جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ادعای یهودیان در مورد پیامبران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ادعای یهودیان در مورد پیامبران




    سلام بر همه عزیزان.. یهودیان مدعی بودند که پیامبران از میان انها به نبویت دست پیدا کرده و مبعوث شده اند.لذا خواهشمندم توضیح بفرمائید .اولا چند پیامبر از اهل یهود مبعوث گردیده اند وثانیا مدت پیامبری ودرجه رسالتشان نسبت به یکدیگر چگونه بوده .وایا بعثت برای انها صدق میکند؟:salavat10:



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۰۸ در ساعت ۲۰:۱۸

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mazarpei نمایش پست
    سلام بر همه عزیزان.. یهودیان مدعی بودند که پیامبران از میان انها به نبویت دست پیدا کرده و مبعوث شده اند.لذا خواهشمندم توضیح بفرمائید .اولا چند پیامبر از اهل یهود مبعوث گردیده اند وثانیا مدت پیامبری ودرجه رسالتشان نسبت به یکدیگر چگونه بوده .وایا بعثت برای انها صدق میکند؟:salavat10:



    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 1
    با عرض سلام و ادب

    اينكه پيامبران زيادي از بني اسرائيل به پيامبري مبعوث شده اند،قطعي و درست است،اما اينكه كسي ادعا كند كه همه پيامبران از ميان يهود به پيامبر مبعوث شده اند،ادعاي بي اساس است،چرا كه يهوديان منتسب به حضرت يعقوب هستند،توضيح اينكه:

    منطقه فلسطين از نظر جغرافيايي و كيفيت آب و خاك و هوا از بهترين مناطق روي كره زمين است و از نظر تاريخي و سابقه، حضرت ابراهيم از شهر "اور" عراق كه مركز كلداني‏ها بود، به سرزمين كنعان مهاجرت فرمود و در همين جا حضرت اسحاق متولد شد و از اسحاق، يعقوب به دنيا آمد و او را "اسرائيل" ناميدند يهود را به جهت انتساب به حضرت يعقوب "بني اسرائيل" مي‏نامند، چون پيامبر يهوديان، حضرت موسي بود و حضرت موسي از نسل حضرت يعقوب بود.

    يهود نامي است كه قرآن مجيد بر تمام امت حضرت موسي اطلاق كرده است‌.{اعلام قرآن‌، محمد خزائلي‌، ص 690، اميركبير.}

    اسراييل نيز لقب يعقوب (فرزند اسحاق فرزند ابراهيم‌(ع‌) است و اسمي است كه در تورات به يعقوب پيغمبر داده شده است‌، به طور كلي بني‌اسراييل كه بزرگ‌ترين و اصلي‌ترين شاخه قوم يهوداند، از نسل او هستند. بني‌اسراييل دوازده گروه‌اند بر حسب دوازده فرزندي كه حضرت يعقوب داشت‌.

    تاريخ اين ملت به چند دوره تقسيم مي‌شود:
    1. از زمان حضرت ابراهيم‌(ع) تا ظهور حضرت موسي‌(ع)، در اين دوره تا قبل از حضرت يعقوب اين امت معروف به «عبرانيان» بودند، پس از حضرت يعقوب‌(ع) اين امت معروف به بني‌اسراييل شد.
    2. پس از ظهور حضرت موسي تا تشكيل سلطنت بني‌اسراييل به وسيله طالوت و حضرت داوود.
    3. از تشكيل سلطنت بني‌اسراييل تا بازگشت از اسارت بابل‌.

    پس از سلطنت حضرت طالوت‌، داوود و سليمان‌، فردي به نام "رحبعام‌" به سلطنت رسيد. ده گروه سلطنت او را نپذيرفتند و مملكت ديگري به نام اسراييل تشكيل دادند و دو گروه تحت حكومت او باقي ماندند و كشور ايشان سرزمين "يهودا" ناميده شد.

    مورخان مي‌گويند مردم "يهودا" بيشتر از گروه ديگر پرستش خدا را حفظ كردند و كمتر بت پرستيدند. از اين رو نام يهود براي تمام امت حضرت موسي كه مردم را به پرستش خدا دعوت كرده بود باقي ماند.{ر.ك‌: اعلام قرآن‌، دكتر خزائلي‌، واژه يهود، اسراييل‌}.

    از مطالب بالا معلوم مي‌شود كه از نظر ديني به پيروان حضرت موسي كليمي و يهودي مي‌گويند، ولي از نظر تاريخي اطلاق يهود بعد از سلطنت "يهودا" رواج پيدا كرد.
    شايان ذكر است‌، قرآن مجيد واژه يهود را بر تمام امت حضرت موسي‌(ع) اطلاق كرده‌اند است و در عرف قرآن معمولاً مراد از بني‌اسراييل‌، يهود قديم و مراد از يهود، يهوديان معاصر با پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) و ساكن در مدينه و اطراف آن مي‌باشند.

    بنابراين مشخص شده است كه اين ادعاي يهوديان كه تمام پيامبران از ميان آنها مبعوث شده اند،ادعايي بي اساس است چرا كه قبل از حضرت موسي(ع) پيامبران زيادي مبعوث شده بودند،كه يهودي نبودند،و پيامبر اسلام حضرت محمد(صلي الله عليه و آله) كه مسلم است افضل انبيا و اوصيا و كتاب و دين او افضل كتاب و اديان و امت او افضل امت ها مي باشد يهودي نبودند.

    اين ادعاي يهوديان از روحيات آنان سرچشمه مي گيرد چرا كه از ديدگاه يهوديان، سبب واقعي انتخاب بني اسرائيل به عنوان ملت برگزيده از سوي خدا، يكي از پيچيده‌ترين اسرار يهوه (خداي يهود) است. از آنجا كه يهوديان خود را ملت برگزيده و داراي منزلت والاي سامي مي‌شمارند، هيچ كس را قابل قياس با خويش نمي انگارند. حتي فرشتگان الهي نيز شايستة برابري با آنان نيستند. اين قوم خويشتن را چندان داراي شرافت مي‌دانند كه خود را در مرتبه‌اي پس از خداوند مي‌پندارند.
    از نگاه تورات، جز بني اسرائيل، كسي هم پايه و هم شأن يهوديان نيست. در منطق تورات يهوديان قوم برگزيده اند و ديگران مملوك ايشان. تورات در سراسر اسفار سي و نه گانة خود،‌ همواره آهنگ برتري قوم يهود را بر ديگر اقوام مي‌نوازد و بذر حقدوكينه نسبت به ديگران را در دل پيروان خود مي‌افشاند.{ كريميان، احمد، يهود و صهيونيسم، قم، انتشارات بوستان كتاب دفتر تبليغات، چاپ اول، 1384، ص187.}

    در مورد معرفي پيامبراني كه از ميان يهود مبعوث شده اند و ميزان عظمت آنها،همانگونه كه عرض كردم پيامبران زيادي از ميان اين قوم به پيامبري مبعوث شده اند،كه پيامبراني بزرگوار و با عظمت بوده اند،ولي معرفي آنها با توجه به تعداد زياد آنها كه برخي تا هزار پيامبر هم نقل كرده اند،كاري مشكل است كه در حال حاظر فرصت لازم براي بررسي اين امر وجود ندارد.


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    557
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 17 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    34



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاریخی 1 نمایش پست
    اينكه پيامبران زيادي از بني اسرائيل به پيامبري مبعوث شده اند،قطعي و درست است،اما اينكه كسي ادعا كند كه همه پيامبران از ميان يهود به پيامبر مبعوث شده اند،ادعاي بي اساس است،چرا كه يهوديان منتسب به حضرت يعقوب هستند،توضيح اينكه:
    سلام وعرض ادب خدمت پاسخگوی تاریخی عزیز
    لطفاً پیامبرانی را که منتسب به این قوم نیستند معرفی کنید

    متشکرم
    جان نباشد جز خبر در آزمون
    هر که را افزون خبر جانش فزون

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط متحیر نمایش پست
    سلام وعرض ادب خدمت پاسخگوی تاریخی عزیز
    لطفاً پیامبرانی را که منتسب به این قوم نیستند معرفی کنید

    متشکرم
    با عرض سلام و ادب

    علماء یهود معتقدند كه پس از حضرت موسى، چهل و هفت پیامبر براى قوم اسرائیل آمده و شریعت حضرت موسى را ترویج كرده اند كه هفده نفر از آنان داراى كتاب بوده اند.

    در قرآن به چند نفر از انبیاء بنى اسرائیل كه پس از موسى آمده اند، اشاره شده است؛ داود كه صاحب كتاب آسمانى زبور بود، یكى از آنهاست و نیز سلیمان كه در قرآن شرح رسالت و سلطنت او آمده است. انبیاء اولیه در عهد داوران (قضاة ) بنى اسرائیل در حدود هزار سال ق. م. ظاهر شدند كه آنان را در زبان عبرى نبییم لقب داده بودند. این افراد مانند دراویش و عرفاء مشرق زمین افرادى با جذبه و مؤمن بودند.

    پیامبران اسرائیل در یك زمان چند نفرشان با هم رسالت هدایت این قوم را بر عهده داشته اند و در شهرها و قرا و قصبات مشغول دعوت بودند. ولى در تورات، نام آنهائى كه داراى رساله و كتابى بوده یا بعدا پیروانشان تدوین كرده اند، آمده است :یوشع بن نون، عاموس، هوشع، سموئیل، اشعیا، ارمیا، ایلیاء و دانیال. در برخى كتب تعداد انبیاء بنى اسرائیل را چهل و هشت نفر نوشته اند كه هیجده نفر از آنها صاحب كتاب مى باشند. دو نفر دیگر به نامهاى ایشع و الیاس كتابى ندارند.

    اسامى انبیائى كه داراى كتاب بوده اند: موسى، شموئیل بن القانا (شائول یا طالوت را به پادشاهى برگزید)، عاموس، هوشع بن ئبرى، میخا بن مورثین، یونس، اشعیاء بن عاموس، ناحوم بن القوشى، صفیا بن كوتى، حقوق نبى، ارمیاء بن ملقیاء نبى، حزقیال نبى، یوال بن قتوائیل، عوبد یاتى نبى، دانیال نبى، حكى نبى، زكریا بن ارخیا و داود نبى كه داراى كتاب مزامیر بوده است.

    ایلیاء نبى حامى مذهب اخلاقى یهوه بود. او در كنعان و زمان پادشاهى اهاب قیام كرد و علیه بت پرستان كه بَعْل را مى پرستیدند، شورید و تا حدودى موفق شد توحید را دوباره احیا كند. ایلیا نبى ناگهان ناپدید شد و شاگرد او ایشع كار او را دنبال كرد.

    اما عاموس نبى ظاهرا بزرگترین پیامبران بنى اسرائیل در قرن هفتم ق. م. متولد شد. او به كار شبانى مشغول بود. او پیام یهوه را كه با الهام دریافته بود، به مردم فاسد و تبهكار اسرائیل رساند. مردم او را بیرون كردند. او مردم را به بلاهاى آسمانى كه در انتظارشان بود، انذار داد. اندكى بعد بر آن تبهكاران بلاى هجوم ملخ و طاعون نازل شد و زلزله اى شدید شهرهاى سدوم و عموره را كه مركز فساد و تباهى بودند، زیر و رو كرد.

    یوشع یكى دیگر از پیامبران اسرائیل در شمال كنعان به دنیا آمد. او از انحطاط اخلاقى و مذهبى بنى اسرائیل رنج مى برد. او مردم را به پاكى و توحید دعوت كرد، اما مردم حرف او را قبول نكردند.

    اشعیاء نبى در جنوب كنعان متولد شد. سال تولد او 740 ق. م. بود و در یك خانواده خوش نام به دنیا آمد. در اورشلیم به نبوت رسید و به دعوت مردم عصر خویش پرداخت. او به یهوه ایمان داشت. چهل سال مردم را به توحید دعوت كرد. پادشاهان یهود با او مشاوره مى كردند. هرگز در ایمان او تزلزل راه نیافت. در سال 722 ق. م. كه حكومت یهود به دست سپاهیان آشور در هم شكست، اشعیاء دعا كرد و بخشى از سرزمین كنعان از اشغال مصون ماند. او مردم را به نیكوكارى و انصاف دعوت مى كرد.

    میكاء نبى، پس از درگذشت اشعیاء نبى در اورشلیم مبعوث شد. او نبوّت خویش را با پیشگوئى آغاز كرد. ظهور او را در سال 722 ق. م. نوشته اند. كتاب او در بردارنده سخنان جالبى است. او از یك طرف انبیاء دروغین و مغرور را انكار كرد و از دیگر طرف، روح حقیقى دین را براى مردم بیان كرد.

    ارمیاء نبى، از پیامبران مشهور است. او از خادمان معبد شهر عناتوث بود و در آن شهر متولد شده بود. او مورد تهدید جامعه خود بود و به مردم اسرائیل وعده و وعید و بیم و امید مى داد. نصایح او بى فایده و نتیجه ماند. مردم او را استهزاء مى كردند، در عین حال او به ارشاد مردم ادامه داد. وقتى كلدانیان اورشلیم را فتح كردند، ارمیا در زندان بود، زیرا قومش او را زندانى ساخته بودند. كلدانى ها او را آزاد كردند. ارمیا گفت: كلدانى ها بزودى شكست خواهند خورد و یهودیان به وطن خویش بازخواهند گشت و به عبادت یهوه مشغول خواهند شد.

    حزقیل نبى، زندگى وى مجهول است. او فرزند یكى از خاندان هاى كاهنان اورشلیم بود كه در سال 597 ق. م. به اسارت در بابل برده شده بود. او در سن 22 سالگى خود را پیامبر بنى اسرائیل معرفى كرد و مكاشفات خود را با عباراتى روان و روشن بیان مى داشت و به شرح احكام و تكالیف قوم خود پرداخت.
    اشعیاء دوم، زندگى وى نیز مجهول است. او صاحب الهامات و تلقینات نفسانى و دینى قوى بوده است و كمالات او صحف عهد عتیق را تشكیل مى دهد.

    منابع جهت مطالعه بيشتر:

    1- آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی، بخش یهودیت


    2- تاریخ ادیان و مذاهب جهان، عبدالله مبلغی آبادانی، ج 2.

    مأخذ: اينجا

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جمع بندي:

    پيامبران از ديدگاه يهوديان

    پرسش:

    یهودیان مدعی بودند که پیامبران از میان انها به نبویت دست پیدا کرده و مبعوث شده اند.لذا خواهشمندم توضیح بفرمائید .اولا چند پیامبر از اهل یهود مبعوث گردیده اند وثانیا مدت پیامبری ودرجه رسالتشان نسبت به یکدیگر چگونه بوده .وایا بعثت برای انها صدق میکند؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    اينكه پيامبران زيادي از بني اسرائيل به پيامبري مبعوث شده اند،قطعي و درست است،اما اينكه كسي ادعا كند كه همه پيامبران از ميان يهود به پيامبري مبعوث شده اند،ادعايي بي اساس است،چرا كه يهوديان منتسب به حضرت يعقوب هستند،توضيح اينكه:

    منطقه فلسطين از نظر جغرافيايي و كيفيت آب و خاك و هوا از بهترين مناطق روي كره زمين است و از نظر تاريخي و سابقه، حضرت ابراهيم از شهر "اور" عراق كه مركز كلداني‏ها بود، به سرزمين كنعان مهاجرت فرمود و در همين جا حضرت اسحاق متولد شد و از اسحاق، يعقوب به دنيا آمد و او را "اسرائيل" ناميدند. يهود را به جهت انتساب به حضرت يعقوب "بني اسرائيل" مي‏نامند، چون پيامبر يهوديان، حضرت موسي بود و حضرت موسي از نسل حضرت يعقوب بود.

    يهود نامي است كه قرآن مجيد بر تمام امت حضرت موسي اطلاق كرده است‌.{1}

    اسراييل نيز لقب يعقوب (فرزند اسحاق فرزند ابراهيم‌(ع‌) است و اسمي است كه در تورات به يعقوب پيغمبر داده شده است‌، به طور كلي بني‌اسراييل كه بزرگ‌ترين و اصلي‌ترين شاخه قوم يهوداند، از نسل او هستند. بني‌اسراييل دوازده گروه‌اند بر حسب دوازده فرزندي كه حضرت يعقوب داشت‌.

    تاريخ اين ملت به چند دوره تقسيم مي‌شود:
    1. از زمان حضرت ابراهيم‌(ع) تا ظهور حضرت موسي‌(ع)، در اين دوره تا قبل از حضرت يعقوب اين امت معروف به «عبرانيان» بودند، پس از حضرت يعقوب‌(ع) اين امت معروف به بني‌اسراييل شد.
    2. پس از ظهور حضرت موسي تا تشكيل سلطنت بني‌اسراييل به وسيله طالوت و حضرت داوود.
    3. از تشكيل سلطنت بني‌اسراييل تا بازگشت از اسارت بابل‌.

    پس از سلطنت حضرت طالوت‌، داوود و سليمان‌، فردي به نام "رحبعام‌" به سلطنت رسيد. ده گروه سلطنت او را نپذيرفتند و مملكت ديگري به نام اسراييل تشكيل دادند و دو گروه تحت حكومت او باقي ماندند و كشور ايشان سرزمين "يهودا" ناميده شد.

    مورخان مي‌گويند مردم "يهودا" بيشتر از گروه ديگر پرستش خدا را حفظ كردند و كمتر بت پرستيدند. از اين رو نام يهود براي تمام امت حضرت موسي كه مردم را به پرستش خدا دعوت كرده بود باقي ماند.{2}.

    از مطالب بالا معلوم مي‌شود كه از نظر ديني به پيروان حضرت موسي كليمي و يهودي مي‌گويند، ولي از نظر تاريخي اطلاق يهود بعد از سلطنت "يهودا" رواج پيدا كرد.
    شايان ذكر است‌، قرآن مجيد واژه يهود را بر تمام امت حضرت موسي‌(ع) اطلاق كرده‌اند است و در عرف قرآن معمولاً مراد از بني‌اسراييل‌، يهود قديم و مراد از يهود، يهوديان معاصر با پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) و ساكن در مدينه و اطراف آن مي‌باشند.

    بنابراين مشخص شده است كه اين ادعاي يهوديان كه تمام پيامبران از ميان آنها مبعوث شده اند،ادعايي بي اساس است چرا كه قبل از حضرت موسي(ع) پيامبران زيادي مبعوث شده بودند،كه يهودي نبودند،و پيامبر اسلام حضرت محمد(صلي الله عليه و آله) كه مسلم است افضل انبيا و اوصيا و كتاب و دين او افضل كتاب و اديان و امت او افضل امت ها مي باشد يهودي نبودند.

    اين ادعاي يهوديان از روحيات آنان سرچشمه مي گيرد چرا كه از ديدگاه يهوديان، سبب واقعي انتخاب بني اسرائيل به عنوان ملت برگزيده از سوي خدا، يكي از پيچيده‌ترين اسرار يهوه (خداي يهود) است. از آنجا كه يهوديان خود را ملت برگزيده و داراي منزلت والاي سامي مي‌شمارند، هيچ كس را قابل قياس با خويش نمي انگارند. حتي فرشتگان الهي نيز شايستة برابري با آنان نيستند. اين قوم خويشتن را چندان داراي شرافت مي‌دانند كه خود را در مرتبه‌اي پس از خداوند مي‌پندارند.
    از نگاه تورات، جز بني اسرائيل، كسي هم پايه و هم شأن يهوديان نيست. در منطق تورات يهوديان قوم برگزيده اند و ديگران مملوك ايشان. تورات در سراسر اسفار سي و نه گانة خود،‌ همواره آهنگ برتري قوم يهود را بر ديگر اقوام مي‌نوازد و بذر حقدوكينه نسبت به ديگران را در دل پيروان خود مي‌افشاند.{3}

    در مورد معرفي پيامبراني كه از ميان يهود مبعوث شده اند و ميزان عظمت آنها،همانگونه كه عرض كردم پيامبران زيادي از ميان اين قوم به پيامبري مبعوث شده اند،كه پيامبراني بزرگوار و با عظمت بوده اند،ولي معرفي آنها با توجه به تعداد زياد آنها كه برخي تا هزار پيامبر هم نقل كرده اند،كاري مشكل است كه در حال حاظر فرصت لازم براي بررسي اين امر وجود ندارد.

    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۱:۵۷

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پرسش:

    لطفاً پيامبران منسوب به يهود را معرفي بفرماييد؟

    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    علماء یهود معتقدند كه پس از حضرت موسى، چهل و هفت پیامبر براى قوم اسرائیل آمده و شریعت حضرت موسى را ترویج كرده اند كه هفده نفر از آنان داراى كتاب بوده اند.

    در قرآن به چند نفر از انبیاء بنى اسرائیل كه پس از موسى آمده اند، اشاره شده است؛ داود كه صاحب كتاب آسمانى زبور بود، یكى از آنهاست و نیز سلیمان كه در قرآن شرح رسالت و سلطنت او آمده است. انبیاء اولیه در عهد داوران (قضاة ) بنى اسرائیل در حدود هزار سال ق. م. ظاهر شدند كه آنان را در زبان عبرى نبییم لقب داده بودند. این افراد مانند دراویش و عرفاء مشرق زمین افرادى با جذبه و مؤمن بودند.

    پیامبران اسرائیل در یك زمان چند نفرشان با هم رسالت هدایت این قوم را بر عهده داشته اند و در شهرها و قرا و قصبات مشغول دعوت بودند. ولى در تورات، نام آنهائى كه داراى رساله و كتابى بوده یا بعدا پیروانشان تدوین كرده اند، آمده است :یوشع بن نون، عاموس، هوشع، سموئیل، اشعیا، ارمیا، ایلیاء و دانیال. در برخى كتب تعداد انبیاء بنى اسرائیل را چهل و هشت نفر نوشته اند كه هیجده نفر از آنها صاحب كتاب مى باشند. دو نفر دیگر به نامهاى ایشع و الیاس كتابى ندارند.

    اسامى انبیائى كه داراى كتاب بوده اند: موسى، شموئیل بن القانا (شائول یا طالوت را به پادشاهى برگزید)، عاموس، هوشع بن ئبرى، میخا بن مورثین، یونس، اشعیاء بن عاموس، ناحوم بن القوشى، صفیا بن كوتى، حقوق نبى، ارمیاء بن ملقیاء نبى، حزقیال نبى، یوال بن قتوائیل، عوبد یاتى نبى، دانیال نبى، حكى نبى، زكریا بن ارخیا و داود نبى كه داراى كتاب مزامیر بوده است.

    ایلیاء نبى حامى مذهب اخلاقى یهوه بود. او در كنعان و زمان پادشاهى اهاب قیام كرد و علیه بت پرستان كه بَعْل را مى پرستیدند، شورید و تا حدودى موفق شد توحید را دوباره احیا كند. ایلیا نبى ناگهان ناپدید شد و شاگرد او ایشع كار او را دنبال كرد.

    اما عاموس نبى ظاهرا بزرگترین پیامبران بنى اسرائیل در قرن هفتم ق. م. متولد شد. او به كار شبانى مشغول بود. او پیام یهوه را كه با الهام دریافته بود، به مردم فاسد و تبهكار اسرائیل رساند. مردم او را بیرون كردند. او مردم را به بلاهاى آسمانى كه در انتظارشان بود، انذار داد. اندكى بعد بر آن تبهكاران بلاى هجوم ملخ و طاعون نازل شد و زلزله اى شدید شهرهاى سدوم و عموره را كه مركز فساد و تباهى بودند، زیر و رو كرد.

    یوشع یكى دیگر از پیامبران اسرائیل در شمال كنعان به دنیا آمد. او از انحطاط اخلاقى و مذهبى بنى اسرائیل رنج مى برد. او مردم را به پاكى و توحید دعوت كرد، اما مردم حرف او را قبول نكردند.

    اشعیاء نبى در جنوب كنعان متولد شد. سال تولد او 740 ق. م. بود و در یك خانواده خوش نام به دنیا آمد. در اورشلیم به نبوت رسید و به دعوت مردم عصر خویش پرداخت. او به یهوه ایمان داشت. چهل سال مردم را به توحید دعوت كرد. پادشاهان یهود با او مشاوره مى كردند. هرگز در ایمان او تزلزل راه نیافت. در سال 722 ق. م. كه حكومت یهود به دست سپاهیان آشور در هم شكست، اشعیاء دعا كرد و بخشى از سرزمین كنعان از اشغال مصون ماند. او مردم را به نیكوكارى و انصاف دعوت مى كرد.

    میكاء نبى، پس از درگذشت اشعیاء نبى در اورشلیم مبعوث شد. او نبوّت خویش را با پیشگوئى آغاز كرد. ظهور او را در سال 722 ق. م. نوشته اند. كتاب او در بردارنده سخنان جالبى است. او از یك طرف انبیاء دروغین و مغرور را انكار كرد و از دیگر طرف، روح حقیقى دین را براى مردم بیان كرد.

    ارمیاء نبى، از پیامبران مشهور است. او از خادمان معبد شهر عناتوث بود و در آن شهر متولد شده بود. او مورد تهدید جامعه خود بود و به مردم اسرائیل وعده و وعید و بیم و امید مى داد. نصایح او بى فایده و نتیجه ماند. مردم او را استهزاء مى كردند، در عین حال او به ارشاد مردم ادامه داد. وقتى كلدانیان اورشلیم را فتح كردند، ارمیا در زندان بود، زیرا قومش او را زندانى ساخته بودند. كلدانى ها او را آزاد كردند. ارمیا گفت: كلدانى ها بزودى شكست خواهند خورد و یهودیان به وطن خویش بازخواهند گشت و به عبادت یهوه مشغول خواهند شد.

    حزقیل نبى، زندگى وى مجهول است. او فرزند یكى از خاندان هاى كاهنان اورشلیم بود كه در سال 597 ق. م. به اسارت در بابل برده شده بود. او در سن 22 سالگى خود را پیامبر بنى اسرائیل معرفى كرد و مكاشفات خود را با عباراتى روان و روشن بیان مى داشت و به شرح احكام و تكالیف قوم خود پرداخت.
    اشعیاء دوم، زندگى وى نیز مجهول است. او صاحب الهامات و تلقینات نفسانى و دینى قوى بوده است و كمالات او صحف عهد عتیق را تشكیل مى دهد.

    منابع جهت مطالعه بيشتر:

    1- آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی، بخش یهودیت

    2- تاریخ ادیان و مذاهب جهان، عبدالله مبلغی آبادانی، ج 2.

    پي نوشتها:

    1. اعلام قرآن‌، محمد خزائلي‌، ص 690، اميركبير.

    2.ر.ك‌: اعلام قرآن‌، دكتر خزائلي‌، واژه يهود، اسراييل‌

    3.كريميان، احمد، يهود و صهيونيسم، قم، انتشارات بوستان كتاب دفتر تبليغات، چاپ اول، 1384، ص187.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود