صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آسمان چند در دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آسمان چند در دارد؟




    درود

    در آیهای زیر در قرآن به درهای آسمان اشاره شده است


    فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُنْهَمِرٍ(القمر/11)

    پس درهاي آسمان را به آبي ريزان گشوديم


    إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِياطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ(الأعراف/40)

    در حقيقت کساني که آيات ما را دروغ شمردند و از [پذيرفتن] آنها تکبر ورزيدند درهاي آسمان را برايشان نمي‏گشايند و در بهشت درنمي‏آيند مگر آنکه شتر در سوراخ سوزن داخل شود و بدينسان بزهکاران را کيفر مي‏دهيم


    پرسشی که به ذهن می آید این است که آسمان چند در دارد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرانی 2
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۲۶ در ساعت ۱۶:۳۲

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ




    سلام به دوست عزیزمان، غلامعلی گرامی،
    غیر از دو آیه ای که شما نقل کردید، یک آیه دیگر هم وجود دارد که ناظر به «درهای آسمان» است و متنش چنین است:

    وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ أَبْواباً (نبأ/19)
    و آسمان گشوده مى‏ شود و بصورت درهاى متعددى در مى ‏آيد

    تا جاییکه بنده بررسی کردم در قرآن کریم در سه آیه یاد شده یعنی قمر/11 ، اعراف/40 و نبأ/19، درباره «درهای آسمان» سخن گفته شده اما اشاره ای به اینکه چند در است ندارد و اجمالا می فرماید: آسمان دارای درهایی می باشد؛ اما اینکه این مطلب اشاره به وجود درهایی حقیقی و متناسب با عالم ملکوت است یا اینکه تعبیری کنایی است، ظاهرا آیات کریمه اجمال دارد و متعرض بحث آن نشده است.

    البته در آیات دیگر در موضوعات مرتبط گفته شده که مثلا روزی ها در آسمانها مقدر و مقرر می شود:

    وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ (ذاریات/22)
    و روزى شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده مى‏ شود

    و اینکه اعمال نیک به سوی حق تعالی بالا می رود:

    إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه‏ (فاطر/10)
    سخنان پاكيزه به سوى او صعود مى‏ كند، و عمل صالح را بالا مى‏ برد

    اما تا جاییکه بنده تحقیق کردم، درباره درهای آسمان در آیات قرآن، مطلب تفصیلی نیامده بلکه به صورت اجمال بیان شده است.

    در ادامه جهت غنای بحث و مطالعه بیشتر، از قول مفسرین نکاتی درباره سه آیه ای که ناظر به «درهای آسمان» است و مرتبط با بحث ماست، عرض می شود.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۲۷ در ساعت ۰۲:۲۰
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آیه 40 اعراف




    إِنَّ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَكْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ في‏ سَمِّ الْخِياطِ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمينَ (اعراف/40)
    كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، و در برابر آن تكبّر ورزيدند، (هرگز) درهاى آسمان به رويشان گشوده نمى ‏شود و (هيچ گاه) داخل بهشت نخواهند شد مگر اينكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد. اين گونه، گنهكاران را جزا مى‏ دهيم.

    در این آیه، قرآن کریم درباره افراد متكبر و لجوج که در برابر حق تسليم نمی شوند، مى ‏گويد: «كسانى كه آيات ما را تكذيب كنند و در برابر آن تكبر ورزند درهاى آسمان به روى آنان گشوده نمى ‏شود»

    استاد مکارم ذیل این آیه می نویسد: ممكن است منظور از آسمان در اينجا معنى ظاهری آن و یا كنايه از مقام قرب خدا باشد، همانطور كه در آيه 9 سوره فاطر مى‏ فرماید: إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ؛ سخنان پاكيزه به سوى او بالا مى ‏روند و عمل صالح را ترفيع مى‏ دهد. (تفسير نمونه، ج‏6، ص: 169)

    علامه طباطبايى ذیل این آیه، درباره درهاى آسمان مطلب خاصى ذكر نكرده است.

    در تفسير نور الثقلين که روایات متناسب با آیات گردآوری شده است، چند روایت از باب تناسب با این آیه ذکر شده است؛ از جمله:

    في كتاب الخصال عن أمير المؤمنين عليه السلام قال: تفتح أبواب السماء في خمس مواقيت: عند نزول الغيث، و عند الزحف، و عند الأذان، و عند قراءة القرآن مع زوال الشمس، و عند طلوع الفجر. (نور الثقلين/ج‏2/ص30)

    حضرت على عليه السلام فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است: هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان‏.

    روى عن أبي جعفر الباقر عليه السلام انه قال: اما المؤمنون فترفع أعمالهم و أرواحهم الى السماء، فتفتح لهم أبوابها، و اما الكافر فيصعد بعمله و روحه حتى إذا بلغ الى السماء نادى مناد: اهبطوا به الى سجين... (نورالثقلین/ج2/ص30)

    از امام باقر (علیه السلام) روایت شده که فرمود: اعمال و ارواح مؤمنان به آسمان برده می شود و درهای آسمان به رویشان گشوده می گردد اما کافر به همراه عملش بالا برده می شود و وقتی به آسمان می رسد، [درهای آسمان به رویش بسته شده و] منادی ندا می دهد که: او و عملش را در سجین در اندازید...


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۲۷ در ساعت ۰۲:۲۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آیه 11 قمر




    فَفَتَحْنا أَبْوابَ السَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ (قمر/11)
    در اين هنگام درهاى آسمان را با آبى فراوان و پى در پى گشوديم

    این آیه اشاره دارد به استجابت دعای نوح (ع) که وقتی بعد از تبلیغی بسیار طولانی، از هدایت قومش نومید شد و دیگر امیدی به هدایت آنان نداشت، از آنان به درگاه الهی شکوه کرد (که تفصیلش هم در سوره نوح آمده)، خدای سبحان دعای او را مستجاب نمود و قومش به عذاب طوفان غرق شدند. آیه 11 قمر اشاره دارد به ریزش شدید باران از آسمان که به همراه جوشش آب از زمین، طوفان و آب عظیمی را به وجود آورد و قوم نادان را هلاک نمود.

    استاد مکارم ظاهرا این مطلب را از باب تشبیه دانسته است و می نویسد: تعبير به گشودن درهاى آسمان تعبير بسيار زيبايى است كه به هنگام نزول بارانهاى شديد به كار مى‏ رود، همانگونه در فارسى نيز مى‏ گویيم: گويى درهاى آسمان باز شده و هر چه آب است فرو مى‏ بارد. (تفسير نمونه، ج‏23، ص: 31)

    علامه طباطبایی درباره تعبیر درهای آسمان مطلب خاصی نگفته جز اینکه در توضیح «ماء منهمر» که در این آیه آمده می نویسد: گشوده شدن آسمان (یعنی جو بالاى سر) همراه با آبى روان، كنايه‏ اى است تمثيلى از شدت ريختن آب و جريان متوالى باران؛ گويى باران در پشت آسمان انبار شده و نمى‏ توانسته پايين بريزد و همين كه درب آسمان باز شده، به شدت هر چه تمام تر فرو ريخته است. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏19، ص: 68)


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    آیه 19 نبأ




    وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ أَبْواباً (نبأ/19)
    و آسمان گشوده مى ‏شود و بصورت درهاى متعددى در مى‏آيد


    این آیه درباره حوادث قیامت است.

    استاد مکارم ذیل این آیه می نویسد:
    درباره اینکه منظور از اين درها چيست و گشوده شدن چه مفهومى دارد، بعضى گفته ‏اند: منظور اين است كه درهاى عالم غيب به عالم شهود گشوده مى ‏شود و حجابها كنار مى‏ رود و عالم فرشتگان به عالم انسان راه مى ‏يابد، ولى جمعى اين آيه را اشاره به چيزى دانسته‏اند كه در آيات ديگر قرآن آمده كه مى‏گويد: در آستانه قيامت آسمان شكافته مى‏ شود (إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ ؛ انشقاق/1) و در جاى ديگر همين معنى را به تعبير ديگرى بيان شده است: (إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ ؛ انفطار/1).

    ایشان می افزاید:
    اين احتمال نيز وجود دارد كه در قیامت آسمانها از هم متلاشى شده و آسمانهايى نوين و زمينى نو جاى آن را مى‏ گيرد (ابراهیم/48)، پس به دنبال این مطلب، راه آسمانها نیز به روى انسان باز شده و بهشتيان به سوى بهشت مى‏ روند و درهاى بهشت به روى آنها گشوده خواهد شد (زمر/73) و درهای دوزخ نیز به روی دوزخیان باز می گردد (زمر/71). (تفسير نمونه، ج‏26، ص 32 و 33 ، با تلخیص)

    علامه طباطبايى معتقد است منظور از گشودن درهای آسمان، اتصال عالم انسان به عالم فرشتگان است. ایشان در ادامه قول مفسرانی که گفته اند: «آسمان دارای درهای متعدد است» و نیز قول مفسرانی که گفته اند: «در آن روز در آسمان راههایی که قبلا نبوده، ایجاد می شود»، را رد نموده و فاقد دلیل می داند. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 166)


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    تا جاییکه بنده بررسی کردم در قرآن کریم در سه آیه یاد شده یعنی قمر/11 ، اعراف/40 و نبأ/19، درباره «درهای آسمان» سخن گفته شده اما اشاره ای به اینکه چند در است ندارد

    با درود و سپاس از پاسخگویی

    طبق گفته ی آشکار آیه ی قرآن دوزخ که هفت در دارد

    لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِكُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ(الحجر/44)

    پس بر اساس همین می توان گفت بایستی آسمان هم شمار محدودی در ( با تعریف مشخص) داشته باشد


    اما می دانید که آسمان سقفی مادی نیست تنها فضای بیکران است و وصله کردن درهایی به آن
    خرد پذیر نبوده و سخنی سرابین است

    نقل قول نوشته اصلی توسط مکارم 2 نمایش پست
    اين احتمال نيز وجود دارد كه در قیامت آسمانها از هم متلاشى شده
    کدام آسمان ها؟

    مگر آسمانی که وجود و حدودی فیزیکی ندارد چگونه متلاشی می شود ؟؟

    اصلا قیامت یعنی چه؟مگر غیر از قیام مردگان است ؟

    مردگان پاشده و زنده می گردند !!!!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    علامه طباطبايى معتقد است منظور از گشودن درهای آسمان، اتصال عالم انسان به عالم فرشتگان است.
    یعنی در هنگام آیه ی زیر عالم انسان و فرشته ها با ریزش باران بهم راه پیدا کرد ؟؟

    فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُنْهَمِرٍ(القمر/11)

    پس درهاي آسمان را به آبي ريزان گشوديم

    نقل قول نوشته اصلی توسط قرآن و مکارم نمایش پست
    در آستانه قيامت آسمان شكافته مى‏ شود (إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ ؛ انشقاق/1) و در جاى ديگر همين معنى را به تعبير ديگرى بيان شده است: (إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ ؛ انفطار/1).
    گویی آورنده ی قرآن پنداشته آذرخشی که دراثر بر خورد دو ابر دون پایه به چشم می آید شقه شدن ، شکافته شدن آسمان بیکران است !!!!!!!!
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۰:۱۲

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    طبق گفته ی آشکار آیه ی قرآن دوزخ که هفت در دارد

    لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِكُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ(الحجر/44)

    پس بر اساس همین می توان گفت بایستی آسمان هم شمار محدودی در ( با تعریف مشخص) داشته باشد


    اما می دانید که آسمان سقفی مادی نیست تنها فضای بیکران است و وصله کردن درهایی به آن
    خرد پذیر نبوده و سخنی سرابین است
    سلام مجدد خدمت شما،

    ما داریم درباره سه آیه مذکور (یعنی قمر/11 ، اعراف/40 و نبأ/19) بحث می کنیم. این آیات همانطور که عرض کردم در موضوع «درهای آسمان» اجمال دارد، پس نمی توانیم با حدس و گمان در این باره قضاوت نماییم. نظر برخی مفسرین درباره تک تک آیات مورد اشاره را هم عرض کردم؛ نیز عرض شد که علامه طباطبایی وجود درهای متعدد یا راههای متعدد در آسمان را بی دلیل دانسته اند!

    با توجه به مطالبی که عرض شد، به نظرم جای بحثی درباره آسمان مادی وجود ندارد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۲۸ در ساعت ۰۱:۴۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 2 نمایش پست
    به نظرم جای بحثی درباره آسمان مادی وجود ندارد.
    دوباره درود


    اما اگر در آیه ی زیر دقت فرمایید کاملا آشکار است که آسمان و درهایش مادی پنداشته شده است !

    فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُنْهَمِرٍ(القمر/11)

    پس درهاي آسمان را به آبي ريزان گشوديم



    وقتی که آب باران مادی است نمی توان پنداشت که این ماده از در های آسمان غیر مادی ریزش کرده باشد!


    یک بام و دوهوا دراین آیه پذیرفتنی نیست

    آب مادی از آسمان غیر مادی ریزش کند ؟؟؟


    بنا بر این آسمان متاسفانه مادی پنداشته شده است که بر خلاف دانش و خرد است
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۱۱/۲۷ در ساعت ۱۰:۱۱


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    643
    تشکر:
    1
    حضور
    7 روز 16 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    27
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود. ایه 19 نبا نیز قابل توجه است : وفتحت السما فکانت ابوابا!!در این ایه اسمان شیی است که قابل شکافت و راه راه شدن است!! نتیجه اینکه الان در اسمان گاهی برای نزول عذاب یا نعمت گشوده میشود ولی روز قیامت درهای اسمان بطور کامل گشوده میشوند!!

  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    اما اگر در آیه ی زیر دقت فرمایید کاملا آشکار است که آسمان و درهایش مادی پنداشته شده است !
    فَفَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ بِمَاءٍ مُنْهَمِرٍ(القمر/11)
    پس درهاي آسمان را به آبي ريزان گشوديم

    وقتی که آب باران مادی است نمی توان پنداشت که این ماده از در های آسمان غیر مادی ریزش کرده باشد!

    یک بام و دوهوا دراین آیه پذیرفتنی نیست
    آب مادی از آسمان غیر مادی ریزش کند ؟؟؟
    بنا بر این آسمان متاسفانه مادی پنداشته شده است که بر خلاف دانش و خرد است
    اگر ما باشیم و همین آیه 11 قمر، سخن شما در اینکه «درهای آسمان» ناظر به آسمان مادی باشد، جای بحث داشت که در این آیه، واقعا آسمان مادی را منظور نموده یا مثلا تعبیری کنایی است و یا چیز دیگر؛

    اما همانطور که عرض کردم، «درهای آسمان» در سه آیه از آیات کریمه قرآن آمده: قمر/11 ، اعراف/40 و نبأ/19 . من و شما داریم درباره موضوعی که در یک کتاب (به نام قرآن) آمده بحث می کنیم، انصاف و منطق تحقیق می گوید: وقتی می خواهید موضوعی را از نظرگاه یک کتاب بررسی کنید، باید به همه نوشته های آن نظر بیفکنید و همه مطالبش را بررسی نمایید تا به همه جزئیات مطلب احاطه پیدا کنید و سرآخر هم قضاوت نهایی را نتیجه بگیرید و به عنوان نظریه آن کتاب مطرح نمایید؛ نه اینکه یک گوشه اش را بگیرید و سپس حدس یا برداشت ظنی خود را بر آن تحمیل نمایید و آن را به عنوان نظریه آن کتاب مطرح کنید! چنین روشی از منظر تحقیق، ارزش علمی ندارد.

    وقتی می خواهیم موضوع «درهای آسمان» را از منظر آیات قرآن بررسی کنیم، ناچاریم به همه آیاتی که در این باب سخن گفته نظر بیفکنیم. سه آیه در این باب آمده که توضیحشان عرض شد. تا جایی که بنده دیدم، مفسران مشهور در هیچ موردی با جزم و قطعیت آیات را به آسمان مادی تفسیر نکرده اند و حتی برخی مخالف این مطلب بودند (مانند علامه طباطبایی که مستند سخنشان گذشت).

    ضمن اینکه آیه 40 اعراف قابل انطباق با آسمان مادی نیست. آیه 40 اعراف با تفسیر شما (یعنی آسمان مادی) چه معنایی می دهد؟! معنایش طبق احتمال شما چنین می شود: «ما درب های آسمان مادی را بر روی مکذبین می بندیم»! می بینید که اگر به احتمال شما اعتماد کنیم و آیات را بر آسمان مادی تطبیق دهیم، اصلا معنا و مفهوم آیات از نظر ظاهری هم از بین می رود.

    نمی توانید آسمان را در آیه 11 قمر، آسمان مادی بگیرید و در آیه 40 اعراف آسمان غیر مادی؛ زیرا در هر دو آیه تعبیر یکسان «أَبْوابَ السَّماءِ»(درهای آسمان) آمده؛ اگر در آن آیه مراد را آسمان مادی بگیرید و در این آیه آسمان غیر مادی بدانید، می شود همان قصه یک بام و دو هوایی که خودتان اشاره داشتید.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۱۱/۲۸ در ساعت ۰۱:۵۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود