ميشن، نه شيعه!
    ولي اون ها هم از اونجايي كه با ميل قلبي مسلمون ميشن و به دستورات اصولا از من ايراني بيشتر پيروي ميكنن، نسبت به خيلي از ما ها شيعه ترن، درسته؟
    حتي اگه ياد گرفته باشن كه نماز رو با دست بسته و به شكل سني ها بخونن!...

    در واقع انساني كه مسلمونه، هم امامان ما رو به طور تمام و كمال قبول داره و بهشون احترام ميذاره، هم به عقايد اهل سنت و خليفه ها احترام ميذاره ، يعني يك شخص مطيع و معتدل، در عين حال ياد گرفته كه اعمالش رو شبيه اون ها انجام بده بر اساس گفته هاي شما شيعه به حساب مياد. درست ميگم؟...

    باز هم تشكر
    يا حق
    سلام قلب پاک گرامی،

    اصطلاحا به کسانی که به امامت بلافصل امام علی (ع) بعد از رسول گرامی اسلام اعتقاد دارند و از ایشان پیروی می کنند، شیعه می گویند و همانگونه که در پستهای قبل توضیح دادم، صراط مستقیمی که قرآن بر آن تاکید می کند همین راه قرآن و عترت (یعنی پیروی تام و کمال از 14 معصوم علیهم السلام) است. هر کس در این مسیر بود، از فرمان پیامبر اطاعت کرده و طبق صریح قرآن مسیرش به نجات و رستگاری ختم می شود و هرکس از این مسیر منحرف شد، سرانجامش با کراما کاتبین است. (توضیحات و مستندات قرآنی این مطلب در پستهای قبل عرض شد).

    کسی که امامت بلافصل امیرالمؤمنین (ع) را بپذیرد، طبیعتا خلافت دیگران را قبول نخواهد داشت و بر حق نمی داند لذا اینجا که می فرمایید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط قلب پاك نمایش پست
    در واقع انساني كه مسلمونه، هم امامان ما رو به طور تمام و كمال قبول داره و بهشون احترام ميذاره، هم به خليفه ها احترام ميذاره
    این یک پارادوکس اعتقادی است و معنا و مفهومی ندارد!
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۶:۲۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود