جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه ای در مورد وصیت وجود دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیه ای در مورد وصیت وجود دارد؟




    با سلام و عرض ادب
    یه سوال داشتم در مورد وصیت که آيا آيه‌اي در قرآن كريم، درباره ي وصيّت كردن وجود داره؟چه آیه ای؟ممنون










    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف قرآن

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    در مورد پرسش شما باید عرض کنم که خداوند در سوره ي بقره مي‌فرمايد: كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَي الْمُتَّقِين(1) بر شما نوشته شده، هنگامي كه يكي از شما را مرگ فرا رسد. اگر چيز خوبي از خود به جاي گذارده، وصيّت براي پدر و مادر و نزديكان به طور شايسته بكند. اين حقّي است براي پرهيزكاران.
    وصيّت كردن در قوانين اسلامي، هر چند عمل مستحبّي است، امّا مستحب بسيار مؤكّد است از آن با جمله «كتب عليكم» تعبير شده و ذيل آيه، آن را تفسير مي‌كند. زيرا مي‌فرمايد: حَقًّا عَلَي الْمُتَّقِينَ اگر اين يك حكم وجوبي بود. بايد بگويد: حَقًّا عَلَي الْمُتَّقِينَ.
    در آيه ي فوق به جاي كلمه ي «مال» از كلمه ي «خير» استفاده شده است كه نشان مي‌دهد ثروت انسان از طريق مشروع به دست آيد و اموال نامشروعي كه انسان از خود به يادگار مي‌گذارد. خير نيست بلكه شرّ است. در روايات اسلامي تأكيدهاي فراواني در زمينه ي وصيّت شده است، ازجمله در حديثي از پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‌خوانيم: « ما ينبغي لامرء مسلم ان يبيت ليلة الا و وصيته تحت رأسه.(2) سزاوار نيست مسلمان شب بخوابد مگر اين كه وصيّت نامه‌اش زير سر او باشد (منظور آماده بودن وصيّت است).» و « من مات بغير وصية مات ميتة جاهلية. كسي كه بدون وصيّت از دنيا برود، مرگ او مرگ جاهليّت است.»(3)
    دانشمندان درباره ي فلسفه ي وصيّت گفته‌اند: از قانون ارث، تنها يك عدّه از بستگان آن هم روي حساب معيّني بهره مند مي‌شوند در حالي كه شايد عدّه‌اي ديگر از بستگان نياز مبرم به كمك‌هاي مالي داشته باشند و نيز گاهي مبلغ ارث پاسخگوي نياز بعضي از وارثان نيست، لذا در كنار قانون ارث، قانون وصيّت را قرار داده و به مسلمانان اجازه مي‌دهد نسبت به يك سوّم از اموال خود، تصميم بگيرند.
    علاوه بر اين، انسان دوست دارد كارهاي خيري انجام دهد، امّا در حال حياتش موفّق به اين كار نشد منطق عقل ايجاب مي‌كند كه او از اموالي كه زحمت تحصيل آن را كشيده، براي انجام كار خير لااقل بعد از مرگش محروم نماند. هم چنين انسان بايد اماناتي كه به او سپرده شده و حقوق الهي و مردمي را در وصيّت ‌نامه‌اش مشخص نمايد.(4)


    منابع:
    1. بقره: 2:180-182.
    2. حر عاملي، محمّد، وسائل الشيعه، قم، انتشارات آل البيت، چاپ دوم، 1414 هـ . ق، ج19، ص 258.
    3. همان، ص 259.
    4. ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تهران، انتشارات دار الكتب الاسلاميه، چاپ سي و پنجم، 1377، ج1، ص 618.


    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۱/۱۶ در ساعت ۰۸:۴۴
    آیه ای در مورد وصیت وجود دارد؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام و تشکر از استاد عزیز
    ببخشید من در آیات دیگه هم کلمه وصیت رو دیدم مثل
    ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ یا وَ وَصَّینَا الْانسَانَ بِوَالِدَیهِ حُسْنًا و... پس اینها چی؟


  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم
    بله دوست عزیز کلمه وصیت در آیات دیگر هم وجود دارد ولی به معنای دیگر است.
    واژه­ "وصیت" در قرآن كریم در دو معنا به کار رفته: اخلاقی که به معنی موعظه و نصیحت باشد، و فقهی که سفارش فردی به وصی خودش، برای رسیدگی به اموال و كارهای باقی مانده­ی بعد از مرگ او، مطرح شده است.(1)
    الف. سفارش و موعظه
    1. خداوند، برترین موعظه كننده
    پروردگار متعال در قرآن كریم برای تكامل روحی و معنوی انسان، او را به انجام اموری سفارش نموده که قدم گذاشتن در راه حق اهم آن است:
    «وَ أَنَّ هذا صِراطی‏ مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبیلِهِ ذلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(2)
    «این راه مستقیم من است، از آن پیروى كنید! و از راه‏هاى پراكنده (و انحرافى) پیروى نكنید، كه شما را از طریق حق، دور می سازد! این چیزى است كه خداوند شما را به آن سفارش می ‏كند، شاید پرهیزگارى پیشه كنید!»
    آگاهی و معرفت انسان، حتی اگر اهل تفكر باشد، در برابر جهان هستی ناقص و كوتاه است که اگر به خود واگذاشته شود، قادر به تشخیص حق از باطل نیست و هر لحظه با قدم گذاشتن در راه نادرست، به وادی هلاکت و تباهی سقوط می ­کند؛ اما تنها چیزی كه می­تواند نجات دهنده­ی انسان از این خطر عظیم شود، قدم گذاشتن در راه حق و پیروی از فرامین و دستورات الهی است كه خدای متعال بشریت را به آن توصیه کرده است.(3)
    همچنین نیكی به والدین از دستورات مؤكد خدای تبارک به انسان­هاست:
    «وَ وَصَّینَا الْانسَانَ بِوَالِدَیهِ حُسْنًا وَ إِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بىِ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَاتُطِعْهُمَا...‏»(4)
    «ما به انسان توصیه كردیم كه به پدر و مادرش نیكى كند، و اگر آن دو (مشرك باشند و) تلاش كنند كه براى من همتایى قائل شوى كه به آن علم ندارى، از آنها پیروى مكن!..‏.»
    یكی از سفارشات و دستورات اكید خداوند به انسان، احترام به پدر و مادر و اطاعت از دستورات آنهاست. وجوب این مسئله به حدی است كه در قرآن مجید لفظ والدین به صورت عام و مطلق بیان شده و احترام به پدر و مادر غیر مسلمان را نیز شامل می­شود. تنها استثنایی كه وجود دارد، دستور والدین به شرك و گناه است که فرزندان از اطاعت از این نوع اوامر نهی شده ­اند.(5)
    عدم تصرف در مال یتیم، دقت در حلال و حرام و صبر در برابر مشكلاتی که در راه خدا به سراغ انسان می­آید، نیز از جمله توصیه­های خداوند در قرآن مجید است.(6)
    ادامه دارد...

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۹:۵۳
    آیه ای در مورد وصیت وجود دارد؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    2. توصیه در سیره­ پیامبران
    پیامبران الهی از جمله حضرت ابراهیم و حضرت یعقوب –علیهماالسلام- رمز موفقیت و سعادت انسان را در تسلیم در برابر حق خلاصه کرده و به فرزندان خود سفارش نموده­اند. قرآن با بیان این وصیت به انسانها متذكر می­شود، همانگونه كه در این دنیا مسئول و نگران معیشت فرزندان خود هستند، از زندگی معنوی آنها نیز نباید غافل باشند.(7)
    «وَ وَصَّى بِها إِبْراهیمُ بَنیهِ وَ یعْقُوبُ یابَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَكُمُ الدِّینَ فَلاتَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»(8)
    «و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر،) فرزندان خود را به این آیین، وصیت كردند (و هر كدام به فرزندان خویش گفتند فرزندان من! خداوند این آیین پاك را براى شما برگزیده است و شما، جز به آیین اسلام [تسلیم در برابر فرمان خدا] از دنیا نروید.»
    ضمیر "بِها" در آیه به "مِلَّة" برمی­ گردد كه در آیه­ قبل ذکر شد؛ به این معنا که حضرات ابراهیم و یعقوب فرزندان خویش را به ملت و دین حنیف توصیه نمودند. و اینکه قرآن واژه­ی "وصیت" را به کار برده، چون انسان هنگامى وصیت می­ كند كه آثار موت را احساس نماید، پس راجع به امور مهم توصیه كند، نه امور غیر مهم؛ لذا می­ گویند: وصیت كرد، و نمی ­گویند: امر كرد.
    دوم اینکه وصیت را به فرزندان حضرت ابراهیم اختصاص داد، چون از هر جهت با دیگران امتیاز داشتند و از طرفى مردم پس از رحلت آن حضرت توجه و علاقه­ی خاصى که داشتند، به این سو بود؛ لذا این توصیه به فرزندان، جهت تأكید ویژه است.(9)

    منابع:
    1. طیب، سید عبدالحسین؛ ‏اطیب البیان فی تفسیر القرآن،‏ تهران، اسلام، 1378ش، ‏چاپ دوم، ج‏2، ص319.
    2. أنعام/153.
    3. مصطفوى، حسن‏؛ تفسیر روشن، تهران‏، مركز نشر كتاب، ‏1380ش، چاپ اول‏، ج‏8، ص240.
    4. عنكبوت/8.
    5. طوسى، محمد بن حسن؛ التبیان فى تفسیر القرآن، بیروت، ‏دار احیاءالتراث العربى، بی­تا، ج‏8، ص189 و بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین؛ ‏مخزن العرفان در تفسیر قرآن‏، تهران، نهضت زنان مسلمان، ‏1361ش، ج‏10، ص16.
    6. انعام/144، 151 و 152، عصر/3 و مریم/31.
    7. مكارم شیرازى، ناصر و همکاران؛ تفسیر نمونه، تهران‏، دارالكتب الإسلامیة، 1374ش‏، چاپ اول، ج‏1، ص462.
    8. بقرة/132.
    9. تفسیر آسان، ج‏1، ص292 و 293.

    آیه ای در مورد وصیت وجود دارد؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ب. وصیت از نگاه فقهی
    "وصیت" در اصطلاح فقهی اینست كه انسان بعد از وفات خود، شخص دیگری را مالك مال خود یا منفعت آن نموده و یا دیگری را برای انجام اموری و تصرف چیزی مأمور نماید.(1)
    از جمله امور مربوط به وصیت از نگاه فقهی در قرآن مجید به قرار ذیل است:
    1. انجام وصیت
    خداوند در قرآن کریم به عنوان امر مستحب و مؤكد به پرهیزكاران امر می­كند كه قبل از اینكه مرگ آنها فرا برسد و اموال آنان به عنوان ارث، میان وارثان تقسیم شود، به­طور عادلانه و به دلخواه خود، برای نزدیكان خود وصیت كنند2)
    «كُتِبَ عَلَیكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَیراً الْوَصِیةُ لِلْوالِدَینِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَی المُتّقینَ»(3)
    «بر شما نوشته شده: هنگامى كه یكى از شما را مرگ فرا رسد، اگر چیز خوبى [مالى‏] از خود به جاى گذارده، براى پدر و مادر و نزدیكان، بطور شایسته وصیت كند! این حقّى است بر پرهیزكاران!»
    تعبیر "كُتِبَ عَلَیكُمْ" برای امر وجوبی است؛ اما ذیل آیه مقید به متقین شده و دال بر وجوب را از بین برده که اگر دلالت بر وجوب داشت، مناسب بود با تعبیر "حقا على المؤمنین" قید بزند؛ بنابراین ‏وصیت كردن در قوانین اسلامى هر چند عمل مستحبى است، اما چون مستحبّ مؤكد است از آن با جمله­ "كُتِبَ عَلَیكُمْ" تعبیر شده، و ذیل آیه (حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ) آن را تفسیر نموده است.(4)
    ذكر والدین و فرزندان در اینجا نیز به منظور تذكر و عدم اجحاف در حق آنان است.(5)
    همچنین در آیه­ای دیگر با تأكید در رعایت حقوق همسر بعد از وفات شوهر، بیان گردیده است:
    «وَ الَّذِینَ یتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَ یذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِیةً لّأَِزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلىَ الْحَوْلِ غَیرَْ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَاجُنَاحَ عَلَیكُمْ فىِ مَا فَعَلْنَ فىِ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍ...»(6)
    «و كسانى كه از شما در آستانه­ی مرگ قرار مى‏گیرند و همسرانى از خود به‏جا مى‏گذارند، باید براى همسران خود وصیت كنند كه تا یك سال، آنها را (با پرداختن هزینه­ زندگى) بهره‏مند سازند، به شرط اینكه آنها (از خانه شوهر) بیرون نروند (و اقدام به ازدواج مجدد نكنند)؛ و اگر بیرون روند، (حقى در هزینه ندارند ولى) گناهى بر شما نیست، نسبت به آنچه درباره­ی خود، به­طور شایسته انجام می ‏دهند...»
    آیه­ شریفه به شوهران گوشزد می­كند كه اگر همسرانتان، بعد از مرگ شما، تمایلی به ماندن در خانه ­هایتان داشته باشند، مستحب است مقداری از مالتان را هنگام مردن برای آنها وصیت كنید که تا وقتی كه بخواهند در آنجا بمانند، وارثان هیچ­گونه حقی بر تجاوز به حقوق و سهم­ الارث آنها و نیز بیرون كردن آنان از خانه­­ی شوهرش را ندارند.(7)

    منابع:
    1. دادمرزی، سیدمهدی؛ فقه استدلالی (ترجمۀ تحریرالروضة فی شرح اللمعة)، قم، مؤسسۀ فرهنگی طه، چاپ چهارم، 1380ش، ص428.
    2. مقدس اردبیلى، احمد بن محمد؛ زبدة البیان فى أحكام القرآن، تهران‏، كتابفروشى مرتضوى، چاپ اول، بی­تا، ص468.
    3. بقره/180.
    4. طباطبایى(علامه)، سیدمحمدحسین؛ المیزان فى تفسیرالقرآن‏، قم‏، جامعه‏ى مدرسین حوزۀ علمیۀ قم‏، 1417ق، چاپ پنجم، ج1، ص439 و تفسیر نمونه، ج1، ص615.
    5. أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج‏2، ص320.
    6. بقره/240.
    7. راوندى قطب­الدین، سعید؛ فقه القرآن فى شرح آیات الأحكام‏، قم‏، كتابخانۀ آیة الله مرعشى نجفى، ‏چاپ دوم، 1405ق، ج‏2، ص171.

    آیه ای در مورد وصیت وجود دارد؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2. توجه به وصیت
    پروردگار متعال در قرآن مجید، برای هریك از وراث سهم­الارثی تعیین نموده و در همان آیات ارث بعد از بیان سهم اولاد، والدین و... توجه به وصیت میت را قبل از انجام وصیت تأكید نموده است:
    «یوصیكُمُ اللَّهُ فی‏ أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیینِ... مِنْ بَعْدِ وَصِیةٍ یوصی‏ بِها أَوْ دَینٍ...»(1)
    «خداوند در باره­ی فرزندانتان به شما سفارش مى‏كند كه سهم (میراث) پسر، به اندازه­ی سهم دو دختر باشد... (همه اینها،) بعد از انجام وصیتى است كه او كرده، و بعد از اداى دین است...»
    عمل به وصیت آنقدر مهم است كه قبل از پرداخت سهم وارثان، اگر میت وصیت و دیونی داشته باشد، ابتدا باید وصیت وی اجرا شده و دِینش پرداخت شود؛ سپس باقیمانده­ی اموال میان وراث تقسیم گردد.(2)
    البته در آیات بعد که سهم همسران را مشخص نموده، وصیت میت با قید "غیرمُضارّ" محدود کرده است:
    «وَ لَكُمْ نِصْفُ ما تَرَكَ أَزْواجُكُمْ إِنْ لَمْ­یكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ... مِنْ بَعْدِ وَصِیةٍ یوصى‏ بِها أَوْ دَینٍ غَیرَ مُضَارٍّ وَصِیةً مِنَ­اللَّهِ...»(3)
    «و براى شما، نصف میراث زنانتان است، اگر آنها فرزندى نداشته باشند... پس از انجام وصیتى كه شده، و اداى دین، بشرط آنكه (از طریق وصیت و اقرار به دین،) به آنها ضرر نزند. این سفارش خداست...»
    با توجه به تصریح آیه، عمل به وصیت مشروط به این است كه به وارثان ضرری وارد نشود؛ بنابراین اگر میت به قصد ضرر زدن به وارثان ،بیش از یك سوم اموال خود را به كس دیگر یا جای دیگری وصیت كرده باشد، رسیدگی به آن قبل از تقسیم ارث واجب نیست؛ و همچنین اگر آنچه را كه وصیت كرده جزو واجبات و دیونی كه بر عهده او بوده، نباشد، عمل به آنها نیز واجب نیست.(4)

    منابع:
    1. نساء/11.
    2. حسینى جرجانى، سیدامیر ابوالفتوح‏؛ آیات الأحكام(جرجانى)، تهران، نوید، 1404ق، چاپ اول، ج‏2، ص202.
    3 نساء/12.
    4. طبرسى، فضل بن حسن؛ ‏تفسیر جوامع الجامع، ‏تهران، دانشگاه تهران و مدیریت حوزۀ علمیۀ قم‏، چاپ اول، ‏1377ش، ج‏1، ص242.

    آیه ای در مورد وصیت وجود دارد؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4. تغییر دادن وصیت
    وصیت، از جمله سفارشات مؤكد خداوندی است که تغییر دادن آن توسط دیگران، گناهی بزرگ و نابخشودنی است:
    «فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سمَِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلىَ الَّذِینَ یبَدِّلُونَهُ...»(1)
    «پس كسانى كه بعد از شنیدنش آن را تغییر دهند، گناه آن، تنها بر كسانى است كه آن (وصیت) را تغییر مى‏دهند...»
    ویژگی وصیت این است كه مطابق با عقل و شرع بوده و انسان عاقل آن را بپذیرد؛ لذا وصیتی كه مطابق با این شرائط باشد، احترام به آن واجب است و كسی كه كوچكترین تغییری در آن به وجود آورد، برای او گناه محسوب می­شود.(2)

    5. اصلاح وصیت
    از آنجا كه در دین مبین اسلام انجام دادن گناه، حرام و دارای عقوبت است، تغییر دادن وصیتی كه در آن امر به گناه شده، كاری خداپسندانه است:
    «فَمَنْ خَافَ مِن مُّوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَینهَُمْ فَلَاإِثْمَ عَلَیهِ...»(3)
    «و كسى كه از انحرافِ وصیت كننده (و تمایل یك جانبه او به بعض ورثه)، یا از گناه او (كه مبادا وصیت به كار خلافى كند،) بترسد، و میان آنها را اصلاح دهد، گناهى بر او نیست (و مشمولِ حكم تبدیلِ وصیت نمى‏باشد.)...»
    اگر اجرا کننده­ وصیت تشخیص بدهد كه میت، وصیت به گناه كرده، جائز است با تغییر آن، از عمل به گناه جلوگیری كند. همچنین اگر میت در وصیت خود، عدالت را میان وارثان رعایت نكرده باشد و به برخی از وراث ضرر وارد ­شود، در این صورت اجرا كننده­ وصیت، می تواند با تغییر در مفاد آن، میان وراث صلح و آشتی برقرار نماید.(4)

    منابع:
    1. بقره/181.
    2. تفسیر نمونه، ج‏1، ص616.
    3. بقره/182.
    4. فاضل مقداد جمال­الدین، مقداد بن عبدالله؛ ‏كنزالعرفان فى فقه القرآن، تهران، مجمع جهانى تقریب مذاهب اسلامى، ‏چاپ اول، 1419ق، ج‏2، ص92.

    آیه ای در مورد وصیت وجود دارد؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود