جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوره های حفد و خلع چه سورهایی بوده اند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    سوره های حفد و خلع چه سورهایی بوده اند ؟




    با درود

    سورهای حفد و خلع چه سورهایی بوده اند و چرا امروزه اثری از آنها نیست



    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 1
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۴:۵۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست
    با درود

    سورهای حفد و خلع چه سورهایی بوده اند و چرا امروزه اثری از آنها نیست


    با سلام و درود

    یکی از ویژگی های مصحف "أبی بن کعب" این است که اين مصحف دو سوره به نام ‏هاى خلع و حفد، بيش از مصاحف ديگر دارد.

    اين ‏دو دعاى قنوت‏ هستند و به گمان اين كه از سوره ‏هاى قرآن هستند، در قرآن او درج ‏شده است.

    دعاى خلع: «بسم الله الرحمان الرحيم اللهم انا نستعين بك و نستغفرك و نثني‏ عليك الخير و لا نكفرك و نخلع و نترك من يفجرك‏».

    دعاى حفد: «بسم الله الرحمان الرحيم اللهم اياك نعبد و لك نصلي و نسجد و اليك نسعى و نحفد، نخشى عذابك و نرجوا رحمتك ان عذابك بالكفار ملحق‏». (1)

    در کتاب "الإتقان فی علوم القرآن" و نیز کتاب "البرهان فی علوم القرآن"، از این دو با تعبیر "سُورَتَا الْقُنُوتِ فِي الْوَتْرِ" (یعنی دو سوره ای که مربوط به قنوت نماز وتر است) نام برده شده است. (2)


    بنابر این می توان گفت که این دعاها از طرف رسول خدا(ص) وارد شده اند ولی به عنوان دعای قنوت، همان طور که دیگر صحابه هم این ها را به عنوان سوره های قرآن نمی دانسته و نیاورده اند، و فقط از بین صحابه، أبی بن کعب است که گمان داشته این ها هم از سوره های قرآن هستند و در کتابش آورده است.

    از این رو نیاوردن آن ها در قرآن و به عنوان آیات و کلام الهی، روشن است.


    ______________
    (1). علوم قرآنی، معرفت، ص 128 و 129.
    (2). الإتقان فی علوم القرآن، سیوطی، ج 1، ص 665؛ البرهان فی علوم القرآن، زرکشی، ج 2، ص 178.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    یکی از ویژگی های مصحف "أبی بن کعب" این است که اين مصحف دو سوره به نام ‏هاى خلع و حفد، بيش از مصاحف ديگر دارد.
    با سپاس از پاسخگویی شما

    در کتاب صحیح بخاری از قول جناب محمد آمده که

    (استقرئوا القرآن من أربعة – ابن مسعود وسالم مولى أبي حذيفة وأبي بن كعب ومعاذ بن جبل)

    ).
    Muhammad (pbuh) said, "Learn the Qur'ān from four: from Abdullah Ibn Masood, Salim, the freed slave of Abu Hudhaifa, Mu'dah bin Jabal, and Ubai bin Ka'b." (Sahih al-Bukhari, vol. 5, p.96.


    خوب طبق گفته ی بالا با این مقام و منزلتی که ابی بن کعب داشته چرا سوره هایی حفد و خلع ازو پذیرفته نشده است ؟




    در جای دیگری آمده است

    فقد جاء في الحديث الصحيح أقرؤكم أُبي وقد أسند إليه النبي مهمة تعليم الوفود القرآن وتفقيهها في الدين وكان النبي إذا غاب عن المدينة يستخلفه لإمامة المسلمين في الصلاه

    ومما سبق يتبن فضل أبي بن كعب – حتى اختاره الله عزّ وجلّ ليكون محل تعليم رسول الله لأصحابه سورة البينه مما يبين أهمية ما جاء في هذه السوره حتى نالت هذا الاهتمام الخاص في تعليمها

    فقد جاء في صحيح البخاري ان رسول الله قال لأُبي بن كعب حين نزلت (لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا) إن الله أمرني أن أقرأ عليك (لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا) قال أبي: آلله سماني لك ؟ قال نعم الله سماك لي فجعل أبي يبكي.


    آیا اینها دلیل اعتماد جناب محمد به ابی بن کعب نبوده است ؟

    آیا فکر نمی کنید اهداف سیاسی در نپذیرفتن آن دو سوره دخیل بوده اند ؟


    سوره هایی به این خوبی چرا نباید در قرآن باشد ؟؟

    سوره های  حفد و خلع چه سورهایی بوده اند ؟

    سوره های  حفد و خلع چه سورهایی بوده اند ؟


    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۱۱/۲۸ در ساعت ۱۹:۱۱


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست


    با سپاس از پاسخگویی شما

    در کتاب صحیح بخاری از قول جناب محمد آمده که

    (استقرئوا القرآن من أربعة – ابن مسعود وسالم مولى أبي حذيفة وأبي بن كعب ومعاذ بن جبل)


    ).
    muhammad (pbuh) said, "learn the qur'ān from four: From abdullah ibn masood, salim, the freed slave of abu hudhaifa, mu'dah bin jabal, and ubai bin ka'b." (sahih al-bukhari, vol. 5, p.96.



    خوب طبق گفته ی بالا با این مقام و منزلتی که ابی بن کعب داشته چرا سوره هایی حفد و خلع ازو پذیرفته نشده است ؟




    در جای دیگری آمده است

    فقد جاء في الحديث الصحيح أقرؤكم أُبي وقد أسند إليه النبي مهمة تعليم الوفود القرآن وتفقيهها في الدين وكان النبي إذا غاب عن المدينة يستخلفه لإمامة المسلمين في الصلاه

    ومما سبق يتبن فضل أبي بن كعب – حتى اختاره الله عزّ وجلّ ليكون محل تعليم رسول الله لأصحابه سورة البينه مما يبين أهمية ما جاء في هذه السوره حتى نالت هذا الاهتمام الخاص في تعليمها

    فقد جاء في صحيح البخاري ان رسول الله قال لأُبي بن كعب حين نزلت (لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا) إن الله أمرني أن أقرأ عليك (لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا) قال أبي: آلله سماني لك ؟ قال نعم الله سماك لي فجعل أبي يبكي.


    آیا اینها دلیل اعتماد جناب محمد به ابی بن کعب نبوده است ؟

    آیا فکر نمی کنید اهداف سیاسی در نپذیرفتن آن دو سوره دخیل بوده اند ؟


    سوره هایی به این خوبی چرا نباید در قرآن باشد ؟؟

    سوره های  حفد و خلع چه سورهایی بوده اند ؟

    سوره های  حفد و خلع چه سورهایی بوده اند ؟


    با سلام و درود

    در این که أبی بن کعب از بزرگان صحابه بوده شکی نیست. هم چنین امام جماعت قرار دادن ایشان و یا مربی قرآن بودن و ...، در جای خود فضیلت دارد ولی این دلیل نمی شود تا هر ادعایی داشته باشد ـ خصوصا در مورد قرآن و کتاب الهی ـ را باید پذیرفت.

    خلیفه دوم در مورد او می گوید: أُبَی چيره ترين افراد در زمينه قرائت است و با اين حال، ما بعضی از لحن هاي او را (بعضی از قرائت های او را) رها می کنيم. (المقنع فی رسم مصاحف الامصار، ص 121 و 122)

    بنا بر این شما برای هر کدام از صحابه که بخواهید می توانید فضائلی را شمارش کنید ولی این دلیل بر این نیست که همه ادعاهای آنها قابل قبول است و باید پذیرفته شود.

    همین که دیگر صحابه این دو دعا را به عنوان سوره های قرآن نمی دانسته اند دلیلی روشن بر عدم قبول ادعای او است بدون این که هیچ انگیزه ای (سیاسی !) هم وجود داشته باشد.

    آیات الهی را صحابه زیادی حفظ می کردند و در حافظه ها موجود بوده است، افزون بر آن این که به صورت مکتوب نیز در می آمد؛ در تدوین قرآن هم آن قرائت و آیه ای که متواتر بین مسلمین بوده است پذیرفته می شده؛ در موارد اختلافی نیز باید شاهدی از دیگر قراء و ... اقامه می شد تا مورد قبول قرار گیرد.

    لذا در آن فاصله زمانی که بطور مسلم همه حافظه ها آیات الهی را در ذهن داشته و مکتوبات نیز موجود بوده است، وقتی دیگران این ادعای ابی بن کعب را نپذیرند، جایی برای طرفداری از آن باقی نمی ماند.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    با سلام و درود

    یکی از ویژگی های مصحف "أبی بن کعب" این است که اين مصحف دو سوره به نام ‏هاى خلع و حفد، بيش از مصاحف ديگر دارد.

    اين ‏دو دعاى قنوت‏ هستند و به گمان اين كه از سوره ‏هاى قرآن هستند، در قرآن او درج ‏شده است.

    دعاى خلع: «بسم الله الرحمان الرحيم اللهم انا نستعين بك و نستغفرك و نثني‏ عليك الخير و لا نكفرك و نخلع و نترك من يفجرك‏».

    دعاى حفد: «بسم الله الرحمان الرحيم اللهم اياك نعبد و لك نصلي و نسجد و اليك نسعى و نحفد، نخشى عذابك و نرجوا رحمتك ان عذابك بالكفار ملحق‏». (1)

    در کتاب "الإتقان فی علوم القرآن" و نیز کتاب "البرهان فی علوم القرآن"، از این دو با تعبیر "سُورَتَا الْقُنُوتِ فِي الْوَتْرِ" (یعنی دو سوره ای که مربوط به قنوت نماز وتر است) نام برده شده است. (2)


    بنابر این می توان گفت که این دعاها از طرف رسول خدا(ص) وارد شده اند ولی به عنوان دعای قنوت، همان طور که دیگر صحابه هم این ها را به عنوان سوره های قرآن نمی دانسته و نیاورده اند، و فقط از بین صحابه، أبی بن کعب است که گمان داشته این ها هم از سوره های قرآن هستند و در کتابش آورده است.

    از این رو نیاوردن آن ها در قرآن و به عنوان آیات و کلام الهی، روشن است.


    ______________
    (1). علوم قرآنی، معرفت، ص 128 و 129.
    (2). الإتقان فی علوم القرآن، سیوطی، ج 1، ص 665؛ البرهان فی علوم القرآن، زرکشی، ج 2، ص 178.


    با سلام خدمت دوستان عزیز
    شاید بتوان با توجه به آنکه مصاحف در آن زمان صرفا شامل قرآن نبود و تفسیر نیز با آن همراه بود گفت: خود ابی نیز آنها را جزو سوره های قرآن نمی دانسته و در مصحف خود تیمنا و تبرکا اورده بوده است. خصوصا که آنها را در آخر قرآن خود آورده بوده است.
    البته جای تحقیق تاریخی هست که اولین بار در کدام کتاب این حرف به ابی و مصحف او نسبت داده شده تا تامل کنیم که آیا ابی چنین نظری داشته که آنها سوره اند. چرا که تا قبل از جمع عثمان قرآنها با تفسیر هم گاهی همراه بود. شاید خود او هم چنین اعتقادی نداشته باشد. با توجه به اینکه او خود جمع کننده قرآن در زمان عثمان بود، اینکه چنین اعتقادی داشته باشد که آنها را جزو قرآن می دانسته است، زیر سوال می رود و الا آنها را می گذاشت یا حداقل جر و بحثی سر آن می شد. صحابه ای که در همین جمع قبل از آنکه کار به دست ابی بیفتد آرام نگرفتند و همچون ابن مسعود جلوی عثمان ایستادند و هنگامی که کار به دست ابی رسید همه آرام گرفتند.
    جای تامل بیشتری در دادن این نسبت به ابی هست.
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی 1 نمایش پست
    اين ‏دو دعاى قنوت‏ هستند و به گمان اين كه از سوره ‏هاى قرآن هستند، در قرآن او درج ‏شده است.

    دعاى خلع: «بسم الله الرحمان الرحيم اللهم انا نستعين بك و نستغفرك و نثني‏ عليك الخير و لا نكفرك و نخلع و نترك من يفجرك‏».

    دعاى حفد: «بسم الله الرحمان الرحيم اللهم اياك نعبد و لك نصلي و نسجد و اليك نسعى و نحفد، نخشى عذابك و نرجوا رحمتك ان عذابك بالكفار ملحق‏». (1)
    درود

    اگر دعا هستن که شما فرموده اید چرا به آنها سوره گفته اند نه دعا ( پس حتما ابی آنها رااز قول حضرت محمد به عنوان سوره قرآن نوشته است نه دعا )
    افزون بر اینها ابن مسعود نیز عقیده داشته که سور های فاتحه ناس و فلق جزو قرآن نیستند و آنها را در مصحف خود نیاورده بود این را چطور توجیه می کنید



    چرا سورهای حمدو ناس وفلق بعنوان قرآن پذیرفته شدند ولی حفد و خلع نه ؟؟؟

    مگر در صداقت اُبی یا ابن مسعود شکی بوده است ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    خود ابی نیز آنها را جزو سوره های قرآن نمی دانسته و در مصحف خود تیمنا و تبرکا اورده بوده است. خصوصا که آنها را در آخر قرآن خود آورده بوده است.
    با این وصف که شما می فرمایین دیگر سوره هایی که در آخر قرآن هستند مانند فلق و ناس هم لابد سوره نیستند و تبرکا آورده شده اند!!سوره های  حفد و خلع چه سورهایی بوده اند ؟

    چگونه ثابت می کنید که خود ابی آنها را جزو قرآن نمی دانسته و تبرکا آورده ؟در حالی که نام سوره بر آنها بوده است نه دعا

    بعلاوه ، مگر ابی غیر از این دو سوره دعاهای دیگری به عنوان قرینه در آخر قرآن آورده بودکه به استناد آنها بگوییم اینها هم دعا هستند ؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط همگام با وحي نمایش پست
    جای تامل بیشتری در دادن این نسبت به ابی هست.
    کدام نسبت ؟

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۹۰/۱۱/۲۹ در ساعت ۰۷:۴۵


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست




    با این وصف که شما می فرمایین دیگر سوره هایی که در آخر قرآن هستند مانند فلق و ناس هم لابد سوره نیستند و تبرکا آورده شده اند!!


    چگونه ثابت می کنید که خود ابی آنها را جزو قرآن نمی دانسته و تبرکا آورده ؟در حالی که نام سوره بر آنها بوده است نه دعا
    بعلاوه ، مگر ابی غیر از این دو سوره دعاهای دیگری به عنوان قرینه در آخر قرآن آورده بودکه به استناد آنها بگوییم اینها هم دعا هستند ؟


    ما گزارشی از آن مصحف غیر از آنچه که در کتب علوم قرآنی هست نداریم و در آنجا این برای ما روشن نشده است .
    سوره های ناس و فلق قطعا سوره هستند و پیامبر به عنوان وحی قرآنی دریافت کرده و پس از سوره فیل در ردیف 20 و 21 نزول هستند طبق تمامی جداول ترتیب نزول بجز یک جدول که نزول این دوسوره را پس از سوره توحید دانسته است. یعتی یک ردیف آن طرف تر یعنی فیل توحید فلق ناس و همه نیز آنها را جزو قرآن می دانسته اند جز ابن مسعود که برای آن نیز توجیهی دارم اما علمی نیست و فقط یک تحلیل است که نیازی به ذکر آن نیست.
    در هر صورت چیزی که قطعی است وجود دوسوره به نام های ناس و فلق است و سوره هایی به نام حفد و خلع وجود نداشته است و نسبتی هم که به ابی بن کعب داده اند که آن دو را، سوره می دانسته نیاز به شواهد تاریخی متقن تر دارد.
    ویرایش توسط همگام با وحي : ۱۳۹۰/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۴:۰۰
    دوست دار و خادم همه قرآن پژوهان عزيز و محترم
    همگام با وحي ( تفسير به ترتيب نزول ) خادم قرآن در سايت
    http://www.hbv.ir

    به جهت مسئولیتی که بر عهده ام قرار گرفته، مدتی حضور فعال ندارم. التماس دعا از همه دوستان

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست

    درود

    اگر دعا هستن که شما فرموده اید چرا به آنها سوره گفته اند نه دعا ( پس حتما ابی آنها رااز قول حضرت محمد به عنوان سوره قرآن نوشته است نه دعا )
    افزون بر اینها ابن مسعود نیز عقیده داشته که سور های فاتحه ناس و فلق جزو قرآن نیستند و آنها را در مصحف خود نیاورده بود این را چطور توجیه می کنید



    چرا سورهای حمدو ناس وفلق بعنوان قرآن پذیرفته شدند ولی حفد و خلع نه ؟؟؟

    مگر در صداقت اُبی یا ابن مسعود شکی بوده است ؟



    با سلام و درود

    1. از این جهت که آن ها در قرآن و مصحف او قرار داشته اند و تبعا قرآن از سوره تشکیل شده، اطلاق سوره بر آن ها شده است؛ و الا منظور این نیست که آن ها سوره بوده و ویژگی سوره های قرآن را دارا هستند.

    و یا این که طبق ادعا و نظر او، این ها سوره هستند، در حالی که در حقیقت اطلاق سوره ـ به عنوان جزیی از قرآن ـ بر آن ها نمی شود و از این جهت چنین اطلاقی بر آن ها صحیح نیست.

    به بیان دیگر، اطلاق سوره بر این دو دعا، به نوعی برای همراهی با او جهت اشاره به موضوعی مشخص بوده است، نه تأیید نظریه او.

    2. از جمله ویژگی های مصحف ابن مسعود این بود که اين مصحف 111 سوره داشت، زيرا فاقد سوره "حمد" و سوره‏هاى "معوذتين" (ناس و فلق) بود.

    او بر اين عقيده بود كه ثبت سوره‏ها در مصحف براى حفظ آن از پراكندگى و گم شدن است و سوره حمد به جهت تكرار قرائت آن در نمازها هرگز گم نمى‏شود. (تأويل مشكل القرآن، ابن قتيبه، ص 49- 48) يا آن ‏كه سوره حمد عدل قرآن است و نبايد جزء قرآن آورده شود.

    اما دليل نياوردن دو سوره معوذتين اين بود كه اين دو سوره را جزء قرآن نمى‏دانست. بلكه دعاى چشم زخم (باطل السحر) مى‏دانست كه از جانب خدا بر پيامبر(ص) وحى شد، تا براى سلامتى حسنين (ع) آن را بخواند و آنان را از چشم زخم محفوظ دارد.

    از دیگر ویژگی های مصحف ابن مسعود این است که براى سوره برائت «بسم الله الرحمن الرحيم» ثبت شده بود.

    هم چنین اين مصحف در بسيارى از آيات و كلمات قرآنى با مشهور مخالفت دارد، زيرا ابن مسعود بر اين باور بود كه مى‏توان كلمات قرآن را به مترادف آن تبديل كرد. او مى‏گفت: «هرگاه كلمه‏اى بر شما دشوار باشد يا براى خواننده فهم آن مشكل آيد، مى‏توان آن را به كلمه ديگر كه سهل و واضح است و معناى آن را دارد، تبديل كرد».

    هم چنین ابن مسعود در مصحف خود برخى كلمات را براى روشن شدن مراد آيه به كلمات ديگر تبديل مى‏كرد. (ر. ک: علوم قرآنى، معرفت، ص 126 و 127)


    نکته: هر آن چه با نقل قرآن متواتر بین مسلمین موافق نبوده، به عنوان قرآن پذیرفته نمی شده است؛ و این گونه نبوده که موقعیت و جایگاه اجتماعی و ... افراد دخیل در جمع قرآن باشد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۱۱/۲۹ در ساعت ۱۸:۱۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    سوره های "حفد" و "خلع" چه سوره هایی بوده و چرا امروزه اثری از آن ها نیست؟


    پاسخ:
    یکی از ویژگی های مصحف "أبی بن کعب" این است که اين مصحف دو سوره به نام ‏هاى خلع و حفد، بيش از مصاحف ديگر دارد.
    اين ‏دو دعاى قنوت‏ هستند و به گمان اين كه از سوره ‏هاى قرآن هستند، در قرآن او درج ‏شده است.
    دعاى خلع: «بسم الله الرحمان الرحيم اللهم انا نستعين بك و نستغفرك و نثني‏ عليك الخير و لا نكفرك و نخلع و نترك من يفجرك‏».
    دعاى حفد: «بسم الله الرحمان الرحيم اللهم اياك نعبد و لك نصلي و نسجد و اليك نسعى و نحفد، نخشى عذابك و نرجوا رحمتك ان عذابك بالكفار ملحق‏».(1)
    در کتاب "الإتقان فی علوم القرآن" و نیز کتاب "البرهان فی علوم القرآن"، از این دو با تعبیر "سُورَتَا الْقُنُوتِ فِي الْوَتْرِ" (یعنی دو سوره ای که مربوط به قنوت نماز وتر است) نام برده شده است.(2)
    بنابر این می توان گفت که این دعاها از طرف رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وارد شده اند ولی به عنوان دعای قنوت، همان طور که دیگر صحابه هم این ها را به عنوان سوره های قرآن نمی دانسته و نیاورده اند، و فقط از بین صحابه، أبی بن کعب است که گمان داشته این ها هم از سوره های قرآن هستند و در کتابش آورده است.
    از این رو نیاوردن آن ها در قرآن و به عنوان آیات و کلام الهی، روشن است.
    ممکن است گفته شود، با مقام و منزلتی که ابی بن کعب داشته (معلم قرآن، فقیه، امام جماعت، ...) چرا سوره های حفد و خلع از او پذیرفته نشده است؟ آیا اهداف سیاسی در نپذیرفتن آن دو سوره دخیل بوده اند؟ در مقابل باید گفت در این که أبی بن کعب از بزرگان صحابه بوده شکی نیست. هم چنین امام جماعت قرار دادن ایشان و یا مربی قرآن بودن و ...، در جای خود فضیلت دارد ولی این دلیل نمی شود تا هر ادعایی داشته باشد ـ خصوصا در مورد قرآن و کتاب الهی ـ را باید پذیرفت.
    خلیفه دوم در مورد او می گوید: أُبَی چيره ترين افراد در زمينه قرائت است و با اين حال، ما بعضی از لحن های او را (بعضی از قرائت های او را) رها می کنيم.(3)
    بنا بر این می توان برای هر کدام از صحابه، فضائلی را شمارش کرد ولی این دلیل بر این نیست که همه ادعاهای آن ها قابل قبول است و باید پذیرفته شود.
    همین که دیگر صحابه این دو دعا را به عنوان سوره های قرآن نمی دانسته اند دلیلی روشن بر عدم قبول ادعای او است بدون این که هیچ انگیزه ای (سیاسی) هم وجود داشته باشد.
    آیات الهی را صحابه زیادی حفظ می کردند و در حافظه ها موجود بوده است، افزون بر آن این که به صورت مکتوب نیز در می آمد؛ در تدوین قرآن هم آن قرائت و آیه ای که متواتر بین مسلمین بوده است پذیرفته می شده؛ در موارد اختلافی نیز باید شاهدی از دیگر قراء و ... اقامه می شد تا مورد قبول قرار گیرد.
    لذا در آن فاصله زمانی که بطور مسلم همه حافظه ها آیات الهی را در ذهن داشته و مکتوبات نیز موجود بوده است، وقتی دیگران این ادعای أبی بن کعب را نپذیرند، جایی برای طرفداری از آن باقی نمی ماند.
    نکته: هر آن چه با نقل قرآن متواتر بین مسلمین موافق نبوده، به عنوان قرآن پذیرفته نمی شده است؛ و این گونه نبوده که موقعیت و جایگاه اجتماعی و ... افراد دخیل در جمع قرآن باشد.

    ______________
    (1). علوم قرآنی، معرفت، ص 128 و 129.
    (2). الإتقان فی علوم القرآن، سیوطی، ج 1، ص 665؛ البرهان فی علوم القرآن، زرکشی، ج 2، ص 178.
    (3). المقنع فی رسم مصاحف الامصار، ص 121 و 122.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود