صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۞ بحث تفسیری درباره سوره عادیات « مدیر بحث: farane» ۞

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره عادیات « مدیر بحث: farane» ۞




    ۞ بحث تفسیری درباره سوره عادیات « مدیر بحث: farane» ۞

    سلام علیکم

    إن شاء الله روی تفسیر سوره ی عادیات با مدیریت کابر گرامی خانم farane در این تاپیک بحث خواهد شد. از ایشان بخاطر زحمات خالصانه شان صمیمانه تشکر میکنم.

    ملاک در این مباحث انتقال کپی مطالب از کتب تفسیری نیست، بلکه علاوه بر ذکر نکات مهم تفسیر هر آیه، مدیر بحث به طرح سؤالاتی درباره آیه مربوطه می پردازد.

    از کابران و پاسخگوي محترم قرآنی 1 خواهش میکنم در پاسخگویی به سؤالات همکاری داشته باشند و در بحث شرکت کنند.

    کاربران گرامی دقت داشته باشید که تفسیر به صورت آیه به آیه به ترتیب از اولین آیه سوره عادیات آغاز میشود و توسط مدیر بحث در تاپیک قرار داده میشه. لذا خواهش میکنم برای منظم بودن ارائه بحث تفسیری اگر سؤالی درباره آیه مربوطه به ذهنتان رسید پس از قرار دادن نکات تفسیری هر آیه توسط مدیر بحث، سؤال خود را مطرح کنید.


    کارشناس بحث: پاسخگوي قرآني 1


    با تشکر از همکاری شما

    اجرکم عند الله

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره عادیات « مدیر بحث: farane» ۞

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ در ساعت ۰۷:۰۴

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    587
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    22



    سلام ممنون از شما خانم ایمانی

    ترجه آیات
    بسم الله الرحمن الرحیم

    وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا (1)

    قسم به اسبانى كه (سواران در جهاد كفار تاختند تا جايى كه) نفسشان به شماره افتاد (1).

    فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا (2)

    و در تاختن از سم ستوران بر سنگ آتش افروختند (2).


    فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا (3)

    و (بر دشمن شبيخون زدند تا) صبحگاهان آنها را به غارت گرفتند (3).


    فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا (4)

    و گرد و غبار (از ديار كفار) بر انگيختند (4).

    فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا (5)

    و سپاه دشمن را همه در ميان گرفتند (5).

    الْإِنسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ (6)

    كه انسان نسبت به پروردگارش كافر نعمت و ناسپاس است (6).

    وَإِنَّهُ عَلَى ذَلِكَ لَشَهِيدٌ (7)

    و خود او نيز بر اين ناسپاسى البته گواهى خواهد داد (7).

    وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ (8)

    و هم او بر حب مال دنيا سخت فريفته و بخيل است (8).

    أَفَلَا يَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِي الْقُبُورِ (9)

    آيا نمى‏داند كه روزى (براى جزاى نيك و بد اعمال) از قبرها بر انگيخته مى‏شود؟ (9).


    وَحُصِّلَ مَا فِي الصُّدُورِ (10)

    و آنچه در دلها (از نيك و بد پنهان) است همه را پديدار مى‏سازد (10).

    إِنَّ رَبَّهُم بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّخَبِيرٌ (11)

    محققا آن روز پروردگار بر (نيك و بد) كردارشان كاملا آگاه هست (و به ثواب و عقابشان مى‏رساند) (11).

    ویرایش توسط farane : ۱۳۹۰/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۰:۳۰
    عشق از دید خدا همان عمل به دستور هایش است . آنچه او می خواهد از توان تو خارج نیست .


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    587
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    22



    شان نزول آیه

    اين سوره بعد از جنگ" ذات السلاسل" نازل شد و ماجرا چنين بود: در سال هشتم هجرت به پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) خبر دادند كه دوازده هزار سوار در سرزمين" يابس" جمع شده و با يكديگر عهد كرده‏اند كه تا پيامبر (صلي الله عليه و آله)و على (عليه السلام) را به قتل نرسانند و جماعت مسلمين را متلاشى نكنند از پاى ننشينند! پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) جمع كثيرى از ياران خود را به سركردگى بعضى از صحابه به سراغ آنها فرستاد، ولى بعد از گفتگوهايى بدون نتيجه بازگشتند، سرانجام پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) على (عليه السلام) را با گروه كثيرى از مهاجر و انصار به نبرد آنها اعزام داشت، آنها به سرعت به سوى منطقه دشمن حركت كردند و شبانه راه مى‏رفتند، و صبحگاهان دشمن را در حلقه محاصره گرفتند، نخست اسلام را بر آنها عرضه داشتند چون نپذيرفتند هنوز هوا تاريك بود كه به آنها حمله كردند و آنان را درهم شكستند، عده‏اى را كشتند و زنان و فرزندانشان را اسير كردند، و اموال فراوانى به غنيمت گرفتند. سوره" و العاديات" نازل شد در حالى كه هنوز سربازان اسلام به مدينه باز نگشته بودند، پيغمبر خدا (صلي الله عليه و آله) آن روز براى نماز صبح آمد، و اين سوره را در نماز تلاوت فرمود، بعد از پايان نماز اصحاب عرض كردند: اين سوره‏اى است كه ما تا به حال نشنيده بوديم!. فرمود: آرى، على (عليه السلام) بر دشمنان پيروز شد و جبرئيل ديشب با آوردن اين سوره به من بشارت داد. چند روز بعد على (عليه السلام) با غنائم و اسيران به مدينه وارد شد. بعضى معتقدند كه اين يكى از مصاديق روشن آيه است نه شان نزول.
    عشق از دید خدا همان عمل به دستور هایش است . آنچه او می خواهد از توان تو خارج نیست .


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    587
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    22



    معنی واژه عادیات

    «عادیات» جمع «عادیة» از ماده «عَدْو» (بر وزن صبر) در اصل، به معنى گذشتن و جدا شدن است،خواه قلباً بوده باشد، که آن را «عداوت» گویند، و یا در حرکت خارجى، که آن را «عدو» (دویدن) مى خوانند، و گاه در معاملات، که آن را «عدوان» مى نامند، و در اینجا منظور همان دویدن با سرعت است.


    «ضبح» (بر وزن مدح) به معنى صداى نفس هاى تند و سریع اسب است، که هنگام دویدن از او به گوش مى رسد.

    این احتمال نیز وجود دارد: «عادیات» چون داراى معنى وسیعى است، هم اسبان مجاهدان را شامل مى شود، و هم شتران حاجیان را، و منظور از روایت فوق این است که، نباید معنى آن را محدود به اسبان کرد; چرا که این معنى همه جا صادق نیست، مصداق واضح ترش شتران حجاج است.
    این تفسیر از جهاتى مناسب تر به نظر مى رسد.

    ویرایش توسط farane : ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۰:۱۲
    عشق از دید خدا همان عمل به دستور هایش است . آنچه او می خواهد از توان تو خارج نیست .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    587
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    22



    نکته هایی که در سوره عادیات وجود دارد

    «عَدْو» به معناى تجاوز است. چون دويدن، تجاوز از حدّ حركت عادى است، به آن «عَدْو» گفته مى‏شود. «ضَبْح» به معناى صداى نفس اسب است. «قَدْح» به معناى خروج آتش از سنگ چخماق، «المغيرات» از «اِغارة» به معناى تاختن سريع، «صُبحا» كنايه از غافلگير كردن دشمن و پنهان كردن زمان هجوم است.
    «أثَرن» از «اِثارة» به معناى منتشر ساختن، «نَقْع» به معناى غبار و «كَنود» به معناى كَفور است.
    در كلمه «بُعثر» معناى بعث و اثاره نهفته است يعنى بيرون كشيدن و زيرو رو كردن. «حُصّل» به معناى استخراج مغز از پوسته و متمايز شدن خصلت‏هاى نيك و بد در آن روز از يكديگر است.

    ویرایش توسط farane : ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۰:۰۳
    عشق از دید خدا همان عمل به دستور هایش است . آنچه او می خواهد از توان تو خارج نیست .


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    587
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    22



    پیام های آیه

    وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا (1)

    1- جهاد و دفاع به قدرى ارزش دارد كه خداوند به نفس اسب‏هاى زير پاى جهادگران سوگند ياد مى‏كند.

    2- مسلمانان بايد اسب سوار و چابك باشند. (در سوگند به نفس اسب، نوعى تشويق به اسب سوارى هدفدار است.)

    3-
    در جهاد با دشمن، سرعت عمل يك ارزش است.

    ویرایش توسط farane : ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۰:۰۵
    عشق از دید خدا همان عمل به دستور هایش است . آنچه او می خواهد از توان تو خارج نیست .


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    587
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    22



    تفسیر

    آیه 1


    وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا (1)

    این سوره با سوگندهاى بیدارگرى آغاز شده، نخست مى فرماید: «به اسبان دونده اى که نفس زنان (به سوى میدان جهاد) پیش رفتند سوگند» (وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً).


    یا به شتران حاجیان که از سرزمین «عرفات» به «مشعر الحرام» و از «مشعر» نفس زنان به سوى «منى» حرکت
    مى کنند، سوگند.

    در تفسیر این آیه، دو نظر وجود دارد:
    نخست این که: منظور سوگند به اسب هائى است که با سرعت به سوى میدان جهاد پیش مى روند، و از آنجا که جهاد امر مقدسى است، این حیوانات نیز در این مسیر مقدس، آن چنان ارزش پیدا مى کنند که شایسته است سوگند به آنها یاد شود.
    تفسیر دیگر:

    سوگند به شترانى است که در فریضه بزرگ «حج»، در میان مواقف و اماکن مقدس به سرعت حرکت مى کنند، و به همین دلیل داراى قداستى هستند، شایسته سوگند.




    ویرایش توسط farane : ۱۳۹۰/۱۱/۱۷ در ساعت ۱۰:۱۳
    عشق از دید خدا همان عمل به دستور هایش است . آنچه او می خواهد از توان تو خارج نیست .


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    587
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    22



    تفسیر

    آیه 2


    «سوگند به آنها که جرقه هاى آتش افروختند» (فَالْمُورِیاتِ قَدْحاً).


    اسبان مجاهدانى که چنان با سرعت به سوى میدان نبرد حرکت مى کنند، که از اثر برخورد سُم آنها به سنگ هاى بیابان، جرقه ها مى پرد.

    یا شترانى که به سرعت به مواقف حج مى دوند و سنگ ها و ریگ ها از زیر پاى آنها پریده و بر اثر برخورد به سنگ هائى دیگر، تولید جرقه مى کند.

    ویرایش توسط farane : ۱۳۹۰/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۹:۰۳
    عشق از دید خدا همان عمل به دستور هایش است . آنچه او می خواهد از توان تو خارج نیست .


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    587
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 13 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    22



    سوال


    سلام

    منظور از جرقه هایی که در زیر پای اسب ها و یا شتر ها ایجاد شده که در تفسیر آیه بیان شده چه چیزی میتونه باشه ؟

    ویرایش توسط farane : ۱۳۹۰/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۹:۰۶
    عشق از دید خدا همان عمل به دستور هایش است . آنچه او می خواهد از توان تو خارج نیست .


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت دوستان عزیز و تبریک ولادت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام
    و تبریک به مناسبت اینکه بالاخره جمعی از دوستان تفسیر را شروع نمودند. خوشحالم که حقیر هم در کنار دوستان در این بحث مشارکت نمایم.
    البته پیشنهادی هم دارم که به شرط توفیق و داشتن وقت در تاپیک های بعد ارائه خواهم داد.
    فعلا فقط از دوستان عزیز می خواهم گرچه از آن رد شده اند، اما بازگشتی نمایند و شان نزول یا سبب نزول ذکر شده در تاپیک 3 را باز مطالعه نمایند و مجدد نظر دهند. چرا که با پذیرش یا عدم پذیرش این شان نزول معنای آیات اول ( مصداق نزولی آن) کاملا عوض می شود و تفسیر آیه نیز عوض می شود.
    پیشنهاد دیگرم به استاد عزیز و خانم ایمانی و دیگر دوستان آن است که برای تفسیر سوره می بایست بخش بخش جلو رفت و سپس آیه آیه به بحث پرداخت و پیش از شروع ورود به تفسیر سوره مناسب است تا با شناسه سوره و محتوای اجمالی آن و غرض سوره و روایات فضیلت و ... آشنا شد و سپس وارد سوره شد که اگر دوستان موافق باشند و بنده باعث به هم خوردن سیر بحث نشوم، یک دوره مرور تفسیر یک سوره را در این سوره داشته باشیم.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود