جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر آیه های ۵-۶ سوره حمد چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر آیه های ۵-۶ سوره حمد چیست؟




    به نام خدا،

    با سلام،

    در آیه پنجم سوره حمد می گوییم ایاک نعبد و ایاک نستعین. اگر حقیقتا تنها خدا را عبدیم و تنها از او استعانت مطلبیم پس چرا در آیه بعد میگوییم اهدنا الصراط المستقیم؟

    در ضمن در آیه دیگری از قرآن صراط مستقیم را عبودیت معرفی کرده است: ان عبدونی هذا صراط مستقیم.

    متشکرم
    طیب

    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۱:۰۲
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طیب نمایش پست

    با سلام،

    در آیه پنجم سوره حمد می گوییم ایاک نعبد و ایاک نستعین. اگر حقیقتا تنها خدا را عبدیم و تنها از او استعانت مطلبیم پس چرا در آیه بعد میگوییم اهدنا الصراط المستقیم؟

    با سلام و درود

    درست است که انسان پس از اظهار تسليم در برابر پروردگار و وصول به مرحله عبوديت و استعانت و استمداد از ذات پاك او، انسان مؤمنی است، ولى امكان دارد كه هر آن اين نعمت به خاطر عواملى از او سلب گردد، و از صراط مستقيم منحرف و گمراه شود. پس بايد هر شبانه روز لا اقل ده بار از خداى خود بخواهد كه لغزش و انحرافى براى او پيش نيايد.

    افزون بر این که اين صراط مستقيم ـ كه همان آئين حق است ـ مراتب و درجاتى دارد كه همه افراد در پيمودن اين درجات يكسان نيستند، هر مقدار از اين درجات را انسان طى نمايد، باز درجات بالاتر و والاترى وجود دارد كه انسان با ايمان بايد از خدا بخواهد تا او را به آن درجات هدايت كند. (ر.ک: تفسير نمونه، ج‏1، ص 46)

    با توجه به این دو حديث مطلب روشن تر می شود:

    1. امير مؤمنان على علیه السلام در تفسير جمله «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» مى‏فرمايند:
    "يعنى‏ ادم لنا توفيقك الذى اطعناك به فى ماضى ايامنا، حتى نطيعك كذلك فى مستقبل اعمارنا"؛ خداوندا توفيقاتى را كه در گذشته بر ما ارزانى داشتى و به بركت آن تو را اطاعت كرديم، هم چنان ادامه ده تا در آينده عمرمان نيز تو را اطاعت كنيم. (تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج 1، ص 85)


    2. امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه مى‏فرمايند: "يعنى‏ ارشدنا للزوم الطريق المؤدى الى محبتك، و المبلغ الى جنتك، و المانع من ان نتبع اهوائنا فنعطب، او ان ناخذ بآرائنا فنهلك‏"؛ يعنى خداوندا ما را بر راهى كه به محبت تو مى‏رسد و به بهشت واصل مى‏گردد، و مانع از پيروى هوسهاى كشنده و آراء انحرافى و هلاك كننده است، ثابت بدار.(تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج 1، ص 84 و 85)








    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط طیب نمایش پست
    در ضمن در آیه دیگری از قرآن صراط مستقیم را عبودیت معرفی کرده است: ان عبدونی هذا صراط مستقیم.


    صراط مستقيم، همان آئين خدا پرستى و دين حق و پايبند بودن به دستورات خداوند است.


    «قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»؛ بگو خداوند مرا به صراط مستقيم هدايت كرده: به دين استوار، آئين ابراهيم كه هرگز به خدا شرك نورزيد. (انعام، 161)

    در اين آیه، دين ثابت و پا بر جا و آئين توحيدى ابراهيم و نفى هر گونه شرك، به عنوان صراط مستقيم معرفى شده كه اين جنبه عقيدتى را مشخص مى‏كند.


    اما در سوره يس آمده: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»؛ اى فرزندان آدم مگر با شما پيمان نبستم كه شيطان را پرستش نكنيد (به دستورات او عمل ننمائيد) و مرا پرستش كنيد اين همان صراط مستقيم است. (یس، 61 و 62)

    در اين آیه، عبادت کردن خداوند، به عنوان صراط مستقيم معرفى شده كه اين جنبه عملی را مشخص مى‏كند.


    لذا صراط مستقيم، همان دين و آئين الهى در جنبه‏هاى عقيدتى و عملى است زیرا كه نزديكترين راه ارتباط با خدا همان است.

    از اين جا روشن مى‏شود تفسيرهاى مختلفى كه مفسران در اين زمينه نقل كرده‏اند همه در واقع به يك چيز باز مى‏گردد، بعضى صراط مستقیم را به معنى اسلام، قرآن، پيامبر و امامان راستين، و بعضى آن را به آئين "اللَّه" تفسير نموده‏اند.

    تمام اين معانى بازگشت به همان دين و آئين الهى در جنبه‏هاى اعتقادى و عملى مى‏كند. (ر.ک: تفسير نمونه، ج‏1، ص 49)




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام،

    متشکرم.

    طیب
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    طبق آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، اگر حقیقتا تنها خدا را بنده ایم و تنها از او استعانت می طلبیم پس چرا در آیه بعد می گوییم «اهدنا الصراط المستقیم»؟
    در ضمن در آیه دیگری از قرآن صراط مستقیم را عبودیت معرفی کرده است: ان عبدونی هذا صراط مستقیم.

    پاسخ:
    درست است که انسان پس از اظهار تسليم در برابر پروردگار و وصول به مرحله عبوديت و استعانت و استمداد از ذات پاك او، انسان مؤمنی است، ولى امكان دارد كه هر آن اين نعمت به خاطر عواملى از او سلب گردد، و از صراط مستقيم منحرف و گمراه شود. پس بايد هر شبانه روز لا اقل ده بار از خداى خود بخواهد كه لغزش و انحرافى براى او پيش نيايد.

    افزون بر این که اين صراط مستقيم ـ كه همان آئين حق است ـ مراتب و درجاتى دارد كه همه افراد در پيمودن اين درجات يكسان نيستند، هر مقدار از اين درجات را انسان طى نمايد، باز درجات بالاتر و والاترى وجود دارد كه انسان با ايمان بايد از خدا بخواهد تا او را به آن درجات هدايت كند.(1)
    با توجه به این دو حديث مطلب روشن تر می شود:
    1. امير مؤمنان على (علیه السلام) در تفسير جمله «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» مى‏ فرمايند: يعنى‏ "ادم لنا توفيقك الذى اطعناك به فى ماضى ايامنا، حتى نطيعك كذلك فى مستقبل اعمارنا"؛ خداوندا توفيقاتى را كه در گذشته بر ما ارزانى داشتى و به بركت آن تو را اطاعت كرديم، هم چنان ادامه ده تا در آينده عمرمان نيز تو را اطاعت كنيم.(2)
    2. امام صادق (علیه السلام) در تفسیر این آیه مى‏ فرمايند: "يعنى‏ ارشدنا للزوم الطريق المؤدى الى محبتك، و المبلغ الى جنتك، و المانع من ان نتبع اهوائنا فنعطب، او ان ناخذ بآرائنا فنهلك‏"؛ يعنى خداوندا ما را بر راهى كه به محبت تو مى‏ رسد و به بهشت واصل مى‏ گردد، و مانع از پيروى هوس هاى كشنده و آراء انحرافى و هلاك كننده است، ثابت بدار.(3)

    مطلب دیگر این که صراط مستقيم، همان آئين خدا پرستى و دين حق و پايبند بودن به دستورات خداوند است.
    «قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»؛ بگو خداوند مرا به صراط مستقيم هدايت كرده: به دين استوار، آئين ابراهيم كه هرگز به خدا شرك نورزيد.(4)
    در اين آیه، دين ثابت و پا بر جا و آئين توحيدى ابراهيم و نفى هر گونه شرك، به عنوان صراط مستقيم معرفى شده كه اين جنبه عقيدتى را مشخص مى‏ كند.
    اما در سوره يس آمده: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ»؛ اى فرزندان آدم مگر با شما پيمان نبستم كه شيطان را پرستش نكنيد (به دستورات او عمل ننمائيد) و مرا پرستش كنيد اين همان صراط مستقيم است.(5)
    در اين آیه، عبادت کردن خداوند، به عنوان صراط مستقيم معرفى شده كه اين جنبه عملی را مشخص مى‏ كند.
    لذا صراط مستقيم، همان دين و آئين الهى در جنبه‏ هاى عقيدتى و عملى است زیرا كه نزديك ترين راه ارتباط با خدا همان است.
    از اين جا روشن مى ‏شود تفسيرهاى مختلفى كه مفسران در اين زمينه نقل كرده‏ اند همه در واقع به يك چيز باز مى‏ گردد، بعضى صراط مستقیم را به معنى اسلام، قرآن، پيامبر و امامان راستين، و بعضى آن را به آئين "اللَّه" تفسير نموده‏اند.
    تمام اين معانى بازگشت به همان دين و آئين الهى در جنبه‏ هاى اعتقادى و عملى مى‏ كند.(6)

    ___________
    (1) تفسير نمونه، ج‏1، ص 46.
    (2) تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج 1، ص 85.
    (3) تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج 1، ص 84 و 85.
    (4) انعام/ 161.
    (5) یس/ 61 و 62.
    (6) تفسير نمونه، ج‏1، ص 49.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۰۹ در ساعت ۲۳:۲۸ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود