جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر قرآن كريم، در مورد مرتاض و اعتماد به نفس!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نظر قرآن كريم، در مورد مرتاض و اعتماد به نفس!!!




    سلام
    نظر قرآن كريم، در مورد مرتاض و اعتماد به نفسي كه به خودشان دارند چيه؟ آيا ميشه از راه صحيح مرتاض شد يا نه؟ممنون از زحماتتون.







    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآنی 4

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۷:۴۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    دوست عزیز سؤال شما در دو عنوان قابل بررسي است:
    1. مرتاض شدن 2. اعتماد به نفس داشتن.

    1. مرتاض شدن از نظر قرآن كريم:
    مرتاض كسي است كه براي تهذيب نفس رياضت كشد. مرتاض شدن يعني رياضت كشيدن و خلوت گزيني.(1) قرآن كريم، از آن به «رُهبان» ياد ميكند. «رَهْب» يعني ترس و يا ترس همراه با اضطراب. «رهبانيه» در عرف آن است كه انسان از مردم بريده و در اثر خوف از خدا مشغول عبادت خدا شود. راغب گويد: آن افراط در تعبّد است از فرط خوف و ترس.(2)

    آن چه در اين راستا قابل بيان است اين است كه: عرفان و معنويّت در اسلام، با پشمينه پوشي و گوشه نشيني توأم با بي تفاوتي و بي مسؤوليّتي، به طور كلّي متفاوت است. معنويّت اسلام، رُهبانيّت از نوع بودايي و مسيحي نيست. بلكه رياضت در صحنه ي جهاد در عين متن زندگي است.(3) قرآن كريم، مشتمل بر همه چيز است، يعني يك كتاب آدم سازي است، همين طور كه آدم همه چيز است، معنويّت دارد، ماديّت دارد، ظاهر دارد، باطن دارد. قرآن كريم هم كه آمده است اين انسان را بسازد، همه ابعاد انسان را مي سازد، يعني كليّه ي احتياجاتي كه انسان دارد. روابط بين شخص و خالق تبارك و تعالي و مسائل توحيد، مسائل صفات حق تعالي، مسائل قيامت، مسائل سياسي و اجتماعي و قضيه جنگ با كفّار و اين ها. در قرآن كريم، پر از اين آيات است.(4)
    استاد جوادي آملي مي فرمايد: اگر مي خواهيد بهره هاي بزرگ نصيب شما گردد، برويد در اجتماعات بزرگ و شلوغي ها. در اجتماعات بزرگ معنوي، اگر انسان اهل دل باشد بهره ميدهد و اگر اهل دل نباشد بهره ها مي گيرد. هنگامي كه حرم حضرت معصومه ـ عليها السّلام ـ و امام هشتم ـ عليه السّلام ـ شلوغ است به زيارت برويد.(5)
    قرآن كريم مي فرمايد: «آنگاه از پي آن ها رسولان ديگر خود را فرستاديم و بعد از آنان عيسي پسر مريم را آورديم و انجيل را به او عطا كرديم و در دل كساني كه از او پيروي كردند رأفت و رحمت نهاديم ولي «رهبانيّتي» كه به بدعت آوردند، ما بر آن ها مقرّر نداشته بوديم، گر چه هدفشان جلب خوشنودي خدا بود، ولي حقّ آن را رعايت نكردند، لذا ما به آنان كه ايمان آوردند پاداش داديم ولي بسياري از آن ها فاسقند.(6)»
    اين آيه جان مطلب را پيرامون رهبانيّت و سؤال مورد نظر بيان ميكند. علامه طباطبايي مي فرمايند: رهبانيّت از «رهبه» است كه به معناي خشيت و ترس ميباشد و در عرف به انقطاع و گوشه گيري انسان از مردم و اجتماع اطلاق ميشود كه به خاطر عبادت و ترس از خدا صورت مي گيرد. بدعت بودن رهبانيّت از آن جهت بوده است كه عدّه اي خودسرانه به چنين كاري دست زده اند در حالي كه چنين كاري منشأ ديني و شرعي نداشته است.
    در روايت آمده، بني اسرائيل «اَحْدثوا رُهْبانيه». يعني بني اسرائيل رهبانيّت را بدون آن كه پشتوانه ديني و شرعي داشته باشد به وجود آوردند و آن را بدعت گذاري كرده اند.(7)
    خودشناسي از منظر قرآن كريم، اين است كه انسان مقام واقعي خويش را در عالم وجود درك كند. بداند خاكي محض نيست، پرتوي از روح الهي در او هست. بداند كه در معرفت مي تواند بر فرشتگان پيشي بگيرد. بداند كه او آزاد و مختار و مسؤول افراد ديگر و مسؤول آباد كردن جهان و بهتر كردن جهان است. بداند كه او امانتدار الهي است. بداند كه برحسب تصادف، برتري نيافته است.(8)
    فردي به نام علاء از برادر خويش عاصم بن زياد، پيش حضرت امير ـ عليه السّلام ـ شكايت برده، حضرت فرمود چرا؟ گفت: «جام هاي پشمين به تن كرده و از دنيا روي برگردانده.» امام فرمود: او را نزد من آريد. چون نزد وي آمد بدو گفت: اي دشمنك خويش! شيطان سرگشت هات كرده و از راهت بدر برده. به زن و فرزندانت رحمت نمي آوري، و چنين مي پنداري كه خدا آن چه را پاكيزه است، بر تو روا فرموده.(9)
    چه طور امام علي ـ عليه السّلام ـ بر پشمينه پوشي و پشمينه پوشان توأم با گوشه گيري و بي مسؤوليّتي و بي تفاوتي كه نتيجه آن «سربار جامعه شدن است مي تازد؟! فاصله گرفتن از جامعه و جماعت(10)، و در عين حال مزاحمت ايجاد كردن براي جامعه و كَلّ بر جامعه شدن از نظر قرآن مجيد منفور و منفي است.
    البتّه مسأله ي زُهد، خودشناسي، خودسازي، تزكيه و طهارت نفس با پشمينه پوشي، صوفيگري و درويشيگري و مرتاض شدن، به طور كاملً متفاوت است. امام علي ـ عليه السّلام ـ در تعريف زُهد ميفرمايد: « اَلزُّهدُ كُلُّه بين كَلِمتينِ مِنَ الْقرآنِ(11).» زهد در دو جمله قرآن بيان شد. يعني زهد، اين خشكه مقدس بازيها و تحجّر نيست، زهد به روح انسان مربوط است. آنجا كه در سوره حديد مي فرمايد: « به خاطر چيزي كه از دستتان رفته است افسوس نخوريد و براي آن چه به شما داده است شادي زده نشويد.(12) به عبارت ديگر اگر تمام دنيا در دست شماست، چنان چه آن را از شما بگيرند تو همان آدم باشي كه هيچ چيز نداشته باشي، و همه دنيا را هم به تو بدهند تو همان آدم باشي.(13) زهد واقعي يعني اين. نه تحجّر، پشمينه پوشي، درويشگري و بيتفاوتي و بي مسؤليّتي...


    منابع:
    1. معين، محمّد، فرهنگ فارسي، ج 3، تهران: امير كبير، چاپ هشتم، 1371، ص 3989.
    2. قاموس قرآن، ج 3، ص 125.
    3. رحيم پور، حسن، حسين ـ عليه السّلام ـ عقل سرخ، تهران: سروش، سوّم، 1381، ص 11.
    4. موسوي خميني، سيّد روح الله، اسلام ناب در كلام و پيام امام خميني، تهران: مؤسسه ي تنظيم و نشر آثار امام خميني، دوّم، 1374، ص 49.
    5. درس تفسير در مسجد اعظم، 1381.
    6. حديد: 57: 27.
    7. طباطبايي، سيّد محمّد حسين، تفسير الميزان، ج 19، بيروت: مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، صص 173 ـ 175.
    8. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج 2، تهران، صدرا،سوّم، 1372، ، ص 283.
    9. نهج البلاغه، خطبه 209.
    10. مجمع البيان، عربي، چاپ قديم، ج 5، ص 244، ذيل آيه 27، از سوره حديد.
    11. نهج البلاغه، حكمت 439.
    12. حديد: 57: 23.
    13. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج 16، تهران، صدرا، چهارم، 1380، ص 70.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۹:۵۵
    نظر قرآن كريم، در مورد مرتاض و اعتماد به نفس!!!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,382
    مورد تشکر
    67 پست
    حضور
    13 روز 20 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0




    2. اعتماد به نفس داشتن:
    خود اعتماد به نفس يكي از شاخههاي بحث اخلاقي و خودشناسي است كه در ابعاد مختلف زندگي، بروز و ظهور مي كند. اعتماد به نفس يعني اعتماد به خدا و ارزشها. انسان با تكيه بر خدا و خدا محوري كردن زندگي، مي تواند خودش، راه سعادت و هدايت را در پيش گيرد و يك زندگي سرافرازانه و عزتمندانه داشته باشد.
    امام علي ـ عليه السّلام ـ در اين راستا بسيار نيكو مي فرمايند: «ايمان بنده راست نباشد، جز آنگاه كه اعتماد او بدان چه در دست خداست بيش از اعتماد وي بدان چه در دست خود اوست بُوَد.(1)
    با ديده ي دقيق و عميق، اعتماد به نفس يعني نوعي خودگردانيِ زندگي است، با تكيه بر توحيد. و اين درست مقابل مرتاض شدن و درويشگري است كه نوعي «كَلّ» بر جامعه شدن است. اعتماد به خدا و ارزشها، اميد به وعده هاي خدا، اعتماد به راه پيامبران و رهبران، حفظ اعتماد ديگران، همان اعتماد به نفس است كه سر از خودشناسي و خودسازي در مي آورد. «مَن عَرَفَ نفسه فقد عَرف رَبّه». اعتماد به نفس در روابط خانوادگي، اعتماد به نفس در مسايل اجتماعي، و سياسي، اعتماد به نفس هنگام مشكلات و مسايل اقتصادي و... بدست نمي آيد مگر از راه خودشناسي و خودسازي به معناي درست.
    قرآن كريم، كتاب انسان ساز و اخلاق محور است. خداوند از رسول خدا در قرآن به إِنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظِيمٍ(2) ياد مي كند.
    قرآن كريم، زمينه ها و عوامل خودسازي را عبارت از:
    1. پرستش خدا(3)
    2. نماز و روزه
    3. معاد باوري(4)
    4. علم الهي
    5. تهجد(5)
    6. تسبيح، توسل و توكل
    7. خشيت پروردگار و... ميداند. اعتماد به نفس هم كه يكي از شاخه هاي بحث اخلاقي است مورد تأييد و مورد تأكيد قرآن كريم است.
    امّا مرتاض شدن و اعتماد به نفسي كه مرتاضها به خودشان دارند، مورد تأييد قرآن كريم نيست و از نظر آن منفي و منفور است. البتّه ممكن است انسان در اثر پشت كاري كه دارد، عملي را تمرين بكند و با تمرين مداوم و ورزش روحي به مراتبي دست يابد و دست به كارهاي خاصي هم بزند، ولي دليل بر تأييد قرآن و يا اسلام نيست. همان طوري كه يك ورزشكار با تمرين و اعتماد به نفسي كه دارد بر حركات مهمي تسلط پيدا مي كند، يك مرتاض هم ممكن است با پشتكار و تمرين مداومي كه دارد دست به حركات و كارهاي غير مترقبه بزند ولي اين نمي تواند دليل تأييد قرآن باشد. صرف اينكه يك صوفي كارهاي عجيب و غريب مي كند و اداء و اطوار در ميآورد نمي تواند يك چيز مثبتي باشد.
    بلي خلقت وجودي و ساختار انسان طوري است كه با تمرينِ مداوم و پشتكار مي تواند به مراحل و مراتب خاصي دست يابد. حال آن مراحل و مراتب كار چه است و به چه درجه اي از درجات انساني دست يافته است و از چه راهي به آن مراحل دسترسي پيدا كرده است، در جاي خودش بايد بررسي شود، ممكن است مثبت و مورد تأييد قرآن كريم، باشد و ممكن است منفي و منفور باشد. به هر حال رهبانيّت، پشمينه پوشي، درويشگري، و بريدن از جامعه و جماعت همراه با بي تفاوتي و بي مسؤوليّتي در اسلام راه ندارد و مرتاض شدن، مرتاض شدن است. راه صحيح براي مرتاض شدن تصوّر چنداني ندارد. راه صحيح خودسازي همان است كه اشاره شد يعني حركت در مسير حق، سرعت در حركت، سبقت در كار خير و، سپس راهبري و خدمت به خلق راه صحيح و درست خودسازي است.

    منابع:
    1. نهج البلاغه، حكمت 310.
    2. قلم: 68: 4.
    3. بقره: 2: 21 و 22.
    4. كهف: 18: 110.
    5. اسراء: 17: 79.

    نظر قرآن كريم، در مورد مرتاض و اعتماد به نفس!!!

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    127
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نظام عالم، نظام اسباب و مسببات است و در جایی که علت تمام باشد، معلول نیز محقق خواهد شد. این نظام علت و معلولی تنها در عالم مادی نیست، بلکه در عالم معنوی نیز تحقق دارد.

    به عنوان نمونه، در جهاد دو دسته عوامل مادی و معنوی دخیل هستند. و عوامل معنوی می توانند علیرغم ضعف عوامل مادی، پیروزی را رقم بزنند:
    «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ؛[بقره/249] به خواست خدا چه بسا گروه اندكى كه بر گروه بسیارى غلبه كند.»

    و در جنگ بدر نمونه روشنی از این گونه نصرت را می یابیم. اما در طی تاریخ فراوان می بینیم که گروه حق، در ظاهر شکست خورده اند! چون نصرت الهی همراهشان نبوده به دلیل اینکه شرایط تحقق نصرت الهی، نبوده است، اگر چه رهبر گروه حق امیرالمومنین(ع) باشد و لشگر مقابله به سردستگی معاویه باشد.
    حضرت علی(ع) خودشان در عامل تحقق نصرت الهی، در جنگ صفین این گونه می فرمایند که چه زمانی نصرت الهی محقق می شود و چرا می تواند اصلا وجود نداشته باشد، حتی اگر دین پا نگیرد: « و با پدران و فرزندان و برادران و عموهاى خود جنگ مى ‏كردیم، كه این مبارزه بر ایمان و تسلیم ما مى‏ افزود، و ما را در جادّه وسیع حقّ و صبر و برد بارى برابر ناگواریها و جهاد و كوشش برابر دشمن، ثابت قدم مى ‏ساخت.
    گاهى یك نفر از ما و دیگرى از دشمنان ما، مانند دو پهلوان نبرد مى ‏كردند، و هر كدام مى ‏خواست كار دیگرى را بسازد و جام مرگ را به دیگرى بنوشاند، گاهى ما بر دشمن پیروز مى ‏شدیم و زمانى دشمن بر ما غلبه مى‏كرد. پس آنگاه كه خدا، راستى و اخلاص ما را دید، خوارى و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پیروزى را به ما عنایت فرمود، تا آنجا كه اسلام استحكام یافته فراگیر شد و در سرزمین‏هاى پهناورى نفوذ كرد. به جانم سوگند اگر ما در مبارزه مثل شما بودیم هرگز پایه‏اى براى دین استوار نمى‏ماند، و شاخه‏ اى از درخت ایمان سبز نمى‏ گردید.»[1]

    پس باید حاکمیت اسباب و مسببات را حتی در عوامل معنوی نیز ببینیم. به عنوان نمونه، قطع تعلقات روح به جسم، سبب می شود قدرت روح افزایش یابد. چون روح با تعلقات مادی به زنجیر کشیده می شود. حال فرقی نمی کند که چه کسی این تعلق را کم کرده! ممکن است یک مرتاض هندی کافر باشد و با ریاضت های سنگین روح خود را چنان قوی کند که با یک نگاه، قطار پرسرعتی را متوقف کند.
    یا مثلا یکی از راههای کسب خبر غیبی(غیب مراتبی دارد و منظور غیب از دست بشر عادی است) ارتباط با اجنه است. و ممکن است شخص حتی با ارتکاب گناهان بسیار سنگین، بتواند با اجنه ارتباط برقرار کرده و از آنها خبر کسب کند.

    این نظام اسباب پیچیده است و نباید در آن ساده اندیشی داشت. حتی ممکن است شیطان سبب خشوع و گریه در عبادت باشد! و این جزای بدعت گزاران است:
    رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله فرمودند: «هر كس خود را به بدعتى مشغول كند، شیطان‏ او را به عبادت مشغول مى ‏كند و به او حالت خشوع و گریه مى ‏دهد.»[2]
    شاید یکی از رموز نیاز به امام، همین پیچیدگی هاست. که اگر کسی امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ لَهُ إِمَامٌ مِنْ وُلْدِی مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»[3]

    [1]. خطبه 56 نهج البلاغه.
    [2]. بحار الأنوار ج‏69 ،ص216.
    [3]. بحار الأنوار ج‏23، ص81.


    http://www.soalcity.ir/node/1934

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود