صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286

    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣




    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣

    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣

    درسنامه علوم قرآنى



    درسنامه علوم قرآنى، حسين جوان آراسته، ج‏1، 496 ص، چ نخست، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى، قم،1377خ

    علوم قرآن مطابق اصطلاح مرسوم روزگار ما آن دسته از دانش‏هايى است كه مبانى، ابزارها و راهبردهاى فهم قرآن كريم را تسهيل مى‏كند. (1)

    علوم قرآن، مباحثى مقدماتى براى تفسير و برداشت از قرآن است. (2)

    درسنامه علوم قرآنى، به منظور آموزش سطح متوسط از علوم قرآنى صورت مى‏پذيرد. در طرح مطالب، سعى بر اين بوده است كه حد وسطى، مبناى هر بحث قرار گيرد، به گونه‏اى كه طالبان آشنايى با علوم قرآنى به سادگى و سهولت‏با مجموعه‏اى از اين علوم آشنا گردند. (3)



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣

    نويسنده محترم آورده است:
    دشوارى چنين كارى بر اساتيد گرامى پوشيده نيست و اينك كه راهى آغاز گشته، انتقادها و يادآورى‏ها و راهنمايى‏هاى شما بزرگواران، بى‏گمان اين مجموعه را گام به گام به نقطه مطلوب خويش نزديك‏تر خواهد كرد. (4)

    راقم اين سطور، گرچه از توفيق تدريس و يا مطالعه همه كتاب محروم مانده‏ام و كوچك‏تر از آنم كه مخاطب پيام مؤلف محترم باشم، ولى فروتنى مؤلف محترم اين جرئت را داده كه در اجابت دعوت‏شان آن‏چه را به نظر ناقص مى‏رسد، يادآور شوم تا راهى آغاز شود و چنين مجموعه‏هاى درسى را گامى به نقطه مطلوب، نزديك‏تر كند.

    الف) اين اثر ارزشمند، يكى از جامع‏ترين تاليفات فارسى علوم قرآن و سرشار از مطالب سودمند است كه از منابع و مآخذ گسترده و قابل اعتماد، سود جسته و به طالبان علوم قرآنى خدمتى در خور قدردانى تقديم داشته است.

    ب) گرچه از افتخار شناخت مؤلف بى‏نصيبم، ولى حسن انتخاب وى را در خدمت‏به كتاب خدا و ترويج فرهنگ آسمانى بين خاكيان و نيز ارائه متنى درسى براى پژوهش‏گران و خادمان قرآن كريم، به وى تبريك و تهنيت عرض مى‏كنم و توفيقات روزافزون‏شان را از ولى توفيق و معلم بيان و نازل‏كننده قرآن مسئلت دارم.



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


    ج) اين اثر ارزنده، براى سه واحد درسى يعنى پنجاه ساعت، سامان يافته و داراى فوايد فراوان و نظم منطقى و چينش متناسب فصل‏ها در ده بخش ذيل است:

    نخست: كليات (علوم قرآنى و سير تاريخى نگارش‏ها، عناوين قرآن، معانى قرآن، وجه تسميه، علت علميت قرآن و عربى بودن قرآن).

    بخش دوم: تعريف وحى، وحى در قرآن، وحى پيامبران و اقسام آن و چگونگى وحى بى‏واسطه و با واسطه.

    بخش سوم: نزول قرآن و بعثت، نزول دفعى و تدريجى، اسباب نزول، آيه و سوره در قرآن و مكى و مدنى.

    بخش چهارم: تدوين قرآن در عصر رسول خدا (ص)، جمع‏آورى حضرت على (ع) جمع‏آورى خليفه اول، جمع‏آورى خليفه سوم، اعراب و اعجام قرآن.

    بخش پنجم: پيدايش قرائات، عدم تواتر قرائات، احرف سبعه، قرائات سبعه، ضابطه صحت قرائات.

    بخش ششم: تحريف‏ناپذيرى قرآن; آراى دانشمندان، دلايل عدم تحريف.

    بخش هفتم: اعجاز، تحدى و ابعاد اعجاز.

    بخش هشتم: سير نگارش‏هاى ناسخ و منسوخ، امكان و وقوع نسخ

    بخش نهم: محكم و متشابه، حكمت وجود متشابه، نمونه‏هايى از متشابهات، تاويل

    بخش دهم: هشتاد نكته در باره قرآن كريم.



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣

    برخى از امتيازات اين اثر درسى عبارت است از:

    1- در ابتداى هر بخش به اهداف مورد نظر اشاره شده است كه ضمن ايجاد انگيزه، نمايى از مباحث را به خوانندگان ارائه مى‏دهد.

    2- چكيده مطالب هر فصل، در پايان همان فصل آمده است.

    3- در آغاز بخش‏ها، بعضى از منابع مهم و سودمند به سه منظور كتاب شناسى و مطالعه آزاد و پاسخ‏يابى قسمت «پژوهش‏» معرفى شده است اين اثر، تعليقات و بخشى به نام «مطالعه آزاد»دارد.

    4- در پايان هر بخش، سؤال‏هايى در دو قسمت پرسش از متن و پژوهش در باره متن طرح شده است.
    نويسنده، در كمال حق‏شناسى و فروتنى، نام مصادر و مآخذ مورد استفاده خويش را مكرر ياد كرده و نخواسته است صرفا از تلاش و كوشش آماده ديگران، بدون ذكر نام آن‏ها، كتاب‏سازى كند.
    نيز در صدد ارائه متنى مناسب براى تدريس و بى‏غلط به حوزه‏ها است. از اين رو، در نهايت تواضع، ترجمه آيات را از ترجمه استاد فولادوند آورده و براى اصلاح اين اثر از اساتيد استمداد كرده است. و چه به جا است كه هر استادى، منتقدانه تدريس كند و سرانجام، حاصل نقادى‏ها، در اختيار مؤلفان قرار گيرد تا كتاب‏ها تهذيب و تنقيح گردد.

    بحمد الله از اين اثر، استقبال گسترده و شايانى شده و با آن كه به تعداد زيادى منتشر شد، باز در آستانه چاپ مجدد قرار گرفته و همين، نمايانگر مزايا و فوايد فراوان اين اثر است.



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


    با نظرى گذرا، از ديدگاه يك متن آموزشى، انتقادهايى به نظر رسيد كه طرح آن‏ها بى‏اثر نيست.

    1- حجم وسيع و گسترده اين اثر، به هيچ وجه، شايسته يك متن آموزشى نيست و متون آموزشى بايد پرمحتوا و كم‏حجم باشد.وضعيت كنونى، با كتاب‏هاى كمك آموزشى متناسب‏تر است.

    2- لفاظى و عبارت‏پردازى اين اثر، خيلى بيش از مطالب آن است و مى‏توان همين مطالب را در نيمى از اين الفاظ تلخيص كرد.

    3- اين اثر، با عنايت‏به آثار گذشتگان، تاليف و مباحث كم‏ارزش -كه در رده‏هاى چندم اولويت قرار دارند- آورده شده است.مثلا اكثر آن، مطالب تاريخى است، ولى مباحث مورد ابتلا و شبهات روز علوم قرآنى وامانده‏اند. همان‏گونه كه بسيارى از مباحث كلامى كتب عقايد مثل برخى نزاع‏هاى بى‏فايده اشاعره و معتزله و شبهه ابن قبه را بايد به موزه تاريخ سپرد، مى‏توان به بسيارى از مباحث تاريخى علوم قرآن، كم‏ترين بها را داد و به جاى آن، به مباحث مهم و مفيد امروزى پرداخت. از اين منظر، مباحث دو سه فصل اواخر كتاب، مفيدتر از مباحث پيشين هستند.




    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


    امروزه، شبهه‏هاى فراوانى در ماهيت و ارزش وحى، اهداف قرآن كريم و...مطرح است; مبحث زبان دين، زبان قرآن، تفسير متون دينى، هرمنوتيك كتاب و سنت، روش‏هاى تاويل قرآن،... به شدت مورد ابتلا و از مسائل جنجالى روز است و يك مفسر نمى‏تواند از اين‏ها بى‏خبر باشد.

    پيشنهاد مى‏شود كه لجنه‏هايى از اساتيد علوم قرآن و اساتيد كلام حوزه، تشكيل گردد و با مباحثه و همفكرى، مباحث جديد و مورد نياز را منقح و وارد متون درسى كنند. و از طرفى با رعايت اصل اهم و مهم، برخى فصل‏هاى كم‏فايده و يا غير كاربردى را كه فقط ثمره علمى دارند، در موزه تاريخ علم، بايگانى كنند.

    در يك سخن، چنان نباشد كه دشمن، بر سر بزند و ما سپر را بر كمر بگيريم! گفتنى است كه مرحوم شهيد صدر،(ره)، در پرداختن به مسائل مورد ابتلا، بسيار موفق بوده است. برخى از نوشته‏هاى ايشان كه در بعضى دانشكده‏هاى بغداد تدريس مى‏شد، به قلم حضرت استاد، سيد محمد باقر حكيم، دام ظله، تكميل و به نام علوم القرآن بارها منتشر شده است. مبحث «شبهه‏هايى در مسئله وحى‏» بسيار غنى‏تر از كتاب‏هايى است كه سال‏ها پس از آن منتشر شد. نيز آقاى محمد باقر سعيدى روشن در كتاب علوم قرآن، در گزينش بهترين سرفصل‏ها، حسن انتخاب داشته است گرچه در كتاب‏شان تنها چهار فصل آمده است.



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


  12. تشکر


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


    4- جدول نقل 23 قول در اختلاف آيات قرآن كريم كه اختلاف مسلمانان در 666 آيه را مى‏نمايد، مايه وهن قرآن كريم است. آيا اگر برخى نويسندگان يا مستشرقان سخنى گفتند، ما بايد با اهتمام تمام، كار اشتباه آنان را زنده نگه داريم؟! آيا يك جوان ناآگاه، اگر اين همه تفاوت در شماره آيات را بنگرد كه طبعا همين شبهه در ذهنش مستقر مى‏گردد چه تضمينى هست كه ساير كتاب‏ها را هم بخواند و شبهه‏اش برطرف گردد؟ آيا با ترديد، به سخنان نويسندگان علوم قرآن و مفسران نمى‏نگرد؟ آيا در عصر رايانه، باز هم بايد چشم از قرآن موجود در همه جا ببنديم و منتشر كنيم كه فلانى گفته قرآن 6666 و بهمانى گفته 6000 آيه دارد؟

    مسئله قرآن كريم -كه اساس اعتقادات و مايه عقايد اصيل ما است- با متد صرف مير تفاوت دارد و روا نيست‏بگويم: «صرفى‏ها چنين كردند، ما هم‏چنين مى‏كنيم.»!

    در اين جا بايد اولا، اصح الاعداد يعنى 6236 كه مشهور هم هست ذكر شود، آن‏گاه به تفاوت‏هاى معقول و اندكى كه در اطراف اين رقم وجود دارد و ملاك تعدد شمارش و رمز اختلاف‏ها، اشاره كرد تا بيش از اين، ذهن خوانندگان مشوش نشود.


    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


  14. تشکر


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


    5- در يك متن درسى، بايد در نقل مبانى بزرگان، خيلى دقت‏شود.در اين اثر مواردى ملاحظه شد كه سخنان اساتيد به شكلى ناقص، نقل و نقض شده است. مرحوم علامه (قدس سره) نمى‏پذيرد كه ترتيب چينش كنونى تمامى آيه‏ها توقيفى باشد و مى‏فرمايد:

    جمهور، بر توقيفى بودن همه آيات اصرار دارند، ولى برخى از آيه‏ها به اجتهاد صحابه تنظيم شده است.

    نويسنده با اين كه در ص 154، بند اول ضمن پنج‏خط، بخشى از سخنان مرحوم علامه را خيلى خوب نقل كرده است، ولى در ادامه، «بعض الايات‏» در كلام آن مرحوم را به «آيات فراوانى‏» (5) و تعبيرهاى ذيل، ترجمه كرده است. ترجمه ايشان، چنين است:

    «... ملتزم شدن به آنچه علامه (ره) در الميزان فرموده است، پيامدهاى نامقبولى دارد... اگر چنين ترتيبى به صورت گسترده پس از رحلت درهم ريزد و بسيارى از آيات به ترتيبى غير از ترتيب مورد نظر پيامبر (ص) تنظيم گردند، بدون شك، خدشه‏اى بر قداست و مصونيت قرآن وارد گشته است... تغيير و جا به جايى، آن هم در بعد وسيع آن به نوعى تحريف مى‏انجامد... اصل اين عقيده نيز با مبناى علامه (قدس سره) سازگارى ندارد; زيرا، علامه (قدس سره) كه از گستردگى آيات مستثنيات، سخن به ميان آورده است... ترتيب پيامبر (ص) آن هم با اين گستردگى‏» (6) و اصل سخن مرحوم علامه (قدس سره) چنين است:

    و ثالثا: ان وقوع بعض الآيات القرآنيه... و يدل على ذالك ...الآيات ...
    ببين تفاوت ره از كجا است تا به كجا!; وانگهى مرحوم علامه (قدس سره)، اصلا در مقام بيان اين مطلب نيست كه اجتهاد صحابه، در ترتيب چه تعداد آيه مؤثر بوده، بلكه تنها در مقام رد احراز جمهور بر توقيفى بودن ترتيب تمامى آيات است.



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


  16. تشکر


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


    6- در مسئله پيش گفته، نويسنده، صلاح را در اين ديده كه دليل اصلى مرحوم علامه، (قدس سره) را نبيند و به توضيح وى بتازد و چنين بنويسد:

    از پيامدهاى چنين التزامى كه بگذريم، اصل اين عقيده نيز با مبناى علامه سازگارى ندارد; زيرا، علامه (قدس سره) كه از گستردگى آيات مستثنيات سخن به ميان آورده است، به استناد و اتكاى روايات غير قابل شمارش اسباب نزول در اين زمينه است. (7)

    دليل مرحوم علامه (قدس سره) به اين ترتيب است:

    و ثالثا ان وقوع بعض الآيات القرآنية التى نزلت متفرقة موقعها الذى هى فيه الآن لم يخل عن مداخلة من الصحابة بالاجتهاد كما هو ظاهر روايات الجمع الاول و قد تقدمت (8) .

    ... و يدل على ذالك الروايات المستفيضة ... كان النبى (ص) لا يعرف فصل السورة حتى تنزل عليه بسم الله الرحمن الرحيم... (9) .

    ... توضيح ذلك ان هناك ما لا يحصى من روايات اسباب النزول (10) .



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    6,353
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 روز 12 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    286



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣

    7- كم‏لطفى ديگر نويسنده در نقل و نقد مبناى مرحوم علامه (قدس سره)در روايات اسباب نزول است كه بين كل روايات يا روايات فراوان خلط نموده و چنين نوشته است:

    علامه كه از گستردگى آيات مستثنيات سخن به ميان آورده است، به استناد و اتكاى روايات غير قابل شمارش اسباب نزول در اين زمينه است و اين، در حالى است كه خود ايشان در موارد ديگر، به شدت، اعتبار روايات، اسباب نزول را مورد ترديد قرار مى‏دهد. (11)

    اولا: اتكاى آن استاد (قدس سره)، روايات جمع و ... بود نه خصوص اسباب نزول.

    ثانيا:مبناى ايشان در باره اسباب نزول را نمى‏توان از رفتار ايشان در سراسر تفسير شريف الميزان و ساير كتاب‏هايش در استفاده از روايات شان نزول، جدا كرد.

    ثالثا: بى‏اعتبار دانستن روايات فراوانى از يك باب حتى اكثريت آن‏ها مساوى با نبود روايت قابل اعتماد در آن باب نيست.

    رابعا: ممكن است در تك تك روايات مستفيضه يك باب، به علت تنافى و تعارض و... ترديد شود، ولى از مجموعه همان روايات مستفيضه بتوان نكته‏اى استنباط كرد، چنان كه علامه (قدس سره)، استفاده كرده است.



    ╣◄*►╣ -- درسنامه علوم قرآنى --╣◄*►╣


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود