جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در قرآن چه خصوصياتي براي امامان ذكر شده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    82
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در قرآن چه خصوصياتي براي امامان ذكر شده است؟




    سلام
    در قرآن براي امامان چه خصوصياتي ذكر شده؟


    کارشناس بحث : پاسخگوی قرآنی 4
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۳۰ در ساعت ۰۰:۳۳

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست جدید
    ان شالله که در این انجمن به معلومات دینی شما افزوده شود.
    در مورد سوال شما باید عرض کنم که قرآن کریم در ادامۀ بیان داستان نجات حضرت ابراهیم و حضرت لوط و اعطای مواهب ویژه و فرزندان صالح به ابراهیم (ع)(1) به آيۀ مورد بحث که مربوط به مقام امامت و رهبرى اين پيامبر بزرگ و بخشى از صفات، برنامه‏ ها و ویژگی های این مقام الهی است اشاره می ‏كند: «و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما مردم را هدایت می‏ کردند و انجام کارهای نیک و برپا داشتن نماز و ادای زکات را به آنها وحی کردیم و تنها ما را عبادت می ‏کردند.»(2)
    از آیۀ فوق استفاده می ‏شود که 5 ویژگی امامان حق از قرار زیر است:
    1. مردم را به خدا دعوت می کنند .
    2. اهل انجام خیرات و کارهای نیک هستند.
    3.نماز را بپا می دارند.
    4. زکوات(صدقات) پرداخت می کنند.
    5. فقط خدارا می پرستند.
    در حقيقت مقام امامت ، مقام تحقق بخشيدن به تمام برنامه ‏هاى الهى است، به تعبير ديگر ايصال به مطلوب و هدايت تشريعى و تكوينى است، امام از اين نظر به خورشيدی می ‏ماند كه با اشعۀ خود موجودات زنده را پرورش می ‏دهد.
    اولین ویژگی امامان بر حق این است که: آنها به فرمان ما هدايت می ‏كردند ( يهدون بامرنا) و نه تنها هدايت به معنى راهنمائى و ارائه طريق كه آن در نبوت و رسالت نیز وجود دارد، بلكه به معنى دستگيرى كردن و رساندن به سر منزل مقصود براى آنها كه آمادگى و شايستگى دارند.(3)
    دومین، سومين و چهارمين موهبت و ويژگى آنها اين بود كه ما به آنها انجام كار خير، برپا داشتن نماز و اداى زكات را وحى كرديم (و اوحينا اليهم فعل الخيرات و اقام الصلوة و ايتاء الزكاة).
    اين وحى می ‏تواند وحى تشريعى باشد، يعنى ما انواع كارهاى خير و اداى نماز و اعطاى زكات را در برنامه‏ هاى دينى آنها گنجاندیم،و هم می ‏تواند وحى تكوينى باشد، يعنى به آنها توفيق و توان و جاذبه معنوى براى انجام اين امور را بخشيديم.
    و در پنجمین و آخرين فراز به مقام عبوديت آنها اشاره كرده، می ‏گويد: آنها همگى فقط ما را عبادت می ‏كردند (و كانوا لنا عابدين). (4)
    ضمنا تعبير به (كانوا) كه دلالت بر سابقۀ مستمر در اين برنامه دارد، شايد اشاره به اين باشد كه آنها حتى قبل از رسيدن به مقام نبوت و امامت، مردانى صالح و موحد و شايسته بوده‏اند و در پرتو همين برنامه‏ ها، خداوند نعمتهای جدیدی به آنها بخشيده است.(5)

    منابع:
    1. انبیاء، آیات 71 و 72.
    2. «و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا و اوصینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة و کانوا لنا عابدین.»، سوره أنبیاء، آیه ۷۳.
    3. مکارم شیرازی،ناصر، تفسير نمونه، ج : 13، ص: 455، با اندکی تغییر.
    4. همان ، ص 456 با کمی تغییرات.
    5. برای مطالعه بیشتر ر.ک: تفسير نمونه ج : 13 ، صص 457- 451 ؛ مجله پاسدار اسلام، شماره 298، مهر 1385، ص 10، مقاله امامان و رهبران هدایت.
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۱/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۹:۵۶
    در قرآن چه خصوصياتي براي امامان ذكر شده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    1,381
    مورد تشکر
    66 پست
    حضور
    13 روز 19 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    همچنین از بررسی آیات بدست می‎آید كه هر كس دارای این منصب الهی است، باید دارای صفات و ویژگی‎های زیر باشد:
    1. مقام عصمت: به دلیل آیه 124 سوره بقره «لا ینال عهدی الظالمین»؛ یعنی، بدور از هر گونه ظلم (ظلم به خدا، خویشتن و دیگران) باشد.
    2. مقام صبر: زمانی امام، این مقام را دارا خواهد بود كه:‌دارای مقام صبر (آن هم صبر مطلق كه شامل انواع امتحانات و آزمایش‎ها می‎شود) باشد؛ «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِ‏آیاتِنا یُوقِنُونَ» (1) «و چون شكیبایی كردند و به آیات ما یقین داشتند برخی از آنان را پیشوایانی قرار دادیم كه به فرمان ما (مردم را) هدایت می‎كردند».
    3. مقام یقین: امام، پیش از مقام صبر باید دارای مقام یقین باشد؛
    «و كانوا بآیاتنا یوقنون» كه به دنبال آیه قبل آمده.
    یا درباره حضرت ابراهیم ـ پیش از رسیدن به مقام امامت ـ می‎خوانیم «وَ كَذلِكَ نُرِی إِبْراهِیمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» (2) «و این گونه ملكوت آسمانها را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله‌یقین كنندگان باشد». از این آیات درمی‎یابیم كه باطن و حقیقت جهان برای امام مكشوف است و از اعمال و دل‎های مردم باخبر می‎باشد.
    4. منصب الهی (تعیین از جانب خدا)؛ به دلیل آیاتی چون:
    «إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» (3)، و «جعلناهم ائمه» (4)، «و نجعلهم ائمه» (5)، و مانند این آیات.
    5. هدایت‎گری: امام برحق كارش هدایت و رهبری جامعه به سوی اهداف و آرمان‎های الهی و سعادت است كه از «عالم امر» فرمان می‎گیرد. «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا» (6) « وَ جَعَلْنامنهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا» (7).
    عالم امر، همان عالم ملكوت است كه خداوند در جای دیگر می‎فرماید:
    «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ كُنْ فَیَكُونُ ـ فَسُبْحانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» (8) «چون به چیزی اراده فرماید كارش این بس كه می‎گوید: باش پس (بی‎درنگ) موجود می‎شود، پس پاك است آن كسی كه ملكوت هر چیزی در دست اوست و به سوی اوست كه بازگردانیده می‎شوید».
    طبق این آیات، امام كسی است كه جنبه ملكوتی موجودات را رهبری كند و جوامع بشری را نیز به مقصد نهایی خویش، یعنی آشنایی با خداو احیای ارزش‎های الهی برساند و سعادت آن‎ها را تضمین كند.
    6. واسطه فیض خداوند: امام بر حق واسطه فیض الهی در اموری چون: انجام دادن نیكی‎ها، برپاداشتن نماز، پرداخت زكات و عبادت می‎باشند؛ «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاهِ وَ إِیتاءَ الزَّكاهِ وَ كانُوا لَنا عابِدِینَ» (9). «و آنان را پیشوایانی قرار دادیم كه به فرمان ما هدایت می‎كردند و به ایشان انجام دادن كارهای نیك و برپاداشتن نماز و دادن زكات را وحی كردیم و آنان پرستنده ما بودند.

    منابع:
    1. سجده/ 24.
    2. انعام/ 75.
    3. بقره/ 124
    4. انبیاء/ 73.
    5. قصص/ 5.
    6. انبیاء/ 73.
    7. سجده/ 24.
    8. یس / 82 و 83.
    9. انبیاء/ 73.

    در قرآن چه خصوصياتي براي امامان ذكر شده است؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف قرآن


  7. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود