صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تجسم اعمال فقط یک نماد است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت آیا تجسم اعمال فقط یک نماد است ؟




    به نام حضرت حق و عدالت
    با سلام
    دوست عزیزی تاپیکی با نام "چرا سوختن همیشگی" ایجاد کرده بودن ، بنده هم در آخر اون تاپیک میخواستم سوالم رو مطرح کنم که نشد !! چون موضوع بسته بود...
    و مجبور شدم بیام موضوع جدید ایجاد کنم...

    اونجا ایشون پرسیده بودن که مدتی در این دنیا گناه انجام میدیم اما چرا در آخرت باید برای همیشه بسوزیم در آتش؟؟؟
    پاسخگوی اعتقادی 3 محترم جواب داده بودن: اونجا عین عمل ظاهر میشه و آتش نتیجه طبیعی عمل هست و .. (از این حرفایی که جدیدا بسیار رایج شده)

    اما باز هم این عدالت نیست !
    برای اینکه عمل در دنیا "یک بار" اتفاق می افته !!
    اما اون دنیا "همیشه" در جهنم ، یا "همیشه" در بهشت خواهیم بود ...

    در واقع این مشکل من با لفظ "تجسم اعمال" و "ظاهر شدن عمل" و این حرفاست که اساسا" فکر میکنم برداشت ما انسانهاست و کاملا غلطه !!!

    این اصلا منطقی نیست که عملی که در دنیا به یک شکله بعد تغییرش بدن و بگن: نه اونطوری نبود ، شکل واقعیش این بود... !!!!!!!!!
    در واقع نوعی گول زدنه...

    از طرفی تکلیف چیزایی که معلوم نیست چی میشه ؟ یا چیزایی که ازشون بی اطلاعیم؟؟؟؟

    فرض کنید یکی در کشوری بسیار دور زندگی میکنه و اصلا" اسلام به گوشش نخورده (فرض کنید)
    و بعد همه اعمال بد رو انجام میده ، مثلا مال حرام میخوره ولی نمیدونه !!!

    خب اونجوری که از عدالت بر میاد میگن تا کسی ندونه گناه واسش حساب نمیشه...
    ولی این قضیه با تجسم عمل منافات داره:
    یعنی اون شخصی که حرام خورده و نمیدونسته طبق تجسم عمل ، باید عین آتش براش ظاهر بشه چون خود عمله ولی چون نمیدونسته باید آتش براش ظاهر نشه چون بی عدالتیه اگه ظاهر بشه...

    برای همینه که فکر میکنم تجسم اعمال یک تصویر ذهنی هست که در قرآن بعنوان مثال اومده و این خیلی فکر بچگانه ای هست که خدا با اون عظمتش هیچ دخالتی نکنه در این مسائل و فقط عین عمل رو عرضه کنه و هیچکس رو هم نبخشه ...

    باز هم صحبتایی دارم که موکول میکنم به بعد ...
    منتظر پاسخ هستم.... تشکر فراوان


    کارشناس بحث : پاسخگوی اعتقادی 3

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۱۰ در ساعت ۰۳:۰۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب خدت شما دوست گرامي

    از اينكه پي گير بحث بوده ايد كمال تشكر را دارم و از خداوند سبحان عاجزانه دراخواست مي كنيم حقايق عالم هستي بالاخص عالم ماوراء الطبيعه را براي ما بنماياند .
    تجسم اعمال مطلبي نيست كه جديدا رايج شده باشد ؛ بلكه اين سخن از زمان نزول قران بوده ، اما با تلاش هاي فلاسفه بزرگي همچون ابن سينا و ملاصدرا رواج بيشتري يافت .

    قبل از اينكه دليل قرآني بر تجسم اعمال ارائه بدهم لازم است جهت ياد آوري مطلبي به عرض حضرت عالي برسانم ؛ بايستي بدانيم قرار نيست همه انسان ها تا ابد در جهنم باقي بمانند ، جهنم دائمي براي كساني است كه بعد از روشن شدن حق و حقيقت از روي لجاجت از سخن حق اعراض كرده و به دشمني عالمانه و عامدانه با خدا و رسولش مي پردازند ، اينگونه افراد جايگاهشان جهم ابدي است اما افرادي به دليل جهل در موضوع و يا به دلايل ديگر مرتكب گناه مي شوند اگر چه به صورت مقطعي در جهنم خواهند بود اما اين جهنم براي اين افراد ابدي نيست ، چون بعد از اينكه وجودشان از پليدي گناه پاك شد پاك و مطهر وارد بهشت برين خواهند شد .

    مطلب دوم : تجسم اعمال مطلبي كه هم قران كريم بدان اشاره دارد و هم روايات اهل البيت (عليهم السلام) و هم دلايل عقلي بر اين موضوع دلالت مي كنند .

    به آيات زير توجه بفرماييد:

    وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبيلِ الْمُؤْمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيرا (نساء 115)

    كسانى كه فرشتگان قابض ارواح در حالى جانشان را مى‏گيرند كه ستمگر خويشند از ايشان مى پرسند: مگر چه وضعى داشتيد كه اين چنين به خود ستم كرديد مى‏گويند: در سرزمينى كه زندگى مى‏كرديم، اقويا ما را به استضعاف كشيدند، مى‏پرسند: مگر زمين خدا وسيع نبود و نمى‏شد به سرزمينى ديگر مهاجرت كنيد؟ و چون پاسخ و حجتى ندارند منزلگاهشان جهنم است كه چه بد سر انجامى است‏.

    قُلْ أَ ذلِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتي‏ وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كانَتْ لَهُمْ جَزاءً وَ مَصيرا (فرقان 15)
    بگو: آيا اين بهتر است يا بهشت جاويد كه پرهيزكاران را به عنوان پاداش و سر انجام وعده داده‏اند.

    كلمه «مصير» از ريشه صير به معني صيرورت و شدن هست ، « صار العنب خمرا » انگور بعد از اينكه جوشيد تبديل به خمر مي شود يعني انگور ماهيت خود را از دست داده و شراب مي شود ميوه اي كه حلال بود با جوشيدن تبديل به خمر(شراب) مي شود .
    خداوند سبحان در آيات شريفه كه عرض شد ، كلمه «مصير» را بكار برد تا اين حققت براي ره جويان طريقت مشخص شود ، كساني كه با خدا و رسول خدا (ص) عالمانه و عامدانه اعلام جنگ بكنند صيرويتشان جهنم است ؛ از اين آيه شريفه به خوبي مي توان دريافت كه شعله جهنم از درون فرد بر مي خيزد .

    خداوند سبحان با توجه به صفت رأفتش راه هاي فراواني براي نجان از آتش جهنم سر راه ما قرار داده است ؛ تا انسان هاي خاطي (انسان هايي كه محب خدا و رسول هستن اما نمي توانند غلبه بر نفس بكنند) بتوانند با توسل به اين روش ها خود را از آتش جهنم برهانند و در حقيقت آتش برافروخته از درونشان را خاموش كنند.


    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تجسم اعمال در آیات قرآن کریم

    آیات متعددى در قرآن بر این مطلب گواهى مى دهند كه به چند نمونه آن اشاره مى كنم:

    «یَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْس مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیْر مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوء تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَهَا وَبَیْنَهُ أَمَدَما بَعِیدًا... ;(آل عمران،30) روزى كه هر انسانى هر كار نیكى كه انجام داده است، نزد خود حاضر مى یابد، و هر كار بدى را كه انجام داده است نیز، حاضر و آماده مى یابد، و آرزو مى كند كه میان او و آن عمل ناروا فاصله مكانى یا زمانى بسیارى وجود مى داشت».
    آن چه را افرادى از راه كتمان حقائق الهى و یا از راه ستم بر یتیمان به دست آورند در حقیقت آتشى را در درون خود جاى مى دهند. شكى نیست كه صورت ظاهرى و دنیوى اموال یاد شده آتش نبوده، بلكه به صورت انواع لذت هاى دنیوى نمودار مى باشند

    «إِنَّ الَّذِینَ یَكْتُمُونَ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَـبِ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِیلاً أُولَـئِكَ مَا یَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّار;(بقره،174) كسانى كه به خاطر به دست آوردن مالى اندك، آیات الهى را كتمان مى كنند، چیزى جز آتش در شكم خود جاى نمى دهند»; «إِنَّ الَّذِینَ یَأْكُلُونَ أَمْوَ لَ الْیَتَـمَى ظُـلْمًا إِنَّمَا یَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا;(نساء،10) آنان كه از روى ستم اموال یتیمان را مى خورند در حقیقت آتش مى خورند و در آینده وارد دوزخ خواهند شد».

    صریح این دو آیه اخیر آن است كه آن چه را افرادى از راه كتمان حقائق الهى و یا از راه ستم بر یتیمان به دست آورند در حقیقت آتشى را در درون خود جاى مى دهند. شكى نیست كه صورت ظاهرى و دنیوى اموال یاد شده آتش نبوده، بلكه به صورت انواع لذت هاى دنیوى نمودار مى باشند.

    بنابراین، باید بگوییم این گونه اموال صورت دیگرى دارد كه اكنون از چشم ظاهر بین انسان پوشیده است ولى در سراى دیگر كه حقائق پنهان آشكار مى گردد، چهره واقعى این اعمال نمایان گردیده و آن چیزى جز آتش و عذاب خداوندى نیست. آیات چهل و نه سوره توبه و آیه دوازده سوره حجرات نیز مؤید مطالب فوق است.

    رسول اكرم(صلی الله علیه و آله) مى فرماید: «از ستمگرى بپرهیزید; زیرا ظلم و ستم در روز قیامت به صورت تاریكى ها نمایان خواهند شد».( اصول كافى، كلینى(ره)، ج 2، ص 332)



    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با تشکر از جناب پاسخگو 3،
    اما : بنده قبلا تمامی این آیات و روایات رو بررسی کردم و این بحث رو به راه انداختم !
    اگه نخونده بودم که اصلا" اطلاعی نداشتم !!!

    اصلا" به نظر من جناب ملاصدرا تمامی تعابیرشون کج هست و برعکس تفسیر می فرمایند اون از مساله ی معاد جسمانی که هم در قرآن به صراحت یاد شده و هم در احادیث و ایشون این مساله رو زیر سوال بردند !!!
    این هم از جریان ِ تجسم اعمال که حقا" بچه گانه هست ...

    من هم این آیات رو خوندم ، اما منظورم اینه که اون صراحتی که ما می پنداریم به کار برده نشده ، یعنی منظور حضرت حق اصلا این نیست که دقیقا عمل تبدیل میشه به آتش !!
    منظور اینه که حالا که شما نافرمانی کردید ، حقتون این آتش هست (یعنی آتش پاسخ عمل هست که خداوند برای این کار مقرر فرموده)
    که البته در هر دو صورت جواب یه چیز میشه اما منظورم اینه که از لفظ "تجسم اعمال" و این که خود عمل عرضه میشه استفاده نکنیم بهتره چون مضحک به نظر میاد ...

    این که عرض کردم یک نماده به سخن رسول گرامی اسلام هم بر میگرده (جریان ظلم و تاریکی ها)

    بماند که تیتر رو هم عوض کردید !!!
    من نوشته بودم "تجسم اعمال فقط یک نماد است" که شما یک "آیا" بهش اضافه کردید ... نمیدونم چرا؟؟؟ خب من هم نظرم رو گفتم و نباید عقاید رو تحمیل کرد...

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راستی !
    مدتهاست این جریان رو میشنوم و میخونم منتها هیچ مدرکی براش پیدا نمیکنم...
    اینکه میفرمایید قرار نیست هرکس وارد جهنم شد ماندگار بشه ! و ممکنه بعد از مقطعی عذاب پاک بشه !!!
    اگه واقعا اینطوریه که خیلی منطقی هست و واقعا عدل هست اما مدرک هم ارائه بفرمایید در این مورد لطفا"...

    و یک چیز دیگه: منظورتون اینه که اگر هم کسی از حرام بودن امری اطلاع نداشته باشه، عذابش رو میکشه؟؟؟ این نهایت بی عدالتیست !!!
    لطفا هر نظری رو به دلخواه و با نظر شخصی منتشر نکنید

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    تفسير قرآن كريم ممكن نمي شود مگر اينكه تك به تك آيات قرآن در مقابل چشم مفسر بوده و با توجه به كل آيات ، قرآن را تفسير بكند همان سبكي كه علامه طباطبايي رحمه الله عليه با نام تفسير قرآن به قرآن در پيش گرفت .

    لذا اعتقاد بر اين است كه انسان تا وقتي تمامي آيات را نديده و به اهلش واگذار نكرده نبايستي نظري در رابطه با آيات قرآن ارائه دهد چون محتمل است كه مخالف با واقع بوده و موجب پپشيماني گردد .

    جناب ملاصدرا فردي عادي نبودند لذا سخناني كه مطرح مي كنند و تفسيري كه از آيات ارائه مي كنند بر اساس اصول تفسيري است و هرگز مخالف قرآن و اهل بيت سخن نگفته اند ؛ فهم معاد جسماني و تجسم اعمال بسيار سخت و دشوار بوده و كسي كه در اين امر ممارست نداشته به راحتي نمي تواند اين موضوع بر خود بقبولاند .

    جناب ملاصدرا عارف واصلي بودند كه فرمايشات ايشان بر اساس شهوداتي بود كه ايشان در عالم معني مي ديده اند ، فخر الفلاسفه جناب ملاصدراي شيرازي حقايق عالم معني را در قالب الفاظ و براهين ارائه مي كنند تا انسان هايي كه از شهود بي بهره اند از اين مطالب فيض ببرند .

    پيشنهاد مي كنم آثار عرفاني فلسفي حضرت امام خميني ، علامه طباطبايي ، جوادي آملي و اممثالهم را مطالعه بفرماييد انشاء الله اميدوارم بعد از مطالعه آثار اين بزرگواران و حقايقي كه مطرح مي كنند نظرتان بكلي عوض خواهد شد .

    به هر صورت شما به انسان با چه ديدگاهي نگاه مي كنيد ، اگر كمي در اين رابطه عميق بشويد درخواهيد يافت كه انسان موجودي است ماورائي و متعالي كه سير خود را (سير الي الله) از عالم ماده شروع كرده از عالم مثال و عقول و ... گذر كرده و به عالم اسماء و صفات مي رسد در همه اين عوالم انسان خودش است و چيزي جز خودش نيست اگر بد كاره بوده از درون خود شعله مي خيزد البته ما نمي دانيم منظور از شعله چيست؟ آيا از نوع همين شعله دنيايي است يا از جنس ديگر اما مطابق با آيات قرآن كريم علم داريم به اينكه هر چه هست از درون انسان بر مي خيزد و چيزي جداي از وجود خود انسان نيست .

    فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرين‏ (بقره آيه 24)
    و اگر نكرديد و هرگز نخواهيد كرد پس از آتشى كه هيزمش مردم و سنگ است و براى كافران مهيا شده بترسيد. آتشي كه هيزمش مردم است ، آيا حضرت عالي در رابطه با اين آيات تفكر فرموديد «وقودها النار» يعني چه ؟

    غرض اين است كه تمامي عوالم وجود اعم از عالم ماده ، عالم مثال، عالم عقول و ... يك حقيقت بيش نيستند كه از مرتبه بالاتر به مرتبه نازل تر نزول كرده است طبق مباني حكماي اسلامي خداوندد سبحان علت تمامي عوالم است ، و عال عقل علت دو عالم پايين تر از خودش ( عالم مثال و ماده) و عالم مثال علت است براي عالم ماده ، شما مي دانيد كه علت و معلول يك حقيقت واحده اند با اين تفاوت كه علت در مرتبه بالا و معلول در نرتبه پايين آن است به عبارت ديگري معلول رقيقه علت است و معلول چيزي جداي از علت نست .

    عوالم هستي نيز با توجه به اينكه علت و معلو نسبت به يكديگر هستند ، يك حقيقت واحده اند فلذا همه كمالاتي كه در عالم ماده و مثال است در عالم عقل به نحو اعلي موجود است و همه كمالاتي كه در عالم ماده هست عالم مثال آن كمالات را به نحو اعلي داراست اما اينطور نيست كه عالم ماده كمالات عوالم برتر از خود را دارا باشد .

    چناچه علت تمامي كمالات معلول خود را به نحو اعلي دارد اما معلول كمالات علت را دارا نيست چرا كه معلول و رقيقه علت است . روح انسان وقتي از عالم ماده مفارقت پيدا كرده وارد عالم برزخ يا مثال مي شود در حقيقت به اصل خويش (به علت خويش) بازگشت مي كند . و از عالم مثال وارد عالم عقول يا ملائك ( علت علت خويش) مي گردد و بدين صورت مراتب كمال را طي مي كند تا به عالم اسماء حسناي الهي وصول پيدا كند .

    انسان بعد از مرگ ارتقاء وجودي پيدا مي كند نه اينكه از جايي به جاي ديگر برده شود ، «انا لله و انا اليه راجعون » ما از خداييم و به خدا مي رويم . يعني از هر كجا امده ايم به همانجا مي رويم . « از همانجا كامدم آنجا مي روم»

    حتما روايتي كه از حضرت رسول خدا(ص) نقل شده شنيده ايد ؛ حضرت مي فرمايند : كسي كه گناه انجام مي دهد هم اكنون در آتش جهنم مي سوزد » اگر آتش جهنم از درون انسان شعله ور نمي شود پس معني اين روايت چه مي تواند باشد ...


    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی مباحث كلامي


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد ملاصدرا دیگه بحثی ندارم و با نظرات دیگر عزیزان هم کاری ندارم اما به نظر خودم ایشون به درستی استنباط نمی فرموده و نمی فرمایند و حرفاشون با ظاهر قرآن مخالف هست !!
    اگه میخواین بفرمایین که من که انسان عادی هستم و فیلسوف و عارف نیستم از عمق قرآن با اطلاع نیستم و معنی ظاهریش رو می بینم ، حرف به جایی نمیزنید چون قراره که قرآن فصاحت داشته باشه و با کل انسانهای جامعه ارتباط برقرار کنه نه اینکه فقط با عرفا...

    در ضمن شما کلا" بحث رو به سمت دیگه ای هدایت فرمودید...
    بردید به سمت عوالم موجود جهان !!!

    البته خوب شد این موضوع رو بیان کردید ، چون شبهه ای هست که برای من وجود داره و هرگز هم با پاسخ های شما و دوستان شما به نتیجه نرسیدم... چون اصلا و ابدا" از قرآن اینطور بر نمیاد... !!!!

    و اون هم همون مساله ی "معاد جسمانی" هست ...

    شما خیلی راحت می فرمایید ما بر میگردیم به اصل خودمون در عالم مثال و بعد "عقول" و بعد " اسماء الهی" ... !!!!!!!!
    اصلا چه کسی این حرف رو زده؟؟؟
    مگه قراره همه برسن به عالم صفات و اسماء الهی ؟!!!
    اصلا چه کسی این عوالم رو طبقه بندی و نام گذاری کرده؟؟؟
    گیریم که این عوالم اینطور که میگین موجود باشند !
    مگه قرار هست بعد از قیامت ما وارد عالم عقول بشیم؟؟؟؟


    شما منظورتون اینه که آخرت (یعنی بعد از عالم برزخ و قیامت) و حوادث قیامت و بعدش در عالم دیگه ای اتفاق می افته؟؟؟ عالمی به اسم عقول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    که مطمئنا توش "جسم" به صورت "مادی " نیست!!!

    چطور به همچین برداشتی دست یافتید؟ (حالا از هر فیلسوفی نقل میکنید)...

    به نظر بنده و اون چیزی که از آیات صریح و بی پرده قرآن بر میاد ،
    معاد "جسمانی" اتفاق خواهد افتاد و این موضوع کاملا واضحی هست ...
    و برخلاف گفته شما اونقدر ها هم پیچیده نیست !!!

    قرار هست که ما در این دنیا زندگی کنیم (با ماده و روح با هم) دوباره بعد از مرگ و گذشتن عالم برزخ (که در اون روح فقط هست جدا از جسم) در قیامت دوباره روح و "جسم مادی این دنیا" به هم بپیوندند و در جهنم عذاب بکشند (به صورت مادی و روحی) و یا در بهشت و درجات مختلفش لذت ببرند (به صورت مادی و روحی) ...

    حالا لطفا شما بگید که کجای حرف من غلطه و چرا؟؟؟
    کجاش با قرآن جور نیست ؟
    کجاش با عقل جور نیست؟؟؟؟

    شما میگید اینطور نیست؟؟؟؟؟؟؟ با چه استدلالی؟؟؟؟
    لطفا واضح بیان کنید
    ویرایش توسط hmlk : ۱۳۹۰/۱۱/۱۱ در ساعت ۱۸:۲۰


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hmlk نمایش پست
    به نام حضرت حق و عدالت

    اونجا ایشون پرسیده بودن که مدتی در این دنیا گناه انجام میدیم اما چرا در آخرت باید برای همیشه بسوزیم در آتش؟؟؟

    اما باز هم این عدالت نیست !
    برای اینکه عمل در دنیا "یک بار" اتفاق می افته !!
    اما اون دنیا "همیشه" در جهنم ، یا "همیشه" در بهشت خواهیم بود ...
    با سلام

    1- بعضي از اعمال درسته كه آني و كوتاه مدت هستند اما آثار و عوارض دراز مدتي دارند.

    توي اين دنيا هم يكسري حوادث مثل تصادف ناگوار ، پرت شدن از كوه و ... به خاطر يه اشتباه كوچك و كم دقتي اتفاق مي افتد ولي عواقب سنگين و دراز مدتي داره.

    بعضي از اعمال ما در اين دنيا عوارض و عقوبات طولاني آخرتي را به دنبال خواهد داشت كه اين گونه اعمال را خداوند بوسيله پيامبرانش براي مردم بيان فرموده و بشر را از ارتكاب آنها برحذر داشته.بنابراين با اتمام حجتي كه از طرف رسولان الهي صورت گرفته عذاب ابدي براي كافران منافاتي با عدل خداوند نداره.

    2- كافران و گنهكاراني كه توبه نكرده و برگناه خود مصر هستند گرچه عمرشون كوتاه است ولي اگه عمر طولاني و ابدي هم داشتند قصدشون(نيتشون) برگناه هميشگي است

    امام صادق (ع) در پاسخ اين پرسش كه چرا گناهكاران در آتش مخلند بيان فرمودندو اضافه نموده اند كه اهل بهشت هم مخلند چون نيتشان اين بوده كه اگر هميشه در دنيا مي بودند خدا را اطاعت مي كردند و اين آيه را تلاوت مي كنند:قل كل يعمل علي شاكلته(84اسراء)

    3- بزرگي گناه و تمرد از يك طرف به نوع گناه بستگي دارد و از طرفي به كسي كه تمرد و عصيان نسبت به اون صورت گرفته.
    هرقدر فردي كه مورد نافرماني قرار گرفته والامقام تر باشد درجه عقوبت گناه سنگن تر است.براين اساس نافرماني خداوند آنقدر بزرگ است كه بايد گفت لايتناهي است هر چند كه آن گناه به نظر ما كوچك باشد.


  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط fly start نمایش پست


    3- بزرگي گناه و تمرد از يك طرف به نوع گناه بستگي دارد و از طرفي به كسي كه تمرد و عصيان نسبت به اون صورت گرفته.
    هرقدر فردي كه مورد نافرماني قرار گرفته والامقام تر باشد درجه عقوبت گناه سنگن تر است.براين اساس نافرماني خداوند آنقدر بزرگ است كه بايد گفت لايتناهي است هر چند كه آن گناه به نظر ما كوچك باشد.
    این حرف شما خیلی جالبه !!!
    برای اینکه همه کارهای حرام رو "خداوند" دستور داده که اجرا نکنیم ، پس همه گناهان ارز یکسانی دارند چون همش سرپیچی از فرمان یه نفره که اونم خداوند هست...

    ولی من دقیقا برعکس این رو شنیدم:
    خداوند از حق خودش و گناهانی که به مردم دیگه کاری نداره ممکنه بگذره
    ولی از حق الناس یعنی حقی که از مردم دیگه ضایع شده هرگز بخشیده نخواهد شد...


    در ضمن نظرات ارزشمندتونو در این باب بیان نفرمودید که:
    کسی که گناه میکنه و نمیدونه ، تکلیفش چیه؟؟
    و اگه باید عذاب بکشه آیا این عدالته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    75
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط hmlk نمایش پست
    این حرف شما خیلی جالبه !!!
    برای اینکه همه کارهای حرام رو "خداوند" دستور داده که اجرا نکنیم ، پس همه گناهان ارز یکسانی دارند چون همش سرپیچی از فرمان یه نفره که اونم خداوند هست...
    گناهان آثاري كه از خود به جا مي گذارند متفاوت است اگر دونفر دوعمل (نافرماني)متفاوت را در مقابل معلمشون انجام بدهند آيا از ديد معلم به يك شكل هست ؟! درسته هردو معلم را ناراحت كردند و بي احترامي به معلم به هرشكلي عمل زشتي است اما ...

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود