جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عقوبت گناهان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شاد عقوبت گناهان




    :salavat10:1-آیا عقوبت هر گناهی متناسب با آن است؟ مثلا ممکن است کسی دزدی کند و خدا او را بکشد؟. 2- حق الناس هایی که گردن ماست اگر نتوانیم بپردازیم و به جایش صدقه دهیم موجب رفع عقوبت می شود ؟
    سوال اولم مربوط به این است که از علامه جعفری خواندم که در جهان قانون عمل و عکس العمل حاکم است.می خواستم در این باره آیات قرآنی مربوط را بدانم


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۰۲ در ساعت ۲۱:۲۶


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed01 نمایش پست
    :salavat10:1-آیا عقوبت هر گناهی متناسب با آن است؟ مثلا ممکن است کسی دزدی کند و خدا او را بکشد؟.
    سوال اولم مربوط به این است که از علامه جعفری خواندم که در جهان قانون عمل و عکس العمل حاکم است.می خواستم در این باره آیات قرآنی مربوط را بدانم
    السلام علیکما یا محمد المصطفی و یا حسن المجتبی

    با سلام خدمت شما ؛ به کانون گفتگوی قرآنی خوش آمدید.

    قبل از پاسخ به این سوال انواع مجازات و عقوبت را بیان می کنیم و سپس در ادامه بیان می کنیم که در کدام مورد بین جرم و مجازاتش تناسب است.

    مجازات و عقوبت بر سه گونه است :

    1. مجازات قراردادی ( تنبيه و عبرت )
    این نوع مجازات
    همان كيفرها و مقررات جزائی است كه در جوامع بشری به‏ وسيله مقننين الهی يا غير الهی وضع گرديده است . فايده اينگونه مجازاتها دو چيز است ، يكی جلوگيری از تكرار جرم به وسيله خود مجرم يا ديگران از طريق رعبی كه كيفر دادن ايجاد می‏كند ، و به همين جهت می‏توان اين نوع از مجازات را " تنبيه " ناميد . فايده ديگر ، تشفی و تسلی خاطر ستمديده‏
    است و اين در مواردی است كه از نوع جنايت و تجاوز به ديگران باشد .

    لازم است‏ وضع كنندگان مقررات جزائی ، تناسب جرم و مجازات را رعايت كنند .

    اما نكته جالب اين است كه اينگونه مجازاتها در جهان آخرت معقول‏ نيست ، زيرا در آنجا نه جلوگيری از تكرار جرم مطرح است نه تشفی ،
    نه‏ آخرت جای عمل است تا عقوبت كردن انسان به اين منظور باشد كه دوباره‏ مرتكب كردار زشت نشود ، و نه خدا - العياذ بالله - حس انتقامجويی و تشفی [ طلبی ] دارد كه بخواهد برای خالی كردن عقده دل خود انتقام بگيرد ، و نه در آنجا مسأله تشفی قلب مظلومين مطرح است ، خصوصا اگر آن مظلوم از اولياء خدا و مظاهر رحمت واسعه الهيه باشد ، بديهی است كه برای غير اولياء نيز در جهان و انفسا اندكی خير و رحمت و مغفرت بر يك دنيا انتقام از دشمن ترجيح دارد .
    به علاوه ، همه عذابها كه مربوط به حقوق مردم نيست تا گفته شود عدل‏ الهی ايجاب می‏كند كه رضای دل مظلومين از راه انتقام از ظالم تحصيل شود . قسمت مهمی از عذابها مربوط است به شرك ، ريا ، ترك عبادت خدا و امثال اينها كه " حق الله " است نه " حق الناس " ، و در اين گونه‏
    موارد هيچ يك از دو اثر و خاصيتی كه برای مجازاتهای دنيوی هست وجود ندارد .


    عقوبت گناهان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    2. مکافات دنیوی (مجازاتی كه با گناه ، رابطه تكوينی و طبيعی دارد . )

    دومين نوع از انواع مجازات ، كيفرهايی است كه رابطه علی و معلولی با جرم دارند ، يعنی معلول جرم و نتيجه طبيعی آن است . اين كيفرها را " مكافات عمل " يا " اثر وضعی گناه " می‏ نامند . بسياری از گناهان ، اثرات وضعی ناگواری در همين جهان برای ارتكاب كننده بوجود می‏آورد . مثلا شرابخواری علاوه بر اينكه زيانهای اجتماعی ببار می‏ آورد صدمه ‏هايی بر روان و
    جسم شرابخوار وارد می‏سازد . شرابخواری موجب اختلال اعصاب و تصلب شرائين‏ و ناراحتي های كبدی می‏گردد . فحشاء ممكن است سوزاك و سفليس توليد كند . اينها اثر ذاتی گناه است و كيفر قانونی نيست تا گفته شود كه بايد تناسب جرم و مجازات در آن رعايت گردد .

    مسأله تناسب جرم و كيفر ، مربوط به كيفرهای قراردادی است كه رابطه‏ آنها با جرم ، رابطه قراردادی است نه واقعی و ذاتی ، اما مكافاتهای‏ طبيعی ، نتيجه و لازمه عملند.

    گاهی انسان در این دنیا ثمره اعمال خودش را می بیند اما این نوعی از جزای الهی است ولی جزای كامل نيست ، محاسبه دقيق و مجازات كامل در آخرت انجام می‏گيرد . دنيا خانه عمل است و احيانا جزا هم در آن ديده می‏شود ولی آخرت صد در صد خانه جزا و حساب است ، در آنجا مجالی برای عمل نيست .
    كارهايی كه مربوط به مخلوق خداست ، خواه نيكی و خدمت به خلق باشد يا بدی و صدمه به مردم ، غالبا در همين دنيا پاداش و كيفری دارد بی آنكه‏ چيزی از جزای اخروی آنها كاسته گردد .



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۱۱/۰۲ در ساعت ۲۳:۵۴

    عقوبت گناهان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    3. مجازات اخروی (مجازاتی كه تجسم خود جرم است و چيزی جدا از آن نيست .)

    مجازاتهای جهان ديگر ، رابطه تكوينی قوی تری با گناهان دارند . رابطه‏ عمل و جزا در آخرت نه مانند نوع اول ، قراردادی است و نه مانند نوع دوم‏ از نوع رابطه علی و معلولی است ، بلكه از آن هم يك درجه بالاتر است .
    در اينجا رابطه " عينيت " و " اتحاد " حكمفرماست ، يعنی آنچه كه در آخرت به عنوان پاداش يا كيفر به نيكوكاران و بدكاران داده می‏شود تجسم‏ خود عمل آنهاست .

    قرآن كريم می‏فرمايد :

    « يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيرْ محُّضَرًا وَ مَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَ بَيْنَهُ أَمَدَا بَعِيدًا وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَءُوفُ بِالْعِبَاد »(آل عمران /30)
    "روزی كه هر كس آنچه از كار نيك يا زشت انجام داده است حاضر می‏بيند ، آرزو می‏كند كه كاش بين او و بين كار زشتش مسافت درازی فاصله‏ می‏بود " .

    در جای ديگر می‏فرمايد :

    « ... وَ وَجَدُواْ مَا عَمِلُواْ حَاضِرًا وَ لَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا»(كهف /49) .
    " ... آنچه را كه انجام داده ‏اند حاضر می‏يابند و پروردگار تو به احدی ستم‏ نمی‏كند "

    در جای ديگر می‏فرمايد :

    « يَوْمَئذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْاْ أَعْمَلَهُمْ * فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ »(زلزال / 6 -8) .
    " در اين روز مردم گروه گروه بيرون می ‏آيند تا در نمايشگاه اعمال ،اعمال آنها به آنها ارائه داده شود . پس هر كس هموزن يك ذره ، كارنيك كند آن را می‏بيند و هر كس هموزن يك ذره ، كار زشت كند می‏بيند "

    « وَ اتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلىَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفىَ‏ كلُ‏ّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُون‏»(بقره /281)
    " و بپرهيزيد از آن روز كه بسوی خدا بازگشت داده می‏شويد ، آنگاه به‏ هر كسی آنچه كه فراهم كرده است به تمام و كمال پرداخت می‏گردد و به آنان‏ ستم نمی‏شود " .

    درباره مال يتيم خوردن تعبير قرآن كريم اين است :

    « إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى‏ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكلُونَ فىِ بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا »(نساء / 10)
    " آنان كه اموال يتيمان را به ستم می‏خورند ، جز اين نيست كه در شكم‏ خويش آتش فرو می‏برند و بزودی در آتشی افروخته می‏افتند "

    يعنی مال يتيم خوردن عينا آتش خوردن است اما چون در اين دنيا هستند نمی ‏فهمند ، به محض اينكه حجاب بدن كنار رفت و از اين جهان بيرون شدند آتش می‏گيرند و می‏سوزند .

    قرآن كريم باورداران را چنين اندرز می‏دهد :

    « يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرُ بِمَا تَعْمَلُون‏ »(حشر /18)
    " ای ايمان داران ، پروای خدا را داشته باشيد ، و هر كسی بايد بنگرد كه چه چيزی برای فردای خود پيش فرستاده است ، و از خدا پروا كنيد . . ."

    تلخیص از : مرتضی مطهری،عدل الهی ،صص201-207.



    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۱۱/۰۲ در ساعت ۲۳:۴۵

    عقوبت گناهان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نتیجه : با توجه به مطالب فوق می توان گفت :

    در مجازات های قراردادی باید بین جرم و عقوبت و مجازات آن تناسب باشد.به عنوان نمونه خداند متعال می فرمایند :
    ...أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالأَنفَ بِالأَنفِ وَالأُذُنَ بِالأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ ... (مائده/45) جان در مقابل جان، و چشم در مقابل چشم، و بينى در برابر بينى، و گوش در مقابل گوش، و دندان در برابر دندان مى‏باشد و هر زخمى، قصاص دارد...

    در مکافات دنیوی (اثر وضعی عمل) بین جرم و مجازات آن تناسبی نیست.که توضیح آن گذشت.

    در مجازات های اخروی ، مجازات عین جرم است.



    عقوبت گناهان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed01 نمایش پست
    :salavat10:
    سوال اولم مربوط به این است که از علامه جعفری خواندم که در جهان قانون عمل و عکس العمل حاکم است.می خواستم در این باره آیات قرآنی مربوط را بدانم
    علامه جعفری (ره) به جد معتقد بود هر «عملی» كه در صحنه زندگي به وقوع مي پيوندد، «عکس العمل» آن نيز دير يا زود ظهور خواهد يافت .(برای توضیح بیشتر در این زمینه می توانید به مطالعه آراء ایشان مندرج در پایگاه اطلاع رسانی علامه رجوع کنید.)
    شاید بتوان گفت این مطلب اشاره به دومین مورد از انواع مجازات که شهید مطهری(ره) بیان کردند می شود.(مختصرا در پست3 بیان شد.)

    به عنوان نمونه امام علی علیه السلام در مورد عكس العمل احسان و خدمت به خلق در همين جهان ، می‏فرمايند :

    «وَ قَالَ [عليه السلام] لَا يُزَهِّدَنَّكَ فِى الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا يَشْكُرُهُ لَكَ فَقَدْ يَشْكُرُكَ عَلَيْهِ مَنْ لَا يَسْتَمْتِعُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْهُ وَ قَدْ تُدْرِكُ مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ . » (نهج البلاغه ، حكمت 204.)

    و درود خدا بر او ، فرمود : ناسپاسى مردم تو را از كار نيكو باز ندارد، زيرا هستند كسانى ، بى آن كه از تو سودى برند تو را مى ستايند، چه بسا ستايش اندك آنان براى تو ، سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد (و خداوند نيكوكاران را دوست دارد).






    عقوبت گناهان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط saeed01 نمایش پست
    2- حق الناس هایی که گردن ماست اگر نتوانیم بپردازیم و به جایش صدقه دهیم موجب رفع عقوبت می شود ؟
    کسی که حق الناس بر گردنش است و حقی را ضايع کرده است ، بايد در سریع ترین زمان آن حق را ادا کند.حق الناس دو گونهاست. حق الناس مالی و حق الناس معنوی(مانند غیبت). از سوالتان به نظر می رسد منظورتان حق الناس مالی است. حق الناس اگر مالی باشد باید طبق روش ذیل جبران گردد:

    1. در صورتی که آن شخص را می ‌‏شناسد، باید رضايتش را جلب کند .(بايد عين اموال را به آن شخص بدهد . اگر عين، تلف و مصرف شده، بايد مثل يا قيمت آن ها را بپردازد.)

    2. اگر صاحبش را نمی ‌‏شناسد، از طرف او به فقرا صدقه بدهد .

    3. اگر صاحبش فوت کرده ،به ورثه او رجوع نمايد و از آن ها رضايت بطلبد .

    4. اگر فعلاً قدرت مالی ندارد، هر وقت قدرت مالی پيدا کرد ،در اولين فرصت حق مردم را بدهد .

    5. اگر قدرت پرداخت ندارد ،وصيت کند تا بعد از مرگش ورثه او رضايت صاحب مال را جلب کنند (البته افزون بر اين کار، توبة واقعی به درگاه خدا هم لازم است) .

    6. در صورتی که به هيچ وجه امکان نداشت، اگر توبه واقعی نمايد، اميد است خداوند عالم او را ببخشد و طوری صاحب حق را راضی نمايد .

    ر.ک: جامع المسائل آیة الله فاضل (ره)، ج 2 ، ص 396 ، س 1185 .


    عقوبت گناهان

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود