جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا نماز خاص مسجد جمکران سندیت دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    ایا نماز خاص مسجد جمکران سندیت دارد ؟




    سلام و خسته نباشید
    دوسوال داشتم
    اولا که نمازی که در مسجد جمکران میخوانند از چه موقع وارد دین شده؟ دقیقا سند تاریخی معتبر ذکر کنین لطفا
    سوال بعدی اینه که آیا پس از پیامبر اکرم ص که مبین و مبلغ دین بودند، آیا کس دیگری ولو امام می توانند اعمال جدیدی با دستورات خاصی مثل نمازی به سبک نماز مسجد جمکران که قبلا در سابقه ی دین موجود نبوده وارد دین نمایند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 2


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۲۴ در ساعت ۰۰:۱۳


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام و خسته نباشید
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    دوسوال داشتم
    اولا که نمازی که در مسجد جمکران میخوانند از چه موقع وارد دین شده؟ دقیقا سند تاریخی معتبر ذکر کنین لطفا
    ...


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 2

    با عرض سلام به خدمت دوست عزیز و بزرگوارم
    همانطور که می دانید در جمکران دو نماز جزء آداب مسجد می باشد.1- نماز تحیت 2- نماز امام زمان (نماز حاجت یا نماز استغاثه) که فضایل و برکات فراوانی بر آنها مترتب می باشد. از جمله این که؛ «هر مرد مؤمن و زن مؤمنه‏اي که اين نماز را به جا آورد و اين دعا را از روي اخلاص بخواند، درهاي آسمان براي برآمدن حاجات او گشوده مي‏شود و دعاي او مستجاب مي‏گردد، و اين به سبب فضل و انعام خداوند تعالي بر ما و بر مردمان است.» (نجم الثاقب،ص 215.)

    در مورد نماز تحیت باید عرض کنم که این جزء آداب ورود به هرمسجدی می باشد و این نماز در زمان پیامبر بوده و سنت میباشد(من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 510)در کتاب بحار الانوار یک باب مربوط به نماز تحیت در مساجد و کیفیت آن با استناد به سنت و سیره رسول الله اختصاص دارد(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏81، ص: 19)
    نماز دوم نیز که طبق دستور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) سفارش شده است در مسجد جمکران خوانده شود، نماز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) می باشد و در این باره قطب راوندي‏رحمةاللَّه در کتاب مجمع الدعوات در ضمن نمازهاي معصومين‏عليهم‏السلام مي‏گويد:
    نماز مهدي - صلوات‏اللَّه و سلامه عليه - دو رکعت است: در هر رکعتي حمد يک مرتبه و صد مرتبه إِيّاکَ نَعْبُدُ وَإِيّاکَ نَسْتَعين، و بعد از نماز، صد مرتبه صلوات بر پيغمبر و آل او (صلوات اللَّه عليهم). (مجمع الدعوات قطب راوندي ،ص89 )
    نکته: جا دارد که در اینجا به این نکته توجه شود که در این دو نماز خصوصاً در نماز استغاثه ، برخلاف تصور اشتباه برخی افراد کج فکر و کج اندیش، تأکید فراوانی بر عبودیت و استعانت از خداوند شده است، که صد بار باید گفته شود« إِيّاکَ نَعْبُدُ وَإِيّاکَ نَسْتَعين» و این خود یکی از هدایت گری های ائمه هدی می باشد که راه را به ما نشان دهند و اجازه ندهند که احساسات بر برخی از افراد ساده و کم فکر غلبه کند و برای ائمه قدرت و اختیاراتی در مقابل قدرت خداوند تصور کنند و در مورد ایشان غلو نکنند. چنانکه با دقت در مضمون زیارت نامه امام رضا و یا برخی دیگر از ائمه این شناساندن خداوند و دعوت مردم به خدا به وضوح دیده می شود و یا اینکه بالاترین ذکر و پرثواب ترین اذکار در کنار ضریح ائمه ذکر«الله اکبر» می باشد.
    بنابر این می بینیم که نماز تحیت، قبل از اینکه جزء آداب مسجد جمکران به حساب آیند ، جزء آداب ورود به همه مساجد می باشند.
    و نماز دوم یعنی نماز امام زمان نیز جزء روایات و سفارشات امام زمان می باشد.
    ویرایش توسط پاسخگوی تاریخی 2 : ۱۳۹۰/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۷:۴۵
    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    85
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 9 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام و خسته نباشید
    دوسوال داشتم
    اولا ...
    سوال بعدی اینه که آیا پس از پیامبر اکرم ص که مبین و مبلغ دین بودند، آیا کس دیگری ولو امام می توانند اعمال جدیدی با دستورات خاصی مثل نمازی به سبک نماز مسجد جمکران که قبلا در سابقه ی دین موجود نبوده وارد دین نمایند؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی تاریخی 2
    با عرض سلام مجدد به خدمت دوست عزیزم
    در جواب قسمت دوم سوال شما باید به فلسفه وجود امام و وظایف امام از دیدگاه تشیع اشاره شود.
    طبق اعتقادات تشیع بعد از پیامبر، بایدکسی که دارای ویژگی های فوق باشد، سرپرستی امّت وجانشینی پیامر را برعهده بگیرد:
    - نصب او از طرف خداوند و طبق نصّ الهی باشد.
    - دارای مقام عصمت باشد.
    - دارای علم الهی باشد
    به عبارت دیگر جانشین پیامبر باید تمامی شرایطی راکه پیامبر دارد ، به جز دریافت وحی و مقام رسالت و نبوت،را داشته باشد.
    ما میدانیم و تمامی فرق اسلامی معتقدند که دین اسلام دارای دو ویژگی است که ادیان آسمانی دیگر آن صفات را ندارند ؛ اول اینکه اسلام کاملترین دین آسمانی است و دیگر اینکه پیامبر ما خاتم النبیاء می باشد و بعد از ایشان هیچ پیامبر دیگری مبعوث نمی شود.
    بنا بر این باید که تمامی مسایل مورد نیاز بشر در این دین وجود داشته باشد.اما ما می بینیم که شرایط سخت زندگی پیامبر اجازه نداده است که تمامی مسایل را به مسلمانان تعلیم دهد و از طرف دیگر قرآن که کتاب آسمانی و کلام وحی است ، کلیات احکام و قوانین الهی در آن آمده است و به جزئیات نپرداخته است . به عنوان مثال آیه تشریع و وجوب نماز در قرآن آمده است ولی در مورد رکعات نماز در قرآن بحثی نشده است.(مثال ملموث و امروزی آن مثال قانون اساسی است که اصول و کلیات قانونها در آن وضع شده ولی در مورد جزییات وظیفه نهادهای قانون گذار است که قوانینی مطابق و وموافق قانون اساسی را وضع کنند) . پس در مورد جزییات احکام ،که در قرآن نیامده وظیفه پیامبر است که با علم الهی که دارد (تا احکام را بنا بر آنچه که خدا اراده کرده، معین و مقرر کند) و با مقام عصمتی که دارد( تا در قانون گذاری طبق هوی و هوس عمل نکند) به امر تشریع در احکام الهی بپردازد.
    با این تفسیر کسی بعد از پیامبر باید جانشین ایشان باشد که مثل خود پیامر دارای مقام عصمت و علم الهی باشد ، تا دین اسلام ، از مسیر خود منحرف نشود و کسی مسئول تفسیر دین و قرآن باشد که طبق هوی و هوس و یا جهل خود مردم را از مسیر حق منحرف نکند.
    با ذکر این مقدمه امیدوارم که این دوست پرسشگر جواب سؤال خود را گرفته باشد که یکی از وظایف امام و جانشین واقعی و راستین پیامبر
    امر تشریع و قانون گذاری بر مبنای قرآن و تفسیر درست آن می باشد. در اینجا برای زیبا کردن و نورانی کردن بحث ، اشاره ای به روایت ثقلین داشته باشیم که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
    اِنی تارِکٌ فیکُمُ الثَقَلَین،کِتابَ اللهِ و عِترَتی (اهلِ بَیتی) وَ اِنَّهما لَن یَفتَرِقا حَتّی یَرِدا علَیَّ الحَوض.

    همانا من بین شما دو چیز گرانبها از خود برجای میگذارم،کتاب خدا و اهل بیت خود را و همانا این دو هرگز از هم جدا نمی گردند تا در کنار حوض (چشمه کوثر) بر من وارد شوند.

    خارکش پیری با دلق درشت
    پشته‌ای خار همی برد به پشت
    لنگ‌لنگان قدمی برمی‌داشت
    هر قدم دانه‌ی شکری می‌کاشت
    کای فرازنده‌ی این چرخ بلند!
    ای نوازنده‌ی دل‌های نژند!
    کنم از جیب نظر تا دامن
    چه عزیزی که نکردی با من


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود